Skabbiga golvlister

S

Skumbananen

Vi bor i en 40-talslägenhet och man kan väl säga att det som de tidigare ägarna gjort inte är det proffsigaste! Nu håller vi på att renovera hallen och då har vi golvlister som verkar vara fastlimmade i väggen. De har tapet "över sig" för ingen har orkat ta bort dem när det skulle tapetseras och det är även målat flera gånger.
Min fråga är hur man får bort dem och vad för arbete som krävs efteråt? Jag tänkte köpa nya lister sen som är något högre.

Sv: Skabbiga golvlister

Vi bor i en 40-talslägenhet och man kan väl säga att det som de tidigare ägarna gjort inte är det proffsigaste! Nu håller vi på att renovera hallen och då har vi golvlister som verkar vara fastlimmade i väggen. De har tapet "över sig" för ingen har orkat ta bort dem när det skulle tapetseras och det är även målat flera gånger.
Min fråga är hur man får bort dem och vad för arbete som krävs efteråt? Jag tänkte köpa nya lister sen som är något högre.

Varför inte bara skära loss dem med en vass kniv och sen bända bort dem med kofoten? Är den nya golvsockeln högre så är det bra att smacka dit den.

Senast ändrad av en moderator:

Men kommer man inte att dra bort "hela" väggen då? Jag är lite orolig för hur det kommer att bli under till..

Hela väggen lär du inte dra bort. Prova att skär loss en mindre del av sockeln och bänd sedan loss den försiktigt. Den är inte limmad utan spikad (med största sannolikhet). River du bort en massa av tapeten så är det bara att ta fram spacklet.

De verkar inte vara spikade, hittar inga spikar vilket jag däremot hittar på den lilla listen de satt ovanpå när de har slipat golven och det blivit en glipa.

Jag ska försöka försiktigt. Usch vad läskigt!

De verkar inte vara spikade, hittar inga spikar vilket jag däremot hittar på den lilla listen de satt ovanpå när de har slipat golven och det blivit en glipa.

Jag ska försöka försiktigt. Usch vad läskigt!

Spikarna kan vara inspacklade i socklarna, därför du inte ser dom. Sitter det en kvartsstav på socklarna nu menar du? Alltså det är bara att mosa på, det kan inte hända så mycket.

Det var spikar!! Ja, så heter det säkert. Men en sån liten list på ca 1 cm för att dölja springan mellan den riktiga listen och det slipade golvet.

Det var jättesvårt att få bort. Ska man dela upp och kanske såga i listen för att det ska gå lättare?
Måste jag spackla där under sen innan jag sätter på nya lister?

Ja, kofot ja..det ska jag försöka fixa fram. Då blir det nog lättare än att bända med kniven:grin: Herregud, det märks att man inte har hållt på att renovera förr:D

Det var spikar!! Ja, så heter det säkert. Men en sån liten list på ca 1 cm för att dölja springan mellan den riktiga listen och det slipade golvet.

Det var jättesvårt att få bort. Ska man dela upp och kanske såga i listen för att det ska gå lättare?
Måste jag spackla där under sen innan jag sätter på nya lister?

Hehe vad var det jag sa... :) Nä dra bara med kniven så du frigör sockeln från tapeten och sen är det bara att dra bort den. Du bevöver inte spacka där den nya sockeln skall sitta, det kommer att döljas av den. Då får du köpa en ny kvartsstav, den 'lilla listen' som du kallar det. Ska du har färdigmålad sockel eller måla den själv? Byggmax har en fin allmogesockel som är 95mm hög, inte så dyr heller ---> http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08515096.aspx

I en fyrtiotalslägenhet? :eek:

Vad är det som är fel på det då? Det var bara ett exempel, sen om ts vill ha bröstningar som är en meter höga är väl upp till henne? Då var och varenda lägenhet är byggd runt 40-50 talet så är det kanske inte ett så konstigt svar. TS skriver inte om lägenheten är byggd på fyrtiotalet, om den inte är renoverad sen fyrtiotalet, eller om hon vill att den skall se ut att vara från fyrtiotalet. Spara dina dumma kommentarer för dig själv tack.

Den är renoverad till viss del sen 40-talet. Iaf i hallen där vi gör om nu. Jag tror att det kan bli snyggt, har nämligen sett såna lister. Men vi har inte bestämt om vi ska ha en liknande list mot taket eller mot golvet. Blir det en sådan sockel mot taket så blir det en slät mot golvet. Har sett båda och det ser fräscht ut!

Vad är bäst, att måla själv eller att köpa målade? Det är kanske en fördel att måla själv då det blir samma färg på dörrkarmarna då också.

I taket har man oftast hålkärl eller skugglist, har man släta i taket så behöver man inte ha släta på golvet, det är ingen som tänker på om det är samma. Ska du ha den större listen 95, som ser bättre ut, enligt mig så får du måla den själv då den inte finns färdigmålad. Det finns vattenburen och oljeburen färg. Jag har målat mina med oljefärg, först grundar man med oljegrund sedan målar man 2 ggr. med täckfärgen. Nackdelen med oljefärg är att det kan vara nästintill omöjligt att få bort från golv och liknande så att täcka golven kan vara ett bra råd. Det tar också minst 10-12 timmar innan den är någotsånär torr.

Nej precis, min bror har "mönstrade" i taket och slätt på golvet. Mkt snyggt! Men man kanske inte vill göra lika.

Huvudsaken är ju att det blir samma färg på socklarna som på dörrkarmarna. Vi får se hur vi gör! Först måste en kofot hämtas.

Vi har målade dörrkarmar, men vita socklar och lister runt dörren. Det ser inte knasigt ut.

Vad är det för material i väggen? Betong? Trä?

Det är betong i väggen.
Vi kommer att måla vitt då vi kommer att ha tapet på en vägg och resten av väggarna målade.

Vad är bäst, att måla själv eller att köpa målade? Det är kanske en fördel att måla själv då det blir samma färg på dörrkarmarna då också.

vi har köpt färdigmålade lister
fördel: jämn färg och du slipper all maskering det går snabbt o smidigt att sätta dit osv...

nackdel: se till o träffa spiken när ni ska ha dit dem, blir jättefula märken om ni missar som jag gjorde:confused: där är de fördel med omålade om ni ska måla efteråt:)

Vi har nya socklar även mot målade väggar för jag är allergisk mot penseldrag :p Här hemma målar vi allt med skumgummiroller.

Varför jag undra om väggen var för att det har betydelse hur mycke man får borra om man byter socklar. Det beror på om det är betong-betong eller lättbetong.

Sambon säger att vi har tegel...Stor koll jag har:D

Jo, det vore ju jätteskönt att bara kunna dra dit socklarna och slippa måla...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 800
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 453
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar