Skånska hingstar?

Sv: Skånska hingstar?

Ja, jag undrar jag med? Den har bra stam, duktiga uppfödare bak Thor och hästen har jag sett på tävlingar o kring tävlingar, en cool häst? Fem starka gångarter.

Hrammur avkommor kan vara ganska tuffa. Snälla men tuffa. Kanske har Thor till vis del fått med sig detta anlag. Jämför med exempelvis Frami (som inte är efter Hrammur..) som är av en helt annan karaktär. Väldigt mjuk, gosig och snäll.
Sedan har Thor under många år formats och matchats mot att bli en explosiv passhäst. Vilket säkert bidrar till att han kan uppfattas som en tuff häst med hetsigt temperament.

Detta året tänkte jag ge gammeltanten en sista chans att bli dräktig. Hon tog sig inte i fjol. Jag vill dock inte som jag brukar åka halva Sverige utan jag tänkte utnyttja min egen landsdel i hingstvalet.
Jag söker en hingst med hög blupp och som har bra dräktighetsprocent och som står i Skåne eller nära Skåne.
Jag har henne ståendes i Kristiantadstrakten.
Hon är efter Gordon frá Stóra-Hofi.
funderar på om man skulle välja en femgångshingst denna gången?
Nån som kan tipsa?
En hingst som jag är störtkär i men inte vet vem den är eller var den står eller vem den är efter är en skimmel som var med i VM i Danmark, tävlade för Island men står i sverige nu.. Den var med i finalerna och hade ett otroligt vackert huvud. Nån som vet?

Här kommer bilder från Fálki om du vill se ;) :bump:
8312008.jpg

8312005.jpg

Han är så "skvättig" och överdrivet vaksam, verkar otrygg liksom.
Så är jag själv oxå så kombinationen hade inte varit lysande.
Sen är ju jag dresyrtant som gillar smidiga mjuka, lösgjorda hästar och där kan man knappast placera Thor.
Säkert en fin häst som kan passa fort men inte direkt min drömhingst.

Hrammur avkommor kan vara ganska tuffa. Snälla men tuffa. Kanske har Thor till vis del fått med sig detta anlag. Jämför med exempelvis Frami (som inte är efter Hrammur..) som är av en helt annan karaktär. Väldigt mjuk, gosig och snäll.
Sedan har Thor under många år formats och matchats mot att bli en explosiv passhäst. Vilket säkert bidrar till att han kan uppfattas som en tuff häst med hetsigt temperament.

Såg många Hrammuravkommor på fölvisning, visade alla gångarter och verkade då trevliga - som alla andra föl :angel:

Jag tycker Thor är väldigt cool, har inte sett något "hetsigt" kring honom.

I vilka sammanhang har du sett Thór?
(Inte i passlöpssammanhang gissar jag.)

Han är så "skvättig" och överdrivet vaksam, verkar otrygg liksom.
Så är jag själv oxå så kombinationen hade inte varit lysande.
Sen är ju jag dresyrtant som gillar smidiga mjuka, lösgjorda hästar och där kan man knappast placera Thor.
Säkert en fin häst som kan passa fort men inte direkt min drömhingst.

Synd att du dömer en så himla underbar hingst på de viset.. jag har träffat på Thor i hemma miljö och på tävling. Den enda gången han hetsar är vid passlöp, men inte annars. En häst som rids på ett jättebra sätt. Du har nog inte sett honom i varken tölt eller trav låter det som..

I vilka sammanhang har du sett Thór?
(Inte i passlöpssammanhang gissar jag.)

Utanför banan innan VM startade. Följer husse i cykel, helt koncentetrad på sin husse, bryr sej inte om paraplyer mm mm som finns runt om.

Jobbade ju som funktionär och såg lite utanför det hela.

Och hur många Hrammuravkommor har du ridit/ridit in.

Själv har jag ridit in ca 5 Hrammuravkommor och sett över 50 st ridna. Skulle tippa på att jag ridit 30 stycken och flera av dem används i verksamhet som turridning och ridskola på olika ställen.

Min uppfattning är att de absolut inte är tuffa utan lugna, trevliga och harmoniska hästar med gott självförtroende. En häst med gott självförtroende tycker jag bara är bra och anser inte det som ett tufft drag.

/Åsa

Jag kan inte heller relatera till Thór som hetsig och otrygg - laddad inför lopp, visst, men vilken god tävlingsindivid är inte det? Människa som häst. Tvärtom tycker jag att Thór är en mycket fin femgångshäst, och det grämer mig lite att han inte tävlats mer i femgång, för då hade stoägare kunnat få se hans allsidighet mer.

Jag kan inte heller relatera till Thór som hetsig och otrygg - laddad inför lopp, visst, men vilken god tävlingsindivid är inte det? Människa som häst. Tvärtom tycker jag att Thór är en mycket fin femgångshäst, och det grämer mig lite att han inte tävlats mer i femgång, för då hade stoägare kunnat få se hans allsidighet mer.

Han tävlade väl 5 gång på Sm 2000? Då såg han fin ut. Visserligen var formen alldeles för öppen och fri men det såg rumsligt och taktrent ut!

Själv har jag ridit in ca 5 Hrammuravkommor och sett över 50 st ridna. Skulle tippa på att jag ridit 30 stycken och flera av dem används i verksamhet som turridning och ridskola på olika ställen.

Min uppfattning är att de absolut inte är tuffa utan lugna, trevliga och harmoniska hästar med gott självförtroende. En häst med gott självförtroende tycker jag bara är bra och anser inte det som ett tufft drag.

/Åsa

Det finns nog både och. Dessutom har ju alla hästar ett möderne och uppväxt miljön varierar säkert. Jag har själv haft ett Hrammur sto och hon var en godhjärtad själ men en riktig odåga i sin ungdom. När hon blev äldre och mer mogen så blev hon en bra läromästare och trygg i sin roll som ridhäst. Har även två Hrammur barnbarn här hemma. De är också mjuka och snälla till sinnet, känsliga och lydiga. Men de behöver en trygg miljö och en trygg ryttare för att fundera på bästa sätt. De har dock mpgnat mycket med åren och blir bara finare och trevligare allt som åren går!

Många brukar tyvärr tala om "Hrammur temperamentet" som att han skulle ge väldigt tuffa hästar. Men tror som du Åsa att de flesta är trygga individer, "trygga individer" kan ta hand om sig själva och kanske kan det ibland bli så att de helt enkelt litar mer till sig själva när ryttarens kunskaper/förmågor tryter och att man kanske därför uppfattar dem som "tuffa". Nu menar jag inte ryttare som mest sitter och åker och inte mixtarar och stör hästen så mycket, utan dem som ska mixtrar och greja (tror sig göra rätt fast det blir ack så fel) och då stör hästen mer än de hjälper. Har nämligen träffat på två sådana Hrammur avkommor vid olika kurstillfällen, som varit olyckliga på sina ryttare och då även tagit över kommandot/struntat i sina ryttare. Där kunde man snacka om tuffa hästar!
Men sen är ju smaken som baken, en del tycker om Hrammur och Thor andra inte. Men inte får jag några "rysningar" av att se eller tänka på dem:angel:

Jojo, det begriper jag också. ;)

Min poäng var bara att hade Thór tävlats mer allsidigt kan jag tänka mig att han hade fått fler ston, eftersom jag tror att många ser honom som en ren passkanon.

Jag vet att Magnus har varit jättesugen på att rida femgång igen. Vi får hålla tummarna att det blir så! :)

Jag har också sett rätt många Hrammuravkommor och haft ett flertal på kurs.

Min erfarenhet är att de är ganska coola fast på ett sätt som gör att de inte är så lyhörda. Man måste nog från början tala om var skåpet ska stå om man vill ha en känslig lydig häst? Annars kan de verka lite buffliga och okoncentrerade och köra sitt eget race, vilket iofs oftast är ganska OK (fast kanske inte flott), jag har inte träffat någon som är DUM.

De verkar ofta lite tunga att rida för de har lite passracerstuk och blir lätt framtunga och har inte så ofta hållningen och bärigheten gratis.

Kan man få upp dem på bakdelen utan att de styvar sig har de ofta flott aktion och kan vara jättefina !

Men jag skulle vara noga med att kombinera Hrammurblodet med hästar byggda mer i uppförsbacke.

/Åsa

Kanske är det så att vi har olika definitioner på vad som kan innefattas i karaktärsdraget "tuff".
Det var absolut inte skrivit som någon absolut saning. Jag är inte så bra på att uttrycka mig och skriver ofta alldeles för kortfattat och konsist. Men till saken hör att alla tycker inte om Thor eller Hrammur. Många nämner då detta med att de uppfattar dem som "tuffa".
Jag har själv ridit några Hrammur avkommor och tycker Tim sätter ord på deras karaktär. Hur man sedan formar dem är såklart avgörande för slutresultaten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka