Skadligt att använda täcke året runt?

Sv: Skadligt att använda täcke året runt?

KL!

Nu har ju hästen en inbyggd termostat, alltså det sitter ju små muskler som ser till att hästen kan resa hårstrået upp, tex för att hålla/öka värmen, eller sänka värmen. Hästar som går med täcke på sig den största delen av året, som tex på sommaren (exemtäcke) när det gått en tid så slutar musklerna för att resa håret att fungera, därav att de då är frusna när hösten kommer. Det tar alltså tid för de små musklerna att klara aktivera sig på rätt sätt igen.

Så därför bör man inte täcka hästar övh, de har förmågan att kyla/värma sig själva utan täcke. Sen så är det ju en annan sak när de lider av exem, man blir ju tvungen att skydda dom mot den plågan.

Så svaret på frågan är ju egentligen ja!

Fast min häst har inga som helst problem med sin termostat, dvs. så fort jag tar av täcket så reser sig hårstråna. Men trots att pälsen står rakt ut så står min häst och fryser (spänner sig) vilket den inte gör med täcke på. Så jag får helt enkelt acceptera att jag har en fryslort som inte kan värma sig själv utan täcke..

Sv: Skadligt att använda täcke året runt?

Ett täcke som sitter rätt bör inte skada hästen. Dock lär ju hästen inte bli mindre känslig för vare sig kyla/sol/knott om man täckar den året om...

När det gäller kyla så håller jag med dig, sedan beror det ju på om hästen lider av att frysa (som i mitt fall där hästen får muskelspänningar av att stå och frysa), i det fallet så måste man ju täcka den..
När det gäller eksemen så är det faktiskt så att hästen blir mindre känslig genom att täckas och skyddas så mkt som möjligt från att bli biten av svidknotten.
Skulle aldrig för mitt liv utsätta min häst för att bli knottbiten genom att inte täcka den på sommaren, det är som Alexandra_W skrev, rent djurplågeri..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 965
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag ONT. Igår var jag ute på en ridtur. :) Närmare tre timmar i högt tempo. Hej och hå. Jag som inte har suttit på en häst...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 693
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka