Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Ja, så ser jag också på saken.
Jag vet inte varför alla alltid ska lägga sig på minsta-nivå i alla lägen. Det förlorar ju de flesta på och de som har mycket pengar förlorar aldrig nånsin.

Jag kan tänka mig att det kan kännas förnedrande att söka bidrag eller stipendier om man har ont om pengar (nä, egentligen har jag faktiskt svårt att tänka mig hur det känns, jag var bara pank under en begränsad tid av mitt liv och hade alltid föreställningen om att det skulle bli bättre sedan). Men om det känns förnedrande så skulle iallafall jag personligen svälja det för mina barns skull och vara glad att det ändå gick att ordna hyfsat billiga aktiviteter med skolans hjälp. Visst kan man ordna med bussresor till fjällen åt sina barn ändå men med skolan följer alltid lärare och andra vuxna med + att barnen har med klasskompisar och andra vänner vilket kan vara svårt att fixa om man ordnar det helt privat och inte själv har råd att följa med.

Allra bäst vore det förstås om skolan fick så god ekonomi att den hade råd att bjuda även på t ex en skidresa eller liknande om året, men nu är det ju inte så...
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Det är mycket möjligt att jag överreagerarm, men jag startade en tråd för några månader sedan om min son och hans dyslexi i skolan. Om jag inte missminner mig så skrev break_a_leg i den tråden. Jag lackade till eftersom argumentet tog en helt ny vändning i och med att hon tog upp just speciallärarna och ville ha det och jämföra med. Jag menar måste ju finnas andra saker som lite mer skulle kunna tänkas vara en rimligare jämförelse -om du förstår vad jag menar. Jag har verkligen svårt att tro att fattiga barn vars föräldrar inte har råd att skicka iväg dem på en skiddag om året skulle fara illa av det......medans det för barn med läs och skrivsvårigheter skulle få det jobbigt hela skoltiden från 1 till 9 varje dag.
Det är inte bara slalomdagen som kostar pengar, men jag skulle tro att det är den dyraste, och jag vet inte vad en resa genom skolan kostar idag. Då jag gick i skolan var väl summan 100-150kr -tror jag.
gulan
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Jag tycker att skolaktiviteter kan kosta pengar, så länge det är av "obetydlig kostnad" (enligt §4) för eleverna och ett kostnadsfritt alternativ finns.

För mej känns det bättre att skolan satsar pengar på undervisningen och utbildningen, hellre än skidresor eller andra aktiviteter.

Diskussionen om de rika och de fattiga tycker jag inte har med saken att göra, eftersom skolan ändå betalar en del av aktiviteten. Skolan har en så liten budget att de behöver varenda krona de kan få. Roliga aktiviteter behöver inte barnen för att få en utbildning, och det är precis det skolan ska erbjuda.

Har man inte råd att låta barnen åka skidor kan man göra mycket annat som är gratis!! Skidåkning är inte allt!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 203
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
9 063
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Grettir
·
Kropp & Själ Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg? Han är mitt x och min dotters...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 769
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp