Skånska hingstar?

Sv: Skånska hingstar?

Hittade hennes bedömning på WF:
Conformation
Head 8.5
Neck-Withers-Shoulders 8
Back and Croup 8.5
Proportions 8
Legs (quality) 7.5
Legs (joints) 7.5
Hooves 8
Conformation 7.99

Ridden abilities
Tölt 8.5
Trot 9
Pace 6.5
Gallop 8.5
Temperament 8
Character 8
General impression 8
Walk 8
Rideability 8.03

Total 8.02

Vad det Randver avkomman du är missnöjd med? För ungstoet var du väl nöjd med? Hon har ju Orri i sig, kanske att du skulle välja en hingst med Orri blod? 1:a klass avkomman har ju annars Hervar fra Sauðárkróki blod. Det har ju kommit en del nya Orri hingstar till Sverige.
Synd att inte Forni står på fribetäckning i år (Skulasons nya hingst), han hade jätte bra dräktighet förra sommaren och är väldigt trevlig mot folk och fä utan att vara mesig för det:p
Annars så har ju Thor från Kalvsvik 5 mycket rena gångarter och krut så att det räcker "när det gäller". Han verkar vara en cool kille.
Vet dock inte om han har god eller dålig dräktighet på sina ston.

Ja, Thor är faktiskt dåligt använd tycker jag och han är verkligen en bra hingst med mycket fina meriter. Om jag minns rätt från årets statisktik fick han bara 2 ston som fick 2 föl.

Randevravkoman är en liten sak som föddes till grisepassare utan trav.
Han har manken i knähöjd ungefär och är riktigt liten och förkrympt.

Fast tänk om man kunde få både och? Både bra/passande hingst och bra hingsthållare. Sånna går ju faktiskt att hitta!

Ja men man måste börja i änden med hingsthållarna, och se vilka som har kunskap och möjlighet och veterinärkontakter.

SEDAN väljer man bland deras hingstar.

Jag vet precis hur svårt det är få damen ifråga dräktig, det är inget man gör utan hjälp av en duktig veterinär som kan undersöka och behandla varje dag i brunsten. :crazy:

Och sedan har hon livmodern så lågt belägen att man ofta missar den tidiga dräktigheten med ultraljud så det gäller att ha lagom is i magen och inte spruta för brunst om det kan vara något hemligt där.

Djurjouren - jag väntar bara ett föl i år - med Skaneylands Aðmiráll. Det är en läcker fertil ung kille med GÅNG. Diskutera gärna dina problem med dem.

Tim, jag är varken dum eller naiv. Är mkt medveten om denna problematik. Men var tvungen att skriva nått som gav hopp om mänskligheten:angel:

Forni fra Horni? Hon var hos honom halva förra sommaren utan att ta sig...

Glömde att hon varit där, så hon tog sig inte...Nej va synd!
Han hade ju jätte bra dräktighet på sina ston, så attsingens attan att det inte gick!
Nu vågar jag dock inte lägga mig i detta mer, det är nog bättre du pratar med din väninna på Silverkedjan som känner ditt sto och kan slussa dig vidare.

Jag har gjort det.......:smirk: Jag är inte helt dum vet du....
Det finns en väldigt skicklig dräktighetsveterinär här i krokarna, en ide' kan vara att skicka dit henne och ta en seminhingst.Då bor hon liksom hos veterinären och kan få hjälp dagligen.
Då öppnas ju möjligheterna för långväga hingst :-)

Senast ändrad:

Ja mitt andra sto blev dräktig med honom.
Fniss, nä jag förstår att du inte vill skriva mer i denna tråden, det vågar knappt jag heller...:D

Hraunar och Forni finns på semin. Liksom elithingstarna Mökkur och Askur från Håkansgården och några till.

Ja, satt just och bläddrade bland seminhingstarna :d
eftersom Hetja har under 7.5 på benställning och benkvalite så bör jag ju leta efter nån hingst som har högt där. Men de flesta hingstar verkar ha förhållandevis lågt på benställning...Är det rasen som är så eller?

Senast ändrad:

Jag har haft ett sto som inte tog sig med två olika hingstar. Därför valde jag sedan Kanslari. Min tanke var en bra hingst med en jämn bedömning. Han skulle inte ta förmånga ston och inte minst helt underbara hingsthållare som verkligen gör allt i deras makt för att få resultat. Jissa om jag blev glad när det föddes ett rödblackt stoföl? Har också fått ett hingstföl efter Kanslari och ett annat sto. Båda mina avkommor e honom är vackra 5-gångare med mycket tölt.

Undrar om du inte menar Falki frá Saudarkróki.
http://www.hejelte.dk/falki.htm På denna sida finns lite fina bilder.
2005 stod han på station i Danmark. Tyvärr hittar jag ingen info om var han ska stå nu. Det är väl Styrmir Snorrason som äger honom och han har tidigare funnits i Rättvik i Dalarna om jag inte minns fel.

..................................

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar Spuni frá Miðsitju VÄLDIGT MYCKET! :) Han finns dessutom på semin. Har inte koll på dräktighets%, men hóm du har henne på semin så..

Jag är inte säker på att semin är en bra idé. Det är de mest fertila stona som ska användas till det. Annars blir det bara dyyyyyyyyyyyyyyrt och inget föl :(

Ska man använda semin till ett gammalt "problemsto" ska det helst vara med en hingst som står på samma gård så sperman är lika färsk som vid naturlig betäckning, bara att man minimerar infektionsrisken genom att inseminera istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka