skällande hund?!!

K

katja40

hur skulle ni duktiga hundägare lösa ett sånt här problem:

vår blandras hane på 1,5 år, en stor hane på drygt 40 kg :D med bland annat irländsk varghund & rottis i, han skäller när det kommer folk. vi bor på ett sånt ställe där vår tomt är en genomfart till en sommarstuga neranför, och när det åker folk igenom (bara någon gång sommartid) så skäller han ut dom, är det så att han vill vakta oss/huset? lika när det kommer folk som han känner väl, det måste skällas. men hinner jag säga åt han i förväg, INNAN HAN hör bilen, vilket är svårt, då är han lugn. då säger jag bara sitt & stanna sen är det bra med det. lika när det går folk igenom gården så sticker han ända fram, han skäller till han började springa, till dess att han är framme. och det är inte nåt vanligt skall så, utan det är precis som om han skvitter och skäll/ylar. det måste vara extremt otrevligt att bli utskälld av en sån bjässe till hund. :cry:

att skälla så här tycker inte jag är okej alls. hur hade ni gjort? hur ska man lösa ett sånt här problem? :crazy:

Sv: skällande hund?!!

Lärt honom skvallra på allt och alla. Googla på "skvaller".

Sen kan jag tycka det där är lite svårt, jag har själv en hund som gapar hysteriskt när det kommer folk, men jag är inte intresserad av att ta bort det, jag vill veta när det kommer nån.
Skulle nån ramla in som inte har hos oss att göra vill inte jag att min hund ska välkomna den personen.

Har du lite tid och vill göra det enkelt för dig? ta fram vattensprutan och spruta lite vatten på hundens ansikte när den skäller. snabbt efter oönskade skall och beteendet kan försvinna riktigt snabbt. jag har rekommenderat det i en annan tråd (till linnsan) och hon fick bort ett oönskat beteende väldigt snabbt om jag minns rätt. hon använde sig av en bliwtvålflaska, men hemma kan vattensprutan användas. bättre räckvidd med mindre vatten också :)

det är en form av beteendekorrigering som folk här inne är emot för det mesta, men tom inbitna canis-anhängare håller med om att den typen av korrigering är bra.

Han vaktar helt klart!
Det finns ju trots allt i han spec med rottisen inblandad.

Men jag håller med Blandrastik! min hund skäller när det kommer folk / när han hör bilar stanna till utanför eller liknande, å det vill inte jag heller få ur han.
han är en vakthund å han vaktar sitt hem.

Även jag håller med.
Är det hysteriskt gafflande så kan man säga: Tack, det är bra, jag vet att det kommer någon.
Typ så att hunden förstår att han inte behöver fortsätta.

Jag vill oxå ha hundar som säger till om det kommer någon.

efterssom att han älskar vatten, så funkar inte de här med att spraya i ansiktet på han. de första gångerna blev han paff, men nu verkar det som att han älskar det?!! :o
ja, de måste ju vara så att han vaktar stället, för när vi är på promenad och möter folk/bilar så bryr han sig inte ett smack, möjligtvis att han tittar åt dom medans svansen går som en propeller, om det är hund vi möter. han vill ju hälsa på allt och alla den "lilla" busen! men jag ska räkna upp vad det är för raser i han:

mamman är: bordercollie, lapphund, lappsk vallhund och collie, pappan är: rottweiller, irländsk varghund, stor pudel och new foundland. (nej, han var inte planerad, vi äger mamman till han, och mammans barndomskompis kom på besök, det är så han och hans syskon kom till) :D

men han är lika go för det! :love:
att han skäller när det kommer nån, det kan jag godta, men han behöver inte stå och skälla tills han får hälsa, säger jag "nu räcker det" / "nej" så är han tyst i 4 sekunder sen kommer små-gruffarna och klot-ögonen blir ännu större.

Detta med att spruta vatten på sin hund skulle jag aldrig göra. Nu verkade det ju som att din hund uppskattade det, fast det inte var din mening. Min skulle bli förnärmad det är är jag övertygad om. Annars med en hund som gärna skäller så gäller det att förekomma innan det eskalerar. Och det är inte alltid man är där som du säger, men då får man väll göra det bästa av situationen. jag har en liten hund och han snackar gärna. för mig räcker det med "hmm" säger jag och då slutar han, ja jag vet inte hur jag ska skriva det, det är bara ett läte. Brukar säga så om jag tkr nått är idiotiskt, även till människor.

Det är paff-reaktionen man vill åt, den slutade ju att skälla. Fast om den verkar tycka om det och fortsätter skälla så fungerar eet inte på din hund alls, då kommer den ta det som en belöning istället :D

Ofta när hundarna står och gapar vid staket eller liknande så förekommer nån grad av upphetsning. Eller ilska/rädsla.
Det är känslan du ska ge dig på, inte ljudet.

Lär hunden "gå och lägg dig" först utan störning, sen med. Sen när vovven står och gafflar så går du och hämtar den med målet att dämpa känslan i hunden. Ligger det ilska eller rädsla med i botten får du vara väldigt tydlig med att "jag tar över här".
Ta tid på dig. Ge dig inte förrens hunden är helt lugn och har släppt, i tanken, det den skällde på.
Då och först då kan du ge kommandot "tyst". Det ska ju också vara dämpande, jag använder mig av ett tyst och utdraget "tyyssssst", tillsammans med ögonkontakt, som hunden inte får släppa.

Schäfern skäller i princip aldrig. Om han gör det så brukar det finnas en anledning och då jag kommer och kollar tystnar han. Skulle han fortsätta låta talar jag om för honom att jag tar över nu med ett "gå bort" eller"gå och lägg dig". Lyder han inte det blir jag förbannad.

Lilla corgin är av en skällig ras så där finns väldigt låg tolerans mot skäll. Ger man lillfingret i det läget tar hon hela handen. Hon larmar hejvilt för helt onödiga saker, men jag gör likadant där. Går och kollar och kommenderar "gå bort". Ibland använder jag kommandot tyst också, för man får titta på vad som händer utanför staketet men man får inte låta. Och inte vakta! Det är inte hennes jobb. Folk ska kunna gå förbi utan att bli utskällda. Där är det skillnad mellan vad Schäfern och Corgin får göra. Schäfern gafflar ju inte i onödan så han får säga till.

I ditt fall skulle jag sätta en gräns för hunden. På vägen får folk gå och då ska det inte skällas, men ett steg in på gräsmattan eller mot ert hus och larmande är okej. Det arbetet skulle jag börja i koppel så hunden inte kan dra iväg.

Jag ville inte ha bort allt men dämpa det så jag lärde in "tack, det räcker" Istället för att korrigera bort det hela med nejande och fyande så belönade jag och visade att "tack" innebar att hans uppgift är klar.

Jag ville inte ha bort allt men dämpa det så jag lärde in "tack, det räcker" Istället för att korrigera bort det hela med nejande och fyande så belönade jag och visade att "tack" innebar att hans uppgift är klar.

Så har även jag gjort och använde mig av skvallermetoden. Han får skälla till men sen ta kontakt med mig och därefter är det bra. I början skällde han för minsta ljud men idag kan t.o.m. grannens hundar få leka i fred på sin tomt. (Otroligt nog...)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 042
Senast: sanmatte
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 070
Övr. Hund Jag tog hand om en omplacering som farit illa. Tiden innan mig bodde han med en missbrukande tjej och var med vid flera tillfällen när...
2
Svar
20
· Visningar
11 642
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar