Hoppelhase

Trådstartare
Använder man benämningen "skäck" på hundar? Såg det i en annons och kan inte komma ihåg att jag sett det förut, men det kanske bara är jag som är okunnig??

Sv: Skäck?

Det har jag heller aldrig hört om hundar. Det finns ju harlekin på hundar, men det är ju inte riktigt samma sak. T ex Grand Danois kan vara harlekin och då är de svart/vit mönstrade.

Jag kallar ochså mina 2 färgade frallor skäckar :) fast det tror jag beror på att jag är hästmänniska eller så är jag smittad av mina uppfödare som säger painted (dom är alla importer)

12 000 för en oreggad hund?
:confused:
Oreggade småhundar från Skåne får mig alltid att tänka på hundsmuglare o annat pack.

På Frallans klubbsida så benämner de färgen som skäck.

skackgrsk.jpg

"Hos de skäcktecknade doggarna är de vita tecknen utbredda och hundens mörktigrerade eller gula grundfärg syns på större eller mindre områden. "

Var framgick det att den var oreggad?

underförstått i texten av vad hunden "har med sig" vid köp:
"Avmaskad
Vaccinerad
Chippad
Veterinärbesiktigad
Valpmat medföljer naturligtvis. "

inte ett ord om skk eller registreringsbevis osv (inte heller något om reggad hos jbv....)

På Frallans klubbsida så benämner de färgen som skäck.

"Hos de skäcktecknade doggarna är de vita tecknen utbredda och hundens mörktigrerade eller gula grundfärg syns på större eller mindre områden. "

Intressant! :laugh:

Och kan tillägga ytterligare ett namn på fläckig hund, nämligen particolour :p Så heter färgen på saluki. Visserligen har jag mest sett salukis som har några stora fläckar och massor av små, eller bara massor av små, eller några få små fläckar osv.

Pied säger de flesta staffe-folket iaf. Sedan om det stämmer vet jag ej, min är brindle.

Senast ändrad:

Jösses :eek: jag visste att det var illa,men inte att det är så omfattande och att Skk uppfödare var inblandade.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 512
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 084
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka