Skära upp hovböld?

M

modig tabac

Måste man skära upp bölden eller ska jag vänta ut den? Den kom efter ett sömstick i torsdags, i lördags upptäckte jag att hästen var halt och misstänkte då genast böld efter sticket. Jag tog av skon och bandagerade med jodopaxomslag, idag verkar han lite mindre öm, han kunde stå på benet när jag kratsade den andra bakfoten.
Jag kunde idag se var bölden sitter, det är ett mörkare område runt där sömsticket var, det är väl varet som syns. Fick inte tag i stallets hovis p g a älgarna, så min fråga är om den läker ut fortare om jag skär upp eller ska jag bara fortsätta med omslagen.
Jag har en easy boot, ska jag sätta på den eller blir det för tätt.

Sv: Skära upp hovböld?

Persnligen tycker jag det är bättre när det spricker upp = man verkar inte i sulan. Kortare omläggningstid bl.a. Skälet varför man skär är för att lätta på trycket så hästen inte lider. Min veterinär tyckte det var bra att det både sprack och blev uppskuret, "genomventilation" :D Dock är det helt beroende på böldens omfattning och placering...

ingen hovbölds expert alls men min förra hovis lät sin häst som fick hovböld vänta till den sprack av sig själv.
min egen pålle fick en rejäl hovböld förra året,han va blockhalt för att övergå till helt vanligt rörelsemönster höll på så ett tag:confused: åkte till klinik där dom bedövade,böjde mm,sedan drog hovis av skon då rann det en stor pöl var ut på golvet:crazy:
hovis karvade upp sulan,han fick gipsomslag,och när dom på kliniken var säkra på att dom fått bort allt,så skoddes han m sula och fick gå skodd m sula några månader tills sulan återbildats.

hoven efter 8 veckor
19330179.jpg

Mvh Arabizar

Min åsikt är att en hovböld ska verkas upp. Jag kan förstå de som menar att det är bättre att den själv letar sig ut eftersom man på så sätt får en mindre påverkan på hoven, men tyvärr är det ju långt ifån alltid som bölden spontandränerar sig på "rätt" plats. Ibland kapslar den in sig och ibland söker den sig istället uppåt och öppnar sig i kronranden. Detta kan påverka horntillväxten negativt.

Jag tycker inte heller att man bör låta en häst stå med den smärta en hovböld medför i flera dagar eller tom veckor. Ger man NSAID för att lindra besvären leder det ofta till att bölden går i stå och kapslas in (den inflammatoriska processen är ju en del av böldens utveckling).

Alla andra bölder dränerar man.

Prata med en duktig hovslagare.

Själv har jag sett en hovböld som fick ta sin egen väg, den sökte sig uppåt, sprack längs med kronranden och fick riktigt allvarliga konsekvenser. Nu, ett år efter, börjar hoven hämta sig. Det slutade med att de på klinik fick ta bort m e m hela hovväggen (insida framhov) och blotta kötthoven, något som säkert inte var skönt för hästen men nu i efterhand verkligen lyckat då hästen var hältfri redan en vecka efter ingreppet.

Boka tid hos klinik (då kan man lätt slå några plåtar och ha tillgång till sedering etc) med en bra hovslagare.

I england la vi våtomslag med poultice, vilket är samma material som i barnblöjor. Vanligt med blöjor i stallen där, kan jag lova. Här har både hovslagare och vet utbildade hovslagare förordat jodopaxomslag i upp till 24 timmar. Öppna omslaget efter 12 timmar och kolla, om den inte spruckit upp då så lägg om igen och stå i tolv timmar till. Om den fortfarande inte kommit ut då så ta ut vet eller hovis och kolla eller åk till klinik. Man vill ju inte att det utvecklas till hålvägg.

Endast en gång har jag fått be vet att karva upp en hovböld. I övrigt har de kommit ut själva, straxt ovanför kronranden eller i ballen. Har inte märkt någon störning på horntillväxten efter det.

jag tycker att du ska försöka att få tag på en hovslagare som kan karva upp.
vet att en i mitt förra stall hade en ponny som fick hovböld vi la om den med spriomslag. bommul indränkt med alsolsprit,om jag inte miss miner mig så la vi sedan folie runt om hoven och sedan vet rex eller (heter det så.åå är så trött):o.en sånnt linda som färster av sig själv.den hovbölden kom upp i kronranden men med detta om slag vart han bra.han hade en odentlig hovböld då den var i en bra bit av hoven samt gått uppåt.men han vart bra och tävlar i dag utan problem av detta

jag tycker att du ska försöka att få tag på en hovslagare som kan karva upp.
vet att en i mitt förra stall hade en ponny som fick hovböld vi la om den med spriomslag. bommul indränkt med alsolsprit,

Ja, alsolomslag var det ju. Jag skrev jodopax. Fast jag har gjort med jodopax i brist på alsol.

Skall vara ultramild jodopaxlösning. Mycket mildare än vanlig för sårbehandling.

beror på. den enda bölden jag haft på mina hästar kom i kronranden och fick öppna sig själv. det bildades en ny hovvägg bakom sprickan, vilket syntes tydligt nu som den växt ner och den nedre biten ramlat av.

min häst hade dock fång och var redan halt och ömfotad. så fanns ingen mistanke om böld tills han blev väldigt varm i kronranden och dagen efter började det vätska. veterinären ansåg att det bästa var att låta den tömmas själv. hästen fick stå med foten i grönsåpevatten 2 ggr dagligen och han fick hepar sulph för att hjälpa till att driva ut bölden.

Min åsikt är att en hovböld ska verkas upp. Jag kan förstå de som menar att det är bättre att den själv letar sig ut eftersom man på så sätt får en mindre påverkan på hoven, men tyvärr är det ju långt ifån alltid som bölden spontandränerar sig på "rätt" plats. Ibland kapslar den in sig och ibland söker den sig istället uppåt och öppnar sig i kronranden. Detta kan påverka horntillväxten negativt.

Jag tycker inte heller att man bör låta en häst stå med den smärta en hovböld medför i flera dagar eller tom veckor. Ger man NSAID för att lindra besvären leder det ofta till att bölden går i stå och kapslas in (den inflammatoriska processen är ju en del av böldens utveckling).

Alla andra bölder dränerar man.

Jag håller med. Har haft en ponny med hovböld som inte hittades på 4-5 veckor (två veterinärer och två hovslagare var inblandade). Den bölden hann göra mycket skada innan den äntligen blev uppskuren och dränerad.

Var är ju faktiskt frätande, hovbölder innehåller var. Var i direkt anslutning till hovbenet kan få väldigt läskiga och plågsamma följder.

Efter de erfarenheter från min egen häst, kommer jag aldrig att ta lätt på hovbölder.

En vecka efter att jag fått hem min nya häst, blev han rejält halt. Vet råkade vara ute i stallet dagen därpå och hon lokaliserade en trolig hovböld. Hon skar lite men fick inte ut något. Vi lade ett omslag och hästen blev ohalt.

En vecka senare var hästen halt igen. Både vet och hovis tillkallades. Hovis fick ut var och omslag lades igen. Hästen fick gå med omslag ett tag och skulle därefter skos med sula. Hästen är nu ohalt. När hovis slog på skon, blev hästen blockhalt. Han var så halt att vi inte kunde avgöra vilket ben det var.

Tog nu beslutet att åka in till klinik. Där konstaterade de att bölden hade växt uppåt och bildat en stor hålvägg. Egentligen ville kliniken söva hästen och ta bort hovväggen. Dock var ju hästen nyinköpt och därför nyförsäkrad (köpt från utlandet). Vi beslutade att göra en chansning först med noggrann rengöring med jodspirt, omslag och boxvila. Tre besök senare konstaterades att chansningen hade gått vägen och hästen fick skor samt komma ut i hagen.

Hålväggen fanns ju dock kvar och för en månad sedan fick White line decease fäste i den och processen var åter igång. Lyckligtvis konstaterade hovis i går att hoven ser bra ut och vi slipper åka in och skära mer på klinik.

Som sagt, hovbölder kommer att tas på stort allvar hädanefter.....

KL Jag har sett hovbölder som underminerat så stor del av sulan att en stor del av denna behövt avlägsnas under narkos på djursjukhus.
PL

Jag håller med. Har haft en ponny med hovböld som inte hittades på 4-5 veckor (två veterinärer och två hovslagare var inblandade). Den bölden hann göra mycket skada innan den äntligen blev uppskuren och dränerad.

Hade en som visterades med tång, ingen reaktion. Var extremt halt, fylld i senskidan, misstänkte senskada så det var vila och leda 2 ggr per dag. Efter 6 veckor på box var hästen ren och sattes igång.

6 månader senare med ny hovslagare frågade plötsligt hovis om hästen hade varit halt på v.f.f. Han lyckades också beskriva hur en eventuell svulnad hade sett ut på hästen. Notera att han aldrig tidigare sett den. När jag sa att han hade fullständigt rätt så visade han en skiva han precis verkat av och i den satt en stengalla.

Ingen värme i hoven. Ingen puls. Enda indikationen vi hade var hälta och svullnad i senorna. Inget annat. Snacka om att man hade flax.

En annan misstänkte jag hade en böld på ett bakben. Hovis kom och klämde och skar lite men hittade inget. Dagen efter var hästen ännu mer varm, pulsad och halt så lastade och körde till klinik. Där hittade en vet en böld i lamellranden. Hovis var däe och stog alldele likblek i dörren och bad om ursäkt för att han missat den. Vet sa att det var lätt gjort för den hade nog precis mognat under natten.

För ett år sedan trodde en hovis att nuvarande pållen hade en massiv hovböld under sulan och vägrade verka utan att vet hade kollat. Vet kom samma dag. skar och skar och skar och hittade inget. Konstaterade att han har tjocka men mjuka och ömma sulor. Så var det med det. Hovis skodde dagen efter.

Min älskling fick en hovböld när hon efter hon haft fång, och var blockhalt (- ingen puls, ingen värme) när vi kom till Strömsholm för att korrigera hovarna för fången hade hon en STOR hovböld.
Mickael Westberg öppnade hovbölden och hon kunde genast gå och stå på hoven igen. Hon skulle ha bomulls omslag dränkt i jodopax där bölden satt och om det kom ned svallkött skulle vi gipsa vilket vi fick göra. Skulle vara ute i sjukhage så länge hon orkade med boots (Old Mac's) på framfötterna.

Hennes sista tid fick hon belastnings hovbölder stup i ett, som vi bara öppnade upp så dem fick "luftas" och hon skulle gå med sina boots på de timmar hon orkade vara ute.
Hennes sista dag var hon blockhalt pg a en till STOR hovböld.
/R

Persnligen tycker jag det är bättre när det spricker upp = man verkar inte i sulan.

En hovböld har aldrig sitt inträde i sulan för startar infektionen i sulan så beror det på en "perforerad" sula (läs en sula som på ett eller annat sätt gett vika för det skyddande sulhornet och bidragit med ett ingångshål för att starta en bakteriell infektion)

En hovböld startar alltid i hovens lamellrand/lamellläderhud och sprider sig alltid genom hovens mjukdelar så länge den inte omgående renskärs och drineras.

I ett lätt stadei tar det ca en vecka för denna hovböld att genom en eller flera bikanaler leta sig upp till kronranden för att där spricka upp vilket secundärt alltid ger en rubbning i hornproduktionen.

I ett mer komplicerat stadie sprider sig denna hovböld in i själva sulkroppen vilket leder till en sk "underminerad sula" vilket ofta leder till mer komplicerade operativa ingrepp och långvarig konvalicent.

En holböld som "nonchaleras" kan secundärt framkalla hålvägg/underminerad sula och i dessa fall utifrån individens belastning/bruk/ rörelse även framkalla roterat hovben vertikalt/horisontellt.

Att låta en hovböld "ha sin gilla gång" och själv "naturligt" läka ut är både smärtsamt för hästen och stider utifrån Svensk lagstiftning då den utsätts för onödigt lidande/långvarigt lidande och främst äventyrar individens framtida hållbarhet..

P.S. Många gånger uppträder en perfoferad sula enbart genom att man inte har renskurit sulan från gammalt dött sulhorn vilket gett sprickbildningar i det döda sulhornet med en frisk inkörsport för bakterier..

Slutligen.. Jag håller inte med dig i sak.

Det var vad som hände med hästen jag berättade om. När skon drogs av lossnade hela sulan och trillade av. Inte läckert.

I vilket fall som helst hoppas jag att folk förstår hur otroligt smärtsamt en hovböld är för hästen. Vissa kan väl spricka av sig själv men om man har möjlighet att ta en bra hovis tycker jag utan tvekan att man ska skära upp hovbölden.
Skulle aldrig falla mig in att låta en hovböld vara och vänta ut att den ska spricka av sig själv...
Det är ju som att låta dottern gå med en sticka under foten och vänta tills den kommer ut av sig själv.

Liknande trådar

Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 421
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hästen min stod på tre ben igår när jag kom till stallet. Varm i hoven och från kotan och neråt ungefär. Ringde till vet. som direkt...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 921
Senast: Ginne
·
Hästvård Hej ! Måste bara kolla om någon varit med om liknande . Ska försök dra en lååång historia kort: Midsommardagen - blockhalt ! Tog ut...
Svar
10
· Visningar
4 223
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Som sagt... Jag har en mystisk hälta på min häst. Det började i torsdags, jag plockar in hästen från hagen och hon är väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
3 156
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar