skänkeldöv ??

Sv: skänkeldöv ??

tänkte bara säga tack än en gång !

jag har testat det där om att vara tyst, be hästen om att gå framåt lite ( när man tkr det går för sakta ) & sedan direkt tyst igen, & det funkar super :laugh: & så har jag tömkört han lite & sånt, & då går man ju bakom så nu har han även lärt sig att man faktiskt kan gå först, för matte följer alltid med :p så nu går det hur bra som helst, har varit & ridit idag på en äng & haft lite galopptävling med oss själva :D vilket han tyckte var UNDERBART !! & jag med för den delen, jag älskar när det går fort :love:. han tyckte det var hur kul som helst, ni skulle sett vilka glädjeskutt han gjorde, sparkade bakut i ful galopp !! :rofl: tack för era svar i alla fall, jag har kommit fram till att han tycker det e 10000 gånger roligare att rida ut & klättra i skogen lr galoppera på en stor äng än att hoppa inne i paddocken. & jag tycker oxå det är jätteroligt att rida ut & klättra & springa & leka en massa :laugh: oj, texten blev lite lång :angel: menmen .. hoppas ni orkar läsa ;)

Sv: skänkeldöd

Varför skulle det behövas? När hästen gör det jag önskar sitter jag still och inverkar inte alls. Hjälperna är bara till när jag önskar något av hästen. Måste jag driva varje steg har nånting blivit mycket galet och det är dax att fundera över vad.

Skänkel behövs eg. inte alls, man kan lära hästen att lyda för andra signaler om man nu vill det. Hur förklarar du annars att förlamade eller t.o.m. benlösa kan rida hästar samlade och i balans?

Nu menar inte jag att man hela tiden ska sitta och driva hästen, men att man med hela skänkeln inverkar på något sätt vid varje steg, helt passiv är i alla fall inte jag under någon del ridningen med skänkeln. Men det är ju olika tolkning också på vad en "skänkelhjälp" innebär.

Anledningen till att man använder skänkeln är väl antagligen för att det är mest praktiskt? Men rid med andra signaler du, om du vill det, men just i den här tråden diskuterades det om en skänkeldöv häst.

Jag är inte särskilt insatt i handikappridningen, men det jag har sett är att de använder spön osv som ersätter skänkelns hjälper, men de uteblir inte. Samma där, visst kan vi rida utan, men varför ska vi om vi kan använda benen?

Sv: skänkeldöd

Men att skänkeln ligger intill betyder att hästen lär sig att det inte är någon hjälp, det är "normalläge" inte drivning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 047
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 362
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25