skaffa *vakthund*

@Bison , jag får akut mastiffbrist här :love:! Nu när man bor i hus med trädgård kanske det är dags igen...

@vallhund ; http://www.bukefalos.com/threads/ran-pa-jobbet.1352241/unread
(Funkar länken? Annars är det "Rån på jobbet" på Senior.)

On Topic; Jag har visserligen läst tråden men kommer inte ihåg om det har tagits upp, det kanske vore värt att kika efter en vuxen omplacering?
En valp avskräcker inte särskilt många, dessutom har ni då chans att kolla mentaliteten på ett annat sätt så att ni garanterat får en stabil och trygg hund.
Väljer ni en omplacering så kan ni också vara lite öppnare med vilken ras ni vill ha och mer gå efter individ.
Nu vet jag inte riktigt hur van TS är men det är ju inte ovanligt att brukshundsuppfödare får "slynglar" i retur som absolut är bra hundar men som behöver styras upp lite?
Eller en hund som var tänkt att gå i avel men som av någon anledning inte håller måttet? (En sån har jag själv :up:)

Min hund har käkat choklad två gånger btw, letar du i arkivet hittar du nog en gammal tråd där jag undrade om det verkligen var så farligt, hon hade käkat ett paket kakao. Andra gången var hon döende. Tänkte att du kan skriva upp det nu och kasta på mig i nån tråd när jag inte håller med dig.

Det är himla lätt att ha gjort allting rätt när man inte gjort så mycket än. :cool:

(Jag har aldrig haft en chokladförgiftad hund - det är jag ju för duktig för :grin: - men väl fått en hund påkörd. Borde nog räknas som skrämmande ansvarslöst också?)

@Bison , jag får akut mastiffbrist här :love:! Nu när man bor i hus med trädgård kanske det är dags igen...

@vallhund ; http://www.bukefalos.com/threads/ran-pa-jobbet.1352241/unread
(Funkar länken? Annars är det "Rån på jobbet" på Senior.)

On Topic; Jag har visserligen läst tråden men kommer inte ihåg om det har tagits upp, det kanske vore värt att kika efter en vuxen omplacering?
En valp avskräcker inte särskilt många, dessutom har ni då chans att kolla mentaliteten på ett annat sätt så att ni garanterat får en stabil och trygg hund.
Väljer ni en omplacering så kan ni också vara lite öppnare med vilken ras ni vill ha och mer gå efter individ.
Nu vet jag inte riktigt hur van TS är men det är ju inte ovanligt att brukshundsuppfödare får "slynglar" i retur som absolut är bra hundar men som behöver styras upp lite?
Eller en hund som var tänkt att gå i avel men som av någon anledning inte håller måttet? (En sån har jag själv :up:)
en omplacering e inte aktuellt då min sambo vill ha från valp. jag föredrar det med. min sambo är mest inne på schäfer eller rottweiler, jag har funderat på båda tidigare. men har många i åtanke och håller mig öppen och studerar alla raser för att det ska bli så bra som möjligt.

Jag antar att trygghetshundarna då också är tränade
Och att kvinnorna får även annat stöd och hjälp

Det är inte riktigt samma situation som i denna tråden...

Jag forstar inte skillnaden? TS vill ha en hund som gor att hon kanner sig trygg ... Hon tranar och vill tavla den nya hunden ... Att trana en "trygghets hund" kan inte vara sarskilt svart. Massor av generell lydnad, att vara super konsekvent sa hunden alltid tittar pa matte innan den tar egna iniativ ... behover den forsvara gor den det och det ar oandligt mycket battre om den inte ar tranad som Personlig Forsvars hund ... En hund som ar tranad ar svarare att ha med overallt.

Ah okej :)

Jag kan ju säga att dobermann är ganska avskräckande för folk iaf, särskilt om den är svart - de är tydligen farligare än de bruna :confused::confused:
Men de kräver en hel del, men är förbaskat roliga :love:

Men visst ar det konstigt? Svarta hundar ar sa mycket farligare:angel: och har den Rottweiler/Dobermann teckning sa blir den genast rena mordvapnet. Jag kanner en som har en Svart och "tan" (?) Coonhound Hon beklagar sig stort over att alla tror att det ar en Rottis eller Dobie ... och behandlar den som om den hade spetalska, eller tanker ata upp alla direkt de bara kommer narmare.:laugh:

Det har ar en Black and Tan Coonhound

B-TCoon_zpssyaa0n23.jpeg

... En hund som ar tranad ar svarare att ha med overallt.

Det där är en sanning med modifikation,en av mina dobbisar gick IPO3,HKL svensk skydd,GK väktar hund som jag jobbade med i flera år.

Alltid med mig överallt,i stan,stallet,på dagis, inom hemtjänsten,bland vänner o bekanta,lös på tomten som var oinhägnad.

Hon har en enda gång taget ett eget oväntat beslut och det skedde när hon var 8 år,pensionär och uttråkad,militär övning i våran skogsdunge så hon bestämde sig för att ställa en grön gubbe mot ett träd när han låg gömd för fienden en natt på hemvärnsövningen,gissningsvis så kissade han på sig (ingen talade om för mig att dom tänkte gömma sig i skogen för då hade jag aldrig släppt ut vovven själv den kvällen)

Kan ni tänka er skräcken den kraken måsta ha känt,då något brakar i skogen,men inte ser ut som fienden borde ha sett ut och som sen beroende på om han låg ner eller stod upp,antingen får henne i skrevet (tysk tränad) eller mitt i fejan och i mörkret bara ser ett gäng vita tänder och hör ett avgrundsvrål..
Han lät som en flicka när jag kommenderat stå STILLA och lyckats leta mig fram i skogen.
Jag tror vovven skrattade i en månad efter det tilltaget och det var nog en av hennes bättte dagar om hon hade kunnat valt dag.

Det där är en sanning med modifikation,en av mina dobbisar gick IPO3,HKL svensk skydd,GK väktar hund som jag jobbade med i flera år.

Alltid med mig överallt,i stan,stallet,på dagis, inom hemtjänsten,bland vänner o bekanta,lös på tomten som var oinhägnad.

Hon har en enda gång taget ett eget oväntat beslut och det skedde när hon var 8 år,pensionär och uttråkad,militär övning i våran skogsdunge så hon bestämde sig för att ställa en grön gubbe mot ett träd när han låg gömd för fienden en natt på hemvärnsövningen,gissningsvis så kissade han på sig (ingen talade om för mig att dom tänkte gömma sig i skogen för då hade jag aldrig släppt ut vovven själv den kvällen)

LOL Den gubben gommer sig aldrig mer.:devil:

Jag haller helt med. Det finns massor av fantastiska hundar som tagit sina IPO3, French Ring, Mondioring, eller vad det kan vara ... Vad jag avsag var hundar som har latt att ta egna iniativ och hur beredd man ar sjalv att standigt halla en tumme pa de som gor det.
Da min mycket skarpa ocksa ar en riktigt "Bossy Bitch":devil: hade jag nog henne i atankarna ... men hon behovde inte lara sig bita. Hon kunde aldeles av sig sjalvt.:angel: Nu kan jag ta med henne overallt ... men det gar at mycket tid till "allman traning" for att hon ska fungera i alla sammanhang

@hastflicka Ja man lägger ju ner massor med träning och visst har en o annan tumme hållts i den vovvens öga,vid något tillfälle har det även hållts i örat :)
Men jag gillar självtänkande hundar,dom är roliga,lättlärda och ger en grå hår på tävling,men publiken har kul :D
Just ovanstående dam hade stor dådkraft,var för modig men med massor av social kamp,så det var nästan 11 år av ren glädje. Att jag sen hade turen att även äga henne mamma o morbror + en något mildare kullsyster var bonus.

Min Miss Mandy blev tillplattad haromdagen igen. Hon knuffade sig forbi mig vid dorren for att halsa pa sonen nar han kom, det har nog kommit smygande, men hon har aldrig bara knuffat bort mig:eek: Problemet ar bara att om hon knuffar nar hon blir glad, kommer knuffet nar hon anser att hon maste vakta ocksa.
Jag fick tag om nosen, well, den stack ju ut:p och med mitt ansikte i hennes och med bestamd rost och ogonkontakt knuffade jag henne baklanges medan jag "undrade", "What the HECK do you think you're doing? Huh? Don't you EVER push me out of the way again. Ever." varpa jag slappte nosen och atergick till Sonen.
I dag nar han kom satte hon sig artigt bakom mig och vantade pa att fa halsa och gick inte fram forran jag sa att det var "okay".:devil:

Det ar inte alltid latt att vara steget fore dem ... min ar allt for smart och VILL verkligen please ... och da hon tror att hon vet vad jag vill ar hon lite for snabb ibland. Tursamt nog lyssnar hon alltid pa brytkomando ... hittills i alla fall, och jag ar mycket bestamd att se till att jag aldrig slapper henne sa langt att hon inte lyssnar utan hittar pa att gora sina egna saker.:nailbiting:

en omplacering e inte aktuellt då min sambo vill ha från valp. jag föredrar det med. min sambo är mest inne på schäfer eller rottweiler, jag har funderat på båda tidigare. men har många i åtanke och håller mig öppen och studerar alla raser för att det ska bli så bra som möjligt.

En bra schäfer är något av det bästa man kan ha i hundväg. * Beroende på inriktning lägger jag snabbt till innan vall-, lure coursing-, agility-, weight pulling, eller nåt annat gäng flippar loss. Hade jag tiden så skulle jag gärna gå tillbaka till schäfer.

Tant blänger på mig, och hälsar att slanka små labradordamer är väldigt fina de också, särskilt med grå nos och en fäbless för att ligga i soffan regniga dagar.

Med det finns valpar och unghundar som omplaceras - det är inte enbart vuxna hundar. Jag tänker nog tvärtemot din sambo - med en vuxen hund så ser du snabbt vad du får. Med en valp är det alltid en chansning, bara mer eller mindre chansning beroende på hur väl du känner stam och uppfödare. Hör med rasklubbarna om de känner till någon uppfödare som söker fodervärd/omplacering?

Jag vill också göra reklam för schäfer - för även om det är en tok-magnet som min, så är det tryggare att ha rapport med tokarna. Dessutom skulle nog de flesta tokar se skillnaden mellan ledig hund och hund på jobbet. Och min (som hade en spindel efter mentalbeskrivningen som varje kennel skulle skämmas över. liten skrutt var hon egentligen) hade urskillning nog att inte göra någon människa illa (trots ett antal håriga situationer). Hon ställde folk 2 gånger i sitt liv.

Jag forstar inte skillnaden? TS vill ha en hund som gor att hon kanner sig trygg ... Hon tranar och vill tavla den nya hunden ... Att trana en "trygghets hund" kan inte vara sarskilt svart. Massor av generell lydnad, att vara super konsekvent sa hunden alltid tittar pa matte innan den tar egna iniativ ... behover den forsvara gor den det och det ar oandligt mycket battre om den inte ar tranad som Personlig Forsvars hund ... En hund som ar tranad ar svarare att ha med overallt.

Men visst ar det konstigt? Svarta hundar ar sa mycket farligare:angel: och har den Rottweiler/Dobermann teckning sa blir den genast rena mordvapnet. Jag kanner en som har en Svart och "tan" (?) Coonhound Hon beklagar sig stort over att alla tror att det ar en Rottis eller Dobie ... och behandlar den som om den hade spetalska, eller tanker ata upp alla direkt de bara kommer narmare.:laugh:

Det har ar en Black and Tan Coonhound

B-TCoon_zpssyaa0n23.jpeg
Du ser väl att det är en dobermann som man inte klippt i öronen på ;)

Om vi skulle aterga till amnet?:)

En bra schäfer är något av det bästa man kan ha i hundväg. * Beroende på inriktning lägger jag snabbt till innan vall-, lure coursing-, agility-, weight pulling, eller nåt annat gäng flippar loss. Hade jag tiden så skulle jag gärna gå tillbaka till schäfer.

Tant blänger på mig, och hälsar att slanka små labradordamer är väldigt fina de också, särskilt med grå nos och en fäbless för att ligga i soffan regniga dagar.

Med det finns valpar och unghundar som omplaceras - det är inte enbart vuxna hundar. Jag tänker nog tvärtemot din sambo - med en vuxen hund så ser du snabbt vad du får. Med en valp är det alltid en chansning, bara mer eller mindre chansning beroende på hur väl du känner stam och uppfödare. Hör med rasklubbarna om de känner till någon uppfödare som söker fodervärd/omplacering?

sa ar ju SJALVKLART Rottis det basta man kan ha.:cool: En som ler sa har varje gang man kommer hem.;)

Mandy-1-Edit-Edit-Edit-1.jpg

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 498
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka