Skakar på huvudet under ridning..

golden_tinka

Trådstartare
Det ena stoet här hemma har en olat vi inte kan komma underfund med riktigt..
När man rider ut på henne i sällskap med en annan häst så skall hon alltid hålla på att skaka på huvudet inte som att hon verkar irriterad, utan mer som att hon ber om mer fart..:confused:
det spelar ingen roll om man rider först eller sist, och det är bara i trav och galopp.
nu under vinter gör hon det inte, inte heller när man rider ensam eller i paddock.

nån som vart med om nåt liknande?
eller nåt förslag på hur man kan bota det!?:)
 
Sv: Skakar på huvudet under ridning..

Min ena häst gör det för att "testa" andra hästar och som en dominanshandling. Hon har i sin tur lärt en unghäst att göra det, så hon gör bara det för att det är kul.

Hingstar ska tydligen göra det? Själv har jag bara ston och har hittills haft 3 som gör det, 2 av dem mycket dominanta damer och en som har lärt sig men också växer upp till en dominant dam.

Har även sett det som ett sätt att få igång andra hästar.

Finns säkert nån som vet säkert....

//E
 
Sv: Skakar på huvudet under ridning..

våran arab gjorde likadant innan men har slutat, han gör så när han tycker att ja håller in honom för mycket så då släpper ja efter o börgar han trava så stannar ja honom så länge ja vill att han ska stå stilla sen e ja som skänklar när han ska gå, funkade för mig iallafall hälsningar
 
Sv: Skakar på huvudet under ridning..

Har också tänkt att det har med dominans att göra, för hon är ju högst i rang, och mycket bossig.
I hagen har jag sett det med och då verkar det precis som du säger att det är ett sätt att skynda på dom andra.
Fast det är ju konstigt att det inte är på vintern..;)
 
Sv: Skakar på huvudet under ridning..

Zuzzi_85 skrev:
våran arab gjorde likadant innan men har slutat, han gör så när han tycker att ja håller in honom för mycket så då släpper ja efter o börgar han trava så stannar ja honom så länge ja vill att han ska stå stilla sen e ja som skänklar när han ska gå, funkade för mig iallafall hälsningar


jo fast denna dam är ju en western pålle så det handlar aldrig om att det är nån som håller henne i munnen..:crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 317
Senast: Sar
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp