Skall passet följa med till fodervärden?

S

Sikfjarden

Hej, har ni ytterligare tips kring fodervärd tar jag tacksamt emot det:bow:

Sv: Skall passet följa med till fodervärden?

Det beror på om tex. vaccinationer osv är inskrivna i passet så är det bra om fodervärden har det så att ägaren slipper åka dit med det.
Sen om fodervärden ska tävla så måste passet följa med.
Men skriv gärna en paragraf i kontraktet om passet följer med så att inte fodervärden senare påstår att hon inte har det. :devil:

Skriv också in i kontraktet all utrustning som följer med lämnas ut hela och rena och ska lämnas tillbaka hela och rena. Om det går sönder ska sakerna ersättas. Jag glömde detta och fick tillbaka en trasig sadel... :eek:

Se till att hästen veterinärbesiktas INNAN fodervärden hämtar den och att hästen veterinärbesiktas igen INNAN du hämtar tillbaka den så att det inte blir osämna om vart och hur och när hästen fått skada eller annat som upptäcks.

Lycka till :)

Passet är ju en värdehandling. När jag var fodervärd fick jag en kopia på passet. Tyckte det var OK. Nu skulle jag ju inte tävla eller nå´t. Vi vet.besök var ägaren med och skötte det för mig. Men det är ju lite olika hur man lägger upp avtalet. Men skulle jag låna ut på foder skulle jag gjort likadant med passet.

Fixa ett papper där det uttryckligen står att hon lånat passet, annars räcker det med en kopia av passets första sida som skickas till ASVH för att anmäla ägarbyte, och det vill man ju inte ska hända. (ASVH kräver även kopia på köprkontrakt, men det är ju inte särskilt svårt att förfalska)

Ok, tack för era svar.
Jag tar en kopia, hästen i fråga skall bara vara sällskapshäst.

Enligt reglerna ska passet alltid följa hästen, dvs ska ev. fodervärd ha passet hos sig.

vi skickade med det när vi lånade ut min förra häst, men hade tagit kopia på hela passet.

är det en häst som har vacc intyget i passet och som skall tävlas regelbundet så skicka med passet men skriv även in i kontraktet att fodervärden bekostar en ny grundvacc + nytt pass och alla omkostnader om det skulle förvinna. annars ta bara en kopia av vacc intyget och skicka med fodervärden

För allmän info hämtad från Svenska Hästavelsförbundet

Hästpass
Från och med 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. I Sverige utfärdas passen av de rasföreningar som är godkända av Statens Jordbruksverk som register- och stamboksförande förening.

Hästpasset innehåller ägare, identitetshandling, konturdiagram, vaccinationer, laboratorieundersökningar, behandlingar mm.

Konturdiagram (beskriver hästens färg, tecken, virvlar och andra kännetecken) ska fyllas i av en ID kontrollant. Hästpasset ska alltid följa hästen, t.ex vid veterinärundersökning, tävling, betäckning mm.

När du ansöker om hästpass kontaktar du den rasförening (se förteckning över SH:s medlemsföreningar) din häst tillhör, där får du också information om vilka papper du ska skicka tillsammans med din passansökan. Råder det tveksamhet vart du skall vända dig kontaktar du Svenska Hästavelsförbundet, tel 0511-67230, eller gå in på SH:s hemsida under passinformation.

Svenska Travsportens Centralförbund (STC) utfärdar pass till kallblodiga och varmblodiga travhästar, tel 08-6272120 eller www.travsport.se.

Svenska Galoppförbundet (SG) utfärdar pass till galopphästar, tel.08-6272279, www.galoppsport.se eller email: info@galoppsport.se

Handläggningstiden varierar mellan de olika rasföreningarna beroende på arbetsbelastning samt föreningens resurser.

Ja, passet skall medfölja hästen, men är du rädd att det kommer bort, så skulle iallafall jag behållt det hemma..

Jag skrev i mitt kontrakt:
Fodervärden ansvarar för att passet hanteras som värdehandling och är skyldig att ersätta hästägaren med ett nytt hästpass om detta skulle komma bort.
Fodervärden ansvarar för att veterinär signerar passet vid vaccination och användande av preparat med livstidskarantän.
Hästpasset kan inte under några omständigheter gälla som bevis på ägarskap.

Jag står där nu vet inte om ja ska skicka med de eller inte....
slog mig dessutom just att ja missat hans vaccination men de är juh en helt annan femma....

tror dock jag ska åka över me passet och dom får ha de

När vi gjorde ägarbyte fick jag backning på att jag bara skickat in en kopia, så jag var tvungen att skicka in hela passet! Men då hade å andra sidan tidigare ägarens ägarbevis försvunnit...

Jag skulle nog bara ha skickat med vissa delar av passet om det behövdes, men spara kopior hemma så viktiga papper inte riskerar att försvinna helt!

Passet är inget ägarbevis, utan är till för den dagen som hästen ska slaktas för att säkerställa att köttet håller tillräcklig kvalitet för livsmedel.... så att eventuella medicineringar etc ska kunna spåras.

Det är därför av stor vikt att passet hela tiden följer hästen så att veterinärbehandlingar m.m. kan skrivas in i passet.

fastän passet tillsammans med köpekontrakt gäller som ägarbytespapper! Så helt riskfritt är det ändå inte tror jag...

Det står i min hästs pass att det inte är giltigt som ägarbevis, och den som har hästen ska även intyga i passet att det är den hästen och att alla uppgifter stämmer.

Ja jag vet inte, det kanske är olika i olika pass.. alltså jag menar inte att passet gäller som ägarbevis, men när jag köpte min häst skickade jag in pass + köpekontrakt och fick tillbaka ett ägarbevis i mitt namn...

Jag står där nu vet inte om ja ska skicka med de eller inte....
slog mig dessutom just att ja missat hans vaccination men de är juh en helt annan femma....

tror dock jag ska åka över me passet och dom får ha de

Ska man tävla så räcker det med kopior på passet och att ägaren intygar med en underskrift! Så har jag gjort när jag tävlat andras hästar ibland.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 116
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama