ska vi eller ska vi inte?

S

Ska_vi

Ska börja historien lite från början och ta det så kortfattat de går. Vi köpte hus för ungefär ett och ett halvt år sedan bredvid en gammal väns föräldrahem till mig och jag fick flytta in min häst hemma hos dom. Kompisen är tyvärr nästan aldrig hemma och bor på annan ort men har sin häst där också. Överenskommelsen från början va att jag skulle hjälpa till med in och utsläpp när jag kände att jag hann och ville eller om dom skulle åka bort. Med tiden har det blivit mer och mer att jag hjälper till och som det ser ut i dagsläget så gör jag mer än min del i stallet. (dom har två hästar och jag en)
Problemet började egentligen efter två, tre månader då det började komma smågliringar om saker dom ansåg att jag gjorde fel. Oftast handlar det om småsaker som att jag glömt dra ur vattenslangen ur väggen eller att jag släppt hästarna i någon hage dom inte hade tänkt sig just den dagen. Det är aldrig något som skadat hästarna utan väldigt oviktiga saker och ofta räcker det att jag gör fel en gång för att det måste påpekas när dom egentligen vet att jag alltid kommer ihåg alla andra dagar men kanske hade glömt just den dagen.

Till en början kämpade jag verkligen med att försöka ändra på mig men insåg ganska fort att hur jag än vände in och ut på mig själv så "dög" det aldrig. Oftast kommer åsikterna i ett sms och det är svårt att avgöra i vilket tonläge sakerna sägs men jag har med tiden blivit mer och mer ledsen över det hela för jag gör verkligen mitt bästa!
När jag sagt till att jag blir ledsen över att dom aldrig är nöjda och att jag skulle vilja att vi sätter upp mer regler och att om dom vill att hästarna ska gå i någon speciell haga eller ha speciellt täcke får dom säga till dagen innan men då tycker dom att det är ett missförstånd och att de inte är så allvarligt. Och visst de är kanske inte allvarligt för dom men för mig är de väldigt tungt att bära att allr är fel och jag har blivit övernojjig med att de jag gör är fel.

Tanken har nu slagit mig och sambon att vi kan ju faktiskt skaffa egen gård istället för att "hjälpa" dom när jag ändå gör så stor del av jobbet som det är i dagsläget. Frågan är ju nu då om vi är redo att ta detta steget och hur ska jag lägga fram detta för kompisen? och hennes familj som jag egentligen träffar mer? jag är väldigt orolig för att det ska bli sura miner även om jag egentligen vet att dom aldrig kan bestämma vad vi ska bo
Tankarna verkligen snurrar runt i huvudet och ibland känner jag att jag inte vill dra igång karusellen men sen känns de som att de kanske är bättre att flytta innan det blir att vi blir osams eller att jag bryter ihop. Hur hade ni resonerat?
Som sagt allt snurrar!

Sv: ska vi eller ska vi inte?

Alltså är kompisen en rikgit kompis så borde väl hon bli glad för er skull om ni bestämmer er för att köpa egen gård! :)
Har ni pengarna och tiden till att ha egen gård så är det väl bara att slå till!

ja alltså det är ju egntligen en väldigt bra kompis men vi har träffats mycket mindre nu under sista året men dom gångerna vi träffas är ju allt som vanligt så jag hoppas ju verkligen att hon tar det på de sättet!
jag tror bara jag är överspänd och huset vi kollat på är utan stall just nu så det blir att bygga eget till våren i så fall och killen är snickare så det ordnar vi själva så vi kommer väldigt billigt undan och själva gården kommer förhoppningsvis inte gå på mer än 500 tusen ink medräknat stall mer än den bostaden vi har nu och ligger dessutom närmre samhället så det är inte mycket mer det kommer kosta oss. och vi har både häst och hund och katter så det känns som att vi alltid är hemma och ingen utav oss tycker om att resa så själva jobbet är jag egentligen inte orolig för

försök få det att låta mer positivt! säg typ:" Åh nu har vi hittat en alldeles egen gård, vi har tyckt det sett så mysigt ut för er/dina föräldrar med eget så vi vill också ha det så!" försök styra in det på något liknande, positivt tänk att oj så kul ni tycker det är så tror jag de går bra :)

Det är väl egentligen inget problem eller hur? Ni bestämmer själva var ni ska bo och det har garanterat inte kompisen något att säga till om. Hittar ni annat boende för hästen skulle jag inte ta upp strulet i kompisens stall. Har ni inte tänkt att flytta till gård eller flytta hästen till annat stall så måste regler sättas upp för att du ska kunna göra rätt. Är det en riktig kompis så förstår hon säkert det.

Lycka till :)

ja en tröst i det hela är faktiskt att det är ju ingen som vet att jag inte trivs förutom min tränare men annars så går dom i tron om att de är jättebra tror jag. vi ska kolla på gården i morgon och idag kommer en mäklare hit och kollar på vårt hus så håll tummarna för att det är lika fint som det verkar:D

Ja vi har kollat på ett par innan men de har inte varit rikigt de vi tänkt oss men vi håller tummarna för att detta är fint. de är ganska nybyggt så de är ju en stor fördel.
Men kan man skicka info om detta på sms? vi träffas så sällan och ringer aldrig till varandra utan det blir mest sms så det känns så fånigt att bjuda hit henne för att berätta det men samtidigt fåningt med sms med.
Fast lägger jag fram det som att jag är överlycklig över att vi hittat en egen gård i ett sms kanske det inte känns som en större sak ändå. det är ju inte så att vi ska flytta i morgon utan det kommer ju troligtvis bli om några månader för vi ska ju både hinna sälja och köpa innan det är klart och det finns ju inget stall där nu så jag vet inte hur jag ska göra med pollen under tiden vi bygger

Om nya huset är så nära ditt nuvarande kan du väl stå kvar tills nån säger upp avtalet. När ni fått stallet hemma så flyttar du hem. Annars får du leta ny stallplats så länge. Krångla inte till det med en massa känslor för kompisen. Lättare sagt än gjort.

problemet är att huset vi kollat på ligger mer än 3 mil ifrån oss så det är på helt fel håll. jag skulle säkert i och för sig ha pollen hos tränaren ett par månader så det går säkert alltid att lösa.
jag låg och grunnade hela kvällen igår och jag vet ju att det är ju bara att säga precis som det är men utan att säga att jag inte trivs. vi vill ju jättegärna ha egen gård och detta kändes som ett väldigt bra tillfälle!

Snälla, säg att du skojar! Varför skulle din granne bli sur för att ni flyttar till egen gård??? OMG :p

Jag fattar inte riktigt problemet? Om ni vill flytta till egen gård är det ju självklart att ni ska göra det! Ni kan ju inte bo kvar där ni inte trivs bara för att en kompis till dig, som aldrig är där, eventuellt skulle bli sur utan anledning?

Och sedan förstår jag inte varför du inte kan ringa din kompis och berätta att ni ska flytta?

Åh vad jag känner igen mig!

I stallet jag stod i tidigare var ingenting bra, hur man än gjorde och trots att man gjort exakt så som stallägaren sagt!
Så var det ändå fel :mad:
Fast där var det fel på både mig och min häst har jag länge fått höra bakvägen men mot mig så ska det vara klapp på kinden å jag menade inte så osv...

Jag har LÄNGE tänkt att jag vill flytta men det är lite läskigt också, man vet vad man har men inte vad man får.
Hästen har stått i kanonhagar där men det är nog det enda positvia också...

Men så bestämde jag mig för att flytta i söndags å du anar inte hur SKÖNT!!! det var!
Men jag lovar att det blev liv för att jag skulle flytta, det var ju inte bra och jag bara lämnade henne i sticket osv...
Men det är klart hon tycker det, i över 1 år har jag skött hennes hästar, mockat, hämtat och fixat foder, strö osv åt hennes hästar också trots att det var sagt att HON skulle sköta sina hästar själv och hjälpa mig med min häst ;)

Så nej man ska verkligen inte stanna längre än absolut nödvändigt där man inte trivs med nedtryckande människor!
Det ska vara kul att vara i stallet och det blir det inte då..

delvis kl*
när ni lägger fram det såhär så känner jag mig som en judelidiot haha jag är nog helt enkelt lite överdrivet nojjig:o
det känns som att allt är så känsligt jämt bara när det gäller hästar!
vi får se hur det går i morgon på visningen så får jag väl släppa bomben sen:banana:
strax kommer mäklaren och kollar in vårt hus. önska oss lycka till:D

Precis som någon anann skriver..
Säg att ni har hittat en egen gård med stall där du och din sambo kan bo och ha era egna hästar eller liknande.. Hon blir säkert inte sur, de borde hon inte bli!
Skicka dem en blomma eller liknande som tack ;)

Nu har mäklaren varit här och tittat på vårt hus. jag är mest så orolig över att vi inte får det sålt om vi gillar de vi kollar på i morgon.
Ibland får jag bara kalla fötter och tänker att de är lika bra att vi lägger ner dom här funderingarna och bara bor kvar. men sen så vet jag ju de att de handlar nog mer om bekvämlighet egentligen än att jag inte vill. Visst vårt hus är fint men de vi ska kolla på är nyare och kommer med lite färg bli drömhuset och sen att kunna ha eget nybyggt stall känns ju otroligt.
jag svamlar mest tror jag med hur har det varit för er andra som köpt gård? hur gick era tankar?

Man är livrädd i alla stora köp!

Man vet vad man har, men inte vad man får...

Men det torde inte vara värre än när ni köpte huset ni bor i nu?
Var inte det också skitläskigt?

Men jag tror det kommer att gå bra iaf, hur många köper/säljer inte hus/gårdar/lägenheter varje dag liksom?
Om det vore livsfarligt skulle vi nog lagt ned den verksamheten för länge sen..

Vad sa mäklaren om det huset ni har då? Tror mäklaren att det är lättsålt? Kan ni tjäna några pengar? Kändes personen positiv å bra?

Mäklaren är en jag känner så det känns väldigt bra och hon är en stor stöttepelare i det nya husköpet och hjälper till med råd och sådär så de känns toppen och vi hoppas på att kunna gå lite i vinst på huset vi har men de verkar som att de är riktigt trögt att sälja men till rätt pris kan man väl bli av med det mesta;)
sen vet jag inte hur det är med kontanktinsats för vi har inte massor av pengar sparade så det bästa hade ju verkligen varit om vi kunde få lite vinst iallafall.
vet inte hur stränga dom är på om man skulle vilja låna till nästan hela beloppet?

Huset vi äger nu kommer troligtvis läggar ut för 950 och det vi vill köpa ligger runt 1,1 så det är inte jättemycket som skiljer

Det är såklart en klar fördel att ha de där 15% kontant men det är ju inget måste.
Har ni en vettig stabil inkomst så får ni nog ta ett blancolån på den biten utan några problem :)

Det finns väl ingen anledning att berätta att ni eventuellt ska köpa gård förrän det är klappat och klart?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 824
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka