skaffa *vakthund*

@vallhund min ena bc lämnade till och med mig ensam vid spökena på MH:t, hon smög helt enkelt iväg till publiken istället, & sa att "OK det här får du lösa morsan, ses sen dårå". Inte mycket att hänga i granen med andra ord. :love:

Min första New foundland var stor som ett hus och dessutom klippt, han verkade nog mer respektingivande än den andra, något mindre, långhåriga vi hade. Det är många som vill fram till pälsiga "krambjörnar" tycker jag. Men en tibetansk mastiff hade jag kunnat tänka mig att ha strosandes på tomten i allafall, om jag nu hade någon användning för den... :angel:

Jag tror att "tänket" att köpa hund för attbli trygg i olika situationer- Är lite farligt
Det är lite som i USA där människor köper en pistol ( i avskräckande syfte) för att känna sig trygg i olika situationer

Jag tror att :
Rädsla föder rädsla
Rädsla föder våld
Våld föder våld

Tänket att en ung tjej ska ha en hund ( i avskräckande syfte) som beskydd
Det tänket gynnar ingen. Allra minst tjejen och hunden...

Vi är nog väldigt oense om den här frågan, så jag lämnar tråden här
Var står det att TS är "ung"?
Och är man per automatik sämre hundägare då eller vad är problemet med att vara ung?
Du har ett väldigt gameldags och förlegat tänk om rädslor mellan hund och människa.
Du tar heller ingen hänsyn till TS erfarenhet i ditt dömande.

h4D5C54B6

Till TS: Jag vart med om ett rejält trauma för massa år sedan. Köpte min första hund (en vuxen omplacering, en stor new foundlands-hanne) i strax efter där. Inte på grund av vad som hänt utan jag ville ändå ha honom. På den tiden hade jag inget körkort och jag gick fasiken inte en meter utan den stora lufsen med mig. Fick till och med ha med honom inne på brottsofferjouren alla gånger jag var där.
Han var trygg, cool och samlad och en stor tillgång för en osäker tonåring, faktiskt. Han blev en helt fantastisk vän och en enorm hjälp under de jobbigaste åren där precis efter. :heart:heart

Jag tror att "tänket" att köpa hund för attbli trygg i olika situationer- Är lite farligt
Det är lite som i USA där människor köper en pistol ( i avskräckande syfte) för att känna sig trygg i olika situationer

Jag tror att :
Rädsla föder rädsla
Rädsla föder våld
Våld föder våld

Jag kopte inte en hund for att jag var radd eller hade haft ett trauma, jag kopte min forsta hund for att jag ville ha sallskap. (Nu rakade det bli en Rottis och da hon behovde jobba har jag ocksa utvecklat ett stort intresse i hundtraning)
Det faktum att jag kanner mig mycket trygg nar jag har min hund med mig och att jag kan gora saker (som att ga igenom T-banan sent pa kvallen i sodra Stockholm's fororter) ar ett pluss med mitt hundagande. Det var nagot jag inte ens hade med i equationen nar hunden inforskaffades.

Dessutom har jag valdigt svart att forsta vad for vald som skulle "fodas" av att TS skaffar en hund som skulle fa henne att kanna sig sakrare?

Jag kopte inte en hund for att jag var radd eller hade haft ett trauma, jag kopte min forsta hund for att jag ville ha sallskap. (Nu rakade det bli en Rottis och da hon behovde jobba har jag ocksa utvecklat ett stort intresse i hundtraning)
Det faktum att jag kanner mig mycket trygg nar jag har min hund med mig och att jag kan gora saker (som att ga igenom T-banan sent pa kvallen i sodra Stockholm's fororter) ar ett pluss med mitt hundagande. Det var nagot jag inte ens hade med i equationen nar hunden inforskaffades.

Dessutom har jag valdigt svart att forsta vad for vald som skulle "fodas" av att TS skaffar en hund som skulle fa henne att kanna sig sakrare?
Ja där ser vi genast skillnaden
Du köpte hund som sällskap (inte av rädsla)
Jag har också stor (respektingivande) hund som jag har köpt som sällskap och aktiveringskompis (inte av rädsla)

Ser du att det finns ett problem med att människor är rädda och skaffar sig skydd i form av avskräckande "vapen" ?

Jag har också stor (respektingivande) hund som jag har köpt som sällskap och aktiveringskompis (inte av rädsla)

Ser du att det finns ett problem med att människor är rädda och skaffar sig skydd i form av avskräckande "vapen" ?

Nej, jag ser inte ett problem med en "hundmanniska" som har hundar och tranar dem som utokar sin flock med en respektingivande hund for att kanna mer trygghet i var hon ror sig. Just den trygghet som jag fick pa kopet med min respektingivande hund. Jag skulle ALDRIG ga igenom tonarsgangen i tunnebanan i Stockholm, eller pa morka gangar mellan husen i Sodra Stockholms fororter pa natten utan min hund.
Mina hundar ar inte vapen och da jag inte hade hund visste jag inte vilken trygghet det skulle ge. Nu vet jag och kommer aldrig vara utan en storre och mer respektingivande hund igen. Om den kan forsvara eller inte ar inte poangen, bara hur den upplevs av andra.

Jag har haft DDB och kommer absolut att skaffa en igen. Vår var världens snällaste hund, backade för vår lilla peke ochhade ett underbart temprament.
Men han var avskräckande, folk gick över till andra siddan när vi var ute och gick. Pratade jag med någon han inte kände satt han tyst bredvid och iaktog noga minsta rörelse och jag vet att han gett sig liv för att försvara mig även om han var extremt snäll och försiktig. Instinkterna att skydda är starkare än man tror.
Det märktes väldigt tydligt när vi var ute med båda hundarna, även om den lilla var den som bestämde så puttade den stora undan honom och intog en skyddande postion vid hundmöte.
Han skällde inte, drog inte, han behövde inte syssla med sånt trams för att få respekt.

Jag har haft DDB och kommer absolut att skaffa en igen. Vår var världens snällaste hund, backade för vår lilla peke ochhade ett underbart temprament.
Men han var avskräckande, folk gick över till andra siddan när vi var ute och gick. Pratade jag med någon han inte kände satt han tyst bredvid och iaktog noga minsta rörelse och jag vet att han gett sig liv för att försvara mig även om han var extremt snäll och försiktig. Instinkterna att skydda är starkare än man tror.
Det märktes väldigt tydligt när vi var ute med båda hundarna, även om den lilla var den som bestämde så puttade den stora undan honom och intog en skyddande postion vid hundmöte.
Han skällde inte, drog inte, han behövde inte syssla med sånt trams för att få respekt.

Har de inte en mängd sjukdomar? Jag älskar doggarna! Tycker de är så himla vackra, men har inte hittat någon som håller för arbete. Väldigt mycket rasbundna problem...?

Har de inte en mängd sjukdomar? Jag älskar doggarna! Tycker de är så himla vackra, men har inte hittat någon som håller för arbete. Väldigt mycket rasbundna problem...?

Ja, tyvärr.
Nu är det ju ingen lämplig hund för arbete ändå. Men det är inte lätt att hitta en som är sund.

Jag tror att :
Rädsla föder rädsla
Rädsla föder våld
Våld föder våld

Det finns en anledning till att polis lånar ut sk. trygghetshundar till utsatta kvinnor. För att det ger trygghet. Man blir alltså tryggare och mer självsäker för att man tar för givet att de allra flesta inte hoppar på en tjej som går med exempelvis en schäfer. Risken minimeras.

Jag tänkte inte heller på den biten när jag skaffade schäfern. Men oj vad skönt det är att kunna röra sig obehindrat så gott som överallt. Han gav ju trygghet. Usch vad jag saknar den fina hunden :cry:

Ljuvliga bilder!!!

Det finns en anledning till att polis lånar ut sk. trygghetshundar till utsatta kvinnor. För att det ger trygghet. Man blir alltså tryggare och mer självsäker för att man tar för givet att de allra flesta inte hoppar på en tjej som går med exempelvis en schäfer. Risken minimeras.

Jag tänkte inte heller på den biten när jag skaffade schäfern. Men oj vad skönt det är att kunna röra sig obehindrat så gott som överallt. Han gav ju trygghet. Usch vad jag saknar den fina hunden :cry:
Jag antar att trygghetshundarna då också är tränade
Och att kvinnorna får även annat stöd och hjälp

Det är inte riktigt samma situation som i denna tråden...

Det är ganska få som köper vinthund som fyrbent vapen.

Du har en väldigt hård attityd, och skulle tjäna på att tagga ner lite.

Jag antar att trygghetshundarna då också är tränade
Och att kvinnorna får även annat stöd och hjälp

Det är inte riktigt samma situation som i denna tråden...

Fast jo? Ts vill ha en hund att träna och tävla (?) med. Hon har hundar sen innan och ska få hjälp på annat håll. Om jag inte missförstod.

Trygghetshundarna fungerar tex som så att kvinnor som är förföljda/hotade får ha hunden för att kunna, och våga ta sig ut.

Rädslan är liksom inte obefogad. TS har inte heller tänkt skaffa en värstingvaktare som endast tar egna beslut utan vill ha en hund som inger respekt och som får en eventuell förövare att tänka både en och två gånger innan överfall. Och som kanske även kan varna eller bita ifrån om det skulle krävas.

Låter som flera av bruksraserna.

Du frågade om hälsoråd och även preparatråd. Det borde du frågat en veterinär om före lekmän på nätet om din oro var befogad.
Helt ärligt va jag inte särskilt orolig
Jag kan fråga här på nätet, innan jag ger hunden något så frågar jag på apotek eller Vetrinär
Det ni skriver här, är alltså inte avgörande på något sätt.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 498
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur