H

hendelpendel

Är det sant att skäckar lättare får småsår? Min skötis har alltid sår på benen nu framför allt på sommaren. Så pratade vi med en annan tjej och bara nämnde att han hade så mycket sår, och då sa hon att det var typsikt skäckar. är det så? Hur är era skäckar?

Sv: Skäckar

hahah ja tror inte att de är typiskt för skäckar.. men visst min skäck får massa småsår .. lika så hans hagkompis som är tigrerad ;D...
dom är åringar så de är förståerligt pga alla hyss de hittar på..

Nej, det är verkligen inget som är typiskt för skäckar:)
E du säker på att han inte har mugg eller nåt?

Är det sant att skäckar lättare får småsår? Min skötis har alltid sår på benen nu framför allt på sommaren. Så pratade vi med en annan tjej och bara nämnde att han hade så mycket sår, och då sa hon att det var typsikt skäckar. är det så? Hur är era skäckar?

Det är nog precis lika "sant" som att en häst med vita ben lättare får mugg på det vita benen/benet än på det bruna;)

Nej det stämmer inte, men det syns tydligare!

Kolla upp om det inte är rasp hästen har, det låter så.

Nej, han har varken rasp eller mugg. Det är helt vanliga sår som han får på benen, och halsen. Dom har en ganska stor skog i hagen där de får gå omkring så det är massa skrapsår.

fast det stämmer på min häst iaf. han har ett vitt ben och det får han mkt lättare mugg och småsår på än dom övriga..

att skäckar har känsligare hud lär bero på samma sak - den är opigmenterad.

Det är nog precis lika "sant" som att en häst med vita ben lättare får mugg på det vita benen/benet än på det bruna;)

Nej det stämmer inte, men det syns tydligare!

men de stämmer ju, och sen så känns ju muggen, den reagerar man ju inte på först man ser den utan förhoppningsvis känner man igenom hästen och känner de.

min kompis häst har ett vitt ben och de är först där som muggen startar på höst/vintern och sen kommer muggen på dom andra benen också så verkar iallafall som att de tar längre tid för muggen att komma åt där eller vad man ska säga.

Den skäcken jag ägde hade inte ett enda sår under sin tid hos mig, så det tror jag inte stämmer alls (och teorin om att det beror på opigmenterad hud faller också om man ska se till honom, han var väldigt mkt vit ;))

men alla får ju inte mugg bara för dom är vita, men dom kan ha lättare att få de, ingen som sagt att bara för dom är vita så får dom de.

de va de jag svara på.

Men det handlade ju inte om mugg, utan skrönan om att opigmenterad hud är känsligare överlag (vilket samtliga mina hästar motbevisat :D, den enda som haft mugg av dem fick det på sitt enda svarta ben :angel:). Dessutom, om du såg min ;)-gubbe så kanske du insåg att det var ett skämtsamt tillägg.....

Nej, skäckar är inte mer utsatta än andra hästar. Däremot stämmer det faktiskt att vita ben lättare drabbas av mugg. Kanske har det med sol och lindrig fotosensibilitet att göra. Har inga vetenskapliga belägg för detta, men empiriskt så verkar det ändå stämma.

Och då har ju kanske skäckar oftare vita ben än t ex varmblod - och vips stämmer skrönan! ;)

Dessutom, om du såg min ;)-gubbe så kanske du insåg att det var ett skämtsamt tillägg.....

jo..jag kom på de när ja posta inlägget att de antagligen va ironiaktigt, läser och svarar lite lite för fort ibland.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 664
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 915
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka