Ska vi eller ska vi inte?

C

Cecely

Sambon å jag har hittat en liten valp som skulle kunna passa oss! En korsning mellan chihuahua/ Jack russel.
Problem 1 är att det är en hane, alla i vår umgängeskretts har honor.
Problem 2 är att vi båda jobbar heltid, kan vara möjligt att vi får ta med hunden till jobbet när den inte kan vara själv.
Eftersom att vi inte har haft hund tidigare så vet ju inte vi riktigt vad man ger sig in på.
Vad säger ni, ska vi ta steget eller inte?
Sen undar jag lite om kostnader också.

Sv: Ska vi eller ska vi inte?

Varför ser du det som ett problem att alla i din umgänges krets har tikar...? I mitt tycke tycker jag själv det är bra . För att en hane går oftast bättre med tikar än hanar ..Vill ju inte att det ska bli slagmål eller så.
Att ha hund kan vara krävande om man själv gör det till det! Jag har två Rottweiler tikar å det ser jag inte som krävande .
Visst det är ju helt ok att ta med sig hunden på jobbet ser jag absolut inga problem med ,,men glöm inte att ni måste lära hunden till att vara själv oxå annars kan ni aldrig gå utan för dörren utan att ni har en hund som sitter å ylar efter er eller biter sönder allt i sin väg!
Det som kostar att ha hund är i själva verket bara försäkringar och hundmaten men tycker inte att det är så stora kostnader...!
Men om du inte ska lämna in hunden för klo klippning eller så ...då kan det bli dyrt om man inte gör det själv ...
Jag har alltid klippt mina hundars klor själv.
Hmm ja det va lite av mina funderingar är det nåågot så är de bara att fråga på .

Jag skulle avråda. Det är väldigt mkt ansvar Ni förbinder Er på genom att skaffa en hund.

Att båda jobbar heltid är väl den största orsaken till att Ni ska tänka till både en och två gånger. Det är inte bara under valptiden som hunden behöver sällskap utan även som vuxen, är 8-9 h utan flock alldeles för lång tid.

Även om hunden är liten kommer den kräva både motion och aktivering. Har Ni tid och orka att aktivera och motionera den varje dag efter en arbetsdag?

Alternativen är att Ni skaffar dagmatte alt. lämnar den på hunddagis dagtid, men detta går inte förrän valpen är minst 6 mån och tills dess kräver den tillsyn dygnet alla timmar.

Lycka till med vad Ni än gör, men för både Er och hundens glädje så tänk igenom det ordentligt. En hund som är väluppfostrad och trívs med livet är helt underbart roligt att ha, men en hund som inte får den tid och aktivering som den behöver blir jobbig och det trivs varken hunden eller Ni med.

Problemet med tikar är ju att man inte vill ha en tjuvbetäckning!

Svara lite på Guardian Angel med. Även om hunden är hemma när vi arbetar så kommer vi ju alltid hem på lunchen, så 8-9 timmar själv kommer den aldrig att vara! Tid och ork finns där, jag har ju även häst så aktiveras kommer den deffenetivt få göras!

Det kanske ta 1-2 år innan ni kan lämna den 8-9 h... :crazy: Vad ska ni göra fram tills dess?

Ni kanske ska söka efter en hund att sköta på helgerna istället, eller när folk åker bort.

Om du läste vad jag skrivit så hade du sett att den aldrig kommer att bli ensam så länge...

Tjuvbeteäckningar kan man ju undvika genom en liten operation. En blandis vill ni väl ändå inte fortsätta avla på så det kanske vore en lösning?

Min valp kunde jag ha med i jobbet tills hon var ett halvår, sen är hon hemma och vi åker hem och prommenerar på lunchen. Lång, rolig prommenad, sedan aktiveringsleksak då vi lämnar henne igen. Det går utmärkt. Hunden är harmonisk och nöjd.

På kvällarna får man naturligtvis lägga mer tid och se till att stimulera såväl kropp som huvud, då går det finemangs.

Det är fantastisk trevligt att ha hund. Ja man blir bunden, ja det kostar pengar. Men det är det värt!

Senast ändrad:

Det räcker inte med att komma hem på lunchen och sedan lämna hunden igen.

Det är inte blåsan som är det största problemet ( att hunden inte kan hålla sig )

utan att en hund faktiskt är ett flockdjur.

Att vara ensam 4 timmar, få komma ut på lunchen och busa för att sedan bli lämnad 4 timmar igen är inget BRA hundliv

Senast ändrad:

Men hur gör folk med hundar som jobbar då?

Det finns en tråd om just detta, läs den.

Mina hundar kommer ALDRIG permanent lämnas över 5 timmar, då skaffar vi dagmatte, hittar ett bra hunddagis eller om möjlighet finns, vara med på jobbet = löser situationen.

Alt att någon av oss jobbar färre timmar..

att komma hem en snabbis på lunchen är nog många gånger värre än att lämna den helt och hållet. det blir lätt stressigt och hunden får uppleva minitraumat (eller det stora traumat) att bli lämnad, inte en, utan två gånger.

har ni inte möjlighet att ge hunden en trygg och stabil tillvaro så är det bättre att låta bli. varför inte ett par katter eller marsvin istället?

Spyr på präktigheten!

Tänk om bara folk som var hemma/kan ha hunden på jobbet/bor på orter där det finns dagis kunde skaffa hund. Då vore det inte många hundar här i landet kan jag säga.

Troligen är det inte så traumatiskt för hunden att bli lämnad två gånger samma dag för då skulle både min och troligen majoriteten av alla jyckar jag känner vara deprimerade och psykotiska - så är det inte.

Jag mår illa varje gång folk här inne som är sugna på att skaffa hund blir påhoppade för att de inte kan ordna dygnetruntpassning till sina tilltänkta älsklingar. Vad lever ni i för värld?

Vi har hunden för vår egen skull, krasst va? För att vi skall kunna ha hund måste hunden stå ut med att anpassas till våra liv - att sova inne, gå i koppel, inte få para sig hit och dit, alltid vara lägst i "flocken", samt att kunna vara ensam mer eller mindre lång tid. Går inte detta så blir det ingen hund, visst det mår ju inte hunden dåligt av men massor av människor som håller sig glada och friska av att ha hund skulle få nöja sig med marsvin.

I ett annat ögonblick kan det plötsligt framhållas att hunden inte har nån tidsuppfattning - vad spelar det då för roll om det blir 1 eller 5 timmar?

Nä, jag vidhåller. Det är tillvaron för hunden i övrigt - stimulansen för både hundens kropp och själ när du umgås med den - som avgör vad hunden har för liv. Sen finns det säkert hudraser och -individer som är mer eller mindre lämpade för att ligga i lyan stora delar av dagen.

Sv: Spyr på präktigheten!

Detta med att lämnas två gånger och trauma är högst individuellt.

Min äldre hane tycker det är jätte jobbigt att lämnas två gånger med kort mellanrum.

jag tycker att det är mycket oansvarigt att skaffa hund om man måste lämna den större delen av dagen. om man nu ändå vill ha hund kanske man ska skaffa en sån där ras som lever hela sitt liv tillsammans med en skock får. men då måste man skaffa ett gäng såna också.

bara för att många gör ett fel rättfärdigar det inte felet. många kör för fort, men det är inte ok att köra för fort. många lämnar sina hundar 8 timmar eller mer, men det är inte ok att lämna sin hund så länge. visst finns det individer som klarar det, men en hel drös mår riktigt dåligt av att vara ensamma länge. och vad gör man om man råkar få en sådan individ? varför ska man pressa hunden för att se hur länge den klarar att vara ensam?

calazirya: mina hundar blir väldigt stressade av att lämnas två gånger, och många andra upplever visst samma sak. tror att det är mer regel än undantag.

Hej för det första tycker jag inte det låter som om ni planerat särskilt bra. Innan man skaffar vovve ska man ju veta hur man ska kunna ta hand om den. En valp behöver matte/husse i flera veckor innan den ens kan lämnas en timme själv. Undersök först hur ni ska lösa det?

Sen undrar jag om valpen är chippad, vaccinerad och avmaskad?
Kommer ni försäkra den?

Att det är en hanne spelar väl ingen större roll, kastration kostar ca 2000 kr så då har du löst det problemet ;)

En liten hund är rätt billig i drift, några hundringar i månaden kan du räkna med.

Det är ju vår första hund. Men båda våra föräldrar har hund så vi är i säkra händer. Sambons mamma har tom tränat bombhundar.
Och det här med att lämna en hund själv tror jag mycket beror på individen och vad det är för ras. En fårhund tror jag kan bli knäpp av att ha för lite att göra.
Det är därför vi är ute efter en mindre hund, och ärligt talat så är det tänkt att den ska vara en sälskapshund.
Och självklart kommer vi att försäkra den. Tro mig jag är inte helt ute när jag tror att jag har en viss insyn i hur det kan vara att ha hund, jag har även en häst som är ett lika stort ansvar!

Men men, jag kan inte komma fram till en vettig lösning på det här med att ha valp...Fattar inte riktigt hur folk har tid att han en eller hur man ska lösa det när man jobbar för vi gör det inte. Så jag får sitta å drömma ett tag till framför annonserna innan vi blir med valp.

Jag och min sambo pluggar därför kan vi ha valp.

Mina två andra hundar har varit "sommar valpar" då man haft semester och sedan har dom varit med min pappa på kontoret = egen företagare.

Så har vi löst det ...

Vem har bestämt att det är fel att lämna hunden x antal timmar? Jag hörde på TV härom veckan en känd hundtränare som sade precis det du tycker är så fel "En hund klarar att vara ensam i 8 timmar"

Vem har rätt? Har nån rätt? Du jämför med lagbrott, det är kanske inte helt rimligt. Är det för att det står i böcker? Är det för att "många tycker det"? Har forskningen visat?

Har man en individ som mår dåligt så beror det troligen på att hunden inte är trygg själv, då får man väl jobba på det. Eller lösa situationen då. Man kanju inte utgå ifrån att man skall skaffa en otrygg hund som inte kan vara själv och som mår dåligt av att lämnas. Då kanske man skall skaffa det där marsvinet istället.

Svara lite på Guardian Angel med. Även om hunden är hemma när vi arbetar så kommer vi ju alltid hem på lunchen, så 8-9 timmar själv kommer den aldrig att vara

Det är ändå 8-9 h själv, ett avbrott på 30 min kan upplevas som ännu mer störande för hunden.

Tid och ork finns där, jag har ju även häst så aktiveras kommer den deffenetivt få göras!

Du har ju häst ja, men det är hunden som ska aktiveras. Det gör man inte genom att ha den med i stallet eller ut på ridtur. Det är motion. Du ska orka aktivera (=hjärngympa) hunden också, har du även häst har du ännu mindre till över till detta. Men det vet du bäst själv hur mkt tid du har.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?