Skällande hund.......

D

Dolores_88

Jag har en collietik på 5 år (eller jaja, hon fyller 6 den 25 december :smirk:).
Hon är en mycket trevlig hund att ha och göra med i stort sett. Lydig i koppel, går fot, kan en massa konster, tala på kommando osv. Vi bor i en by där det passerar människor och djur på vägen varje dag, problemet är att Diva, som hon heter, springer ut på vägen och skäller hysteriskt (ibland även börjar bråka om det är en hund, har oxå nafsat en berusad granne när han vinglade förbi på cykel :o ).
Om vi är ute och promenerar i koppel och möter någon, skäller hon ALLTID som en tok. Vad gör jag då?
Jo, jag brukar tala strängt till henne, ibland ta tag i nackskinnet och hålla om nosen på henne. Har fått råd att söka ögonkontakt, men hon är helt fokuserad på den vi möter och jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till! :confused:
Vi kan aldrig ha med henne till större angagemang, absolut inte utställningar eller andra offentliga platser med många andra hundar. När vi är ensamma lyssnar hon hur br aosm helst, följer även med mig när jag rider och det funkar bra så länge vi inte möter några renar i skogen....

Vad ska jag göra med henne? Några tips? :crazy:
Tacksam för alla svar!!

Min schäfertik skäller på andra hundar vi möter på promenaden. Jag brukar avleda henne INNAN hon ens har tänkt tanken på att sätta igång. Det funkar för min del.
Jag har fått rådet att "ligga steget före" och kontaktövningar.
Att skälla på henne när hon redan "är igång" tror inte jag gör någon nytta eftersom hon redan är blockerad.

Så mitt tips är alltså att försöka avleda henne innan hon hinner tänka att hon ska skälla.

Någon annan som har lite tips och råd?

Har du haft med henne på större tillställningar? Oftast blir det så mycket att även den skälligaste hunden låter bli att skälla. Jag har bara upplevt skällande hundar en gång, och det var en specialutställning för Finsk Spets. Jisses villket liv!! Jag förstår att de fick vara ute medans vi var inne...

Tack för tipsen.
Vet ej om det funkar men pröva kan man ju alltid. Vi har haft henne inne i stan under en helg, inte ens det funkade. Utställning - aldrig prövat och bör nog låta bli.
Fick rådet när hon var ca 1,5 år att ta med henne på utställning och låta henne skälla på tills hon insåg att det inte funkade.
Det blev aldrig av och beteendet sitter väl för djupt rotat efter alla dessa år att det kanske är försent att tänka på det nu?
Och isåfall skulle det vara jättepinsamt :o....

Låster som ett dumt förslag du fick. Skulle aldrig ta med en hund som skäller på en utställning för att den ska skälla sig trött. Det hjälper inte i längden, utan för stunden.

Ta reda på varför hon skäller, är hon rädd, arg, nyfiken eller vad?

Har du en inhägnad tomt? Ett enkelt sätt som du kan testa är att sätta en stor hink med godis på utsidan av staketet eller vid grinden, där folket passerar. Skriv en stor lapp med texten: Var snäll och kasta in en näve godis till hunden varje gång du passerar.

Hunden kommer då att inse att folket som passerar är en tillgång och inget man vill skrämma iväg. Skrämmer man iväg dem =inget godis. Hundar brukar lära sig ganska snabbt att sluta skälla på folk som passerar.

Det är ingen risk att man belönar skällandet, efter bara några få gånger som de passerande kastat in godis har hunden lärt sig att det finns en chans att få godis. När en hund har väldigt hög förväntning på något så brukar de koncentrera sig och då är de tysta. Så när Anna som precis läst din stora lapp börjar närma sig godishinken så får din hund en förväntan på något gott, hunden tystnar och väntar. Anna tar en näve och kastar in. Din hund blir glad och börjar sitt godissök, under denna tid hinner anna stå kvar i några sek. för att titta sen går hon utan att hunden hunnit äta upp.

Tips är att se till att hunden är hungrig när han släpps ut, sen att man inte låter den sitta för länge ute. Då hinner den antingen tröttna på godis eller bli mätt. Se till att hunden har en förväntan på att få komma ut. Sen kan du succesivt öka tiden ute allteftersom hundnen skäller mindre och mindre.

Såg nu att du även hade problem när ni var på promenad också.

Du skriver att du brukar tala strängt till henne, ta tag i nackskinnet och hålla om nosen. Det du säger till din hund genom sättet du agerar är: Oj oj oj här händer det grejor! Genom att du greppar runt nosen och tar tag i nackskinnet antar jag att du böjer dig något för att nå ner, eller om du t.o.m sätter dig på huk. Genom att böja/sätta dig ned så talar du om att du själv är osäker på hunden ni möter.

Det du kan testa är: Ta hundens absoluta favoritgodis, nu menar jag något riktigt smaskigt som falukorv, köttbullar eller torkad lever m.m Detta godis får bara används i följande moment.

Du kommer gående, en bit längre bort ser du att det kommer en annan hund. ta upp din hund på vänstra sidan och gå med hängande kort koppel. Ej så att du drar i hunden. När du märker att din hund är på gång att börja kasta sig fram eller skälla för du din vänstra hand precis framför nosen på din hund och så kastar du ut en hel näve full med köttbullar.

Nu är det väldigt svårt att ge dig råd utan att se hur din hund agerar vid möten. Försök att ta med en språkkunnig person ut och be denna hjälpa dig i att tolka din hund. Är den rädd, osäker, arg eller bara ivrig och glad!?

Det man ser är inte alltid det man tror. Det är så många många små signaler hundarna utger, att du som ska konsentrera dig på att hålla hunden troligen inte hinner uppfatta.

Det absolut bästa är att videofilma ett arrangerat möte med främmande hund. Då kan du gå igenom bandet hemma och titta om gång på gång för att hitta alla signaler.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 798
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 389
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 925
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka