Ska vi rädda en björn?

Sv: Ska vi rädda en björn?

Till ett fridlyst rehabiliteringsreservat. Till ett liv utan kronisk, svår smärta. Till ett liv där dom får äta sig mätta, känna gräs under tassarna och få vara ute. Till ett liv där dom får sträcka på sig utanför den där "buren". Eller, i värsta fall; till ett värdigt avslut på livet.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, i många fall är det nog så att en avlivning är det humanaste i dessa stackares fall men det finns solskenshistorier också;

Edit: man kanske inte får länka till bloggar, så jag länkar till svenska Animal Protection Networks hemsida, så får ni klicka er vidare till gallbjörnarnas artikel/blogg.
En hjälparbetare för AAF (hjälper djur i Asien) har skrivit om när de fick hem 28 gallbjörnar i början av detta år.

http://www.animalprotection.se/index.php?id=86

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror dom dig. Avlivning är nog det bästa. Dessa björna vet nog inte hur man ska vara som björn.

Finns det inte någon metafor om en björn i bur, att om man släpper den fri så kan den bara röra på sig som om den satt i en bur, den vet inte hur man gör något annat..

Men det är ju inte björnarna som är problemet, det är ju människorna och näringen! Vad tror ni att björnägaren gör med pengarna för björnarna ni har köpt? Jo de skaffar sig nya björnar, kanske till och med har råd med två nya...:grin:

Jag är helt med på resonemanget; människorna är problemet här. Allra helst skulle jag se att det blev lag mot den här galenskapen och att det blev fängelse för de jävlar som hållit på med detta men... jag kan inte göra någonting åt lagarna, människorna, politiken, kulturen som säger att detta är bra läkemedel, etc. Jag kan däremot skänka lite pengar så att åtminstone ett liv inte gick helt till spillo.

Ingen jättenyhet det där direkt. Men om jag inte missminner mig helt är iaf några av de där björnarna av en utrotningshotad art. Och det finns björnar som tidigare levt sådär som har rehabliterats någorlunda till att leva i reservat.

Ja, de finns några såna historier om björnar som dom rehabiliterat i länken. Så visst går det :)

Vad tror ni att björnägaren gör med pengarna för björnarna ni har köpt? Jo de skaffar sig nya björnar, kanske till och med har råd med två nya...:grin:

Fast med tanke på bevisen de samlar på sig mot björnfarmer när de köper björnar så kan det definitivt vara värt det ändå i långa loppet.

Går är en sak om det är djurskyddsmässigt det rätta är en annan sak. Vad är det för typ av björnar? Svartbjörnar ?
PL

Jag vet inte hur någon kan tycka att det där är OK och kan göra det för lite pengars skull. Hoppas det slår tillbaka på dom i tiofald :devil:

Fruktansvärt! :mad: :cry:

Men jag reagerade lite på att djurskyddsföreningen köpte upp björnar. Då köper väl djurplågarna bara nya björnar att använda så det blir till ingen nytta..

Nej, jag håller med om att idén inte är så bra. Förhoppningsvis kommer problemet uppmärksammas mer och mer och en lag mot detta upprättas så dom slipper betala men under tiden tror jag tyvärr det blir svårt att få ut björnarna därifrån utan pengar. Dom verkar ju inte direkt ha varken landet eller lagarna på sin sida som det är just nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama