Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag ringt skolverket. Skolaktiviteter (speciellt i grundskolan) ska INTE KOSTA PENGAR - även om skolan erbjuder gratis alternativ.
Fast är bad och bowling att räkna som skolaktivitet??
Jag vet att du arbetar inom skolan, du tycker inte att avgiftsbelagda aktiviteter strider mot skolans värdegrund? Det finns en bra rapport på Skolverkets hemsida, den är värd att läsa...
På en idrottsdag måste man ju vara med, alternativet - arbeta med vanligt skolarbete finns ju inte då.
ME....varför SA du inte att detta var en tråd enkom för lärare?Du är inte lärare, antagligen så är det därför du inte förstår problematiken
Men att ha det som ett argument är inte okej enligt Skolverket.
Men vad säger Ni till de föräldrar som inte har råd att köpa gymnastikskor till gymnastiken då? Vad jag alltid ha fått höra under mina år i skolan och nu även till mina barn är.........speciella utomhusgymnastikskor OCH enbart innomhusskor med vita sulor.Men det är inte det som är problemet...Vad gör man med alla de barn som ALDRIG kan välja på skidresealternativet för att deras föräldrar inte har den ekonomin?
Nej det gör du inte, du slår under bältet eftersom du drar in min grabb (och en helt annan aspekt tycker jag) i den här tråden!Jag ironiserar och hårddrar, men varför ska skolorna behöva följa vissa saker och inte andra?
Kan väl inte vara så svårt att informera sig då?Jag är inte idrottslärare, så hur de löser den problematiken vet jag inte.
Tror jag för länge sedan skapade en tråd om detta, men nu har frågan aktualiserats igen
Det äldsta barnet går i en (kommunal) skola, och de ska nu har någon slags dag där de får välja på olika aktiviteter av mer friluftskaraktär. En aktivitet var bad/bowling och denna kostar naturligtvis pengar + att barnen ska ha matsäck med sig (ytterligare kostnad). Till saken hör att Skolverket vid inspektion i vår kommun bland annat anmärkte just på att vissa skolor tog betalt vid olika aktiviteter.
Vad skulle ni ha gjort, betalat och sett glada ut eller något annat? (Det handlar inte om att vi inte har råd, för det har vi...)