Skånska hingstar?

Sv: Skånska hingstar?

Dahlgården har Metningur samt sin nya Ófeigur-son Bjartur frá Skördugíli

Jag tycker absolut du ska försöka, men till så bra odds som möjligt utan att förlora en förmögenhet om det inte går längre !

Ok, jag har bokat att vi vid nästa brunts ska ta livmoder biopsi på henne (heter det så) samt en grej till.
Visar det sig att det är ok så verkar det enligt alla jag pratat med finnas två hingstar med BRA dräktighet:
Feykir från Knutshyttan
Kanslari fra......
Vad sägs om de valen?

Jag gillar Spuni frá Miðsitju VÄLDIGT MYCKET! :) Han finns dessutom på semin. Har inte koll på dräktighets%, men hóm du har henne på semin så..

Han är en jätte fin hingst. Men han har dålig dräktighet. Det kan delvis bero på honom. Vet att Stenholmen hade problem med hans fertilitet när han var stationerade där. Men det kan också bero på att han tagit emot väldigt många ston..

Senast ändrad:

Forni fra Horni? Hon var hos honom halva förra sommaren utan att ta sig...

Fornis gamla ägare har köpt en Orri hingst som heter Veigar frá Vakurstödum. Någon nämde att ditt stos bästa avkomma hande Orri blod i sig. Jag har hört att Fornis fd. ägare är duktiga hingsthållare men du verkar ha dåliga erfarenheter med dem eller?
Vill du ha Orri hingts på semin så finns Vefur frá Eikarbrekku på Stenholmen. Men du kanske inte tycker om Orri och hans avkommor?

Oh, nej, jag har inga dåliga erfarenheter alls av dem, de gorde allt de kunde och lite till.
Jag kan för lite om islandshästar för att uttala mig om Orriblod eller annat blod för den delen, därför jag frågar er ju :D

Det spelar ingen roll om hingsten har 70 eller 100% dräktighet, det är mest beroende på vilka ston som kommer och vilket jobb hingsthållaren lägger ner.

Jag gillade inte Feykir som ung, bara grisepass :p men efter några års träning blev han ju jättefin om man gillar den lättbyggda modellen.

Du behöver först och främst bra veterinära resurser och så får du se vilken hingst du har möjlighet att få schyssta villkor på, tex att går det inte kastar du inte alla pengar i sjön utan får komma med ett annat sto eller så.

Sedan tycker jag iofs att din gammeldam SKA ha snälla fyrgångshingstar. Kanslari är väl ett bra alternativ ?

Som sagt är jag väldigt nöjd med min Kanslari avkomma! Samt att jag är super nöjd med hur hon blev skött där! :love: Dom är mycket nogranna och har ett jätte bra sammarbete med vetrinären. Hon tog sig med en gång när hon var där. Där emot hade vi henne hos en annan hingst förra sommaren men tog sig tyvärr inte. Ska prova Ofeigur sonen Bjartur i år och hoppas att det går bättre.

Har ett sto efter Kanslari. Eller jag har inte henne men jag tränar henne. Hon står bara någon kilometer ifrån honom så jag har varit och kollat på honom flera gånger (otroligt fin)..

Hon är femgångare, ganska stor och fux.

Jag har för mig att de flesta av hans avkommor blir fyrgångare. Nu har Perla bara femgångare på sin mammas sida så hon visade upp samtliga gångarter innan en veckas ålder :banana:

Jaaa! Meitingur är sååå fin! Efter vad jag ahr sett så är han snäll att hantera också. Min kompis har sina hästar i närheten där.. Nu är ju Brynja dräktig med honom :)

Varför anser du att man ska ha snälla fyrgångshingstar på henne? *föröker lära mig*

Mina två Kanslariföl är båda 5-gångare. Kanslaris pappa är högt bedömd på just passen (9 el om det var 9,5). Har inte vad jag kan minnas sett särskilt många 4-gångare efter honom. Men jag har bara sett ca 15 st totalt.

Snäll - hmm, ja, det skadar ju inte :angel: Din dam har ett himla humör egentligen som om hon vore ridhäst kanske skulle märkas mer och som man kan "mjuka upp" lite i avelsarbetet hellre än satsa på svårridna hetsiga hingstar.

Fyrgångare för att den typen av exteriör ofta kompenserar henne bättre och för att hon själv ger tillräckligt med tölt och pass. Det är kanske lite större chans att få en "enklare" avkomma efter henne om man går fyrgångsvägen.

I alla fall efter att ha sett din femgångsavkomma tycker jag det vore mer spännande med superdupertrav på nästa fölis...

VAAAAAAA?!?!?!?!Hon är ju mild som en västanvind eller vad man brukar säga :-)
När jag lämnar tanten hos en hingsthållare så berättar jag alltid hur hemskt stark och bestämd hon är och de tittar på mig som
"jaja lilla stumpan, vi ska nog klara av den där lilla ponnyn"....

När jag hämtar henne så får jag höra om hennes eskapader. På ett ställe hade hon hoppat ut ur en 120 cm hög box vid ett flertal tillfällen :-)
När hon fått sitt första föl hos mig var hon rabiat, när vi skulle köra henne till hingsten det året kunde vi knappt hålla henne trots att vi var två varav en STOR karl.

Såå, ja du har kanske rätt, en snäll hingst bör det vara.
dottern är skitsnäll som tur är.

Min Kanslari avkomma är fyrgångare, hennes mamma oxå.

Vi hade inga problem alls :angel: eftersom jag listigt nog inte tillämpade taktiken "vem bestämmer :mad: " utan istället: "är det möjligen någon som vill äta kraftfoder tillsammans med söta föl i det här trevliga ultraljudsbåset?" eller "är det någon som vill gå ut på det här supersmaskiga betet med den här snygge killen?" :D :D :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka