SkÄckhingstar I Halvblodsavel !?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tiga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 945
T

tiga

När man hör sig för i utlandet börjar många få upp ögonen för skäckar, alltså riktiga halvboldsskäckar med mycket bra kända blodslinjer. Är det en marknad som skulle kunna vara attraktiv för oss här i Sverige? Visst det motgår kanske mina priciper i min avelsverksamhet att använda en skäckhingst , men om han har kvalitéer utöver det vanliga så kanske ........ Skulle någon här inne betäckt med en halvblodsskäck på sitt halvblodssto ? Kul o veta:bump:Förresten godkänner asvh halvblodsskäckar för avel ???? Nu ska man ut i värmen igen, höet skall plastas!

Sv: SkÄckhingstar I Halvblodsavel !?

ASVH är nog ganska beredda på att godkänna en skäckhingst, bara det kommer en som har tillräckliga kvaliteter. ASVH tycker nog inte det är jättekul att det används icke godkända hingstar i den unsträckningen det gör (oftast för att förhoppningsvis komma åt en viss färg)
Jag hade nog kunnat tänka mig att använda en godkänd skäckhingst OM det var den bästa matchningen till mitt sto, och det inte gjorde det allra minsta om den föddes enfärgad.
U

ASVH godkänner hingstar av alla färger så länge de uppfyller härstamningskrav och går igenom bruksprov alternativt blir godkända på prestationer.

om det kommer en halvblodsskäck som har tillräckliga kvalitéer för att godkännas så tror jag att den skulle få massor att göra....

Jag har för mig att avelsrådet uttalade sig om att de önskade att det skulle kunna godkännas en halvblodsskäckhingst just för att det skulle motverka avels med icke godkända hingstar...

Undercover är en av dem som legat närmast för godkännande. Få se om han kommer igen som prestationshingst!

Den är efter Heartbreaker-Carthago, f 2001. Den har varit med på bruksprovet ett par år, men fått bryta av olika anledningar. Den har vunnit fyraårschampionatet, bl a. Det är Eklunda som äger den.

Nu vet jag inte om skäckteckningen syns längre eftersom han är skimmel, men han är skäck i vilket fall.

ASVH godkände en skäckhingst för spermaimport i år, men han står inte med på faktabladen.

Kan ju vara så att det inte är löst nån licens för honom än...

Var har du fått det ifrån att han skulle vara skäck ? Det står utryckligen i hans registrering att han är skimmel född brun vist har han haft mkt vita tecken på benen (höga strumpor) men någon skäck är han inte.
Att han dyker upp på prestation tror jag inte han har inte varit ute på tävlingsbanorna alls de sista 2 åren inte i Sverige i alla fall möjligt är ju att han är såld utomlands iom att han inte alls synts till eller så höll inte benen (gick inte igenom vet.besiktningen på bruks och har inte synts till sedan dess).

Han är sabinoskäck. Har du sett bilder på honom innan han skimlade av? "Höga strumpor" är verkligen ett understatement, de är så höga att de går över halva låret bak. Skimmel född brun kan han väl vara ändå?

Har inte heller hört något om honom, så det är såklart möjligt att han är såld. Vad vet jag.

Han är inte skäck. Höga strumpor kan de ha utan att klassas som skäck se bara på alla Turban rose

Var har du fått det ifrån att han skulle vara skäck ? Det står utryckligen i hans registrering att han är skimmel född brun vist har han haft mkt vita tecken på benen (höga strumpor) men någon skäck är han inte.
Att han dyker upp på prestation tror jag inte han har inte varit ute på tävlingsbanorna alls de sista 2 åren inte i Sverige i alla fall möjligt är ju att han är såld utomlands iom att han inte alls synts till eller så höll inte benen (gick inte igenom vet.besiktningen på bruks och har inte synts till sedan dess).

Förra året gick han lite, men det var i början av året sedan är han spårlöst försvunnen :confused:

Han är inte skäck. Höga strumpor kan de ha utan att klassas som skäck se bara på alla Turban rose

Strumpor som går över halva låret?

Men visst, om man med skäck bara menar overo eller tobiano, då är han inte skäck. Men då har man ju begränsat skäck till att bara innefatta vissa skäckanlag. Genetiskt är han definitivt skäck, och till skillnad från exempelvis Briar som ju har samma anlag så är han även skäck till utseendet - strumpor går inte upp över länden, vad jag vet.

Det verkar för övrigt inte som han är såld, enligt Stall Lagerfeldts hemsida så vilade han förra året, och de räknar med att tävla honom igen detta år. Hittar dock inga starter än så länge.

Senast ändrad:

Förra året gick han lite, men det var i början av året sedan är han spårlöst försvunnen :confused:

Ja knepigt nog startade han helgen efter att han var halt på besiktningen på bruks ett helt meeting dessutom :confused:
sedan intenting, dock var han anmäld en gång tror det var tidigt förra hösten men startade aldrig (så uppenbarligen fanns han kvar i sverige då iom att de anmält honom, med den vanliga ryttaren dessutom men dök som sagt inte upp).

Ja jag har sett bilder på honom och även sett honom i verkligheten ett antal gånger och en helt vanlig sabinotecknad häst. Sabino räknas ju inte som skäck, det finns det gott om bland halvbloden även bland de godkända hingstarna. Räknar du även Briar bla som skäck ?
Höga strumpor upp på halva låret och stora bukfläckar är ju inget ovanligt på halvbloden ser man var tävling ett antal som har.
Sabinoteckning är som sagt mkt vanligt och det är många stammar som bär på detta anlaget men inte är de skäckar för det.

Ja jag har sett bilder på honom och även sett honom i verkligheten ett antal gånger och en helt vanlig sabinotecknad häst. Sabino räknas ju inte som skäck, det finns det gott om bland halvbloden även bland de godkända hingstarna. Räknar du även Briar bla som skäck ?
Höga strumpor upp på halva låret och stora bukfläckar är ju inget ovanligt på halvbloden ser man var tävling ett antal som har.
Sabinoteckning är som sagt mkt vanligt och det är många stammar som bär på detta anlaget men inte är de skäckar för det.

Så sabinoskäck är ingen skäck?:confused:

Jag skulle säga att Briar genetiskt är skäck, ja, men det syns inte på honom (som jag skrev i ett tidigare inlägg). Undercover är skäck både genetiskt och till det yttre, skulle jag säga. Vilken färg har den här hästen i dina ögon?

PaintHorse2.jpg

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det... 2
Svar
26
· Visningar
3 206
Senast: Eldfuxen
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 221
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer