Skadligt att använda täcke året runt?

Highcat

Trådstartare
Som rubriken råder, är det någon här som har märkt att hästen tagit skada av att täckas året runt?
Nu syftar jag inte på problem såsom skav av illasittande täcken eller andra uppenbara skador som kan uppkomma på grund av felaktiga täcken, utan om det på något vis kan påverka hästen negativt att vara täckad i stort sett året om..

Min ena häst har knottallergi och har därför eksemtäcke dygnet runt under knottsäsongen.. till saken hör att denna häst även är känslig för det kalla väder vi nu har.. min plan var att inte lägga på täcke förrän vintern kom i antågande, men det verkar som att min häst måste ha varmt på sig redan nu.. jag tog av eksemtäcket för bara ett par veckor sedan och det känns lite motigt att behöva täcka igen redan nu..
Så därför undrar jag, ni som använder täcke i stort sett året om på era hästar, har ni några negativa erfarenheter av det?

Sv: Skadligt att använda täcke året runt?

KL

Kort och gott nej! Min häst är också väldigt frusen av sig och får jätteutslag på sommaren av knott och annat skit! Dock lyckades hon ta sig ur täcket i sommras när jag var bortrest så tjejen som "passade" henne valde att ta av det resten av tiden!

Skuggan_

Tack för svar :)
KL
Ingen av mina andra hästar (tidigare och nuvarande) har något direkt behov av täcke, så jag har aldrig funderat så mycket på hur det egentligen påverkar hästarna när de är täckade för jämnan.
Jag har provat att bara använda täcke ute ett par dagar nu, men då pålle står i "öppen" box så blir det ju kallare på natten än på dagen.. vilket betyder täckesbehov dygnet runt.

Jo jag har märkt på mina, att bogrörelser blir mindre vintertid och brukar bli bättre efter ett tag på vårvintern när vi släpper täcket.

Ja det var något sånt jag funderade på faktiskt.. problemet med min blir ju då att bogrörelserna kommer vara mindre för jämnan om vinterskruden byts ut mot sommarskrud och vice versa utan mellanrum:( Nog för att jag tycker att eksemtäckena har betydligt bättre passform än vanliga täcken, men det är ju ändock något som sitter ivägen för hästen. Usch vilket dilemma.. känns som att välja mellan pest eller kolera.. men om jag ska en ridbar mjuk häst så måste jag nog börja täcka nu.

Jag har funderat på samma sak! min häst har knottallergi vilket betyder att han måste ha exemtäcke/regntäcke med hals från april till oktober. Dessutom sätter han alltid världens vinterpäls så jag behöver klippa honom i under vinterhalvåret och då blir det ju täcke efter det med...
Men jag har inte märkt något negativt av det. Han är blank och fin i pälsen, rör sig inte sämre och är mjuk och fin i musklerna. Jag tycker bara det är synd att han nästan aldrig kan få vara helt naken och sola pälsen.

Jag har själv en eksemhäst, men har inte noterat detta mer än när det har handlat om regn eller vintertäcke. Nu så har vi alla täcken med bogveck, och de sitter väldigt bra men ändå så blir det en synbar skillnad faktiskt.

Nej det har jag inte märkt. Det lär vara betydligt skadligare för din häst att bli uppäten av insekter på sommaren och frysa hela vintern.

Mina hästar rör sig likadant vare sig de har haft vintertäcke eller insekttäcke i hagen. Svårt att se hur det skulle spela roll. Om man tränade hästen med vintertäcke på så kan nog kanske tryck och begränsning av rörelser vara ett problem.

Jag vet inte men hade funderat på eventuell D-vitaminbrist, eftersom D-vitamin bildas i huden då solen lyser på. På sommaren bör väl D-vitaminen i betet räcka, men sen hela vintern med konserverat foder och täcke, och dessutom troligtvis ett mindre lagrat överskott än hos hästar som gått nakna på sommaren. Jag hoppas det är vintertäcken utan hals åtminstone?

Det lär vara betydligt skadligare för din häst att bli uppäten av insekter på sommaren och frysa hela vintern.

Ja visst är det så :)
Givetvis skulle jag aldrig utsätta min häst för lidande av insekter eller frysa, ville nog med denna tråd snarare försäkra mig om att jag inte skapar något annat lidande för min häst med täcke 24/7 x 50 ;)

Senast ändrad:

Japp utan hals är täckena :) Jag frågade faktiskt min veterinär i våras om ev. D-vitaminbrist men hon sa att det nog var liten risk såvida jag inte täckte hästen helt från topp till tå..

eget KL

Bara så ingen behöver fundera, så vill jag klargöra: Det är inget alternativ för mig att strunta i att täcka min häst vare sig sommar eller nu. Jag vill bara vara förutseende på de eventuella problem som kan tänkas uppstå när hästen går täckad året runt..

Jag vet att man gjort en studie på Island gällande D vitamin, och det som noterades var att täckade hästar fick en tydligt ljusare fett än de hästar som hade gått otäckat. D vitamin lagras i kroppen och sker sommartid, vintertid räcker inte solen till.

Ja det var något sånt jag funderade på faktiskt.. problemet med min blir ju då att bogrörelserna kommer vara mindre för jämnan om vinterskruden byts ut mot sommarskrud och vice versa utan mellanrum:( Nog för att jag tycker att eksemtäckena har betydligt bättre passform än vanliga täcken, men det är ju ändock något som sitter ivägen för hästen. Usch vilket dilemma.. känns som att välja mellan pest eller kolera.. men om jag ska en ridbar mjuk häst så måste jag nog börja täcka nu.

jag tror inte det är något större problem så länge man byter täcke regelbundet. vet du att hästen ska gå täckad 10 månader om året så är det nog viktigt med kvalitets täcken med maximal rörelsefrihet, och variation av täckena, dvs en större garderob att växla med.
utöver det finns det ju hygien aspekter hälsomässigt som blir viktigare ju mer hästen går täckad. att pälsen får lufta sig utan täcke några timmar på stall om dagen för att undvika fukt/utslag osv. sköter du det tror jag inte det blir några större problem även om det givetvis är en nackdel rent naturligt att hästen inte fungerar riktigt naturligt i den bemärkelsen att du artificiellt ständigt påverkar hur den kroppstempererar sig osv.

Jag har funderat på samma sak! min häst har knottallergi vilket betyder att han måste ha exemtäcke/regntäcke med hals från april till oktober. Dessutom sätter han alltid världens vinterpäls så jag behöver klippa honom i under vinterhalvåret och då blir det ju täcke efter det med...
Men jag har inte märkt något negativt av det. Han är blank och fin i pälsen, rör sig inte sämre och är mjuk och fin i musklerna. Jag tycker bara det är synd att han nästan aldrig kan få vara helt naken och sola pälsen.

Skönt att veta att det finns fler med samma "problem" :) Jag håller med, tycker också att det är synd att min pålle inte kan gå naken och sola pälsen.

Tackar och bockar för konkreta råd! Ska absolut se till att ofta skifta modeller och tvätta täckena, lufta pälsen så ofta det går.
En stor täckesgarderob är inga problem, jag är nämligen lite av en "täckoman".. så nu blir det till att storshoppa täcken i helgen, tur att butiken nära mig just nu har 20% rabatt på hela sortimentet :D

Köp inte täcken med bogveck.
Inga är rätt konstruerade utan du får ett alldeles för stort tryck på strupen istället.

HW o bucas nyare täcken är rätt utformade.

Kvalité kostar lite med ger i slutändan mkt för pengarna. Nöjd häst= glad ägare.

Skulle aldrig sätta på täcken som ger ett förändrat rörelsemönster eller skav..:confused:

många spänner dessutom gjordarna för hårt o det drar överallt. Har hästen täcke i stallet så måste buken kunna få expandera när den ligger.

Tack för tipsen! Jag har bara HW och Bucas (de som är sydda lite speciellt i framkant med extra tyg) i garderoben för närvarande. Jag har dålig erfarenhet av täcken med bogveck, de jag haft har halkat bak, "strypt" om strupen och glidit snett. De var av modell dyrare, kasserade dessa för några år sedan..
Jag har dock kikat på Rambo Optimo, där sitter ju bogvecken lite annorlunda?
Både HW och Bucas ligger ypperligt på mina hästar, behöver inte spänna åt några gjordar och använder aldrig bensnören (endast svansrem) och täckena ligger blixtstilla, även efter rodeoturer i hagen :)
Jag är av devisen man får vad man betalar för ;)

Intressant notering! Om det även gäller hästar så skulle det ju vara en förklaring till varför den täckade hästen har ljusare fett än den otäckade.. hoppas bara att pålle inte går och blir fet nu med täcke på 24/7 :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 965
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag ONT. Igår var jag ute på en ridtur. :) Närmare tre timmar i högt tempo. Hej och hå. Jag som inte har suttit på en häst...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 693
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka