skaffa hund under depression?

Gravinda

Trådstartare
min vän försökte begå självmord i torsdags, har varit inlaggd tills idag.
Pratat med henne idag och hon har bestämt sig för att skaffa hund.
Och hon vill ha en som min, dvs 30kg brukshunds bladning med energi som räcker och blir över för en matte som ändå kör spår, sök och lydnad antal gånger i veckan.
Som hundmänniska känns detta oerhört galet, känns som att det är halft jag som får en till hund.
Det är första dagen hemma också och jag förstår att hon känner att hon måste gripa fast vid nått, men det här är inte genomtänkt eller bra.
Som vän känner jag att det kan vara nyttigt med hund och alla hälsofrämjande aspekter, men fan det tar ibland och är man inte stabil kan man riktigt gå ner sig.
Vet inte hur jag ska göra, hon är ju inte intresserad av hund, hon vill ha sällskapet. Hon har hundvana, är uppväxt med hund men inte haft egen.

Vill avråda henne från detta..
Ska jag lägga mig i? Ska jag stötta? Vad ska jag göra? Är ju två problem i ett, utan den nuvarande situationen så vet jag inte om jag tycker att hon kanske skulle ha hund ändå. Vet inte alls.

Sv: skaffa hund under depression?

Brukshundsblandis skulle jag inte rekommendera min värsta fiende.

I övrigt så tror jag att en valp kan göra under för en deprimerad människa - förutsatt att det finns ett skyddsnät med hundvana människor som är beredda att rycka in vid behov.

/Migo
som överlevde sin depression tack vare sin omplaceringshund.

Funkar rätt bra för mig. Skulle dock inte skaffa en till. Men det har inte riktigt med saken att göra.
Det är också ett krux, hon har mig i detta nätverk. Ingen familj, inga direkta andra vänner i staden. Hon ska ut på heltidspraktik efter nyår.
De har beslutat att hon inte ska vara sjukskriven utan ska försöka komma igång direkt.
Jag har mina föräldrar, mina syskon, mina tonåriga syskonbarn, mina vänner som rycker in. Hur hon ska lösa hundpassning när man blir borta 9-10 h ibland.
Som sagt jag tror absolut att hon skulle må bättre av det. Ansvaret och sällskapet.
Är kluven.

Hon kan inte vara hundvakt åt din eller någon bekants hund en tid då? så att hon får se hur mycket jobb osv det är?

Annars kanske du kan leta upp någon söt och fin omplacering, få med dig henne att hälsa på den och hoppas att hon faller för den tillräckligt mycket för att vilja ha hem den. Om du nu tycker att hon ska ha hund då.. kanske det bara är rätt hund som krävs?

Jo att rätt hund skulle funka. En lättsam sällskaps hund i modellstörre. Hon vill ju inte hålla på med nån hundsport. Men kan ge mycket motion, vilket även det är jätte bra nu när hon mår dåligt, att komma ut. Jag vet ju själv hur det var när jag var i min depression då var jag hundlös men hästen var min räddning, att tvinga mig själv att ta hand om honom.
Men sen är det så mycket annat som händer, hon är som sagt ensam och håller på med sista året av plugg, massa praktik som kommer och funderar på att flytta.
Sen får jag panik över att det är första dagen hemma från sjukhuset idag, hon har redan skickat iväg mejl på allehanda blocket annonser.
Är rädd att hon gör något överilat, hon har sagt tidigare att hon vill ha hund SEN, inte nu.
Rädd att det är en ångesthantering att foksera på hundletande och inte så mycket att hon verkligen vill ha hund.

I övrigt så tror jag att en valp kan göra under för en deprimerad människa - förutsatt att det finns ett skyddsnät med hundvana människor som är beredda att rycka in vid behov.

Instämmer. Vem vet hur långt ner i brunnen jag skulle vara om jag inte hade haft hund när jag föll ner...

Av alla blandraser så brukar brukhundsblandisar vara bland de värsta att ha att göra med. På den tiden jag hjälpte till på hundgården brukade vi ha halva hundstallet fullt med sådan som folk tröttnat på eller som blivit "borttappade" eller omhändertagna av en eller annan anledning.

Oftast väldigt krävande hundar som dessutom sällan har avlats på bra och friska föräldrar. (Vore de bra och friska hade de använts i renrasaveln)

Min Focus är min sk. "Depressionshund". Han hjälpte mig mer än någon annan välbetald människa någon gjort :bow:

Det finns en anledning till att vissa skolor har kombinerat med terapi/"egen häst"-hållning. Man får ansvar för något annat helt enkelt. Och en relation som är starkare än något man kanske känt av innan.

Jag tycker du ska stötta människan, hjälpa till att leta efter lämpliga hundar! Förmodligen kommer personen skaffa en hund med eller utan din hjälp. Så styr människan på rätt väg istället! Och rätt väg tycker jag nog inte att en bruksblandis är... Det finns stora hundar som inte kräver såpass mycket kunskap och ork!

hålle rmed andra som redan sagt, stötta din vän med att hjälpa till med utval av hund!!
min gamla bella som itne lever längre räddae livet på mig. jag var långt nere och det var antingen att göra något drastiskt som förändrade min tillvaro då eller gå under...
det var mkt svett o tårar med den hunden, hon kom frånpolisen som hittehund och hade en hel del bagage med sig. men hon var ändå min ängel!!

Härligt att hon känner att hon vill ha något att leva för. Hjälp henne leta hund. När hon säger att hon vill ha en som din är det kanske inte rasmixen hon vill ha utan något annat som hon tycker om med din hund. Många ser inte längre än till storlek och pälstyp. Och så vet hon kanske inte hur mycket jobb det ligger bakom att din hund är trevlig och snäll. Åk och titta på massor med hundar och stötta hennes process. Du kan inte leva åt henne men du kan stötta det som är friskt och att vilja ha hund är definitivt ett friskt steg.

Det enda som egentligen talar mot att hon skulle skaffa hund är ju att hon kanske gör ngt överilat och ångrar sig. Men i sammanhanget kan jag tycka so what.
Hon har själv kommit fram till en lösning som fungerar för väldigt många och det kan rädda hennes liv. I värsta fall får hunden omplaceras om ett år men det överlever faktiskt hundar. I relation till hennes hälsa så tycker jag att det är en risk man kan ta.

Djur gör underverk för själen.

djur kan vara mer än guld värda när man är deprimerad, så om hon vill ha en hund så är det säkert inte dumt för henne. men om det visar sig att det kanske kan vara för mycket jobb med hunden (spec om hennes livssituation med arbete och sådär kommer att ändras till ett, för hundens del, sämre läge) kanske en katt kan vara ett alternativ?

Jag kan bara relatera till mig själv, varit sjukskriven till och från i långa perioder av sjukdomsskäl och har iom det, och en del privat blivit deprimerad flera ggr. När jag blev sjukskriven igen bestämde vi oss för att skaffa en hund för att jag då skulle vara tvungen att gå ut och ha någon att ta hand om och på så sätt inte bara sitta. På så vis kom jag aldrig i deprission igen eftersom jag haft hunden att tänka på ist. Givetvis ska man ju tänka efter vilken ras som passar osv. Själv skaffade jag en Rottweiler för det passar mig. Nu har jag fått en hel del hjälp av min familj och sambo och det tror jag kan vara bra att ha hjälp och stöttning både till människan och kanske ibland med hunden. Önskar din vän lycka till

Har hon ekonomi för att ha råd att ha hund på hundagis och alla andra kostnader

Det är så svårt det där. Jag har hållits uppe av mina hundar, men jag vet flera som känt att det till slut blivit ytterligare en belastning och det har inte alls funkat. Ingen vet hur din kompis kommer känna. (Och hade jag fått mitt värsta odjurs tonår eller vad man ska kalla det, när jag var riktigt orkeslös, då hade det varit katastrof.)

Kan hon hund, vet hon vad en bruksras kan kräva, så hon inte bara tycker om din hund och klassiskt "vill ha en sån"? Alla hundar mår ju bra av mycket motion, det duger vilken sällskapare som helst till. Tycker det låter mer sällskapshundsmässigt av det du skriver..

Se till att inte ta på dig en massa av hundskötseln iaf, hjälpa till att välja vettig ras ja, ta hand om hunden, nej.

Rädd att det är en ångesthantering att foksera på hundletande och inte så mycket att hon verkligen vill ha hund.

Jo, det kan det ju vara men det gör inte så mycket. Om det hjälper henne just nu så låt det göra det. Kanske hon tänker om när det kommer närmare men just nu, precis ute från sjukhuset, så behöver hon något att hoppas på och drömma om, något som kan symbolisera det friska livet. Blir det en hund så blir det. Och jag tänker att i så fall är det förmodligen jättebra. Blir det problem senare så ta itu med dem då, just nu behöver ju din kompis få tillbaka hoppet om att livet kan kännas värt att leva igen. Det finns ingen hund i bekantskapskretsen som skulle kunna bo hos henne ett tag?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 462
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka