Det viktiga är ju att det vuxna barnet och dess föräldrar är överens om saken.
vad andra tycker spelar ju ingen roll.
Det är när föräldern blir obekväm av att det vuxna barnet hänger kvar.
Hur kan man hänga kvar när man bor på en annan adress?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det viktiga är ju att det vuxna barnet och dess föräldrar är överens om saken.
vad andra tycker spelar ju ingen roll.
Det är när föräldern blir obekväm av att det vuxna barnet hänger kvar.
Nu så förstår jag inte frågan.Hur kan man hänga kvar när man bor på en annan adress?
Och jag önskar att alla kattägare inte tänkte så. För det finns katter som för sköta sig själv så fort de bor på en gård osv..
Inte vaccineras, inte avmaskas osv..
Överlag tror jag kattägare är mer vårdslösa med sina katter än var hundägare är med sina hundar, de som har sina katter som utekatter tänker jag på.
Jo men de skulle nog inte heller vara lika omhuldande med hunden som många i den här tråden beskriver sig vara, hur man beter sig mot djur handlar inte om vilket djurslag utan vilken typ av människa man är.
Nu så förstår jag inte frågan.
Hänga kvar var när man bor på vilken adress?
Pappan kanske tycker att TS tar sig för stora friheter i hans hem.I min värld är det helt obegripligt hur pappan kan ha kläckt ur sig något sådant, och jag förstår om TS är lite knäckt. Men du ser kanske mindre allvarligt på det?
Pappan kanske tycker att TS tar sig för stora friheter i hans hem.
Ett för starkt band till någon annans hem är att kalla det för hemma även om man bor någon annan stans.
Självklart så svider det att inte vara ovillkorligt välkommen hos någon annan, men att anse sig ha full tillgång till någon annans hem är inte bra om denne andra inte trivs med det.
Tror jag inte ett dugg på. Jag vet folk som älskar hästar, men hatar katter och skulle gärna ge en spark i baken på en katt, medans den inte alls skulle kunna tänka sig göra samma sak med en katt.
Jag blir lika förvånad varje gång att det finns djurhatare för vissa sorters djur, när de tex har hund, katt själva. Helt obegripligt för mig faktiskt.
Men det här är ju svaret.Det klart detta gör ont, samtidigt som jag vet att han säger detta enbart för att han ogillar min plan på hund och att han vill kunna styra mig åt det håll han vill.
Men du skriver ju samma sak själv. Att om du hade kompisar som inte respekterade att de inte fick ta med sina hundar så skulle du hellre avstå från kompisen. Vad är det för skillnad att du säger du skulle avstå från att få besök, än att andra väljer att inte åka bort?
Oj, ursäkta om jag lämnat diskussionen och er med frågetecken, hade ingen aning om att den skulle bli så långdragen!..
Inte för att det hjälper mig, men jag ska ändå försöka runda av diskussionen genom att rätta ut de frågetecken som jag uppfattat;
Jag har bott hemifrån sedan 16 års ålder, 20+ idag men besöker relativt regelbundet pappas hem på landet då jag själv inte trivs i stan, nån gång per månad eller så.. Det mitt paradis på jorden och det är viktigt för mig att få komma dit då även min mamma bor på gården.
Min pappa och jag har en f.ö bra relation, han vill att jag kommer hem ofta och han vet att jag gärna kommer hem emellanåt. Just därför trodde han sig även kunna ta makt över mig och mina beslut om hund genom att säga så som han gjorde, "att jag får vänta med att skaffa hund för annars får jag inte komma och hälsa på hos honom så länge katten bor här." Eftersom han vet att jag vantrivs i stan och ofta längtar efter att få komma ut på landsbygden igen så trodde han att han kunde sätta stopp för mina hundplaner genom att säga detta, om inte annat i alla fall försvåra det hela för mig och förhoppningsvis förenkla det för honom...
..Och katten. Jag älskar pappas katt, jag förstår om man fått inblicken av att han kommit i kläm eller prioriteras ner, men han är nog den som minst hamnar i kläm av alla här. Han har ju växt upp med hundar, har inget emot dem så länge de håller sig på armlängds avstånd och han har aldrig dragit sig från att komma in i huset bara för att det varit hundbesök här. Men han används som en anledning för min pappa att styra upp mitt liv, that's it.. Och just under sommarhalvåret är han faktiskt mest ute i vilket fall, kommer hem för att äta en bit mat, vilket han även kan göra hos grannen.
I vilket fall som helst, så löser det sig säkert i slutändan. Tack för era råd och reflektioner kring detta, vissa saker ganska långt ifrån verkligheten, andra mindre, svårt för er att veta, men jag är tacksam över mångas engagemang i detta. Det värmer.![]()
Det undviker man enkelt genom att inte vara beroende av att använda sina föräldrars hem utan klara sig med sitt eget.Jag skulle som många andra här i tråden aldrig tolerera att mina föräldrar försöker styra över mitt liv på det sättet nu när jag är vuxen.
Som sagt, det är ju flera som skriver att dom skulle sluta hälsa på en sån person. Helt. Inte bara en gång. Sluta hålla kontakten, det får faktiskt pappan alt kattägaren göra hädanefter.
Jag tycker också det är konstigt att hon inte får komma ens utan hund, men att hunden inte får följa med tycker jag inte är ett dugg konstigt.
Men det här är ju svaret.
Du har så starka band till din pappas hem att han kan styra dig genom att sätta regler där.
Nu så är du där igen.
Och förminskar katters känslor.
Det är inte så för alla katter.
Vissa katter är oerhört bundna till sina ägare.
Hem och skydd, inte revir.
Den säkra platsen "hemma" blir occuperad av ett annat och farligt djur.
Vilket kan göra vissa katter mycket nervösa.
Vad gäller utekatter så beror det ju på hur man bor.
Vi bor så att den egna marken är större än katternas revir.
Och katterna har många hus att vistas i.
Åh herregud så lustig man kan vara då. Då kan jag ju upplysa om att jag hade noll, nada aning om vilket forum det låg under för jag använder funktionen nya inlägg. Och frågeställningen hänvisade mer till djur eller relationer än hund. Så jag svarade. Men jag ska högtidligt lova jag kommer aldrig mer läsa, svara eller på något sätt engagera mig i hundforumet.![]()
Alltså om en katt blir bortdriven hemifrån, så finns risken att den inte återvänder. Att driva bort den kan man bl a göra genom att ta dit ett annat djur som katten ser som inkräktare och gör anspråk på dennes revir. Får inkräktaren också lite hjälp av övriga i reviret som underlättar det sk övertagandet så är en flytt för katten inte långt borta.
Nu är inte alla katter sådana, vissa katter försvara sitt revir med liv och lust och det brukar vi människor lösa genom att stänga in katten i ett annat rum så inkräktaren kan få härja fritt i kattens revir.
Vi har en katt här som kommer från ett sk katthem, hon är mycket speciell och personlig, så i vårt fall är det sällan ett problem att ha med sig hund hit då vår katt klart markerar för hunden att det inte lönar sig att göra anspråk på reviret men på ett vänligt men mycket bestämt sätt. Går de då över styr så brukar hon pierca dem, vilket får de flesta hundar att ge upp.
Jag tror för min del att de vore bra om man sätter sig in i hur olika djurslag fungerar, och inte tycker att allt som strider mot det egna tyckandet är/blir märkligt.
Ja det är ju litet märkligt.Att man inte får ta med sig sitt husdjur är ju en sak, men att inte få komma dit alls?!