Jag brukar utgå ifrån att folk i allmänhet är normalt funtade och utgår därför (i synnerhet när TS också skriver att relationen till pappan är god) ifrån att TS pappa menar att den framtida hunden inte får komma så länge katten är kvar. Jag förstår inte hur det på något sätt kan vara upprörande. Hur många förväntar sig att ens bekanta ska ta med sig katter, råttor, ormar, spindlar, fåglar, marsvin, kaniner, fiskar eller sköldpaddor när de kommer på besök? I min värld (uppvuxen med fiskar, fåglar, hundar, katter och kaniner) kan man fråga om det går bra att ta med sig ett djur, men man utgår ifrån att man måste lämna djuret ensamt eller skaffa djurvakt. Jag bor 100 mil ifrån min mamma och andra släktingar jag brukar hälsa på. Nu får jag ta med mig mina katter till mamma om jag vill, men jag föredrar alla gånger att lämna dem hemma med kattvakt när jag ska iväg. För både mina katters och för mammas katts skull.
Jag arbetar med "problemkatter" och i 99 fall av 100 löser man de problem som har uppstått (pga. ägarnas okunskap) genom att skapa en trygg miljö för katten. Katter är inte hundar. Katter är solitära och revirhävdande djur. Det betyder skitmycket. Det gör ALL skillnad. Vissa individer kan vara jätteanpassningsbara (i synnerhet fram till ca 4 års ålder, sedan skiter det sig ofta med anpassningsbarheten) men default är att katter håller revir och ogillar intrång. Problemen är större hos innekatter eftersom deras revir är avgränsade med väggar och katten kan inte ta sig iväg. Utekatter kan hålla sig undan på ett annat sätt men om deras revir störs tillräckligt ofta är det inte ovanligt att de helt enkelt låter bli att komma tillbaks.
Några av de vanliga hälsoproblemen hos katter orsakas av stress (de kan få inflammerade urinvägar, de kan slicka bort päls så att de får sår, de blir mer infektionskänsliga vilket leder till utbrott av t.ex. herpes eller FIV osv.). Stress som orsakas av en otillräcklig miljö.
Stressen kan även orsaka problem som stör ägaren mer än katten t.ex. revirmarkering. Ett problem man inte sällan löser genom att avliva katten.
Om du vill ha hund, skaffa hund oavsett vad andra säger men förvänta dig att du måste anpassa dig som hundägare. Inte andra.