Sv: Skadligt att använda täcke året runt?
Fast min häst har inga som helst problem med sin termostat, dvs. så fort jag tar av täcket så reser sig hårstråna. Men trots att pälsen står rakt ut så står min häst och fryser (spänner sig) vilket den inte gör med täcke på. Så jag får helt enkelt acceptera att jag har en fryslort som inte kan värma sig själv utan täcke..
KL!
Nu har ju hästen en inbyggd termostat, alltså det sitter ju små muskler som ser till att hästen kan resa hårstrået upp, tex för att hålla/öka värmen, eller sänka värmen. Hästar som går med täcke på sig den största delen av året, som tex på sommaren (exemtäcke) när det gått en tid så slutar musklerna för att resa håret att fungera, därav att de då är frusna när hösten kommer. Det tar alltså tid för de små musklerna att klara aktivera sig på rätt sätt igen.
Så därför bör man inte täcka hästar övh, de har förmågan att kyla/värma sig själva utan täcke. Sen så är det ju en annan sak när de lider av exem, man blir ju tvungen att skydda dom mot den plågan.
Så svaret på frågan är ju egentligen ja!
Fast min häst har inga som helst problem med sin termostat, dvs. så fort jag tar av täcket så reser sig hårstråna. Men trots att pälsen står rakt ut så står min häst och fryser (spänner sig) vilket den inte gör med täcke på. Så jag får helt enkelt acceptera att jag har en fryslort som inte kan värma sig själv utan täcke..