Skaffa hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Puma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 154
Sv: Skaffa hund?

Vad är det som du inte gillar med hunddagis?

Förutsatt att man hittar rätt ställe ser jag bara fördelar. Hunden får vara social med andra hundar, behöver inte vara ensam och får fler promenader (Jag orkar inte gå tre timmar/dag, på dagis går han en och en halv, sedan går jag runt en, då är han nöjd)

Så, vad är nackdelarna? Jag förstår såklart att jag är väldigt lyckligt lottad med det dagis som vi hittade, det som han gick på innan var inte alls lika bra men det var ju vi som inte forskade tillräckligt och så fort som vi fick dåliga vibbar såg vi oss om efter ett annat.

Vad är det som du inte gillar med hunddagis?

Förutsatt att man hittar rätt ställe ser jag bara fördelar. Hunden får vara social med andra hundar, behöver inte vara ensam och får fler promenader (Jag orkar inte gå tre timmar/dag, på dagis går han en och en halv, sedan går jag runt en, då är han nöjd)

Så, vad är nackdelarna? Jag förstår såklart att jag är väldigt lyckligt lottad med det dagis som vi hittade, det som han gick på innan var inte alls lika bra men det var ju vi som inte forskade tillräckligt och så fort som vi fick dåliga vibbar såg vi oss om efter ett annat.

1. Litar inte på att människor jag inte känner ska ta hand om min hund.
2. Tycker de flesta är alldeles för dyra.

1. Litar inte på att människor jag inte känner ska ta hand om min hund.
2. Tycker de flesta är alldeles för dyra.

3. Känns trist att betala tusenlappar per månad för att någon annan ska få umgås med min hund. Det var inte därför jag skaffade hund liksom.

Hittar man ett riktigt BRA dagis så är det en lösning som fungerar, men optimalt är det ändå inte...

3. Känns trist att betala tusenlappar per månad för att någon annan ska få umgås med min hund. Det var inte därför jag skaffade hund liksom.

Hittar man ett riktigt BRA dagis så är det en lösning som fungerar, men optimalt är det ändå inte...

Nej, men vad är alternativet? Vänta tills man blir pensionär och leva utan hund tills dess? De flesta av oss måste ju jobba.

Nej, men vad är alternativet? Vänta tills man blir pensionär och leva utan hund tills dess? De flesta av oss måste ju jobba.

Jag utbildar mig med målet att kunna ha ett jobb där jag antingen kan ta hunden med mig eller jobba flexibelt/delvis hemifrån.

Ja jag är en av dessa "oss" som också måste jobba. Jag behöver inte gilla läget för det.

Men? hur gör du med barn och förskola då..?

Jag kan hålla med skogstrollet lite, har man hunden på dagis 40 timmar i veckan känns det ju lite surt, det blir ju att andra uppfostrar den och tillbringr mest tid med hunden. Jag har ett dagis om det krisar, ett jättebra ställe. Jag tror man får kolla runt, höra sig för och besöka lite dagis, det finns BRA ställen.

kl* min lösning: studerar, så är mycket hemma. De dagar som jag inte kan vara hemma så har vi "mormor", "morfar", "morbror" + sambo, "moster" + sambo, och några "kusiner" som är tonåringar. Utöver det har vi vänner. Flera av dessa jobbar skift och "morfar" brukar kunna jobba hemma vid behov och "mormor" tar ibland ledigt för vovvsan. Vi är en stor och tight familj och hjälper varandra med barn och hundar, det är ett litet pussel, men vi fixar det alltid. Men i regel är jag hemma.
När jag tar examen så går "mormor" i pension och då får hon vara hemma hos henne, "morfar" tar nog pension ett halvår senare, nu pluggar jag till ett sådant yrke där man jobbar i pass, dagar, kvällar, nätter och helger, det ger mer frihet att kunna spendera med hunden. Men självklart så vill man ju ha en backup plan.
Sen är också planen att jobba så lite som möjligt, bara tjäna så jag klarar mig och sen ha tid för mitt liv på sidan om. Sen finns det några få möjligheter att ha hund inom yrket, men det är inget man ska utgå från, men skulle vara en klar bonus.

Senast ändrad:

Men? hur gör du med barn och förskola då..?

Ser väl det som två skilda saker. Barn måste ju gå i skola, inte för min skull utan för att klara av livet senare. Jag skickar de ju inte på förskola för att jag inte har tid med dem utan för att de ska lära sig det de behöver lära sig för att växa upp. En hund behöver inte dagis. Fattar inte ens jämförelsen, tycker det är två helt ojämförbara saker!

Jag skaffade min hund när jag satt hemma och skrev på mitt kandidatexjobb och sedan hade en ledig sommar framför mig. Har därefter pluggat ytterligare två år (sambon har 4 år kvar på sin utbildning, så vi hade det ju "planerat" tills hunden är 6 år gammal. Men livet blir inte alltid som man tänkt sig, och sambon flyttar härifrån om några dagar. Fast tillsvidare får han agera som hundvakt iaf).
Förhoppningsvis kan jag ha med honom på framtida jobb, annars får jag skaffa dagmatte. Det kommer lösa sig inför den dagen det behövs, det finns hunddagis och dagmattar. Han kommer aldrig vara ensam längre än 5 timmar iaf.

Ser väl det som två skilda saker. Barn måste ju gå i skola, inte för min skull utan för att klara av livet senare. Jag skickar de ju inte på förskola för att jag inte har tid med dem utan för att de ska lära sig det de behöver lära sig för att växa upp. En hund behöver inte dagis. Fattar inte ens jämförelsen, tycker det är två helt ojämförbara saker!

Vissa (många) hundar behöver dagis för att slippa vara ensamma hela dagarna med de problem det innebär. För att må bra helt enkelt.

Inte behöver barn gå på dagis för att klara sig genom livet. Visst finns det viss pedagogik där men det är på skolan men lär sig det nödvändiga.

/Jenka som aldrig satt sin fot på dagis men blev människa ändå ;)

*kl*

Jag skaffade min valp nu, jag skriver exjobb förtillfället. I sommar ska jag jobba 50%, då får hunden antingen vara med min korridorsgranne eller hemma hos uppfödaren. Jag kommer jobba några dagar, sen vara ledig längre perioder. För att sen jobba några dagar igen.

Jag kommer också att fortsätta plugga i höst, så då är det löst. När jag får jobb får jag lösa det då, bor jag kvar i Umeå så är det nog inga problem att hitta hundvakt. Flyttar jag så får jag lösa det där, helt enkelt:)

Vissa (många) hundar behöver dagis för att slippa vara ensamma hela dagarna med de problem det innebär. För att må bra helt enkelt.

Inte behöver barn gå på dagis för att klara sig genom livet. Visst finns det viss pedagogik där men det är på skolan men lär sig det nödvändiga.

/Jenka som aldrig satt sin fot på dagis men blev människa ändå ;)

Jag kommer inte skaffa hund om jag känner att den måste vara på dagis för att må bra - då kommer jag vänta tills jag har så mycket tid att jag kan se till att den mår bra utan dagis.

Men alltså, barn och hundar går ju inte att jämföra på det sättet. En hund ska inte växa upp till att så småningom flytta hemifrån och klara sig själv, en hund kommer alltid vara beroende av oss och bara där har vi ju en stor skillnad mellan hund - barn. En hund behöver heller inte skaffa vänner för att må bra, vilket barn gör på dagis. Om man däremot bara har en hund och aldrig låter den träffa andra hundar är ju dagis nästan nödvändigt, då jag tycker att hundar ska få träffa och leka med andra hundar. Jag har inte det problemet då jag är hemma väldigt mycket hos mina föräldrar som har 4 hundar, och som alltid haft minst 2 under hela mitt liv och kommer fortsätta ha det. Har även en syster som har hund, en bror som har hund och kompisar som har hund, så min hund kommer ha lekkamrater.

Jag håller med om att man inte ska jämföra barn med hund, det var mer känslan jag vill jämföra. Du vill inte skicka din hund, som du älskar till dagis, men tycker det är okej med att skicka barn till förskola? Förskola hade i princip inte funnits om inte föräldrar arbteade, och visst har de pedagogik som de följer och som är jättebra. :) FÖRskola behöver barn inte alls gå i, SKOLA däremot.

Jag tycker absolut det är OK att mina barn går på förskola men att min hund inte går på dagis. Tycker förskolan är jättebra på det sättet att barnen får vänner och lekkamrater, vilket jag tycker är viktigt, samt att de får börja vara utan mamma och pappa litegrann redan i den låga åldern. En hund ska ju som sagt inte bli självständig på det sätt ett barn ska - därför tycker jag inte att den ska behöva gå på dagis. Ett barn ska man ju uppfostra, se till att hon eller han växer upp för att sedan skicka ut den i livet, medan en hund ska vara en kamrat hos en hela sitt liv. Tycker fortfarande det är helt ojämförbara saker.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 860
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 962
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka