Skall passet följa med till fodervärden?

Sv: Skall passet följa med till fodervärden?

Vi skickade iväg passet eftersom vaccineringarna stod i det, men tog naturligtvis ur ägarbeviset :idea:
Nu har vi fått tillbaka allt utom en sadelgjord :grin:

fastän passet tillsammans med köpekontrakt gäller som ägarbytespapper! Så helt riskfritt är det ändå inte tror jag...

Köpekontraktet är det som juridiskt sett gäller som ägarbevis, alla andra former av dokument är av underordnad betydelse.

Det är synnerligen tveksamt om det skulle gå igenom i domstol att du är ägare om det bara är ett hästpass som intygar ditt ägarskap medans någon annan har ett köpekontrakt att hala fram.

Ja jag vet inte, det kanske är olika i olika pass.. alltså jag menar inte att passet gäller som ägarbevis, men när jag köpte min häst skickade jag in pass + köpekontrakt och fick tillbaka ett ägarbevis i mitt namn...

Jag fick passet när jag hämtade hästen och betalade handpenningen, sen när jag betalade resten skickade ägaren över ägarbeviset + köpekontraktet undersrkrivet så skrev jag under ägarbeviset och skickade till SH (tror jag det var).
Fick sen hem ett inbetalningskort för ägarbyte och när jag betalat in det fick jag hem ett ägarbevis och en adresslapp att klistra i passet.

Tacitus: om du kollar mitt nästa inlägg så förstår du vad jag menar! (och köpekontrakt är inte detsamma som ägarbevis, dessa är separata papper!) Ägarbeviset är alltså det som väger starkast som ägarbevis ;) Men i mitt fall hade det tidigare ägarbeviset kommit bort så då fanns bara pass + köpekontrakt, och dessa 2 tillsammans funkade alldeles utmärkt att göra ägarbyte med!

Senast ändrad av en moderator:

Hej, har ni ytterligare tips kring fodervärd tar jag tacksamt emot det:bow:

Ja, för fodervärden skall liksom ny ägare skriva i passet att man mottagit den häst som motsvarar beskrivningen i passet. Sedan kanske det inte är nödvändigt att man som fodervärd har passet, men är lämpligt vid vaccination som sagts. Jag har som fodervärd och när jag tagit häst på prov fått med mig passet.

Hälsning Maja

Nej, juridiskt sett väger köpekontraktet tyngst som dokument.
Köpekontraktet fastlägger ägande och villkor kring övertagande m.m.

Ägarbevis är mest nått trams som diverse avelsföreningar roar sig med att ställa ut, dock inte alla rasföreningar.

Exempelvis kan Karl köpa en travhäst av Olle.
Även om Olle fortfarande står registrerad som ägare hos STC så är det faktiskt Karl som äger hästen om det finns ett köpeavtal(muntligt eller skriftligt) och villkoren däri är uppfyllda av Karl, detta oavsett hur många ägarbevis Olle ber STC att skriva ut. Dock kan det när det blir rättsak bli en annan bedömning om inte Karl kan visa upp ett köpekontrakt eller på annat vis bevisa existensen av ett köpeavtal.

Du har ju inte ägarbevis från Electr***föreningen när du köper en tvättmaskin, däremot har du ett kvitto, eller ett kontrakt om avbetalning om man inte har cashat in allt på en gång, som bevisar köpet och din äganderätt. Juridiskt sett så skiljer sig inte ett köp av en tvättmaskin nämnvärt från köp av häst.

Passet har som funktion att säkerställa identitet och renhet hos livsmedel (läs häst, inte för att jag skulle få för mig att äta hästar men så är det inom EU) och är inte heller det att betrakta som något absolut bevis på äganderätten till hästen.

Senast ändrad:

*KL* ja eller trådkapning kanske ;)

Vid export av häst (ej försäljning) skall ju passet följa hästen i lastbilen. Det bästa för mig borde väl vara att kopiera viktiga sidor samt plocka ut ägarbeviset ur passfickan... Något mer man borde tänka på ?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 116
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama