Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Jag håller helt med dig. Slalomåkningens vara eller inte vara på en friluftsdag var aktuell ochså då jag gick i skolan -84. Då fick elevrådet jobba hårt för att få igenom det. Finns det andra alternativ förstår jag inte problemet.
gulan
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Det var två så det var tretusen var.

Själva resan gick väl på 1800 sen var resten liftkort och skidhyra. Det var en tredagars bussresa.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Du är inte lärare, antagligen så är det därför du inte förstår problematiken :smirk: Men skolan har en värdegrund alla anställda måste arbeta efter, och då kan man ifrågasätta om man ska ha aktiviteter som kostar pengar och som utestänger vissa elever.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

I sånna här fall så skulle jag som förälder ta tillfället i akt och kräva motprestation av mina barn. -Skidresa, kul- kostar pengar......det finns massor av saker jag vill ha gjort i huset........
gulan
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Men det är inte det som är problemet...Vad gör man med alla de barn som ALDRIG kan välja på skidresealternativet för att deras föräldrar inte har den ekonomin?
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

NEJ! Skolaktiviteter ska inte kosta pengar.
Spelar ingen roll om det finns hur många kostnadsfria alternativ som helst.
Alla barn ska åtminstone i skolan få ha samma förutsättningar att delta i det som erbjuds.
Kostar det så har dom inte det.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

På en idrottsdag måste man ju vara med, alternativet - arbeta med vanligt skolarbete finns ju inte då.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Jag vet att du arbetar inom skolan, du tycker inte att avgiftsbelagda aktiviteter strider mot skolans värdegrund? Det finns en bra rapport på Skolverkets hemsida, den är värd att läsa...

Ja, det strider mot skolans värdegrund, men personligen och privat anser jag att det är löjligt att försöka uppnå någon sorts "rättvisa" som ändå inte är en rättvisa.
Livet är inte rättvist och det kommer aldrig att bli rättvist.
Jag är utilitarist ut i fingerspetsarna och kan även offra även mig själv för att så många som möjligt ska få det så bra som möjligt så därför är inte min tankegång märklig för mig.

Att ALLA måste avstå från en aktivitet för att NÅGRA FÅ möjligen kanske inte kan följa med på just DEN aktiviteten (och när det ändå finns andra alternativ att välja) tycker inte jag är rättvist. Jag har redan angett ett självupplevt exempel på hur det kan slå fel och jag tillstår att de enda som inte förlorar på detta är de som redan har det så bra ställtatt de inte behöver skolan som förmedlare av upplevelser. Alla andra förlorar på det.

Dessutom kringgås ändå dessa regler. I vår skola är det numera föräldrarna som anordnar skidresan på idrottsdagen och de barn som följer med, tar ledigt. De som förlorar på det, är skolor i områden där föräldrarna av olika skäl inte är så driftiga och pådrivande att de ordrar detta. Återigen poäng till de som redan är bättre bemedlade.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

På en idrottsdag måste man ju vara med, alternativet - arbeta med vanligt skolarbete finns ju inte då.

Men jag känner inte själv till någon skola som inte har kostnadsfria alternativ till de aktiviteter som eventuellt kostar pengar. Alltså måste inte alla punga ut med pengar på idrottsdagarna.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Men att ha det som ett argument är inte okej enligt Skolverket.

Mycket möjligt.
Men min privata åsikt skiljer sig från den jag måste visa utåt i min yrkesroll. Just nu uttrycker jag min privata åsikt och den är att det är omöjligt att uppnå en total rättvisa. I skolans strävan att försöka uppnå total rättvisa så kör man över väldigt många och skapar på så sätt en ny och mer omfattande orättvisa.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Men det är inte det som är problemet...Vad gör man med alla de barn som ALDRIG kan välja på skidresealternativet för att deras föräldrar inte har den ekonomin?
Men vad säger Ni till de föräldrar som inte har råd att köpa gymnastikskor till gymnastiken då? Vad jag alltid ha fått höra under mina år i skolan och nu även till mina barn är.........speciella utomhusgymnastikskor OCH enbart innomhusskor med vita sulor.
Byte varje år..........du vet småungars fötter växer snabbt.
gulan
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Men om man ska hårddra detta med mina barn och andras ungar, varför ska barn med läs och skrivsvårigheter få extra hjälp i skolan, det kostar ju extra pengar?

Jag ironiserar och hårddrar, men varför ska skolorna behöva följa vissa saker och inte andra?
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Jag är inte idrottslärare, så hur de löser den problematiken vet jag inte.
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Jag ironiserar och hårddrar, men varför ska skolorna behöva följa vissa saker och inte andra?
Nej det gör du inte, du slår under bältet eftersom du drar in min grabb (och en helt annan aspekt tycker jag) i den här tråden!

Jag är inte idrottslärare, så hur de löser den problematiken vet jag inte.
Kan väl inte vara så svårt att informera sig då?
gulan
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Men hur menar du nu ? Det är väl ingen som har dragit in din grabb ?

jag tycker att det är en relevant frågeställning egentligen. Skall skolan bara rätta sig efter vissa av reglerna ?
 
Sv: Ska skolaktiviteter kosta pengar?

Tror jag för länge sedan skapade en tråd om detta, men nu har frågan aktualiserats igen :angel:

Det äldsta barnet går i en (kommunal) skola, och de ska nu har någon slags dag där de får välja på olika aktiviteter av mer friluftskaraktär. En aktivitet var bad/bowling och denna kostar naturligtvis pengar + att barnen ska ha matsäck med sig (ytterligare kostnad). Till saken hör att Skolverket vid inspektion i vår kommun bland annat anmärkte just på att vissa skolor tog betalt vid olika aktiviteter.

Vad skulle ni ha gjort, betalat och sett glada ut eller något annat? (Det handlar inte om att vi inte har råd, för det har vi...)


Jo, jag skulle nog ha sett glad ut och betalat. Jag tycker att det är bra att det finns olika alternativ så att barn har chansen att prova på sådant de annars sällan eller aldrig gör med familjen.
I vår klass minns jag att man antingen betalade eller gjorde olika aktiviteter för att få in pengar och därmed kunna ta från klasskassan för att få lite större urval av aktiviteter på friluftsdagar (fiske, slalom, ridning etc).
Jag tycker att det här slår fel, det blir inte mer rättvist att INGEN får göra något som kostar pengar än att NÅGRA får göra det. Antagligen blir det fler NÅGRA när man kan göra det inom skolan, barn som annars inte skulle ha råd att åka med sina föräldrar.
Kanske lösningen istället skulle vara att söka bidrag ur någon fond för att kunna få 20 kr i bidrag så att man har råd att bada om man nu har lust att göra det på sin friluftsdag och att man fick ta med sig mackor från skolmatsalen? Men då kostar förstås brev och porto om man inte söker på dator.....

Skolans värdegrund stämmer inte med min i det här fallet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 203
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
9 063
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Grettir
·
Kropp & Själ Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg? Han är mitt x och min dotters...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 769
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp