Skav på armbågarna av sadelgjordsspännena!

Varför skulle det inte vara det tänker du?
Jag är en sån sadelgjordsskeptiker ( :angel: ). För de gjordar som är väldigt svängda kommer spänningen ändå gå "kortaste vägen" så tryckavlastningen blir mindre om inte gjorden är väldigt styv. Eftersom jag rider islandshäst så stöter jag ibland på sadelgjordar med stor yta (ex ELT) på hästar som har litet utrymme vid frambenen eller , vilket gör att sadelgjorden tar i i varje steg.

Jag tänker att så länge ytan under magen som sadelgjorden "håller emot" i är riktig sadelgjord så borde det inte vara några problem. Har någon annan argument mot så kan jag såklart omvärdera.
Jag har bara hört att mindre sadelgjordar ger mer tryck på mindre yta, kan ha heeeeelt fel men det var drf jag frågade. :bow:

ELT-gjordarna KAN göra sadeln instabil i sidled istället, det hände mig och ett par bekanta.
Får du inte tag i en Stübbengjord med "omslag" borde det enklaste (och kanske billigaste) knepet vara att be en sadelmakare byta till korta stroppar på sadeln.

Har du testat en helt vanlig rak syntetgjord? Blir mycket tunnare vid armbågen och man kan ha fårskinn tunnel hela vägen upp över spännena.

Finns flera gjordar med omslag. ELT har, Santa Cruz soft har mfl.

Ligger sadeln still? Ligger gjorden still? Jag skulle nog misstänka att du inte hittat rätt gjord till den hästen riktigt?

Jag har bara hört att mindre sadelgjordar ger mer tryck på mindre yta, kan ha heeeeelt fel men det var drf jag frågade. :bow:

Jo, smalare sadelgjordar ger mer tryck, men längden spelar inte så stor roll eftersom trycket framförallt hamnar under magen och inte på sidorna. :)

Jag känner nog att byta sadel för att få korta stroppar känns så där med tanke på att jag precis lagt ner många tusen på en utprovad sadel. :nailbiting:

Nä, det låter inte kul, men du måste ju hitta en lösning. Du kan inte medvetet fortsätta rida i en sadel (gjord) som ger din häst sår. Om du inte kan ha varken en längre eller kortare gjord så måste du göra något annat! Hoppas du hittar en lösning!! :)

Nä, det låter inte kul, men du måste ju hitta en lösning. Du kan inte medvetet fortsätta rida i en sadel (gjord) som ger din häst sår. Om du inte kan ha varken en längre eller kortare gjord så måste du göra något annat! Hoppas du hittar en lösning!! :)
Nej oj men det hoppas jag ingen tror att jag gör, jag bytte sadelgjord direkt när jag upptäckte att hon hade fått skav :nailbiting:
Problemet blev ju istället en felvänd gjord som går ifrån hennes armbågar men det är ju bara tillfälligt tills jag hittar en optimal lösning.
:bow:

Min tränare rekommenderade mattes cresendo gjord, den trodde hon skulle sitta helt optimalt på henne så den är nu beställd och jag väntar med spänning. :banana: Tyvärr är det ju 3 v lev tid på den så spänningen får hålla i sig ett tag :meh:

En till fördel med ELT är att man kan lägga den lite längre bak utan att den glider fram igen, detta ger armbågarna lite mer spelrum.

Stubben har (eller har åtminstonde haft) en gjord med läderomslag över spännarna. Det kanske vore något?

Annars så undrar jag hur du gjort när du vänt den svängda gjorden "åt fel håll"? De svängda gjordar jag sett har ju spännarna bakåt, medans mittendelen är svängd framåt....?

Den gjorden är väldigt trevlig. Har haft den själv. "tyvärr" kardborreknäppning, dock (tyvärr eftersom hår gärna fastnade och förstörde kardborreknäppningen efter några år (fjordingar, mycket fällpäls på vårarna).

Det är ju supersvårt att förklara, men när hon står still så är spännena ca 15 cm över hennes armbågar och kanske 5 cm ifrån sadelkåpan men när hon är i rörelse så åker dom upp så pass högt så dom slår i spännena. En längre gjord skulle då sitta upp över schabrak och kåpa. Blir inte det också obehagligt? :nailbiting: En kortare gjord antar jag inte skulle fungera heller? :angel:

Jag brukar ha sådan längd att spännena hamnar precis under den där hällan på schabraket, ibland något högre upp. Fast det beror ju delvis på att det är svårt att hitta kortare gjordar än 45 cm.

Nej oj men det hoppas jag ingen tror att jag gör, jag bytte sadelgjord direkt när jag upptäckte att hon hade fått skav :nailbiting:
Problemet blev ju istället en felvänd gjord som går ifrån hennes armbågar men det är ju bara tillfälligt tills jag hittar en optimal lösning.
:bow:

Men alltså, om det är den anatomiska gjorden vi pratat om tidigare i tråden, så SKA den ju gå ifrån armbågarna? Jag undrar om du haft den felvänt förut istället?

Men alltså, om det är den anatomiska gjorden vi pratat om tidigare i tråden, så SKA den ju gå ifrån armbågarna? Jag undrar om du haft den felvänt förut istället?
Rätt eller fel så slår hon i armbågarna då den inte är tillräckligt lång. Men det är ju inte så lätt att hitta längre än 70cm i vanliga hästbutiker(inte här hos mig iaf) :( Och när man går över på en "vanlig" gjord så blir dom för långa istället då sista stropphålet sitter ca 15 cm ovanför schabraket eller hur man nu ska förklara :crazy:

Rätt eller fel så slår hon i armbågarna då den inte är tillräckligt lång. Men det är ju inte så lätt att hitta längre än 70cm i vanliga hästbutiker(inte här hos mig iaf) :( Och när man går över på en "vanlig" gjord så blir dom för långa istället då sista stropphålet sitter ca 15 cm ovanför schabraket eller hur man nu ska förklara :crazy:

Som någon annan skrev finns santa Cruz gjord med omslag, jag har en equipe med dolda spännen. Childeric har också. Finns säkert fler!

Annars så hade jag wintec cair gjord till min förra häst som var känslig för skav. Den finns upp till 80 cm i dressyr.

jag har roat mig med att googla lite.

Stubben, Santa Cruz, ELT, kavalkade, equietec är de jag hittar, sen finns lösa skydd "cinch protector" att köpa för westerngjordsspännen som skulle kunna funka på vanliga med.

Jag har fungerat en hel del kring sadelgjordar i och med att min fux både hade tvång och fick skav. Tycker att de flesta gjordar med omslag är på tok för tjocka för hästar med trång armhåla (Eller vad det nu heter :o) och hamnar spännena i armbågs höjd så hjälper det ju inte mycket att man lägger till ngn cm fluff eller har omslag, armbågen kommer ändå att slå i för varje steg. De flesta dressyrgjordar har också onödigt stela och stora plattor under spännena samt stora hårda hällor till stropparna :/.
På min häst löste jag det med långa gjordar, hade 75 i dressyren och 145-150 i hoppsadeln. Inte jätte mycket utskurna gjordar men de var mjuka och spännena spänner var inte i vägen :). Hon hade egentligen kunnat ha 60" i dressyren och 135 i hoppningen (Om inte ena hoppsadeln hade haft så korta stroppar :meh:). Men utskurningarna hamnade väldigt mycket bättre med långa gjordar.
Många gjordar finns ju upp till 75, annars finns det ju sen också ponny gjordar på 80-90cm.

Jag har fungerat en hel del kring sadelgjordar i och med att min fux både hade tvång och fick skav. Tycker att de flesta gjordar med omslag är på tok för tjocka för hästar med trång armhåla (Eller vad det nu heter :o) och hamnar spännena i armbågs höjd så hjälper det ju inte mycket att man lägger till ngn cm fluff eller har omslag, armbågen kommer ändå att slå i för varje steg. De flesta dressyrgjordar har också onödigt stela och stora plattor under spännena samt stora hårda hällor till stropparna :/.
På min häst löste jag det med långa gjordar, hade 75 i dressyren och 145-150 i hoppsadeln. Inte jätte mycket utskurna gjordar men de var mjuka och spännena spänner var inte i vägen :). Hon hade egentligen kunnat ha 60" i dressyren och 135 i hoppningen (Om inte ena hoppsadeln hade haft så korta stroppar :meh:). Men utskurningarna hamnade väldigt mycket bättre med långa gjordar.
Många gjordar finns ju upp till 75, annars finns det ju sen också ponny gjordar på 80-90cm.
Min tränare rekommenderade ju som sagt Mattes gjorden och vi provade en i strl 80 men det blev en aningens för lång så hon skulle beställa en strl 75 istället. Så nu får jag väl rida barbacka i 3 v! :nailbiting: Vet dock inte hur jag ska kravla mig upp på 170+ :meh:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 761
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar