S
Sprettur
Sv: Skånska hingstar?
Förklara gärna vad du menar...
Thor....Ryser..Nej tack...Träffat honom ofta....
Förklara gärna vad du menar...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag undrar jag med? Den har bra stam, duktiga uppfödare bak Thor och hästen har jag sett på tävlingar o kring tävlingar, en cool häst? Fem starka gångarter.
Detta året tänkte jag ge gammeltanten en sista chans att bli dräktig. Hon tog sig inte i fjol. Jag vill dock inte som jag brukar åka halva Sverige utan jag tänkte utnyttja min egen landsdel i hingstvalet.
Jag söker en hingst med hög blupp och som har bra dräktighetsprocent och som står i Skåne eller nära Skåne.
Jag har henne ståendes i Kristiantadstrakten.
Hon är efter Gordon frá Stóra-Hofi.
funderar på om man skulle välja en femgångshingst denna gången?
Nån som kan tipsa?
En hingst som jag är störtkär i men inte vet vem den är eller var den står eller vem den är efter är en skimmel som var med i VM i Danmark, tävlade för Island men står i sverige nu.. Den var med i finalerna och hade ett otroligt vackert huvud. Nån som vet?
Hrammur avkommor kan vara ganska tuffa. Snälla men tuffa. Kanske har Thor till vis del fått med sig detta anlag. Jämför med exempelvis Frami (som inte är efter Hrammur..) som är av en helt annan karaktär. Väldigt mjuk, gosig och snäll.
Sedan har Thor under många år formats och matchats mot att bli en explosiv passhäst. Vilket säkert bidrar till att han kan uppfattas som en tuff häst med hetsigt temperament.
Han är så "skvättig" och överdrivet vaksam, verkar otrygg liksom.
Så är jag själv oxå så kombinationen hade inte varit lysande.
Sen är ju jag dresyrtant som gillar smidiga mjuka, lösgjorda hästar och där kan man knappast placera Thor.
Säkert en fin häst som kan passa fort men inte direkt min drömhingst.
I vilka sammanhang har du sett Thór?
(Inte i passlöpssammanhang gissar jag.)
Jag kan inte heller relatera till Thór som hetsig och otrygg - laddad inför lopp, visst, men vilken god tävlingsindivid är inte det? Människa som häst. Tvärtom tycker jag att Thór är en mycket fin femgångshäst, och det grämer mig lite att han inte tävlats mer i femgång, för då hade stoägare kunnat få se hans allsidighet mer.
Och hur många Hrammuravkommor har du ridit/ridit in.
Själv har jag ridit in ca 5 Hrammuravkommor och sett över 50 st ridna. Skulle tippa på att jag ridit 30 stycken och flera av dem används i verksamhet som turridning och ridskola på olika ställen.
Min uppfattning är att de absolut inte är tuffa utan lugna, trevliga och harmoniska hästar med gott självförtroende. En häst med gott självförtroende tycker jag bara är bra och anser inte det som ett tufft drag.
/Åsa
Precis. 2000.Han tävlade väl 5 gång på Sm 2000? Då såg han fin ut. Visserligen var formen alldeles för öppen och fri men det såg rumsligt och taktrent ut!
Precis. 2000.
Och hur många Hrammuravkommor har du ridit/ridit in.
Själv har jag ridit in ca 5 Hrammuravkommor och sett över 50 st ridna. Skulle tippa på att jag ridit 30 stycken och flera av dem används i verksamhet som turridning och ridskola på olika ställen.
Min uppfattning är att de absolut inte är tuffa utan lugna, trevliga och harmoniska hästar med gott självförtroende. En häst med gott självförtroende tycker jag bara är bra och anser inte det som ett tufft drag.
/Åsa