Ska provrida häst imorgon, HJÄLP!

N

NoWay

hej!
imorgon ska jag fara och provrida en häst, det blir min första provridning jag är jätte nervös, blir det typ så att hästens ägare kommer stå och titta när jag rider och inte kommer att vilja sälja om jag inte rider hästen nog bra?!?!?!

Sedan är jag lite orolig då hästen jag ska titta på är ca 160 i mkh och den största häst jag har ridit var precis över d-ponny mått.

Vad ska jag tänka på och sånt undrar jag också, tacksam för svar!!!!!

Sv: Ska provrida häst imorgon, HJÄLP!

Du ska aldrig rida en okänd häst utan att se någon annan rida den först.
Och ja, ägaren kommer troligen stå och titta, han/hon vill nog se att ni passar ihop.

Kolla hur hästen är i stallet, hur den är att leda, hantera osv.
Benställningen, gallor, överben, inkar osv.
Exteriört, hur är den bygd?
Vad har den presterat?
Vad har hästen för vanor?
Vad äter den?
Det är en miljon saker man ska kolla.

Ja, ovanstående är mycket viktigt. Tumma aldrig på den regeln! (säger en som...hmmm...tyvärr gjorde det en gång:grin:)!:D

Oroa dig inte för vad hästägaren tycker om din ridning. Slappna av och ha kul och rid som du kan - inte som du inte kan (dvs du är där för att testa hästen utifrån dina behov och önskemål - du är absolut inte där för att “impa” på hästägaren!). Ägaren känner förhoppningsvis sin häst och om han/hon tror att du inte kommer kunna klara av den på sikt så är det bäst för alla parter att köpet inte blir av. Inget att ta personligt alltså. Då letar du bara vidare efter en häst som passar dig bättre! Det är ju det du egentligen vill ha, eller hur?

I ridningen så börja lugnt och känn dig för. Testa grunderna, dvs gas, broms och styrning. Lägg också märke till hästens temperament och humör:

Lyssnar den på dig?
Är den mer fokuserad på omgivningen?
Har den lite för bråttom hela tiden, eller verkar den seg och trög?
Verkar den positiv och samarbetsvillig eller surar den mot hjälperna?
Hur känns skritten och traven?
Är gångarterna bekväma?
Går den rent och rytmiskt?
Rör den sig mjukt och följsamt eller känns den stel och spänd?
Vad händer om du tar i båda tyglarna? Bromsar den? Stannar? Viker den bara in nosen och trippar på? Går den emot bettet och fortsätter som om ingenting hänt?

Testa lite precision också. Från halt - bestäm dig för att skritta tio steg och göra en ny halt. Får du stopp på hästen då? Hur många steg för mycket blir det? Testa också från trav - bestäm dig för att göra halt efter x antal travsteg? Går det? Hur mycket måste du driva för att få hästen från skritt till trav? Du kanske inte ens behöver driva?

Lyssna på din känsla också. Hur kul hade du när du red den här hästen? Kände du dig trygg och bekväm ombord på den? Skulle det kännas OK för dig att rida ut ensam på den här och nu? Om inte hur troligt är det att det skulle kännas bättre på din hemmaplan - där allt är nytt för hästen, åtminstone till en början… Vilka problem upptäckte du vid provridningen och är du rätt person att komma tillrätta med dem? Finns någon som skulle kunna hjälpa dig? Var ärlig mot dig själv!

Gör heller inget som du inte känner dig bekväm med. Har allt gått bra i skritt och trav och du på allvar fortfarande är intresserad av hästen - då kan du gå vidare och testa galoppen. Har du haft problem att få stopp på hästen från skritt och trav och du känner att du inte klarar av hästen är det ingen idé att gå vidare och ta sig ännu mer vatten över huvudet - bara för att man är rädd att framstå som “dålig” eller “feg” inför en ägare som kanske tom insisterar på att du bara mååååste testa galoppen också!

Lycka till och glöm för allt i världen inte att berätta hur det gick!

hej!
imorgon ska jag fara och provrida en häst, det blir min första provridning jag är jätte nervös, blir det typ så att hästens ägare kommer stå och titta när jag rider och inte kommer att vilja sälja om jag inte rider hästen nog bra?!?!?!

Sedan är jag lite orolig då hästen jag ska titta på är ca 160 i mkh och den största häst jag har ridit var precis över d-ponny mått.

Vad ska jag tänka på och sånt undrar jag också, tacksam för svar!!!!!

Slappna av och oroa dej inte!:)
Ägaren kommer att stå och titta på dej när du rider men det är endast för att se hur ni passar ihop och för att eventuellt ge dej lite tips och råd..som sagt var du har aldrig ridit denna hästen förut :)

Men innan du provrider så skall du be ägaren "visa upp" hästen innan du sätter dej på den..då kan du se lite hur den är i sitt sätt och hur den ser ut i sina gångarter mm..

Storleken på hästen skall du inte oroa dej för..men förbered dej på att det är stor skillnad på att rida D-ponny än stor häst..
En stor häst har mer power o tryck i sina gångarter än en ponny men det är inte svårare!

När du sedan provrider så känn igenom hästen ordentligt i både skritt o trav..kola lydnade,sidoförande skänkel o ställning med mm..
Om du har en tränare kan du kanske be h*n följa med dej o kolla...
Sist av allt testar du galoppen men endast om allt känns bra..
Känns hästen som en ångvält är det INGEN idé att fortsätta!

Lycka till!

Nu kanske du redan har varit o provat hästen o jag hoppas isåfall det gick bra..

Jag har själv provat lite hästar senaste tiden eftersom jag letar en ny medryttarhäst o jag förmodar det är något sådant som du oxå ska göra.

Jag förmodar att ägaren kommer att titta på och det gör de flesta lite nervösa men bry dig inte om det. (Lätt att säga jag vet.)
Passa på att lära känna ägaren oxå. Även om du o hästen funkar ihop så måste du o ägaren göra det oxå. Kommer ni att komma överrens?

Jag brukar bara skritta och trava när jag provar en häst för första gången. Har inte som de andra kloka bukefalosarna här tänkt tanken på att någon annan ska visa hästen först. Men det var ett klokt råd. (Fast å andra sidan har det inte alltid fungerat då ägaren varit gravid eller haft en liten på armen.) Om det finns möjlighet har jag börjat på ridbanan, lättare för ägaren o se på. Därefter bör man oxå rida ut på hästen för de flesta beter sig mkt olika på de två ställena.
Innan man bestämmer sig för om man vill ta sig an hästen eller inte tycker jag man ska be att få låna hästen ett par dar. Gärna tätt emellan varandra. En eller två gångers provridning räcker inte.

Rid som du brukar när du rider första gången. Kom ihåg att även om du inte blir "anställd" så behöver det inte bero på att du inte var bra nog. Kanske var det helt enkelt inte hästen för dig. Pga inriktning eller personlighet.

Ja önskar dig lycka till o förstår att du är nervös över storleken. Brukar själv hålla mig på 150 nivå hehe...

Provridningen gick jätte bra! :)

Mest troligt så ska vi köpa hästen men vi kommer inte kunna köpa hästen innan nyår då hon för tillfället går med ett föl. Därför har vi bestämt att jag ska få rida henne 1ggr/veckan precis som jag vill och så får vi se hur det blir, storleken var ingen större problem då hon var lugn och stod helt stilla vid uppsittningen. Hon var pigg, kanske lite väl pigg men det var ändå väldigt lätt att konstrollera hennes tempo samt start/stopp.

Nu är det bara problemet med stallplatsen,...

Dom som äger hästen för tillfället bor tyvärr för långt bort för att jag skulle ha möjlighet att ha hästen där.

Dom flesta som bor nog nära annonserar inte om sina stallplatser (när dom har lediga) på internet eller liknande, hur ska jag då kunna hitta en lämplig stallplats?

Snälla hjälp även med denna fråga, jag är även mycket tacksam för dom svar jag har fått! :D

Åk dit och fråga! Ta tel. nr och säg att du är intresserad om en box skulle bli ledig, dom känner säkert till andra stall i närheten osv.
:) Kul att provridningen gick bra, lycka till med hästen!

Tack! :)
Jo funderade väl på det tidigare med men jag är nog en ganska blyg person så för min del är det kört att göra så... kan jag skicka dit min mamma? jag är dock bara 15år så det kanske är smartast att tvinga mig själv att fara dit och ta med mig min mamma? :D

Ja, ta med dig morsan och åk runt och kolla på stall och knacka på och fråga helt enkelt. Det är oftast mest effektivt. Du kan också sätta upp "lappar" på affärer, bibliotek osv i närheten och kanske sätta in en annons i lokalbladet.

Jättekul att det gick bra för dig förresten! :bump: Och jättebra att du kan få rida hästen flera gånger framöver så får du ännu mer koll på hur du och hästen funkar ihop!'

Stort lycka till med både häst och stallplats! Vi håller tummarna!

Nej precis... och varför tummar vi alltid på det där? :angel:

Nu var det ju ingen häst till salu jag skulle prova men likväl gör jag samma sak nästan varje gång jag ska provrida medryttarhästar... Tack gode gud att dom inte slängt av mig än... :D

Tack! :)
Jo funderade väl på det tidigare med men jag är nog en ganska blyg person så för min del är det kört att göra så... kan jag skicka dit min mamma? jag är dock bara 15år så det kanske är smartast att tvinga mig själv att fara dit och ta med mig min mamma? :D

Låter som den absolut bästa lösningen att både du och din mamma åker dit och frågar :)

Lycka till med både stallplats letande och hästköp :)

/Camilla

Nej precis... och varför tummar vi alltid på det där? :angel:

Nu var det ju ingen häst till salu jag skulle prova men likväl gör jag samma sak nästan varje gång jag ska provrida medryttarhästar... Tack gode gud att dom inte slängt av mig än... :D

Ja, är man bara ute efter en snäll trevlig häst så ska man absolut be den som har hästen att visa upp den först.

Var bara senast förra hösten som jag provade för extra jobb med att rida hästar åt ett ridskola och försäljningsstall.

Kommer dit och dom visar vilken häst det är som jag ska rida, dom har redan gjort i ordning den, dom tar den sedan lite på lina först innan jag ska sitta upp, vilket jag inte reagerar på :angel:

Sitter upp skrittar runt ett tag börjar sedan trav, höger varv går okej så byter varv, hinner ett halvt varv innan jag ligger på marken :o

Nu har jag ju tidigare jobbar med både tillridnings och inridningshästar så jag hoppar upp igen.

När vi kommer in i stallet efter ridturen säger han som har stallet skrattande att han åkte av på precis samma sätt på denna hästen igår:eek:

Och där sätter dom upp mig utan att berätta att den brukade skicka ryttarna :crazy:

Så är nog en mycket bra idé att alltid be att få hästen visad först om det inte är ett projekt man är ute efter ;)

/Camilla

Detta med provridning handlar ju inte bara om att du ska godkänna hästen utan också att köparen ska godkänna dig. Trots allt så är det ju hästägaren som ansvarar för att hästen kommer till rätt person och det är ju också h*n som känner hästen bäst.

Jag tycker dock sällan att det handlar så mkt om man rider bra eller ej. Snarare vad man har för inställning o vana. Tala om för hästägaren när du ringer på en annons vilken nivå du är på innan ni bokar provridning. Kanske kan säljaren redan då avgöra om du är ruttinerad nog att komma ut och provrida.

När jag provrider en häst ägnar jag ingen tanke åt vad hästägaren tycker. Alla är olika när det gäller djur. En del vill sälja till tävlingsryttare, en del lägger vikten på en mjuk och fin hand, andra skiter fullständigt i om man kan rida eller ej utan hoppas mest på att hästen ska sköta sig så att du kommer att vilja köpa hästen sen.

Känn efter vad som är du och hantera hästen utifrån det. Ta till dig tips om säljaren vill instruera och diskutera gärna med denne om du upplever problem med ngnting. Brukar hästen tex vara svår att böja? - om du upplever att den är det.

När man rider en ny häst är det viktigt att man är lyhörd och försiktig. Jag är en ryttare som är mjuk i handen och börjar alltid att prova sitshjälperna. Jag känner på hästens i alla vinklar och kräver inte mer än vad den klarar av. Ibland skrittar jag konstant lääääänge för att jag upplever att det behövs på just den hästen.

Min första provridning vid nuvarande köp skedde mest i skritt på väldigt mjuk hand och lång tygel. Lite trav och en fattning och hästen blev tokig. Jag satte då genast av, frågade ägaren om beteendet och tog sen av sadeln för att se så att det inte var den som orsakade beteendet. Då åkte jag i backen (mycket väntat) och vi tog då på en andra sadel. Efter det linade vi hästen och kom då fram till att problemet satt i hans kors.

Man måste prova olika saker, fråga ägaren och begära det man vill se. Våga prova hästen ordentligt. Jag gjorde inget speciellt ruttnerat intryck ridmässigt - jag red inte hästen ordentligt i form eller på annat sätt jobbade den, dessutom åkte jag av - jag bara kände och funderade och testade honom på den låga nivå där han var. Det faktum att jag togs hans beteende på så stort allvar och kunde söka reda på orsaken gav ägaren ett mkt seriöst och erfaret intryck av mig. Och ridmässigt såg hon att jag var lyhörd, mjuk i handen och trygg (jag blev aldrig upprörd,arg eller rädd). Så trots att hon inte såg mycket av min ridning så vill hon ändå gärna sälja till mig - och detta var fö en väldigt nogrann säljare som inte har bråttom med att bli av med sin häst.

Och skulle en säljare neka dig en häst som du velat ha är det bara att provrida nästa. Det finns SÅ mycket saluhästar.

Kul det gick bra med hästen!

Du kan väl annonsera själv efter en stallplats...

Åk runt med mamma du.. är du femton tror jag säker de flesta stallägare uppskattar att du har en stödjande mor med dig.

förlåt frö trådkap men ndrar bara lite? du skrev i en annan tråd att du ridit i 30 år? hur kan du då bar va 15?

Låt ägaren rida hästen först så att du ser hur den verkar och får en uppfattning om hästen och vad den kan osv.

Det är lite nervöst att rida en ny häst inför andra. Det håller jag med om. Berätta att det känns lite pirrigt om det känns bättre för dig.
Jag tror inte att ägaren står och bedömer din ridkunskap hela tiden. Det finns säkert andra aspekter som väger in.
Vi provred en jättefin häst häromdagen och jag klarade knappt av att rida den ut till spåret och hittade inte alls knapparna. Det är jättesvårt första gången ju! :)
Ägaren sa iaf till oss att hon var glad att vi inte tänkte stressa fram något utan ta det i vår egen takt. Hon hade kunnat sälja hästen till nån mkt duktigare ryttare än oss men hon valde ändå att låta oss köpa hästen. Vi kunde erbjuda ett livstidshem och mkt tid och ingen press. Sånt gissar jag spelar in för många hästägare som är mån om sina hästar och inte vill att de ska vandra runt mellan hemmen för mkt.

Nirak

När jag provred min häst testade jag som någon redan nämnt grunderna. Skritt, trav, galopp, stanna och svänga. Provade även lite bakdelsvändningar och sidvärtes rörelser.

Fick provrida en häst på en clinic i somras, och då var det ägaren som gjorde fel enligt mig. Jag satt upp, började skritta och hon började genast: "Prova att göra galoppombyte! Testa spinn! Driv mer blah blah blah", fick inte ens några minuter ensam för att känna efter hästen.

Slappna av och ha kul! Det ÄR kul att provrida hästar!!

förlåt frö trådkap men ndrar bara lite? du skrev i en annan tråd att du ridit i 30 år? hur kan du då bar va 15?

Jag citerade vad min ridlärare hade sagt om hästköp, det var alltså inte jag som sagt det! :grin:

håller själv på att leta ny häst så blir ju mkt provridningar, första tror jag känns värst. Har inte ridit ordentligt sen i november då min pålle förra pålle vart skadad av och till, tills vi bestämde att ta bort han. Så känns ju att man tappat mkt ridning, första jag provred var en slö häst (den var ur kondition) och ägaren gav mej ett spö men sa att det bara räckte att ha det där :grin: iaf så orkade inte hästen fatta galopp (försökte slänga av mej först ) iaf så petade jag ju till den med spöet sen när jag skulle försöka igen men fick ingen reaktion fick ju ta i lite hårdare då... Känns ju inte så bra när ägaren innan sagt att man INTE behöver använda spöt.. Iaf de andra vi provridit har det gått bättre då har man vant sej lite ;)
Låt någon annan provrida först så du ser hur hästen är, krånglar den med ägaren kmr den ju nästan garanterat göra det med dej med. Sen kan man ju fråga ägaren om tips, de vet ju hur hästen ska ridas.

Lycka till :)

Jag tycker definitivt du kan åka runt och fråga i olika stall! Det kommer ofta personer till oss och knackar på, alternativt ringer för de fått numret av nån bonde/hästägare. Vi har bara annonserat 1-2 gånger när hela stallet ekade tomt. Har vi bara 1-2 lediga boxar brukar vi inte annonsera, men om nån frågar kan vi tänka oss att hyra ut dem!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 612
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka