Skadligt att använda täcke året runt?

Sv: Skadligt att använda täcke året runt?

Jag har samma "dilemma" som du :crazy:
Sommartid går hon med insektstäcke, hon har inte eksem men är oerhört känslig för insekter. Hon har dock inte på det 100% av tiden, försöker ha det av så mkt som möjligt men det blir ändå mkt täcktid.

Vår/höst/vinter = superfrusen häst, sätter knappt ngn vinterpäls alls. Fri tillgång på grovfoder men fryser mkt lätt så det är täcke som gäller, då är hon nöjd och glad :D

Har testat mååånga märken på täcken, och kommit fram till att det enda märke som passar min häst är täcken från HW. Det är det enda märket som har "hennes passform" och skaver ej. Dessutom så sliter/drar täckena från HW ingenstans, dom passar som handen i handsken :) Dyra i inköp, nja, jag tycker dom är fruktansvärt prisvärda och har än inte haft ngt som läkt vatten, trots busväder en hel dag så har pållan varit torr och go när hon kommer in :love: Har köpt många av de "dyrare" HWmodellerna begagnade, har aldrig blivit missnöjd :D

Hon är blank och fin i pälsen, och verkar inte ta ngn som helst skada av att mestadels vara täckad. Jag tror att det skulle vara värre för henne att vara utan täcke, hon skulle nog inte passa som vildhäst :rofl:

Ja alltså jag täckar vår gammelman när det börjar dra iväg i grader, och det pga han då kräver mer mat och det vill inte de andra i stallet gå med på. Om han går otäckad så går det mycket mer energi för att hålla värmen för honom, och då är täcket en bra ersättning.

Med det menar jag inte att man kan frysa sin häst smal.

Inte märkt minsta negativt med min, men är noga med att välja välsittande täcken. Annars märks det på bogrörelserna att det inverkar negativt. Så RÄTT placerade bogveck (sällsynt men finns), eller HW.

Sommartid Boett eksemtäcke.

Ger extra vitamin året om iom att mineralerna är vitaminberikade och mina dessutom inte går på bete.

Ett täcke som sitter rätt bör inte skada hästen. Dock lär ju hästen inte bli mindre känslig för vare sig kyla/sol/knott om man täckar den året om...

En eksemhäst behöver skydd mot knotten, det fungerar tyvärr inte att 'vänja dem' vid knott genom att täcka av. Tvärtom, eksemtäcke på strax innan första knotten kommer, och eksemtäcke av strax efter sista knotten försvunnit. Tyvärr sammanfaller det oftast med regntäckesperiodens avslutande och påbörjande, iaf om man har en rulloman.

Min klarar sig fint frysmässigt utan täcke vintertid, men sätter för mycket päls för det ska vara funktionellt dels att kunna rida lerperiod, och dels för att pga kallstall kunna träna vintertid.

De där underbara dagarna han kan gå täckeslös njuter både han och jag, men de är tyvärr få =/ Men, att INTE ha eksemtäcket det är rent djurplågeri. Och han klär i princip på sig det själv, 'påminner' om man håller på att glömma. Han har fattat att det är skillnaden mellan närmast helvetet på jorden och en behaglig sommartillvaro.

KL!

Nu har ju hästen en inbyggd termostat, alltså det sitter ju små muskler som ser till att hästen kan resa hårstrået upp, tex för att hålla/öka värmen, eller sänka värmen. Hästar som går med täcke på sig den största delen av året, som tex på sommaren (exemtäcke) när det gått en tid så slutar musklerna för att resa håret att fungera, därav att de då är frusna när hösten kommer. Det tar alltså tid för de små musklerna att klara aktivera sig på rätt sätt igen.

Så därför bör man inte täcka hästar övh, de har förmågan att kyla/värma sig själva utan täcke. Sen så är det ju en annan sak när de lider av exem, man blir ju tvungen att skydda dom mot den plågan.

Så svaret på frågan är ju egentligen ja!

KL!

Nu har ju hästen en inbyggd termostat, alltså det sitter ju små muskler som ser till att hästen kan resa hårstrået upp, tex för att hålla/öka värmen, eller sänka värmen. Hästar som går med täcke på sig den största delen av året, som tex på sommaren (exemtäcke) när det gått en tid så slutar musklerna för att resa håret att fungera, därav att de då är frusna när hösten kommer. Det tar alltså tid för de små musklerna att klara aktivera sig på rätt sätt igen.

Så därför bör man inte täcka hästar övh, de har förmågan att kyla/värma sig själva utan täcke. Sen så är det ju en annan sak när de lider av exem, man blir ju tvungen att skydda dom mot den plågan.

Kroppsfunktionerna avtar inte för att man har kläder på sig.

Du har rätt i att ett ofodrat täcke kan förhindra att stråna reser sig å andra sidan har man täcke på för att förhindra väta som regel o vätan spelar oxå ut funktionen- kan ej resa sig- huden blir exponerad.

Min har aldrig nånsin haft minsta lilla problem resa håren på hösten efter en sommar med eksemtäcke. Han gick ju som mindre eksemtäckad knottsäsong och otäckad resten av året, noll problem.

mycket möjligt att inte alla hästar svarar negativt på regelbunden täckning. Men man har sett på många individer att de små musklernas funktion avtar/slutar fungera om man anv täcke som hindrar stråna att resa sig. Iaf för dom individer där funktionen avtagit så kommer den tillbaka efter en tid utan täcke men innan funktionen kommit tillbaka så är dom oftast mer känsliga för väta och kyla

Axel: men hästar som står ute heldag i regn men ändå inte visar tecken på att frysa har ju trots allt skydd av sin päls samt sitt hudfett och därmed en förmåga att hålla temperaturen utan täcken, tillockmed bättre än med täcke.Därför täckar jag inte mina hästar, har aldrig behövt. Sen säger jag inte att alla hästar klarar sig utan, finns dom som har problem med termostaten, men det kan ju bero på vad de äter, om ägaren tävlar mkt och kanske därmed även badar dom ofta så de saknar hudfett osv osv

Senast ändrad:

KL!

vet du, den teorin har jag ALDRIG ngnsin hört några belägg för inte heller bevittnat, hästar som går täckade reser som du säger inte pälsen för täcket gör att inget behov finns. Men att den blir fysiskt handikappad och sen inte kan resa pälsen stämmer inte, det får du visa källa på om du ska insistera på det argumentet och jag blir ytterst förvånad om du har någon.

Jag har läst det också, på nätet ,så det är inte första gången jag hör det.

Ja alltså jag tror du menar det som en isländsk veterinär skrev om, på Island tar man in hästar på träning under hösten ett antal veckor. Efter den tiden så ska de åter ut på vila i det fria mot tidigare på stall. Då avvaktar man minst 14 dagar utan ridning innan hästen släpps på vilan. Det för att hästen ska hinna resa rygghåren där sadeln legat för att återfå fullt skydd som pälsen ger.

Tänkte faktiskt på detta idag.. vissa har ju täcke året om..oavsett om de behöver eller ej tyvärr.

de jag märkt och tänkte mycket på idag (hade insläppet).. hästar som är vana o gå med täcken ständigt visar ganska kraftigt att de avskyr täcken.. hugger..nafsar ..vill inte stå still vid täckespåsättning/täckesavtagning osv, medans de som bara har täcke när de behövs..ihållande regn o dylikt inte verkar bry sig alls när man slänger på/av täcket.
(Min erfarenhet från stallen jag stått i iallefall.)

Fick mig en tankeställare.. beror de på att de inte vill ha täcke? att de får obehag osv trots alla dyra täcken man köper med bra rörelsefrihet o blablabla?
Min egna häst gillar inte täcken..hur bra täcken man än har så trycker o tynger de ju alltid nånstans på kroppen, han blir även stelare i bogarna av täcken oavsett olika täcken..därför har jag försökt låta bli täcke om det inte regnar massa.. är svinkallt o snöar osv.

Nu är herren min dock stelare o gammal och därav har jag börjat täcka varje dag i stort sett då jag vill se om det blir nån skillnad då man oftast hör att man ska täcka så inte musklerna blir stela osv.. har dock ännu inte märkt nån skillnad på min häst så funderar på o strunta i täcket igen o bara ha täcke vid riktigt skit väder.

hmm..ibland önskar man att hästar kunde tala=)

tror dock inte det är skadligt att använda täcke året om men vad hästarna tycker om det är en annan fråga=)

Jag har aldrig varit med om det du beskriver, visar hästarna irritation över täckena är det ngt som är gravt fel. Dock tror jag tyvärr att många hästar går omkring med väldigt obekväma/illa sittande täcken som de tyvärr i värsta fall har på sig väldigt mycket i långa perioder. Då är det illa. Men med väl passande täcken och en hästägare som kan se hur täckena sitter ska det inte vara såna problem. Grundregeln torde vara att ju mer och frekvent och ihållande hästen bär täcke, detsto viktigare att ha bra sittande täcken och framför allt VARIERA täcken så att de inte ligger exakt likadant osv om hästen har dem ihållande.

Det har jag bla lärt mig på equiterapeut utbildningen, samt att jag har en länk om det som jag inte klarar få upp här. Men den är skriven av veterinär samt andra forskare.

Ja alltså jag tror du menar det som en isländsk veterinär skrev om, på Island tar man in hästar på träning under hösten ett antal veckor. Efter den tiden så ska de åter ut på vila i det fria mot tidigare på stall. Då avvaktar man minst 14 dagar utan ridning innan hästen släpps på vilan. Det för att hästen ska hinna resa rygghåren där sadeln legat för att återfå fullt skydd som pälsen ger.

Mycket möjligt att det var i det sammanhanget. Om jag visste att nån skulle fråga efter källa efter så många år hade jag sparat det:)

Fast jag har för mig att det var nåt snack om " erectus pi??" Men att det var atrofiering av den muskeln är jag säker på att det diskuterades.

Senast ändrad:

Jag måste hålla med mackan här. De hästar som är irriterade över sina täcken har mest troligt täcken som hämmar, skaver eller på annat vis är obehag. Eller sådär otäckt TUNGA täcken. Det senare var väl mest ett problem förr, men vissa täcken vägde ju bly, och så 2 - 3 sådana på varandra (mycket olika 'påklädningar' har man ju gjort när man stod i inackstall).

Min shettis fick ett ofodrat regntäcke som JAG tyckte satt helt okej. Lätt var det med. Han gjorde inte mycket annat än rullade och var irriterad på det. Sa iofs inget vid påklädning men han hade det inte många ggr.

Jag köpte ett annat (Ett HW amigo för övrigt), och han rullar iofs så fort han släpps ut, men det gör han täcke eller ej). Men i övrigt är han HELT nöjd med sitt täcke. Och står stilla (med öppen boxdörr) och väntar medan man klär på osv.

Så, oavsett vad jag tyckte, så det första täcket tyckte han inte om, endera var det för varmt, skavde, hämmade eller på annat vis jag inte 'kunde se' var otrevligt.

Är väl eg inte konstigare än att JAG inte tar på mig ens de mest välsittande kläder om det är en lapp som skaver eller ett stickigt, kliande material. Någon ANNAN kanske varken skulle tycka samma lapp skavde eller samma tröja var stickig och kliig dock.

Ser det lite som samma sak som att en häst som är nöjd med sin utrustning inte kör huvudet i vädret när tränset kommer, eller ser ut som en huggkobra när sadeln läggs på/gjorden spänns. Dvs en häst (finns säkert några undantag som bekräftar regeln, men generellt) har inget emot ett täcke sålänge det sitter bra och inte är/blir för varmt eller liknande? Inte ens mina 'humörhästar' har haft något emot täcke. Och här är det vintertid täcke dygnet om då jag har kallstall.. Jag 'luftar' så ofta jag får möjlighet dock, däremot så faktiskt jag byter numera inte sort så ofta, dvs varierar, iom att 'garderoben' består av HW Amigo i olika varianter, men 'skärningen' är ju i princip densamma.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 965
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag ONT. Igår var jag ute på en ridtur. :) Närmare tre timmar i högt tempo. Hej och hå. Jag som inte har suttit på en häst...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 693
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka