Sv: Följdfråga 3
pallas_athena skrev:
det handlar inte om att luta sig åt färdhållet utan att fokusera ditåt(tänka ditåt)
med hjälp av tygeln,höfterna och benen förflytta sig åt färdhållet.
har du ngnsin sett BB sitta på snedden lutad åt ett håll???
Det var länge sen jag var på kurs hos någon barocktränare, och på den tiden var jag så full av beundran eftersom jag inte kunde ett sk*t om ridning och var totalt okritisk
Så jag minns bara vad som sades.
Men jo, i princip så lärde en tränare sin elev att luta sig inåt i slutan och sitta tyngre på inner sittben, detta skulle få hästen att gå åt det hållet och böja sig i sidan.........
Men om du menar att detta är fel, hur menar du att det är då? Hur ska den korrekta ryttaren inverka på den gröna hästen, för att automatiskt och logiskt få den att förstå, att den nu ska byta riktning, fast inte med nosen först utan med hela kroppen.
Svea - jag förstår inte riktigt din fråga men jag kan försöka svara som jag tror? När höger bakben lämnar marken i en "båge" framåt-åt sidan, så tiltar hästens bäcken lite medsols, dvs högersidan sjunker och åker fram. Vänstersidan är i förhållande till höger lite mer upp och bak.
Jag är då mer intresserad hur hästens ryggrad ser ut i detta skede - för ryggraden sitter ju fast i bäckenet, så om bäckenet har roterat har ju ryggraden också gjort det (i länden i alla fall).
Kontra-roterar hästen ryggen längre fram då?
Eller åt vilket håll pekar pinnarna i manken? (Detta är rätt intressant eftersom vi då får reda på hur sadeln påverkas, och därmed ryttaren, bäst och säga det så ingen tror att det bara är en massa teoretiskt bullshit som inte går att använda i verkligheten...)