Skaffa hund?

Diana

Trådstartare
Hej!
Har lite frågor inför ev valpköp 2017. Vi, två vuxna och två barn, har börjat prata om köpa hund. Lite bakgrund: Vi vuxna är hundvana och uppvuxna med softie, labrador och yorkshire terrier. Barnen är inte så vana, fyra åringen har vid ett hundmöte blivit biten i ansiktet:( så han är lite reserverad. Men dom är båda positiva till hundköp.

Rasen jag har fastnat för just nu är Bishon havanaise, tycker det låter som en trevlig familjehund. Har dock inte träffa någon än, så det ska vi ta tag i.

Någon som vet något om dessa hundar?
Vi vill ha en hund som kan hänga med på det mesta, men inte kräver för mycket.
Jag vill gärna ha en allergi vänlig hund. Var allergisk som barn men hade softie och det gick bra. Som vuxen klarar jag av alla pälsdjur men vill inte chansa. Vill dock inte ha en terrier igen...

Hur tidigt hör man av sig till kenneln om man vill ha valp nästa år? Hur vet man att kenneln är seriös och bra?

Har egentligen ingen erfarenhet av att köpa hund själv, så alla tips tas emot.

Jag kan inte säga nått om de hundraserna. Kan tipsa om dvärgschnauzer som också är en liten, allergivänlig hund också (men det är klart man måste testa vara bland vilken ras det än är innan man köper isf!).

Om det andra dock så har jag varit lite i samma sits, kontakt med uppfödare etc. Hör av er direkt tycker jag, ingen seriös uppfödare kommer ju tycka ni är ute i för god tid! Då har ni dessutom gott om tid att åka och hälsa på uppfödare och deras hundar, känna efter för ev. allergibesvär och prata om rasen direkt med de personer ni isf skulle köpa av.

Först och främst skulle jag tipsa om att gå via rasklubbens uppfödarlista för aktuell ras. Det finns länkar via SKK's beskrivningssida för respektive ras. Men sen är det ju bara att kontakta ett helt gäng uppfödare och se hur de bemöter er och hur de svarar på era frågor också! Men sen krävs det att man träffar dem IRL, mail är inte perfekt alltid.. Jag har tänkt som så att jag måste gå ihop med den uppfödare jag väljer eftersom det förhoppningsvis är ett förhållande man ska ha i över 10 år. Inte till vardags förstås, men jag tror inte man vill ha en situation där man drar sig för att prata med uppfödaren av sin hund, det kan nog väl behövas ibland. Och så ska det ju kännas bra och vara kul!

Så mitt råd är i princip, kolla upp uppfödare via rasklubb --> åk och hälsa på och prata med dem!

Sen finns det ju ännu mer att tänka på när det väl gäller att kolla upp en planerad kull, men vad som är viktigt att undersöka beror nog en del på vilken ras det blir också. Hälsomässigt och mentalt menar jag då. Jag anser att en seriös kennel bara avlar på så hälsosamma och mentalt stabila djur som möjligt, och kan visa på hur de gör det.

Det är farligt att slänga sig med ord som "allergivänlig" - det beror ju på om det t ex är hundsaliv eller hundhår man reagerar på. Spendera god tid hos eventuella uppfödare för att se om hundarna framkallar någon reaktion.

I övrigt håller jag med föregående talare.

Det är farligt att slänga sig med ord som "allergivänlig" - det beror ju på om det t ex är hundsaliv eller hundhår man reagerar på. Spendera god tid hos eventuella uppfödare för att se om hundarna framkallar någon reaktion.

I övrigt håller jag med föregående talare.

Ber om ursäkt, du har helt rätt. Onödigt att välja just det ordet då det kan vara missvisande, försökte få fram det samtidigt genom att säga att det aldrig är nån säkerhet. Allergivänlig kan uppfattas som att det är helt safe för folk som är allergiska, vilket det ju inte är. Men hundar som inte fäller går bra för många allergiker, om inte alla förstås. Så hade jag någon slags allergi så hade jag testat kanske först med sådana raser, men självklart skall man besöka uppfödare och verkligen vara bland hundarna och låta dem nafsa på händerna och sätta näsan i pälsen etc. Då får man nog en så pass bra bild av det hela som går.

Jag hade börjat kontakta uppfödare redan nu. Då har ni större chans att hitta en uppfödare ni klickar med och som uppfyller era krav och hitta en bra kombination av föräldrar. Dessutom brukar man kunna be att få komma och hälsa på rasen till att börja med.
Havanaise kan säkert funka.

Abropå havanaise kunde jag inte mycket om dem.. Gjorde väl kanske "misstaget" att råka se dogs 101 på dem nu. Tydligen är det en bra ras, för de kan bli "house trained" <-- vadå, gå på låda som en katt?! :banghead:

PS. Detta är kritik mot det där idiotiska programmet, inte rasen.;)

Bichon Havanais är en fantastisk familjehund och det är överlag en frisk ras. Pigga, aktiva, hänger med på det mesta-men kan även ta det lugnt, blir inte prilliga av några actionfria dagar, lättlärda ( våra icke-hundvana barn älskade att lära vår tricks). Ganska mycket pälsvård men även ursöta kortklippta ( googla kortklippt bichon havanais så får du se:)) och fördelen med kort päls att du inte får hem halva skogen/snödrivan efter promenad. Vår lille kille hängde med på promenader och dressyrkurs och sökkurs. Han är nu tränad i tryffelsök samt utbildas till terapihund. De flesta bichoner är glada i människor, barn och hundar. För mig, som vuxit upp med brukshundar och större sällskapshundar, var det en överraskning hur komplett en sådan liten hund kan vara.

Men....vår fine kille bor inte hos oss längre:cry:. Min man har alltid reagerat på hund men är uppvuxen med bichon frise och de har fortsatt finnas i hans familj sedan han blev vuxen(=träffat dem ganska mycket) och det har inte varit några problem. Men med vår fina havanais gick det inte alls. Det slutade med att min man fick astma och hans allergi "spred" sig så han fick andra allergier-allt inom loppet av 6 månader:crazy:. Så finaste hunden fick flytta. Huset sanerades och det blev genast en tydlig förbättring för min man,men han är mycket känsligare mot allergener än tidigare, och reagerar mycket kraftigare.

Sà allergivänlig eller inte.....testa noga. När ni har gjort det med gott resultat-njut av en fantastisk hundras!:love:

Flrsöker svara alla på samma gång.

Allergivänlig är fel ord, kanske skulle ha skrivit att vi söker en hund med bra päls som inte fäller. För det var pälsen jag hade problem med som ung. Men kanske ska nämna att jag har häst i många år trots pälsdjursallergi...

Jag har kollat SKK's sida och hittat uppfödare osv. Men kan man lita på att dom är bra bara för att dom står med där? Vi ska göra ett besök hos den som ligger närmast, bara för att hälsa på hundarna.

LiZH: din beskrivning av hunden låter ju toppen! Tråkigt att din man blev allergisk.

Ja, speciellt de som finns på rasklubbens hemsida. Finns SKK uppfödare som inte står med hos rasklubben, de är inte nödvändigtvis oseriösa(re) än andra men en SKK uppfödare med i rasens rasklubb är lite av en kvalitetsmärkning. Finns inte jättemycket annat val om du inte ska ha en blandrasvalp men då finns ju ingen garanti på rasäkthet heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka