Skålar och bäddar

squarepants

Trådstartare
Eftersom jag ofta stör mig på att en del hundmänniskor inte verkar bry sig om att tvätta varken mat- eller vattenskål, eller ha samma gamla skitna filt/täcke till hunden i flera år utan att tvätta så startar jag en liten "undersökning" ;) Inte allt för sällan tycker jag man ser matskålar med intorkade rester från 1827, vattenskålar med beläggningar i och filtar som luktar kadaver.

Hur ofta diskar du mat- och vattenskål, och hur noga är du med att hålla rent i bäddar och tvätta filtar etc?

Jag borstar ur vattenskålen varje gång jag fyller på vatten (2-3 gånger om dagen), och diskar den i maskin en gång i veckan. Matskålarna är samma, borstar ur och ställer upp och ner efter varje måltid och diskar i maskin minst en gång i veckan.

Bäddar (korgar i plast och bean-bags) dammsuger jag av/ur när jag dammsuger resten av huset, 4-5 gånger i veckan. Skakar och vädrar filtar någon gång i veckan och tvättar dom kanske en gång i månaden (eller när dom är uppenbart skitiga).

Så, hur gör du? :bump:

Sv: Skålar och bäddar

Matskålarna sköljer eller diskar jag ur när det behövs. Eftersom de får torrfoder så blir det inte något kladd, men om de får lite korv/ost/annat gott diskar jag alltid ur dem efteråt. Jag skulle gissa att det sker mellan 1-4 gånger i månaden beroende på vad de äter.
Vattenskålen sköljer jag ur när jag byter vatten, alltså en gång om dagen. Jag diskar den inte.

Kojorna (de har varsin igloo) har jag aldrig gjort rent. De spenderar inte särskilt mycket tid där eftersom de sover i sängen. :angel: Mina hundar har kort päls och drar inte in särskilt mycket skit, och de fäller nästan inget alls.

Filtarna i bilburen tvättar jag om de blir skitiga av blöta/leriga tassar osv. Meeeen, ni kan ju försöka få mina dvärgpinschrar att bli leriga om ni vill - inte det lättaste. De VILL vara rena. ;)

Våra hundar diskar sina matskålar efter varje måltid ;)
Nej men vattenskålarna diskar jag ur (för hand) varje gång jag fyller på, dvs ca 2 ggr/dag, matskålarna blir nog bara någon gång i veckan.
Innefiltar tvättas någon gång i månaden och bilfiltar mer sällan.

Åh, en sån här tråd har jag funderat på att starta ett tag :D

Jag "diskar" matskålarna efter varje måltid. Använder diskborste för att få dem rena men inget diskmedel. Nästan varje gång som vi kör diskmaskinen här hemma så får matskålarna åka med där. Det brukar bli i alla fall minst en gång i veckan. Hundarna äter torrfoder, men får på fiskolja på maten, tanten även glucosamin och ibland får de lite matrester också :p

Vattenskålen "borstar" jag varje gång jag byter vatten (1 gång om dagen) och diskar ordentligt när det känns som om det behövs. Det blir väl som med matskålarna, ungefär en gång i veckan. Har en vattenskål i plast och vet faktiskt inte om den klarar diskmaskinen. Den borde ju göra det, men jag är lite nojjig när det gäller sådant.

Mina hundar har plastbädd med filtar i och en bur med filtar i. De filtarna skakar jag av kanske en gång i veckan och så får de åka i tvättmaskin när de börjar lukta eller kännas skitiga. Mina hundar drar inte in så mycket skit. Är det blött ute så torkar jag av dem noga varje gång vi varit ute och är de smutsiga duschar jag av benen på dem. Därför kan det gå säkert 1-2 månader mellan gångerna som jag tvättar deras filtar m.m.

Jag diskar skålarna med vatten och diskmedel varje dag, vill själv inte äta med skitiga grejor. Så varför ska hunden göra det?
Ca 1g/v tvättar jag av väggen vid skålarna. (har gjort det idag)

Han ligger på en madrass, och fleecepläden som ligger på tvättas ca 1 gång/vecka, ibland oftare om det är grisigt ute, eller byts ut mot en annan filt, har några stycken att byta med. Mellan varven hivar jag ut filten genom fönstret och skakar av den.

Madrassen skakas av ca 1 gång/vecka, ibland oftare om det är väldigt grusigt/geggigt ute.

Sopar under/dammsuger madrassen även ca 1g/v och tvättar då väggen runt sovplatsen.

Handduken som han torkas av med byts vid behov, han blir ju inte renare av en skitig handduk...

Diskar skålarna varje dag då hundarna får färskfoder. Men oftast är skålarna renslickade efter varje måltid ;). Vattenskålen kör jag i diskmaskinen ca 1ggr i veckan, den sköljs ur när det byts vatten 2 ggr om dagen. För det mesta ligger hundarna på golvet, men tvättar filtarna när det behövs och korgen.

Matskål diskas typ varannan dag (torrfoder)
Vattenskål sköljs ur två ggr om dagen, diskas ordentligt med stålull pga det kalkhaltiga vattnet cirka var tredje dag
Plädar och filtar vädras en gång i veckan, tvättas en gång i månaden.
Korgen (stoppad tygkorg) tvättas ca varannan månad men eftersom han ligger i den på en filt är det mer filten som blir smutsig.
Bot-täcket tvättas vid behov i tvättmaskin, annars torkar jag av smutsfläckar med en fuktig trasa.
Tasshandduken byts en gång i veckan eller varannan gång i veckan beroende på väderlag.
Hunden själv badas varannan vecka.

Skulle alltså våga påstå att min hund och hans grejer är rena.

Alla fällar/filtar/bäddar tvättas i alla fall en gång i veckan, ofta ännu mer frekvent. Bilburarnas underlag körs också ungefär en gång i veckan.
Eftersom några av hundarna följer med husse till jobbet, så tar dom hem den lukten i pälsen och jag avskyr bäddar som luktar!

Matskålarna sköljs ur inför varje måltid, då dom äter färskfoder. Någon gång i veckan åker dom in i diskmaskinen för att bli riktigt skinande.
Vattenskålarna diskas med oregelbundna mellanrum, det beror helt enkelt på hur mycket hundarna slabbar. Sköljs ur gör dom ju ofta, och då och då i diskmaskinen som sagt.

Han sover ju i vår säng eller i fotöljen och den byter jag i varje till varannan vecka. Det får inte dofta hundtassvett i min säng för då flyr jag! I soffan ligger han på en fårfäll och de är självrengörande. Vädrar den i minusgrader eller futkigt väder ibland och skakar ur. Tvättar bara OM han ngn gång kräkts på den. Den luktar absolut ingenting!
Matskål sköljs ur för hand och gnuggas runt för hand så den hala beläggningen försvinner varje dag. Diskas....sällan... men vi har väldigt mjukt vatten = inga beläggningar. Matskålen diskar vovve ren från färskfoder alldeles själv. DIskar i maskin en gång i veckan ca. Har metallskålar så anser det vara mer hygieniskt då inget fastnar i repor i plasten.
Vovves tasshandduk tvättas vid behov, har 2 att byta mellan och krisar det tar vi våra. Vovve själv badar en gång i månaden och benen sköljs av ofta om de är blöta/leriga hela vägen. Vi dammsugar varje dag och våtmoppar ofta så nupp noll hunddoft här. Det enda som kan lukta ibland är hans tassar och jag tycker inte om det...

Jag sköljer ur vattenskålen varje gång jag fyller på vatten. Diskar den och matskålen med diskmedel/i maskin då och då, när jag tycker det behövs.

Bäddarna skakar jag av ibland, men inte alls ofta. Hon drar inte in speciellt mycket skit så det mesta håller sig rent.

Är inte speciellt noga med städning överlag. Det är ju typ världens tråkigaste syssla..

Vattenskålen sköljer jag ut när jag fyller på vatten, ett par gånger om dan. Diskar den då och dom om den skulle bli läskig.
Matskålarna diskar jag säkert för sällan. Men eftersom hundarna bara äter torrfoder i dom så är de sällan speciellt äckliga.
Filtar och bäddar dammsugs nån gång i veckan och tvättas om de börjar lukta illa.

Vattenskålen diskar jag en gång om dagen ungefär. Matskålen oftast en gång i veckan eller så, torrfoder, oftare om det behövs.

Nu på vintern tvättar jag inte filtarna i bäddarna så jätteofta. En gång i månaden kanske. Vår/höst blir det oftare då han drar en ett halvt grustag varje gång vi varit ute. Tar ut och bara skakar oftare.

KL

Gör lite som escodobe... Dvs säkert för sällan...

Diskar när det ser ut o behövas typ, vattenskålen sköljs ur när vattnet tagit slut (varje dag)

Filten har jag funderat länge på o slänga så den har jag inte rört, varken vi eller hunden :angel:

*KL*

Vi har fyra matskålar av metall som vi växlar mellan, så matskålen byts och diskas varje dag. Vattenskålen sköljer jag ur ordentligt när jag byter vatten på morgonen. Den diskas med diskmedel någon gång per vecka.

Vovven sover i sängen och ligger sällan i sin hundbädd, så den blir inte särskilt smutsig. Den filt som ligger i bädden tvättar jag så fort den börjar kännas ofräsch. Vi har en liten hund som inte gillar blöta och lera, så han drar inte in så mycket smuts. Dessutom är vi mycket noga med att torka både fötter och päls när vi har varit ute om han har blivit minsta blöt eller smutsig. Tasshandduken byts nog ca 1 gång i veckan, beroende på hur mycket den har fått användas.

Jag diskar allt varje dag och torkar av underlägget. Till sovplatsen har jag sytt egen madrass och dynor av konstläder, som är superenkla att dammsuga och torka av, vilket jag gör flera gånger i veckan. På sovplatsen finns också dynor av textil, vilka jag kör i tvättmaskinen ca 1 gång i månaden.

Kan tillägga att hunden äter torrfoder, men är ganska slemmig av sig då hon äter, så det bildas genast en seg hal hinna på skålarna, som är av porslin. Jag använder diskmedel och en grov tvättsvamp.

Senast ändrad:

Jag funderade faktiskt på det här idag, så det var ju lite kul att det startades en tråd :). Jag sköljer alltid ur vattenskålen när jag fyller på, och diskar den när jag tycker att det behövs. Matskålarna är det lite sämre med, hundarna äter dock enbart torrfoder för tillfället så det blir inte särskilt skitiga.

Fällarna skakas och vädras varje gång vi dammsuger, men tvättas inte tillräckligt ofta. Jag har kastrater som fäller konstant, och det är ett helvete att få rent tvättmaskinen efteråt. Förr, när jag hade tillgång till en grovtvättmaskin som var lätt att göra rent blev det oftare.

Vattenskålen diskas när den fylls på, matskålarna efter det varit blötmat i, eller vid "behov". Fällar och bäddar vädras vid behov elelr när jag städar anant, tvättas görs de sällan.

Vattenskålen sköljer jag ur varje dag när jag byter ut vattnet, diskar när det känns som det behövs. Matskålen diskar jag också när den ser ofräsch ut men det blir i ärlighetens namn inte jätteofta, Rover äter torrfoder så den blir inte geggig. Bian dammsuger jag när jag ändå dammsuger resten av lägenheten, fällarna i bilen har jag faktiskt aldrig tvättat! :o

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 376
Hundhälsa Fick hem provsvaret idag, vi har Giardia :arghh: Har precis beställt hem Axilur och Virkon för 2500 kr och nu börjar 3 veckor av...
Svar
16
· Visningar
7 599
Senast: Maniac123
·
Äldre Jag är rätt lat, eller hittar gärna genvägar på saker. När jag tänker efter gör det mig omedvetet miljövänlig i många fall. Har ni såna...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 217
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka