ska vi eller ska vi inte?

Sv: ska vi eller ska vi inte?

kl*

Nu har vi kollat på husen och marken och det va verkligen suuuperfint!:love:
lutar nog åt att vi lägger ett bud men vi ska bara prata med banken under nästa vecka först så att kusten är klar men båda två har fasta jobb och min sambo har rätt bra lön så jag antar att det inte ska vara några problem.
Kompisen skickade givetvis sms igår och ville att vi skulle ta en fika på söndag så nu har jag ågren för om jag ska säga något eller vänta tills allt är klart med det lutar åt de senaste

Alltså hade jag varit din kompis hade jag nog blivit ganska sur om jag inte fått veta. Tycker nog det är bättre att vara ärlig och lägga korten på bordet.

blev att vi träffades idag istället och hon tog de som ni sa! jätte glad för vår skull och ingenting om att jag skulle lämna deras stall så jag har oroat mig helt i onödan haha:D
Vi va ute och kollade på gården idag igen och det blir nog att vi lägger ett bud om nu banken går med på att låna ut pengarna till oss. Jag blev lite sådär tveksam eftersom vi redan har ett hus och inte har kunnat spara undan till massa kontanter eftersom vi har renoverat massor under detta året men vi har en inkomst på nästan 40.000 efter skatt tillsammans så jag tycker egentligen inte att det skulle va några problem men man vet ju aldrig... verkar ju som att de är väldigt tufft med lån nu för tiden!

HÅller tummarna för er! Det är jätteläskigt att köpa gård, men åh så gott det är när man kommer hem... Man tittar ut genom fönstret och ser hur hästarna traskar omkring i hagen, hör fåglarna kvittra utanför och ... just det, det hörs inte så mycket mer! Underbart :laugh:

Har ni lång uppsägningstid? Om jag var du och trodde att det skulle bli sura miner om vi flyttade skulle jag inte ta upp det allt för långt i förväg. Däremot om det är en bra stallägare skulle jag varna tidigt, så de har möjlighet att få en ny "hyresgäst" snarast efter att vi flyttat.

kl*

fy! besvikelsen är total!
vi får inte låna pengarna på baken pga att vi inte har pengar till kontantinsats:cry:

Vi köpte vårt nuvarande hus för 775 och lånade upp till 900 och har bytt kök, rivit ner vägg mellan kök och vardagsrum, klinkat hela hallen och tvättstuga och målat om i princip alla rum i hela huset så det är verkligen i ordning och vi har lagt vart enda öre på att göra i ordning och alla våra pengar som vi haft kontant. så fruktansvärt tråkigt att det skiljer 200 tusen på bostäderna och att det enda som gör skillnaden är att vi inte har det kontanter.
Sen skulle det va ok att vi lånar 200 tusen till vårt hus vi redan har och byter tak och fönster men inte att vi köper ett hus där det redan är gjort.
är så ledsen just nu!
vi har en årsinkomst på 564 000 så vi tjänar inte dåligt så vi skulle utan problem klara av lånen

ja det kanske är ett alternativ. blev bara så fruktansvärt besviken. vi har alltid skött oss och har inga betalningsanmärkningar och amoterar 2500 i månaden så dom vet ju mer än väl att vi skulle klara av det

Näää va tråkigt! Men ni får väl pengarna till kontantinsatsen om ni säljer ert nuvarande hus? Endel banker kan man ju även ta ett personlån på det borde ju kunna täcka åtminstonde en del an insatsen?
Ge inte upp förens du tittat under varje sten!

Vi har haft mäklare ute och hon tyckte vi skulle sätta ut vårt hus för 950-miljonern ungefär och då blir det tyvärr inte så mycket kontant som vi behöver iallafall:( Jag ska ringa runt och kolla lite vad andra banker säger om det hela men de känns så fruktansvärt surt när man tycker man sköter sig som attan när det gäller allt med pengar bara att vi inte råkar ha massor av kontanter:mad:

Vi har haft mäklare ute och hon tyckte vi skulle sätta ut vårt hus för 950-miljonern ungefär och då blir det tyvärr inte så mycket kontant som vi behöver iallafall:( Jag ska ringa runt och kolla lite vad andra banker säger om det hela men de känns så fruktansvärt surt när man tycker man sköter sig som attan när det gäller allt med pengar bara att vi inte råkar ha massor av kontanter:mad:

Man ska alltid prata med minst 2 banker, gärna flera även om du får lån hos alla vill du veta vart du får bäst ränta ;)
Ibland kan det skilja mkt!
Att ta lån hos sambons bank var hela 1,5% billigare än att ta samma lån hos min bank...
Gissa vilken bank vi väljer då? ;)

Men de flesta banker åtminstone här erbjuder att ta ett blancolån till insatsen och sen ett huslån till den överiga delen.
Så har iaf alla de banker jag och min sambo pratat med lagt upp det nu när vi också är i hus/gård letartagen.
Nu har vi insatsen men ändå...

det är precis den uppfattingen vo har fått också så att få tvärnej om vi inte hade minst 10% blev en liten chock.
jag har precis pratat med vår mäklare nu och hon hade en bank hon vet hjälper än med kontantinsatsen så vi får kämpa på och kolla runt och vi har pratat om att sälja lite småsaker hemma så blir det några tusen att lägga in iallafall. vi får försöka hitta någon lösning på detta och jag hoppas verkligen det ordnar sig fort!
vi hade velat lägga ett bud så fort så möjligt så vi kan lägga ut vårt

Nu har jag har skickat in ansökan till ica banken och dom skulle ringa upp innom några dagar sa dom när jag ringde men det lät inte omöjligt och mäklaren skulle höra med dom på danske bank. vi får väl se vad som händer och håll gärna lite tummar och tår:)

Vi väntar och väntar och har fortfarande inte fått något besked från något håll och det börjar kännas riktigt jobbigt att bara vänta och vänta utan att veta om vi kan lägga ett bud. Vi har lyckats knåpa ihop en stor del av kontantinsatsen men det fattas en del och det är de sim gör att vi inte riktigt vågar gå vidare.
Vårt hus kommer troligtvis ut på försäljning nästa vecka

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 824
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka