skatteregler och sånt.

S

shampiz

Om jag t ex skulle hjälpa "ett företag" att trycka upp diverse material, som t ex t-shirtar, märken och annat som dom sedan kommer att sälja. Jag själv har inget företag, och kommer heller inte att ta betalt av företaget att jag gör detta åt dem. Det enda jag kommer att få är ersättning för mina kostnader av materialet.

Räknas detta då som "svart-jobb", måste jag ändå betala viss skatt, eller måste företaget jag hjälper betala skatt eller arbetsgivaravgift för mig?
Vore tacksam om någon vet hur detta fungerar så att vi går tillväga på rätt sätt.

Sv: skatteregler och sånt.

Om du inte får någon lön så behöver du heller inte betala skatt. Enklast är ju om företaget köper in allt material du behöver. Då kan ni ju tex utnyjja om företaget är momsregistrerat.

Även om du får mer betalt än vad du lägger ut på materialet så kan det ske utan arbetsgivaravgifter o dyl. som jag har förstått skattereglerna. Om du tjänar tillräckligt lite på det så kan du räkna det som hobbyverksamhet och då deklarerar du vinsten som inkomst av hobby (skattas med samma procentsats som lön från anställing, men varken du eller den som betalar dig behöver betala några sociala avgifter). Tjänar du 'för mycket' så bör du nog antingen vara anställd, eller ha ett eget företag tror jag, men den biten har jag inte tittat så noga på.
Jag är osäker på var gränsen för hobby ligger, man jag har för mig att det är vid 30 000 per år.

Gränsen 30 000 kr gäller för moms. Om du drar in över 30 000 kr/år på din hobbyverksamhet ska du börja redovisa moms.

RSV har en jättebra broschyr i PDF-format som man kan ladda hem, den heter Hobbyverksamhet.

Om jag vore granskare på skatteverket skulle jag dra åt mig öronen i ett sådant här fall.

Jag skulle undra
1. Varför gör du detta gratis till företaget?
2. Finns det någon form av förtäckt "löneutbetalning"?

Nu är all min littertur i detta ämne nedpackade i flyttkartonger men jag skall ändå försöka mig på att kategorisera detta.

Om du gör detta till företaget i en mindre utsträckning tror jag att det kan (observera kan) räknas till hobbyverksamhet. Låt säga att du skulle köpa materialet av företaget förädla det och sedan sälja det till företaget igen. Du säger att du skulle göra det gratis alltså sälja tillbaka till företaget för samma kostnad som du köpte in det för, vilket skulle ge ett plus minus noll i din hobbyverksamhet. Går du plus i din hobbyverksamhet beskattas du i inkomst av tjänst. Underskott av hobbyverksamhet får inte kvittas mot andra inkomster i tjänst, men du får spara underskott av hobbyverksamhet och kvitta senare års inkomst av hobbyverksamhet.

Gör du detta i en större omfattning utan att vara anställd ligger ni farligt nära att du bedriver näringsverksamhet, att du inte gör detta i vinstsyfte är inte skattebefriande. Att du inte innehar en f-skattsedel som behövs för näringsverksamhet betyder att företaget är skyldig att betala skatt och arbetsgivaravgifter för dig.

Det finns också vissa former av uttagsbeskattning som kan drabba företaget om vi låt säga du får behålla saker som blivit över.

Det är så lustigt att folk ska bli misstänksamma bara för att man gör nåt gratis. Det finns faktiskt saker som betyder mer än pengar.
Som svar på dina frågor.
1. Detta "företag" jag ska göra det år, är en popgrupp, som jag gillar väldigt mycket, och brukar umgås en hel del med, och gör detta åt dom för att jag tycker det är kul.
2. Förtäckt löneutbetlaning kan i bästa fall bli att jag blir uppskriven på gästlistan och slipper betala för att gå in. Men det kanske jag bör betala skatt för.

Derivata blev nog inte misstänksam för egen del utan menade hur Skatteverket skulle kunna resonera. Ska man hårddra allting så är egentligen alla tjänster man utbytes med sina vänner på gränsen till skattefusk. Men så fungerar det ju inte att leva. Självklart hjälper jag mina kompisar ibland med sånt jag är duktig på utan att ta betalt. Men det är ingen skillnad mellan lön som utbetalas i pengar och sådan som man kan ta ut i andra tjänster, enligt skattereglerna. Om jag är tandläkare och du är frisör kan vi alltså inte byta tjänster med varandra lagligt.

I det fall som du beskriver så låter det väl som om ett anställningsförhållande egentligen dvs popgruppen anställer dig för att sköta en del av deras marknadsföring. De köper materialet och tar alla kostnader för tryckeri etc och de tar inkomsterna av försäljningen. Om du inte får någon ersättning för ditt arbete så är ingen skyldig någon något och Skatteverket behöver inte heller veta om någonting. Det är inte förbjudet att jobba ideellt. Om du köper materialet och gör jobbet och ger tillbaka produkterna till dem så är det en gåva som de ska skatta för.

Så det finns flera sätt att göra detta lagligt, frågan är hur du och företaget vill att det ska se ut redovisningsmässigt. Omfattningen på det hela spelar väl en vill roll också, även om du själv inte har något problem med att jobba ideellt så kanske Skatteverket börjar undra hur reklamprodukterna kommer fram och misstänker något fusk någonstans. Om det handlar om några få timmar bryr de sig säkert inte men kanske har svårt att tro att du är så god att du jobbar hundratals timmar ideellt för att hjälpa dina kompisar. Då kan ni åka dit på en skönstaxering. Skatteverket har ju rätt att granska företagens redovisning och ställa besvärliga frågor om allt de hittar.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 166
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag/vi har börjat tänka att det vore bra med en struktur kring [kommande] barns löpande kostnader och intäkter. Inte så att det är ett...
2
Svar
31
· Visningar
2 066
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar