Ska man köpa 4 eller 5 gångare?

Sv: Ska man köpa 4 eller 5 gångare?

Nu säljer vi mycket hästar och har väll provridningar 2-5 gånger veckan.

För er som letar häst. Först och främst vad skall ni har hästen till och hur mycket kunskap har ni själv. Har ni hjälp nära om det går fel. Hur mycket pengar ska den kostar.
Ska hästen vara framåt eller vill ni har en häst med mindre vilja.
När de frågor är klara, kan man lite mer titta på ålder, färg, kön ... .

Vi träffa det så många gånger, hästen skall vara så stor, den ska vara så gammal, den ska inte vara 5 gångare... . Men den hästen som åker här i från är oftast någon helt annan.

Är man inte van, köp en äldre häst som kan, gärna en som har tävlat för då har den oftast mycket utbildning bakom. Och en häst som är 15/16 år gammal som är full frisk den bruka hålla i ett antal år till. Många är så rätta att köpa lite äldre hästar men det är oftast mer problem med yngre. Och köper man en yngre då kanske man behöver redan från början räkna med att hästen skall lämna på träning då och då.

Och när ni nu har hittat den hästen, boka in lektioner direkt om man inte är van. Så felen man kanske gör aldrig blir befäst, många vill lära känna sin häst i veckor först men gör man då fel så är det lätt hänt att det blir riktig fel.

Skrev fel, styva sig i ryggen menade jag. Men men, tycker inte att det är så relevant i den här tråden att avgöra vad som menas med styv och spänd..

Tänk inte så mycket på om hästen är 4 eller 5 gångare. Alla individer kan ha taktproblem.
Är man ny som islandsryttare skulle jag rekommendera en lite äldre häst, gärna någon som tävlat lite och haft en hyfsat duktig ryttare innan. En häst som har framför allt tölten på plats och är ridbar i grundgångarterna. Lätt i handen och lydig för hjälperna.

En trevlig, välriden islandshäst helt enkelt :)

Ett till tips angånende pengar! En välriden häst är oftast lite dyrare än en yngre häst eller någon med lite takt problem. Men det är värt att lägga de extra pengarna på en välriden häst. En häst med taktproblem tillsammans med en ryttare som är ovan med islandshästar kan ge bekymmer. Då kommer du behöva lägga pengar på mer träning för instruktör och eventuellt bli tvungen att skicka på tillridning... så i längden lönar det sig med en häst som har lätt för sig och "allt på plats".

Lycka till och hoppas du hittar din nya bästa vän snart :D

Kan den inte? Vad räknar du som styv? Jag har iallafall fått både styv och travtakt i mina domarkommentarer :] borde inte hästen kunna styva sig bak, tappa bakbenen och få travtakt? :S Fast du kanske menar styv genom hela kroppen..

En häst som är travtaktig är allat annat än styv,ofta är den helt enkelt för "lat" i benen (osamlad) men kan likafullt vara mycket framåt. Det hänger på ryttaren helt enkelt, och jag brukar se väldigt många hästar med underhals i den här gruppen.

När jag provred min nuvarande häst så vägrade han trava eller tölta, endast grisepass.
Han är 4 gångare och aldrig grisepassat förut samt har en stark säker trav.
Vi var ganska spända båda två tydligen och dessutom på en isig väg.
Provred nästa gång i ridhus med hästens tränare i mitten.
Klockrena gångarter med bärighet utan problem.
Så grisepassen var en engångsföretelse pga av omständigheterna.
Nu är han bara 6 år men är mycket bra grundriden annars hade jag inte köpt honom. 4 eller 5 gång var inte viktigt men att han var bra riden från start var mitt prio nr 1.

KL

Jag har två femgångare, den ena är mer steglös mellan gångarterna, den andra, den yngsta har tydligt separerade gångarter redan från start. Hon behöver töltsättas men det är mest styrka som fattas. Och det gör ju den yngre mer lättriden för den som inte är van hästar med fler gångarter.

Jag har lättare med att rätta till travtakt. Jag kan korrigera passtakt men har inte alls samma snits på det.

En häst som är travtaktig är allat annat än styv,ofta är den helt enkelt för "lat" i benen (osamlad) men kan likafullt vara mycket framåt. Det hänger på ryttaren helt enkelt, och jag brukar se väldigt många hästar med underhals i den här gruppen.
Ska jag vara ärlig så har jag inte så stor koll på travtakt, mer än att jag vet att man får bort den genom att samla hästen och aktivera bakbenen. Men jag antog att en häst kunde bli travtaktig om den blir spänd i ryggen, drar upp huvudet och springer iväg från bakbenen (vilket leder till hjorthals). Jag fick iallafall styv och bitvis travtaktig ganska ofta i början när jag tävlade min häst, han är ganska stel i bakbenen och vill inte alltid trampa in dom under sig och framför allt inte på tävling. Han gick gärna upp med huvudet förut också, sprang liksom iväg från bakbenen.
Kalla det vad ni vill, inte var han avslappnad iallafall..

Tillbaka till ämnet.. Jag har också haft lättare för att korrigera en travtaktig häst än en passtaktig, även om jag nu kan korrigera båda delarna :)

Något mer att tänka på förutom rena gångaret 4 eller 5 st är typ av gångart samt vilja.
Vill man ha en häst med rejäla kliv eller mer ponny tripp.
Hur mycket vilja skall den ha.
Viljan skall ju vara kontrollerbar även på en häst med mycket vilja, men kräver mer aktiv ridning/ skolning.
En del föredrar en häst som inte har så mycket vilja och mjuka mindre steg i gångarterna.
Jag har haft en häst med bra steglängd i skritt, trav galopp samt medelvilja.
Nu har jag en kille med mycket vilja och stora gångarter vilket gör att jag inte kan sitta och "åka" häst lata dagar på samma sätt när jag rider ut.

Jag vill bara tacka för alla intressanta svar.

Jag kommer säkert med fler frågor så småningom.

/Lurv

Det spelar egentligen ingen roll, det viktigaste är att man verkligen gillar hästen. Vissa 5-gångare har svårt för att gå helt rent en sådan häst ska man helst inte köpa om man inte är van att rida islandshäst, men det finns många andra 5-gångare som har enklare att hålla isär gångarterna. Om man vill tävla så är det mer kokurans bland 5-gågnare men om man köper en 5-gångare så får man yterligare en häftig gångart. En femgångare är inte på något vis en bättre häst än en fyrgågnare.

På lägre nivå är det helt klart mer konkurrens bland 4-gångarna, ofta är det få i femgångsklasserna.

TS:

Kan bara instämma i kören som säger skit i hur många gångarter den visar, det viktiga är kvaliteten på gångarterna.

Min häst är 5 gångare. Hon har en väldigt stark trav, men även mycket passtakt och en ren tölt när piloten gör rätt (men kan även tölta klockrent för hand ibland). Enligt mig är hon ju såklart den ultimata och optimala hästen :D
Hon har ganska rejäla och långa steg och i början tappade jag lätt över henne i trav när vi skulle tölta. Hon kunde också lätt bli passig. Men däremellan var hon klockren i tölten och efterhand har det gått lättare och lättare. Så enligt mig har hon egentligen separerade och rena gångarter.
Galoppen har också i perioder varit fyrtaktig och ett par gånger har hon slått över i pass.

Jämför jag med en annan häst som jag rider som (troligtvis) är 4-gångare, som också har otroligt stark trav så är de inte alls lika. För mig är denna hästen mycket mera utmaning och kräver mycket, mycket mera ridning i tölten.
Min häst kan tölta på klockrent trots kass form och halvdan ridning. Denna hästen måste verkligen lösgöras och samlas ordentligt för att det ska bli tölt. Jättefin tölt och en otroligt välriden och välutbildad häst, men verkligen en utmaning för mig.

Jag har flera som har ridit min häst som har lite eller ingen islandserfarenhet och med korta enkla instruktioner har de kunnat tölta och trava utan större problem.
Den andra hästen är verkligen jättefin och har en kanontölt, men det är ingen häst som man bara smackar på lite lojt och så töltar den iväg för att vara snäll. :angel:

Så, gå på individ. Även om min häst har stark trav och mycket pass så upplever jag den ändå som mycket enklare än kompisens som har klockrena och fina gångarter.

Jag har sett väldigt varierande kvalitet, men klart det är sällan de sämsta som är med.

Jag tycker att det är 100 gånger svårare att rida en 4 gångare i ren tölt än en femgångare. Man måste jobba väldigt mycket med hästen för att få h*n ren. Men kanske är för att jag mest ridit 5 gångare..

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 994
Senast: Enya
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama