skaffa *vakthund*

jag är inte rädd hemma, osäker e jag i affären
Beklagar det du utsattes för, måste ha varit en fruktansvärd erfarenhet. Hur är det med övrigt säkerhetstänk som larm, väktare, kameraövervakning, belysning etc? Kan ju också vara värt att se över om det behövs. Samt att inte vara ensam i butiken etc.

Om du förlita dig på att hunden ska skydda dig

Då är inte hunden "för syns skull"

Hunden kommer att känna att det är den som ska hantera farliga situationer ( du gör det inte)
Det kommer att göra hunden otrygg och farlig

Jag förstår inte hur ni kan råda en rädd tjej att skaffa en stor respektingivande hund

Det är ju bara bäddat för problem

Men TS sager ju flera ganger att hon inte forlitar sig pa att hunden ska forsvara. Formodligen kan hunden gora sa att TS far sjalvfortroende och pa grund av hunden kan hon sjalv styra upp da hon kanner trygghet i att ha hunden med sig.
Jag ar en liten och klen tant ... jag gar med tva rottisar. Pa grund av hundarna gick jag, ibland mitt i natten, pa stallen i Stockholm med forstader dar jag aldrig skulle ga efter middags rusningen om jag var sjalv. Inte en enda gang hade jag ens glapord kastade efter mig. Det hande att nagon, pa mycket respectfullt avstand fragade mig om det var vakthundar ... och jag svarade ja.:devil:
Min lilla ar angsligheten sjalv och skulle springa och gomma sig om det blev laskigt, men det behover ju ingen fa veta. Hon SER uppenbarligen respectingivande ut (aven om jag inte tror att nagon har, som kan hund, skulle tycka det, hon ar ett litet fjoll).
Det racker att folk TROR att hon ar "farlig" for da haller de sig pa lagom avstand.

Men TS sager ju flera ganger att hon inte forlitar sig pa att hunden ska forsvara. Formodligen kan hunden gora sa att TS far sjalvfortroende och pa grund av hunden kan hon sjalv styra upp da hon kanner trygghet i att ha hunden med sig.
Jag ar en liten och klen tant ... jag gar med tva rottisar. Pa grund av hundarna gick jag, ibland mitt i natten, pa stallen i Stockholm med forstader dar jag aldrig skulle ga efter middags rusningen om jag var sjalv. Inte en enda gang hade jag ens glapord kastade efter mig. Det hande att nagon, pa mycket respectfullt avstand fragade mig om det var vakthundar ... och jag svarade ja.:devil:
Min lilla ar angsligheten sjalv och skulle springa och gomma sig om det blev laskigt, men det behover ju ingen fa veta. Hon SER uppenbarligen respectingivande ut (aven om jag inte tror att nagon har, som kan hund, skulle tycka det, hon ar ett litet fjoll).
Det racker att folk TROR att hon ar "farlig" for da haller de sig pa lagom avstand.

Det är mycket det här tror jag också. Att ha med sig hund kan lugna en själv så man blir självsäker. Så att man skulle smitta hunden så den överreagerar bara för att man själv är lite osäker känns sådär troligt på en normalt trygg hund faktiskt.

En situation som man hade varit nästintill livrädd för utan hund hade kunnat vara lite lätt osäkert med hund. Tex att gå själv mitt i natten i en storstad och möta ett killgäng.

En mentalt stabil hund blir inte rädd och osäker hur som helst.
En hund som ballar ur för att föraren blir rädd eller osäker är inte mycket att hurra för mentalt och har från början sina egna rädslor som grund.

Dock är det ju inte ovanligt att folk som vill ha en hund ENBART för respekt köper nån oreggad sak på blocket där vad för som helst kan dölja sig i generna. Dessa människor brukar ha noll intresse av att stimulera hunden dessutom.
Det som TS är ute efter känns milsvidd ifrån den typen av hundskaffande.

Jag kände mig onekligen säkrare när jag hade ridgeback och en mastiff än med fjantlabbarna - även om Posh garanterat hade klippt någon som gått på mig.
TS: Jag kom att tänka på bouvier? Relativt stor och respektingivande men tror inte att de är jätteskarpa?
Lär man dessutom hunden att skälla på kommando så låter den "farlig" - även om den egentligen skäller för att den vill ha en boll...

Beklagar det du utsattes för, måste ha varit en fruktansvärd erfarenhet. Hur är det med övrigt säkerhetstänk som larm, väktare, kameraövervakning, belysning etc? Kan ju också vara värt att se över om det behövs. Samt att inte vara ensam i butiken etc.

håller på att fundera över larm och belysning hemma. sjukskriven till februari till att börja med. sambon är med mig i affären alltid.

En mentalt stabil hund blir inte rädd och osäker hur som helst.
En hund som ballar ur för att föraren blir rädd eller osäker är inte mycket att hurra för mentalt och har från början sina egna rädslor som grund.

Dock är det ju inte ovanligt att folk som vill ha en hund ENBART för respekt köper nån oreggad sak på blocket där vad för som helst kan dölja sig i generna. Dessa människor brukar ha noll intresse av att stimulera hunden dessutom.
Det som TS är ute efter känns milsvidd ifrån den typen av hundskaffande.

helt rätt ska jaqg köpa en hund till ska det vara reggat mentalbeskrivet och sund uppfödare för att lättare få en stabil hund. hunden kommer få bli en familjemedlem och tränas uteefter sina behov. jag älskar djur och gör allt för att dem ska må bra. jag kommer inte skaffa någon hund om jag är osäker på att jag kan ge den ett bra liv.

Jo - fast när jag kom med 40kg-schäfer promenerandes i koppel så kan jag säga att folk flyttade sig snabbare än när jag kommer med 28kg-labrador. eller för all del 38kg-labrador. Vissa raser har ett utseende som folk tillskriver vissa egenskaper och mer respekt. Oavsett vad hunden faktiskt gör.

Samma med spaniel-raserna som ofta stämplas som "snälla", eller även många av vallhundarna av någon orsak. En bc är alltid snäll. :confused: :devil: Tillskillnad från en rultig liten eng.staffe som hugger folk i strupen vid minsta rörelse.

Hade en pyttis till labbe som faktiskt högg vid provokation, omplacerad, och det var skitsvårt att få folk att inte pilla på henne. 19 kg jaktlabbe=snäll och vill alltid kela med alla. :meh:
Vad var det svar på egentligen?

helt rätt ska jaqg köpa en hund till ska det vara reggat mentalbeskrivet och sund uppfödare för att lättare få en stabil hund. hunden kommer få bli en familjemedlem och tränas uteefter sina behov. jag älskar djur och gör allt för att dem ska må bra. jag kommer inte skaffa någon hund om jag är osäker på att jag kan ge den ett bra liv.
:bow: :bow: :bow:

Kan någon skicka mig länk om vad som hänt?

Vad var det svar på egentligen?

Mer som en reflektion på ditt inlägg. Jag tycker inte att de flesta storvuxna raser (om man nu inte tänker molosser) räcker för att avskräcka andra människor. Om jag nu vill ha en hund som är tänka att avskräcka / få mig att känna mig trygg så finns det absolut raser vars utseende avskräcker mer än andra - bara genom sin existens i kopplet.

Labrador - ingen direkt avskräckning
Schäfer - betydlig högre avskräckning

Mer som en reflektion på ditt inlägg. Jag tycker inte att de flesta storvuxna raser (om man nu inte tänker molosser) räcker för att avskräcka andra människor. Om jag nu vill ha en hund som är tänka att avskräcka / få mig att känna mig trygg så finns det absolut raser vars utseende avskräcker mer än andra - bara genom sin existens i kopplet.

Labrador - ingen direkt avskräckning
Schäfer - betydlig högre avskräckning
Du menar alltså att labrador är en storvuxen ras? Låt mig förtydliga- med stor räknar jag lufsar som tex leonberger etc, Även mastiffer, borzoi, och andra storvuxna (dvs höga och/eller tunga). Jag räknar inte labbe till denna kategori.

De raser som de flesta har i avskräckande syfte är inte mycket större än labbe.
Schäfer, olika "kamphundar" , Malle, dobber, rottis.....
De flesta hundar runt 30 kg.
Är väl bara rottisen som ligger lite över den viktklassen.

De raser som de flesta har i avskräckande syfte är inte mycket större än labbe.
Schäfer, olika "kamphundar" , Malle, dobber, rottis.....
De flesta hundar runt 30 kg.
Är väl bara rottisen som ligger lite över den viktklassen.
De är dock en helt annan typ av hund som de flesta är förtrogna med som tjänstehundar. De syns i TV och tidningar eller har ett rykte om sig att vara farliga sen tidigare.

De är dock en helt annan typ av hund som de flesta är förtrogna med som tjänstehundar. De syns i TV och tidningar eller har ett rykte om sig att vara farliga sen tidigare.
Tror det är just det som bla Lager menar...att den typen inger mer "respekt" pga sitt användningsområde. Att det inte behöver handla om jättestor hund bara det inte är en liten hund.

Du menar alltså att labrador är en storvuxen ras? Låt mig förtydliga- med stor räknar jag lufsar som tex leonberger etc, Även mastiffer, borzoi, och andra storvuxna (dvs höga och/eller tunga). Jag räknar inte labbe till denna kategori.

Nej - jag förstår det på din respons. :)

Men "stor" kan ju vara lite olika för olika personer i a f. En liten dobbis kan väga 20 kg, 18 kg mindre än min gamla labbe exempelvis. Jag tror ändå att dobbisen får med respekt. Friskt generaliserat då...

Precis som jag tror att en mastiff får med respekt än en borzoi. Även om de är lika höga. Men det är ju bara mina fördomar.

Tror det är just det som bla Lager menar...att den typen inger mer "respekt" pga sitt användningsområde. Att det inte behöver handla om jättestor hund bara det inte är en liten hund.

Ungefär så ja. Vissa hundar backar folk för bara för att de har en viss teckning / kroppsform. Behöver inte vara vikt eller mankhöjd.

Ähhhh,nej! En liten vuxen tik ligger på runt 28kg om den inte är utsvulten .

I stand corrected! Har inte dobbis själv, men har träffat bekantingens lilla pyttetik - den är spensig som en liten greyhound. Men jag har inte stenkoll på normalspannet för dobberman. Det var mer tänkt som ett exempel på att storlek inte är allt.

Jag tror att "tänket" att köpa hund för attbli trygg i olika situationer- Är lite farligt
Det är lite som i USA där människor köper en pistol ( i avskräckande syfte) för att känna sig trygg i olika situationer

Jag tror att :
Rädsla föder rädsla
Rädsla föder våld
Våld föder våld

Tänket att en ung tjej ska ha en hund ( i avskräckande syfte) som beskydd
Det tänket gynnar ingen. Allra minst tjejen och hunden...

Vi är nog väldigt oense om den här frågan, så jag lämnar tråden här

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 498
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst