Skänka/byta in fisk till fiskaffär?

Comfort

Trådstartare
För ett par år sedan köpte jag en ancistrus, trodde jag. det visade sig vara en gibbiceps och han är för stor för mitt akvarium tycker jag, han vill hellre flytta till en större tank. Mitt är 100 l.

Kan man "byta in" fiskar på en bra fiskaffär? Han är ändå 15cm minst och är kanske värd ett par riktiga ancistrus:p

Sv: Skänka/byta in fisk till fiskaffär?

När jag försökte bli av med min gibbi (som jag fick med i ett akvarieköp) så ringde jag runt lite för att kolla om affärerna häromkring tog emot fisk. En affär fick jag bytesförslaget "en stor mal mot en liten". Men det kändes så knepigt att jag skulle ge dem en stor fisk som de sedan säljer för ca 200.- , och tillbaka få en fisk de själva betalat ~5-10 kr för.
Jag skänkte bort den till en akvariemänniska jag kände, då visste jag att den skulle få det bra och inte hamna i ett litet 30 liters kar.

ja det är ju risken, men jag vet ingen som har ett stort kar. Jag vill helst att det ska vara minst 300 liter

Sätt ut en skänkes mot annonskostnad på Blocket, det hade jag gjort. :)

jag ska testa höra med en fiskaffär i närheten, ägaren berättade en kärlekshistoria om hennes gibbi som hade dött vid 20 års ålder, hon kanske vill ha den:)

Nån som vet hur man könsbestämmer?

När jag försökte bli av med min gibbi (som jag fick med i ett akvarieköp) så ringde jag runt lite för att kolla om affärerna häromkring tog emot fisk. En affär fick jag bytesförslaget "en stor mal mot en liten". Men det kändes så knepigt att jag skulle ge dem en stor fisk som de sedan säljer för ca 200.- , och tillbaka få en fisk de själva betalat ~5-10 kr för.
Jag skänkte bort den till en akvariemänniska jag kände, då visste jag att den skulle få det bra och inte hamna i ett litet 30 liters kar.

Som anställd i en djuraffär skulle jag vilja hävda tvärtom. Varför byta bort fisk man vet är frisk och kommer från en leverantör man litar på och kan reklamera hos, mot fisk från någon man inte kännner, där man inte vet om den är frisk eller ens om den kommer att fraktas till butiken korrekt, och där man inte heller kan få tag på "säljaren" om det visar sig att fisken tvärdör efter 12 timmar.
Jag kan även berätta att en "liten" tex ancistrus kostar långt mer än 5-10 kr att köpa in.

hur är bästa sättet att frakta en så pass stor mal? Den lär inte trivas i en platspåse väl?

Som anställd i en djuraffär skulle jag vilja hävda tvärtom. Varför byta bort fisk man vet är frisk och kommer från en leverantör man litar på och kan reklamera hos, mot fisk från någon man inte kännner, där man inte vet om den är frisk eller ens om den kommer att fraktas till butiken korrekt, och där man inte heller kan få tag på "säljaren" om det visar sig att fisken tvärdör efter 12 timmar.
Jag kan även berätta att en "liten" tex ancistrus kostar långt mer än 5-10 kr att köpa in.

Vad är det för något du hävdar tvärtom i mitt inlägg? Hävdar du tvärtom min upplevda erfarenhet? Eller läser du in saker i mitt inlägg jag inte ens vet om själv? Jag hänger inte riktigt med.

Vad är långt mer i inköp?
Jag har fått uppfattningen att små ancistrusar ligger på ca 5-10 kr i inköp. Om de ligger högre är det bara bättre för mig, då har jag snart en guldgruva i mitt kar :D

Det jag ville med inlägget var att visa att det kan skilja stort mellan "värdet" på djuren. Eftersom TS funderade på att byta in mot småmalar och att man kanske inte kan vänta sig att få så mycket tillbaka fastän man byter in en relativt stor mal.

Senast ändrad:

hur är bästa sättet att frakta en så pass stor mal? Den lär inte trivas i en platspåse väl?

"Min" gibbi åkte hemifrån i en plastlåda på ca 30*20 cm, h*n var ca 15 cm lång. Resvägen var bara några mil och det verkade fungera bra.
Den kom i en plastlåda också, ungefär samma mått.

Vad är det för något du hävdar tvärtom i mitt inlägg? Hävdar du tvärtom min upplevda erfarenhet? Eller läser du in saker i mitt inlägg jag inte ens vet om själv? Jag hänger inte riktigt med.

Du skrev att det "kändes knepigt att lämna in en fisk som enligt dig är värd mycket, och få en som är värd mindre." Där vill jag hävda tvärtom, att det är helt normalt att du får tillbaka mindre i värde eftersom affären tar en stor risk när de tar emot din fisk.

Vad är långt mer i inköp?

100-200% mer ungefär, + fraktkostnader och kostnader för lådan de kommer i.

Jag har fått uppfattningen att små ancistrusar ligger på ca 5-10 kr i inköp. Om de ligger högre är det bara bättre för mig, då har jag snart en guldgruva i mitt kar :D

Om du uppfyller de krav som affären har på leverantörer kanske du kan få de summorna, ja.

Det jag ville med inlägget var att visa att det kan skilja stort mellan "värdet" på djuren. Eftersom TS funderade på att byta in mot småmalar och att man kanske inte kan vänta sig att få så mycket tillbaka fastän man byter in en relativt stor mal.

Exakt.

...

Fast... jag hade inte direkt tänkt mig sälja till djuraffärer i första hand, mycket roligare att ge bort/sälja billigt till akvarievänner :)

Däremot tycker jag inte att affärerna häromkring är så strikta med krav på leverantörer såsom du skriver. Det är säkert olika på olika affärer, men de företag jag har runt mig har inte den policyn.
När jag pratar med akvariefolk här så har det aldrig varit några förfrågningar om speciella förhållanden hos den privata "leverantören". När man lämnar fiskarna hos akvarieaffären så åker de direkt ner i försäljningsakvariumena, utan förfrågningar på hur de har fraktats eller hur de hanterats/fodrats.

Jag säger inte att det är bra, det bästa hade varit ett karantänkar, men det är så det fungerar häromkring iaf.

Ja, och då är det mer långsiktigt korrekt att köpa från leverantörer eller odlare som man kommer att ha upprepad kontakt med. Då kan man slå en signal och säga, "fan, tror du de kan ha blivit kalla i lastbilen? Jag fick prick på massor av fisk." än att stå och förhöra sig om förhållandena hos enstaka privatpersoner.

Tror det är väldigt olika från butik till butik.

I min hemstad gick det utmärkt att "byta in" fiskar i Akvarie-affären under förutsättning att fisken/fiskarna var friska och sunda.

Det gick även fint att sälja hemupfödda yngel/unga fiskar på samma premisser.

Förstår dock att liknande affärer inte fungerar hos de stora butikskedjorna eller i "större städer"!

/Swat

det har blivit lite ändrade planer...:D

När jag berättade för sambon att jag skulle ge bort malen , tittade han på akvariumet och frågade varför.
-För att det är för litet för honom, svarade jag.
-Då skaffar vi ett större!

:eek::banana::banana:

så 300 liter har vi kommit fram till är minimum, ska man skaffa större kan man ju lika gärna slå på stort direkt!

Problemet är bara att där vi vill ha det går det dit ett som är max 110cm. Ställer vi det på ett annat ställe går det dit 130cm, men då är risken att det blir för ljust.. och ett kar på 110cm, blir knappast ens 200 liter.

Vilken oväntad vändning!
Så roligt!

Om ni måttbeställer och ser till att få ett djupare djup, och högre höjd så kanske det kan gå att få ihop ett 300 liters kar på 1,10 .

Udda mått är snyggt!

oj måttbeställa, det lät dyrt :eek:

kravet var att om vi skaffar större skulle vi inte ha " sån skitfisk" som vi har nu, han vill ha discus:D

(discus kom han fram till efter lite googlande, från början var kravet bara "Stora balla" :rofl:

... eller så söker ni blocket runt efter ett kar som passar er, kanske något kubiskt? :idea:

Kul att han verkar bli intresserad!
Min sambo gillar de långsträckta pansarmalarna eftersom de är relativt stora (ena är 10 cm och den andra 13 och de små bara 5 cm) och väldigt aktiva och sociala :)

Blocket är finscannat:D

Det dumma är att vi vill ha det i hallen, dels för att då ser man det när man kommer in, och när man sitter i soffan. Det vi har nu är i TV-rummet men det blir alldeles för övermöblerat om vi sätter in ett större.

Hallen består av en stor del och sen ett pentry, längsta sammanhängande väggyta är 140, sen är det ett valv som sticker ut 30 cm och sen en vägg å 120ca. Alternativet är om man följer valvväggen ut och gör som en rumsavdelare.

Det kan bli bra, det kan bli skit.... det lutar åt skit:p

PÅ tal om sociala malar, jag städade akvariet innan och flyttade om gibbicepsens hus som består av stenar, då kommer han fram och petar på min hand:eek: Nomalt sett ser man honom inte på ett par dagar ibland, aldrig ens vart i närheten av handen!

PÅ tal om sociala malar, jag städade akvariet innan och flyttade om gibbicepsens hus som består av stenar, då kommer han fram och petar på min hand:eek: Nomalt sett ser man honom inte på ett par dagar ibland, aldrig ens vart i närheten av handen!

Jag tror gibbisen har på känn att den ska få flytta till ett stort kar, och ville påpeka att ni ska skynda på lite :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama