Ska valpar verkligen äta så mycket? Eller äter min stora lite?

ako

Trådstartare
Satt och funderade nu när jag matade hundarna på kvällen. Lillan, cockervalp 13 veckor, ska äta (och sätter nog i sig nästan allt) ca 200 g (ca 3.5 dl) per dag av sitt valpfoder av samma märke (Precept Plus) som stora hunden, Springerhane 5½ år, ska äta 250 g (ca 5 dl)per dag av (om vi tränar och han får frolic som träningsgodis drar jag ner lite, till ca 230 g). Är det inte skumt? visserligen behövs det ju mycket näring för att växa, men att en liten cockervalp på 5 kg med en förväntad vuxenvikt på ca 13, ska äta nästan lika mycket i gram mätt (OK; det skiljer 50 g, men det är ju faktiskt inte mycket) som en vuxen springerhane på 27 kg känns mysko, tycker jag?

Kan tillägga att stora hunden ätit såhär hela tiden vi haft honom, dvs två år, och är i precis lagom hull.

Så ni som kan detta med valpar o valpmat: Är det ¨å här, eller gör jag fel? Påsens rekommendationer har ju funkat så bra till stora hunden o det är samma märke. Valpis är rund, go o glá, lite valpmage har hon absolut, men det brukar de väl ha+ Jag vill ju inte att hon ska bli tjock.

Tack, tack!
 
Sv: Ska valpar verkligen äta så mycket? Eller äter min stora lite?

Jag har inte koll på det där, men min valp äter 8dl om dagen uppdelat i 4 måltider. Han väger 8.9kg och är en bearded collie.

From imorgon får han bara 3 måltider/dag.

Han äter RC medium valpfoder.
 
Sv: Ska valpar verkligen äta så mycket? Eller äter min stora lite?

Det låter ju oxå som ganska mycket. Då kanske det ska vara så då :).
 
Sv: Ska valpar verkligen äta så mycket? Eller äter min stora lite?

Det låter ju oxå som ganska mycket. Då kanske det ska vara så då :).

Din valp äter inte onormalt mycket. Det är dessutom olika från individ till individ hur mycket mat de behöver.

En valp har lagom hull när du lätt känner revbenen med ett par mm hull ovanpå. Du ska lätt kunna räkna revbenen när du känner med handen, men utan att kunna köra ner fingrarna i gropar mellan dem.

En cockervalp ser oftast mycket rultigare ut än vad den är, så händerna är bra hjälpmedel att avgöra hull med.
 
Sv: Ska valpar verkligen äta så mycket? Eller äter min stora lite?

Tack :)! För övrigt kan jag meddela att hon åker utmärkt i ryggsäcken!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 630
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp