Skålar och bäddar

Sv: Skålar och bäddar

Jorå, de kan svettas om tassarna när det är riktigt varmt. Titta efter när de går på betong en riktigt varm dag!

Fast.. då måste det väl vara galet varmt och är hunden så varm väljer den väl knappast att ligga i en varm säng? Menmen, det blir lite väl OT.

(Påminn mig till sommaren att titta på asfalten, jag får göra det när jag träffar någon hund som inte gillar värmen. Mina damer är nog lite fel typ av hund för sådana studier :p)

Vattenskålen sköljer jag ut när jag fyller på vatten, ett par gånger om dan. Diskar den då och dom om den skulle bli läskig.
Matskålarna diskar jag säkert för sällan. Men eftersom hundarna bara äter torrfoder i dom så är de sällan speciellt äckliga.
Filtar och bäddar dammsugs nån gång i veckan och tvättas om de börjar lukta illa.

plus 1, så gör vi här hemma också.

Vattenskålen diskas dagligen, matskålen 2 gånger i veckan kanske.

Bäddar/filtar och leksaker tvättas lite då och då.

Min vovve tycker ju det är så mysigt i vår säng så han kan ligga där en stund för att sedan gå ner om det är varmt och det räcker för att hans ska lämna sin tassdoft där. Svetten är ändå ok att uthärda men när han får svamp eller om det är saliven för att han slickar då? Den doften på tassarna är inte god. Förmodligen för att det inte luktar friskt.

Jag är inte nitisk men tvättar vid behov. Vattenskålen när vattnet byts och matskålarna där det nu serveras torrfoder+vatten+olja en gång/dag. Oftare vid ägg/kött/annat i maten. Filtar och bäddar skakas varje dag och tvättas kanske en gång/månad plus minus tid beroende på årstid.

Apropå tasslukt så älskar jag mina hundars. Tycker det luktar knäckebröd eller popcorn :love: :D

Vattenskålen diskar jag när jag byter vatten, typ 2ggr/dag.

Matskålen diskar jag 1 gång/veckan

Bädden hon ligger i på natten dammsuger jag en gång i veckan och tvättar vid behov. De andra bäddarna städas/tvättas när det behövs.

*kl*

Vattenskålen sköljer jag ut varje gång jag byter vatten och diskar ca 2 gånger i veckan. Samma med matskålen.

Bäddarna är vi supernoga med eftersom vi har så mycket allergi i familjen. Plädarna tvättas ca varannan vecka men hängs ut på vädring 2-3 dagar/vecka. Filtarna som ligger på plädarna tvättas 1 gång i veckan och hänger ute varje dag i 2-3 timmar. Hade egentligen inte velat tvätta så ofta då jag fått för mig att min hund trivs bättre med lite småskitig bädd :crazy:

Matskålen diskar jag för sällan med tanke på att hon får färskfoder...blir ungefär 1 gång i veckan...eller oftare (den är iofs skinande efter varje måltid) :o)
Vattenskålen sköjler jag ur varannan dag (hon får vatten i maten och dricker inte mycket vid sidan av) och diskas då och då.

Bäddarna (överdarg, filtar och fällar) tvättas vid behov. Önskar att jag gjorde det oftare, men det är svårt när man bor i lägenhet och det tydligt står i "reglerna" att man inte får tvätta sina djurs saker i tvättmasknerna (i gemensamma tvättsugan alltså). Detta måste jag dock ignorera och smyga ner sakerna...för de behövs ju tvättas!! Har ju inte mycket till val! Blir ju för jäkla äckligt annars!!

Jag sköljer vattenskålen varje gång jag fyller på med nytt vatten. Tvättar den gör jag när jag tycker det behövs ungefär var tredje dag. Matskålarna diskar jag varannan dag ungefär. När det gäller filtar och sånt där försöker jag tvätta det när det inte luktar fräscht längre. Jag använder biabäddar som är lätta att torka av bara och filten i ryster jag varje gång jag dammsugar. För den yngre hundens skull har jag inte så mycket filtar och sånt då han är allergisk.

Vattenskålarna gör jag rent varje dag då jag byter/fyller på vatten. Matskålarna gör jag rent när de börjar se skabbiga ut, mina hundar käkar torrfoder så det blir inte direkt snuskigt där i första taget.
Ställningarna som skålarna står på (varje hund har Sin egna matbar) sköljer jag av och tvättar i duschen vid behov.
Torkar väggarna (som dock har "skydd") vid varje matplats så fort jag ser att det kommit snusk där.
Tvättar golvet vid och under varje matbar varje dag, mina hundar slabbar när de dricker och jag hatar att trampa i vattenslafs på golvet.:cool:

Mina hundar har biabäddar och då min ena hund är kvalsterallergiker så är jag noga med att bäddarna är fräscha, så jag torkar av och håller rent runtom när jag tycker att det är dax - varierar beroende på årstid.
Fällen i vardagsrummet dammsugs när övriga lägenheten får sig en omgång, varannan dag ungefär.

Om man tvättar pälsiga saker tillsammans med en sådan där gummiaktig tvättlapp, ni vet gul svampig som suger upp vatten under diskstället? Så suger den åt sig pälsen i maskinerna! Sedan kan man ju rolla av dem först oxå lite. Annars ska man få tvätta djursaker i mattvättstugan eller grovtvättstugan beroende på vad det heter.

Jag diskar skålarna med vatten och diskmedel varje dag, vill själv inte äta med skitiga grejor. Så varför ska hunden göra det?

Min hund äter skit, sin egen och andras, och jag gissar att en kladdig matskål ibland knappast stör henne. Tvärtom, lite marinering av gammal röta är nog en höjdare för henne. Jag kan omöjligt jämföra mina egna behov med hennes....

Vattenskålen sköljs ur varje gång den fylls på, matskålarna åker in i diskmaskinen när det behövs. Det lämnas aldrig en smula kvar. De har en armefilt att sova på nattetid och den tvättas när den börjar lukta. Annars har jag biabädd och liknande just för att Loka som kvalsterallergiker inte ska ligga på filtar, men nattefilten är ett undantag sedan Lillskiten strimlade biabädden.

Jag diskar alltid vattenskålen varje gång jag byter/fyller på vatten vilket är 1-2 gånger per dag.
Matskålarna diskar jag efter varje måltid, här äts det torrfoder.
Bäddarna skakar jag varje gång jag städar här hemma, ~ 1-2 gånger i veckan. Tvättar dom regelbundet också.

När jag tänker efter så är jag ganska pedantisk med det mesta, så varför inte även med detta :o:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 376
Hundhälsa Fick hem provsvaret idag, vi har Giardia :arghh: Har precis beställt hem Axilur och Virkon för 2500 kr och nu börjar 3 veckor av...
Svar
16
· Visningar
7 599
Senast: Maniac123
·
Äldre Jag är rätt lat, eller hittar gärna genvägar på saker. När jag tänker efter gör det mig omedvetet miljövänlig i många fall. Har ni såna...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 217
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka