skaffa *vakthund*

Om vi skulle aterga till amnet?:)

sa ar ju SJALVKLART Rottis det basta man kan ha.:cool: En som ler sa har varje gang man kommer hem.;)
jösses vilka små söta tänder =)
Mandy-1-Edit-Edit-Edit-1.jpg

Jag kände mig oerhört säker med våran Finsk spets, mest för att han fullkomligt avskydde män inte pga storleken :angel: Inga okända män stoppade mig någonsin under tiden vi hade honom och då var jag ändå mellan 15-22 år gammal.

Samma sak med min Schäfer, brosans Rottis/Schäfer och ett ex Dobermann. Dom kunde jag utan problem rasta mitt in nätterna! Min lilla skit jag har nu ( chihuahua ) vaktar mig mot människor som beter sig annorlunda tex drog eller alkoholpåverkade men vad ska han göra, bita dom i hälsenan?

Huvudsaken är att du träffar en personlighet du känner dig trygg med, inte vilken ras det är.

Jag håller med de som skriver att man känner sig tryggare bara för att hunden är där. Sambon har en Dalmatiner på snart 9 månader som är stor som ett hus, för att vara dalmatiner. Inte en jäkel går fram till mig när jag är ute och går med honom i mörkret - dock är det nog för att dalmatiner har så fruktansvärt dåligt rykte i mina trakter. Dom är aggressiva, totalt galna och går ej att träna. :angel:

en omplacering e inte aktuellt då min sambo vill ha från valp. jag föredrar det med. min sambo är mest inne på schäfer eller rottweiler, jag har funderat på båda tidigare. men har många i åtanke och håller mig öppen och studerar alla raser för att det ska bli så bra som möjligt.

Har inte läst riktigt hela tråden men skulle vilja tipsa om att kolla beauceron. En stor respektingivande hund som dock är smidig och lättlärd med mycket will to please. Passar för ditt tänkta användningsområde inom bruks och lydnad. En kul hund som ofta går rätt bra med andra hundar och som inte är den där allra värsta arbetsnarkomanen om man jämför med t ex malle - men ändå fullt tillräckligt!

Det är en mångsidig ras, de har bra näsor och gillar att använda dem, i Sverige finns patrullhundar, vårdhundar, arbetande vallhundar och hundar med fina resultat i många olika sporter, allt från rallylydnad till barmarksdrag.

Så det är en trevlig ras, läs på och kolla om den passar dig och fall inte bara för storleken och den tuffa looken. En nackdel kan vara att det kan vara väntetid på valp eftersom det inte föds så många kullar per år.

Jag är verkligen hemskt ledsen för vad som hänt dig, det är fruktansvärt och det borde inte hända någon! :(

Men det är tyvärr en extremt dålig idé att skaffa en hund som ska ge dig trygghet du själv saknar. Om du har en hund av den typen och själv är osäker, då sitter du med ett problem i knät som du inte har en chans att reda ut. Det blir katastrof. Hunden lär säkert skydda dig, men den kommer att "skydda" dig från sotaren, killen som springer till bussen, skolbarnet som tappar sin ryggsäck, och din kusin som är hos er för en kopp kaffe... Det kommer att ge dig nya problem, isolera dig, och ta ännu mer lugn och trygghet ifrån dig. Det är inte ett bra liv vare sig för dig, hunden, eller er omgivning.

En hund kan tyvärr inte ge dig trygghet som du inte har.
Jag håller faktiskt inte alls med.
Jag har haft två vakthundar och dom har inte vaktat mot allt, utan bara mot det som kommer till oss utan att vi har "bjudit in" den. Tex om nån e på tomten när alla är i huset (en främling då) då skäller vår hund eller om nån går mot oss (inte förbi) och vi inte sagt nått til den personen, och sen skäller vår hund alltid mot vilddjur som är för nära vilket är väldigt skönt då jag hatar vildsvin:D
Han älskar även allt och alla och är världens gulligaste hund;)

Jag håller faktiskt inte alls med.
Jag har haft två vakthundar och dom har inte vaktat mot allt, utan bara mot det som kommer till oss utan att vi har "bjudit in" den. Tex om nån e på tomten när alla är i huset (en främling då) då skäller vår hund eller om nån går mot oss (inte förbi) och vi inte sagt nått til den personen, och sen skäller vår hund alltid mot vilddjur som är för nära vilket är väldigt skönt då jag hatar vildsvin:D
Han älskar även allt och alla och är världens gulligaste hund;)

Jag vet ärligt talat inte vad det är du argumenterar emot. Jag har inte sagt att ingen borde någonsin skaffa vakthundar (oklar betydelse, men ändå), jag har inte påstått att de är opålitliga monster som överfaller allt och alla. Jag har inte sagt att de inte är gulliga. Osv. O_o

Du kanske ser min avatar? Tydligen anser jag inte att alla måste ha en bichon.

Jag har sagt att i ett fall som det TS beskriver, när någon blivit ordentligt traumatiserad och upplevt att själva grundtryggheten ryckts ifrån dem, då är det enligt mig en dålig idé att försöka ersätta den med en avskräckande hund. Både för TS egen skull och för hundens. Det har inget att göra med om någon borde skaffa någon viss typ av hund generellt, eller att jag anser att dessa hundar är opålitliga och hemska. Det har heller inget att göra med om dina hundar är gulliga och skäller på vildsvin. Det handlar specifikt om en person i TS situation. Jag har dock sagt min åsikt i den frågan och är inte intresserad av att diskutera det vidare utöver att konstatera ett enkelt "agree to disagree", eftersom det är omöjligt att göra det utan att diskutera även TS. Vilket jag verkligen inte vill göra.

TS själv har skrivit att hon både ska vänta med ett beslut och ta upp de här funderingarna med den/de som hjälper henne att hantera det som hänt och hur hon bearbetar det. Det tycker jag är utmärkt. Jag hoppas att alldeles oavsett vad det blir för beslut så fattas det i balans och på rätt grunder, när TS mår bra, och ger samtliga inblandade en bra framtid.

Har inte läst riktigt hela tråden men skulle vilja tipsa om att kolla beauceron. En stor respektingivande hund som dock är smidig och lättlärd med mycket will to please. Passar för ditt tänkta användningsområde inom bruks och lydnad. En kul hund som ofta går rätt bra med andra hundar och som inte är den där allra värsta arbetsnarkomanen om man jämför med t ex malle - men ändå fullt tillräckligt!

Det är en mångsidig ras, de har bra näsor och gillar att använda dem, i Sverige finns patrullhundar, vårdhundar, arbetande vallhundar och hundar med fina resultat i många olika sporter, allt från rallylydnad till barmarksdrag.

Så det är en trevlig ras, läs på och kolla om den passar dig och fall inte bara för storleken och den tuffa looken. En nackdel kan vara att det kan vara väntetid på valp eftersom det inte föds så många kullar per år.

Kan tillägga att de från början användes till att vakta och valla (typ levande staket snarare än bc-vallning) i Frankrike (rasen är gammal, omnämns redan på 1500-talet) och det märks att man har fortsatt avla en del på vaktegenskapen genom åren, våra tre är oerhört duktiga på att varna när det händer något. Obs att det mest varnar - de skulle nog inte göra speciellt mycket mer (två av dem gillar människor, den tredje är en omplacering och är lite speciell av flera skäl) och det är ju heller inget de är tränade till, men folk brukar påpeka att de för resepekt med sig bara genom sin storlek och färg (ca. 68-70 cm i mankhöjd, omkring 40 kg) - stora svarta hundar SER ju trots allt rätt resepektingivande ut och de låter rätt rejält också.... ibland när det knackar på dörren och man sen öppnar (när man sorterat ut och flyttat på hundarna) så står besökaren en bra bit från ytterdörren och ser ut som att de tror att de kommer att bli uppätna när dörren öppnas... :D Precis som Lejonelle skriver är det jätteroliga hundar att jobba med utan att det blir FÖR mycket hund i vardagen.

Jag förväntar mig inte att mina hundar skyddar mig om det händer något men däremot tror jag att mina hundar automatiskt inger en viss respekt och förhoppningsvis får folk att tänka sig för. Jag själv känner mig mycket tryggare med tre stora hundar i huset - ingen lär kunna smyga sig in hos oss hur som helst, det skulle bli ett sån jäkla liv på hundarna och jag tror att det i de flesta fall är ganska avskräckande bara det.

nu har ju tiden gått, rånarna blivit gripna och allt har lugnat ner sig. Jag e fortfarande sugen på att skaffa hund antingen en schäfer men utifrån träningsperspektiv alternativt en liten vovve som barnen kan vara delvis involverade i.

nu har ju tiden gått, rånarna blivit gripna och allt har lugnat ner sig. Jag e fortfarande sugen på att skaffa hund antingen en schäfer men utifrån träningsperspektiv alternativt en liten vovve som barnen kan vara delvis involverade i.
Vad skönt att de åkte dit!!!
Lycka till i fortsatta läkande och hundplaner:)

Vad bra att det låter som du mår bättre! :up:

Kul tanke med en kompis till barnen också, det finns ju träningsvilliga hundar i mindre storlek också så ni alla kan få ut något av den. :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 497
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka