SkÄckhingstar I Halvblodsavel !?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tiga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 945
Sv: SkÄckhingstar I Halvblodsavel !?

Sabino är så oförutsägbart i nedärvningen, så att kalla det för skäckanlag är nog att överdriva en aning. Visst kan de få stora vita fält, som i princip kan täcka hela kroppen, men HUR OFTA ser man det på hästar som HAR sabinoanlaget?

Hästen på det foto du sätter in skulle jag nog kalla stickelhårig bukskäck. Med tanke på hur tecknet i huvudet ser ut - av det man ser på fotot.

Det man (= de flesta) menar när man "till vardags" pratar om skäckar är ryggskäckar/dorsalskäckar/"shetlandsponnyskäckar".

Men det är ju ganska vanlig att sabino är stickhåriga.
Det är typ 50% att få en sabino om man korsar en sabino med en icke sabino.

Jag, personligen anser att sabino är en skäckfärg precis som overo och tobiano eller splashed white.

Det finns ju exempel på kallblodstravare, sv. halvblod, welsh, shire...
Det är ju bara att kolla i USA där folk medvetet avlat på sabinogenen, och fått fram skäckar...

Som sagt, jag står fast vid att sabino är en av några skäckvarianter.

Jag har haft ögonen på en halvblodsskäck speciellt. Hingsten SEMPER född 1995 e: Sandro - Samber - Leander. Den tilltalar mig och den har framförallt förärvt sig väldigt bra i halvblodsaveln. Någon som kan nämna någon mer hingst som kan vara intressant ?!:)

Sabino är så oförutsägbart i nedärvningen, så att kalla det för skäckanlag är nog att överdriva en aning. Visst kan de få stora vita fält, som i princip kan täcka hela kroppen, men HUR OFTA ser man det på hästar som HAR sabinoanlaget?

Hästen på det foto du sätter in skulle jag nog kalla stickelhårig bukskäck. Med tanke på hur tecknet i huvudet ser ut - av det man ser på fotot.

Det man (= de flesta) menar när man "till vardags" pratar om skäckar är ryggskäckar/dorsalskäckar/"shetlandsponnyskäckar".

Hästen på bilden är sabino. Visst är det inte jätteofta som de får så mycket vitt, men som fallet Undercover visar så händer det. Mig veterligen så kallar man det inte strumpor längre när strumpan går upp över hästens bakdel.

Men du menar att overoskäckar inte heller är skäckar då, eftersom folk inte känner till dem? Jag håller med om att det oftast är tobianoskäckar folk tänker på när de säger skäck, men det innebär väl inte att de andra anlagen inte finns eller inte ska räknas som skäckar.

jag menar inget annat än att det inte är sabino folk menar när de pratar om skäckar

sen är det fortfarande så att även om man FÅR en sabino så är det ganska sällsynt att det blir något mer än vanliga stora tecken på den

och om vita tecken går högre upp än has/framknä så kallas det för vitt ben, åtminstone i min furugrenbok...
Och jag skulle inte skriva skäck som färg på en sabino även om den hade vita fläckar på kroppen, eftersom det inte är samma färganlag. För nej, jag anser fortfarande inte att sabino är ett skäckanlag, eftersom det inte alltid ger fläckiga hästar. Men det är ju en definitionsfråga...

Samma sak med russen ju... Så deras skäckfärg är ingen skäckfärg? De ger ju inte alltid skäck....

Men med andra anlag så säger vi ju inte att färger inte finns, bara för att folk inte känner till dem. Är en gulsvart häst inte gulsvart, om folk inte känner till att det finns gulsvarta hästar?

Är en ljus isabell ingen isabell, eftersom folk ser framför sig haflingerfärgade hästar när de pratar om isabeller?

och om vita tecken går högre upp än has/framknä så kallas det för vitt ben, åtminstone i min furugrenbok...
Och jag skulle inte skriva skäck som färg på en sabino även om den hade vita fläckar på kroppen, eftersom det inte är samma färganlag. För nej, jag anser fortfarande inte att sabino är ett skäckanlag, eftersom det inte alltid ger fläckiga hästar. Men det är ju en definitionsfråga...

Sen när tillhör bakdelen hästens ben?

Om en häst med oregelbundna vita fält på kroppen bara får kallas skäck om den har tobiano-anlaget, så får den definitionen stå för dig.

Jag hoppas att du har förståelse för att vi andra definierar ordet annorlunda?

jag har inte sagt att den inte FÅR kallas för skäck
och jag är mycket väl medveten om att det finns fler varianter av skäck än tobiano.

Men att gå så långt som att påstå att alla som bär sabinoanlaget skulle vara skäckar, njä, där går min gräns faktiskt. För att jag ska tycka att det är ett skäckanlag så ska ALLA som är bärare av anlaget också VARA skäckar (bukskäckarna undantagna, eftersom det är recessivt) Men så länge det är väldigt sällsynt att sabinobärare får fläckar på kroppen så får det i min värld vara "ickeskäckar". Man kan ju liksom inte bara kalla några av anlagsbärarna för skäckar och resten för ickeskäckar, det går liksom inte hem i min logik.

På samma sätt har jag väldigt svårt att acceptera att shettisar med vita ben är skäckar - fast där är det liksom bevisat att så är fallet då det finns skäckförälder och det blir skäckavkommor som har vita fält på kroppen också. Att de vita fälten KAN vara koncentrerade endast till benen. Där är jag överbevisad.

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det... 2
Svar
26
· Visningar
3 206
Senast: Eldfuxen
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 221
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer