Ska man köpa häst utan erfarenhet?

T.ex att hyra hästar istället för att köpa direkt. Över sommaren, vintern, i ett år osv. Då har man inte hästarna i flera år, men då är det som att ha egen häst.
Så man behöver inte köpa häst för att lära sig det sista.
Men jag tycker att man ska åtminstone kunna en del om grunderna inom skötsel, t.ex hur mycket hö behöver den här hästen? Hur mycket kraftfoder?
Sen så tycker jag också att man borde ha släppt ut och tagit in en häst i hagen, mockat, ryktat, osv. Så att man vet hur man gör och hur det är.

Och jag har inte sagt att man måste kunna ALLT glasklart, man ska kunna grunderna och som en del har sagt, man ska vilja lära sig. Då kan det oftast gå bra. Och när du menar låna ut, menar du då en gång för att rida och sköta? Eller menar du som medryttar/foderhäst?

Om man är villig att lära sig så går det bra, men om man är en oerfaren familj som skaffar hästar, och kanske inte ens tänker på en tränare, läser inte på så mycket om hästar, osv.

Med ett stort intresse, tränare/erfarna, hjälp och att läsa på så borde det gå bra. Desto mindre intresse man har, desto mindre vill man vara med hästen.

Du snurrar in på annat och läser inte det viktiga jag poängterar riktigt.
Nej man måste inte köpa en häst för att lära sig detta heller, men fortfarande så är det viktiga praktiska bitar som är mycket svåra att lära sig före om man inte måste utföra dem.
Därför köper inte jag och säkert många fler det du argumenterar för att man tex måste ha si och så lång erfarenhet från ridskola eller annat där man måste kunna exakt vissa bitar prickfritt före för att det blir svårt att nyttja fullt ut ändå när du står där med egen häst.

Ingen superkritik mot dig, men du ställer konstiga krav också som tror att du kommer lära dig allt du tror är nödvändigt under en sommar.
Jag har haft egen häst i 10 år och erfarenhet av häst i säkert 15 år..det finns fortfarande massor av saker jag frågar andra om.

Grunder i skötsel går att läsa sig till i princip, men återigen så måste man lära sig mer under tiden. Du vet aldrig i förväg hur mycket foder eller vilken fodersort som fungerar bäst på en häst som du inte ska tillämpa någon utfodring på då det inte fungerar att inte tänka på den individ du sköter om, det finns ingen "idealhäst" som i skolboken eller i de teorilektioner man får, info från kursen osv.
Idag har vi så otroligt lätt att skaffa oss kunskap jämfört mot på tex 90-talet. Idag finns typ allt man behöver veta på internet som underlättar. Allt som sägs kring tex foderkunskap finns att ta del av där även så man kan på egen hand bli mycket påläst utan att någon behöver tala om för dig verbalt hur du ska gå tillväga.

Att lära sig mockning tar typ en dag hur det ska göras, likaså ryktning och är inget man behöver flera års vana av att lära sig att utföra. Leda hästar till/från hagen likaså förutsatt att det är snälla hästar kan en 3-åring leda en häst. Det finns många ställen m nybörjarkurser för föräldrar som behandlar grundläggande kunskaper, ofta ett par tillfällen.

Låna ut innebär likväl att man hyr ut sin häst till någon annan, dvs du vårdar någon annans häst en tid.

Vart upplever du ens dessa problem som du beskriver?
Vilka är det som inte skaffar hjälp som du beskriver?
Har det inträffat problem i samband med detta?
 
Senast ändrad:
Så mitt tips är, var lite ödmjuk mot andra och var inte så snabb på att döma :)

Ska man döma ut någons hästhantering eller skötsel ska man vara relativt insatt i deras liv/vardag och ha bra belägg för varför de inte är lämpliga och det måste bedömas i nuet och inte vad som eventuellt kan hända. Resten är bara antaganden.
 
Så mitt tips är, var lite ödmjuk mot andra och var inte så snabb på att döma :)

Ska man döma ut någons hästhantering eller skötsel ska man vara relativt insatt i deras liv/vardag och ha bra belägg för varför de inte är lämpliga och det måste bedömas i nuet och inte vad som eventuellt kan hända. Resten är bara antaganden.

Du anar inte hur mycket jag gillar detta inlägg. Jag upplever just hästmänniskor som väldigt snabba att döma och tycka till om andras hästhantering utan att kanske ha så mycket belägg för domen och det tycker jag är oerhört synd.
 
Du anar inte hur mycket jag gillar detta inlägg. Jag upplever just hästmänniskor som väldigt snabba att döma och tycka till om andras hästhantering utan att kanske ha så mycket belägg för domen och det tycker jag är oerhört synd.

Jag själv när jag var yngre kunde döma andra ganska fort..jag tror man lär sig genom livet.
Dock spelar väldigt mycket in att vi ser olika på saker, lär oss på olika sätt och en del har jättesvårt att hantera att andra gör olika. (vilket spelar stor roll vilken typ av människor tex som står i samma stall hur stallklimatet blir)
Sen inser man att det är inte så många hästar som faktiskt lider, att man oftast antar saker när man dömer andra..och har man sett riktig vanvård på nära håll så blir plötsligt taket väldigt högt.
 
Senast ändrad:
Du snurrar in på annat och läser inte det viktiga jag poängterar riktigt.
Nej man måste inte köpa en häst för att lära sig detta heller, men fortfarande så är det viktiga praktiska bitar som är mycket svåra att lära sig före om man inte måste utföra dem.
Därför köper inte jag och säkert många fler det du argumenterar för att man tex måste ha si och så lång erfarenhet från ridskola eller annat där man måste kunna exakt vissa bitar prickfritt före för att det blir svårt att nyttja fullt ut ändå när du står där med egen häst.

Ingen superkritik mot dig, men du ställer konstiga krav också som tror att du kommer lära dig allt du tror är nödvändigt under en sommar.
Jag har haft egen häst i 10 år och erfarenhet av häst i säkert 15 år..det finns fortfarande massor av saker jag frågar andra om.

Grunder i skötsel går att läsa sig till i princip, men återigen så måste man lära sig mer under tiden. Du vet aldrig i förväg hur mycket foder eller vilken fodersort som fungerar bäst på en häst som du inte ska tillämpa någon utfodring på då det inte fungerar att inte tänka på den individ du sköter om, det finns ingen "idealhäst" som i skolboken eller i de teorilektioner man får, info från kursen osv.
Idag har vi så otroligt lätt att skaffa oss kunskap jämfört mot på tex 90-talet. Idag finns typ allt man behöver veta på internet som underlättar. Allt som sägs kring tex foderkunskap finns att ta del av där även så man kan på egen hand bli mycket påläst utan att någon behöver tala om för dig verbalt hur du ska gå tillväga.

Att lära sig mockning tar typ en dag hur det ska göras, likaså ryktning och är inget man behöver flera års vana av att lära sig att utföra. Leda hästar till/från hagen likaså förutsatt att det är snälla hästar kan en 3-åring leda en häst. Det finns många ställen m nybörjarkurser för föräldrar som behandlar grundläggande kunskaper, ofta ett par tillfällen.

Låna ut innebär likväl att man hyr ut sin häst till någon annan, dvs du vårdar någon annans häst en tid.

Vart upplever du ens dessa problem som du beskriver?
Vilka är det som inte skaffar hjälp som du beskriver?
Har det inträffat problem i samband med detta?

Man måste inte ha ridit i fem år på ridskola för att kunna köpa en häst, alla utvecklas olika snabbt. Har inte sagt "du måste ha ridit i fem år, sen kan du skaffa häst" utan jag har inte satt några tidsgränser, jag har sagt den kunskap som jag tycker att man ska ha innan man köper häst för att underlätta det för både ägaren och hästen.
Jag har aldrig sagt att jag kommer att lära mig allt under en sommar.
Man kan inte lära sig allt, man behöver inte veta allting, och det har jag sagt. Men man kan däremot lära sig grunderna så att man vet vad man ger sig in på innan.
Jag vet mycket väl att man lär sig på vägen. Allt kan man inte från början, men man kan ha lärt sig åtminstone en del innan man ger sig in på något som tar tid, pengar, osv.
Och jag vet även att det inte finns en "idealhäst" har jag skrivit det? Alla hästar är olika bra och dåliga egenskaper.
Även att kunna rykta, leda, mocka osv var tre exemplar.
Men tänk om det är så att hästen är svår att leda in i hagen? Sadla, tränsa, m.m?

Ingen har frågat mig om jag kan ta hand om deras häst pga det finns inga som har hästar (förutom några tjuriga grannar), men jag har däremot blivit frågad om jag vill t.ex rida på en häst som går nere hos våra grannar på en gång, första gången som jag träffade ägaren. Förutom grannarna och hästägaren som frågade mig om jag ville rida, så finns det inga andra i närheten. Dessutom så har vi inget stall eller hagar. Så, ganska svårt.

Jag själv när jag var yngre kunde döma andra ganska fort..jag tror man lär sig genom livet.
Dock spelar väldigt mycket in att vi ser olika på saker, lär oss på olika sätt och en del har jättesvårt att hantera att andra gör olika. (vilket spelar stor roll vilken typ av människor tex som står i samma stall hur stallklimatet blir)
Sen inser man att det är inte så många hästar som faktiskt lider, att man oftast antar saker när man dömer andra..och har man sett riktig vanvård på nära håll så blir plötsligt taket väldigt högt.

Om det är vanvård i allmänhet (och inte bara nybörjare) så är det än del av dom hästar här i Sverige, men som tur är så är folk bra på att anmäla när man ser vanvård och djurplågeri.

Så mitt tips är, var lite ödmjuk mot andra och var inte så snabb på att döma :)

Ska man döma ut någons hästhantering eller skötsel ska man vara relativt insatt i deras liv/vardag och ha bra belägg för varför de inte är lämpliga och det måste bedömas i nuet och inte vad som eventuellt kan hända. Resten är bara antaganden.

Vänta lite nu.
Är jag inte ödemjuk? :(
Nej, jag vet vad du menar. Men oftast så är jag ganska ödmjuk. (Tycker dom flesta, så jag utnämner inte mig själv)
(Angående tjejen som har köpt häst, jag ska vänta och se hur det går med dom).
 
Jag förstår inte dina trådar.... du postar en åsikt som inte är ngn diskussion öht, utan bara förkunnar din åsikt.
Dessutom har du synpunkter på en tjej du tydligen känner, när du själv inte heller har ngn större erfarenhet av hästar, men har synpunkter på hur/varför/vilket sätt ngn annan har häst på likväl. Det blir jättekonstigt att argumentera det du gör i det sammanhanget.

Ju mer synpunkter folk har om hur saker ska/bör gå tillväga osv, har jag lärt mig i mitt långa hästliv, ju mer orutinerade brukar folk vara faktiskt. Själva tjusningen med hästar för de flesta är just att det alltid finns mer att lära sig, och man är aldrig ngnsin fulllärd. Det brukar man inse ju längre man hållt på....
 
Man måste inte ha ridit i fem år på ridskola för att kunna köpa en häst, alla utvecklas olika snabbt. Har inte sagt "du måste ha ridit i fem år, sen kan du skaffa häst" utan jag har inte satt några tidsgränser, jag har sagt den kunskap som jag tycker att man ska ha innan man köper häst för att underlätta det för både ägaren och hästen.
Jag har aldrig sagt att jag kommer att lära mig allt under en sommar.
Man kan inte lära sig allt, man behöver inte veta allting, och det har jag sagt. Men man kan däremot lära sig grunderna så att man vet vad man ger sig in på innan.
Jag vet mycket väl att man lär sig på vägen. Allt kan man inte från början, men man kan ha lärt sig åtminstone en del innan man ger sig in på något som tar tid, pengar, osv.
Och jag vet även att det inte finns en "idealhäst" har jag skrivit det? Alla hästar är olika bra och dåliga egenskaper.
Även att kunna rykta, leda, mocka osv var tre exemplar.
Men tänk om det är så att hästen är svår att leda in i hagen? Sadla, tränsa, m.m?

Fast mycket av det du argumenterat om pekar mot att du inte alls ansett att alla har rätt att utvecklas i sin takt och på sitt sätt.
Du har pekat mot att man ska kunna si eller så mycket , ha si eller så mycket tid i erfarenhet före man tänker skaffa eller ansvara för en egen häst (vilket då även säger emot dig själv) utan att prata om helheten, folk som vägrar ta hjälp osv..som låter helt konstigt.. Och allt vad jag försökt förklara är att det finns så himla mycket som man faktiskt inte lär sig före man har häst och att ingen kan veta vad andra har för förutsättningar såvida man inte är väldigt väldigt insatt i läget (vilket vi aldrig fått svar på?)

Du måste också förstå att ridning och hästskötsel ibland är helt olika områden som man måste skilja på men också se som en helhet dock. Det finns ingenting som säger att en person som ridit i 10 år kan ett dugg om hästskötsel.

Känns som jag sagt det mesta, men jag råder dig..kritisera inte andra för hårt ang ämnet om det är så att hästarna mår bra, du kommer att skapa dig ovänner i onödan.
 
Senast ändrad:
Min pappa tog hand om mina hästar när jag åkte iväg och pluggade 2 terminer.
Hans kunskap är att veta var fram och bak är på en häst och hur man sätter på grimma och grimskaft.
Gick klockrent även när en av hästarna fick lättare kolik.
 
Jo, fast problemet är ju att hästen blir lidande och DET är inte okej, tycker jag.

Naturligtvis är det inte ok att en häst blir lidande på grund av okunskap men man kan enligt lag inte hindra en människa att köpa en häst, man kan bara enligt lag förbjuda dem om hästen lider stort.
Det finns människor utan kunskap som skaffar häst men de blir ofta inte så långvariga som hästägare då de ofta har mer bekymmer än glädje av sitt hästägande. De som hänger kvar som hästägare är ofta väldigt vetgiriga och kör tjugo frågor metoden, det stora problemet där är väl när de inte vet vilka goda råd de ska lyssna på.
 
Jag förstår inte dina trådar.... du postar en åsikt som inte är ngn diskussion öht, utan bara förkunnar din åsikt.
Dessutom har du synpunkter på en tjej du tydligen känner, när du själv inte heller har ngn större erfarenhet av hästar, men har synpunkter på hur/varför/vilket sätt ngn annan har häst på likväl. Det blir jättekonstigt att argumentera det du gör i det sammanhanget.

Ju mer synpunkter folk har om hur saker ska/bör gå tillväga osv, har jag lärt mig i mitt långa hästliv, ju mer orutinerade brukar folk vara faktiskt. Själva tjusningen med hästar för de flesta är just att det alltid finns mer att lära sig, och man är aldrig ngnsin fulllärd. Det brukar man inse ju längre man hållt på....

Om det inte inleder en diskussion, varför är då detta en tråd på 5 sidor?
Och kolla rubriken, den är ställd som en fråga. Sedan kommer min åsikt.
Tänker inte diskutera tjejen mer, det var endast ett exemplar.
Vem har sagt att jag inte har erfarenhet? Har jag inte erfarenhet för att jag har olika åsikter? Gör dessa åsikter som jag skriver här, att jag är en dålig ryttare och skötare?

Jag har också rutiner när jag är i stallet, när jag var yngre så planerade jag till och med hur min dag skulle vara i stallet en vardag och skrev en bok om hästar.. (:banghead:)
Jag vet att man aldrig är fullärd. Mycket väl.
Långt innan jag ens startade den här tråden. Har inte sagt att man måste vara fullärd heller.
 
Fast mycket av det du argumenterat om pekar mot att du inte alls ansett att alla har rätt att utvecklas i sin takt och på sitt sätt.
Du har pekat mot att man ska kunna si eller så mycket , ha si eller så mycket tid i erfarenhet före man tänker skaffa eller ansvara för en egen häst (vilket då även säger emot dig själv) utan att prata om helheten, folk som vägrar ta hjälp osv..som låter helt konstigt.. Och allt vad jag försökt förklara är att det finns så himla mycket som man faktiskt inte lär sig före man har häst och att ingen kan veta vad andra har för förutsättningar såvida man inte är väldigt väldigt insatt i läget (vilket vi aldrig fått svar på?)

Du måste också förstå att ridning och hästskötsel ibland är helt olika områden som man måste skilja på men också se som en helhet dock. Det finns ingenting som säger att en person som ridit i 10 år kan ett dugg om hästskötsel.

Känns som jag sagt det mesta, men jag råder dig..kritisera inte andra för hårt ang ämnet om det är så att hästarna mår bra, du kommer att skapa dig ovänner i onödan.

Jag skrev att antagligen så borde man vara med hästar i X år, istället för att vara med dom i X år/månader/dagar för att då har man kunnat vara mer med hästar om man är där en dag i veckan/två/tre/fyra osv.
Och ja, du har förklarat det att man inte kan allt innan man skaffar häst. Jag vet det, men är det inte bättre att vara åtminstone lite förberedd och veta vad man ger sig in på?

Vet att det är olika områden, och när jag tänker hästar, så tänker jag ridning och skötsel. Fast, borde inte en person som har ridit tio år på t.ex ridskola, borde då dom inte ha åtminstone ryktat en häst? Om dom inte har gjort mer så tycker dom nog bara om ridningen och inte skötsel, eller så är dom inte så intresserade av något.

Okej, vi gör såhär.
Jag kommer att ha min åsikt om att jag tycker att nybörjare inte borde skaffa hästar för att det finns större risker för att något går fel. Men, jag tycker också att det kan gå bra. Det beror på intresset.Du har däremot ändrat på en del av mina åsikter, t.ex att om man står i ett stall med erfarna personer som kan hjälpa till varje dag, så går det bra. Eller om man har tränare inom skötsel och ridning så går det bra.
Du får ha din åsikt om att nybörjare kan skaffa hästar.
Ok? För att jag känner att det inte leder någonstans, längre.
 
@Ryttaren Ett par frågor innan jag går på sista sidan:

Vad är det för skillnad för HÄSTENS skull om du hyr eller köper den? Köper man kan man sälja. Hyr man lämnar man tillbaka. Det är fortfarande miljöbyte vilket är en stress för djuret i fråga.

Till och med min sambo som är helt ointresserad av hästar kan garanterat se att min häst har sår, rör sig konstigt eller liknande. Kanske missar de minsta hältorna men det gör även erfarna ryttare. Så, en fråga riktad till dig: vet du när man ringer veterinär på ett sår?

Och, du kan hälsa den där tjejen du känner lite halvt, i all välmening, att ibland har vissa kliniker (en klinik i Uppsala bland annat) lite temadagar där man går igenom lite sjukdomar, hur man lindar ben utan att hästen får tryck av bandaget osv som kan vara vettigt att gå på. Jag kan säga såhär: Jag kan inte linda hästben med ett sånt där ordentligt bandage med bomull som de får vid stora sår. Det kasar ner, blir ojämt osv. Det är klart att det går att öva på men det är attans dyrt att köpa bandageprylar så jag väljer att hoppas på att hästen inte gör sig illa och när den gör det tar jag hjälp. Vid något tillfälle, när ingen annan hjälp fanns att tillgå, fick jag ringa veterinär för att lägga om bandaget. Attans dyrt men det får man ta när man inte lärt sig.

Angående fång: min ponny fick väldigt skumma symtom vid ett tillfälle. Hon stod och hängde och veterinär tillkallades, testades för fästingsjukdomar. Någon dag senare flyttade hon sig inte i hagen ens när man försökte spöa in henne (för att lasta och åka till veterinär givetvis) så distriktsveterinär tillkallades för att ge smärtlindring så vi kunde få iväg henne till klinik. Visade sig vara fång. Då hade jag ägt henne i runt 10 år och ändå kunde jag inte konstatera fång. Man behövde inte vara Einstein för att konstatera att något var fel dock. Visste jag hur man behandlar det? Nä, inte en suck. Det visste veterinärer och hovslagare. Jag tyckte att det var kört och bara att avliva men de fick ju rätt på det. Så länge man bryr sig om djuret och tillkallar hjälp när det är något som verkar knas är det ju inga problem i världen.
 
Senast ändrad:
Kom på att jag känner än som sålde sin häst till en som bara ridit på turridning och några gånger hos en kompis.

Kravet var en snäll häst att rida, nu 5 år senare letar hon ny häst med samma egenskaper då den första skadade sig i hagen.

Hon har hästarna hemma med sina 100 mjölk kor.

Har gått hur bra som hälst för henne.
 
Kom på att jag känner än som sålde sin häst till en som bara ridit på turridning och några gånger hos en kompis.

Kravet var en snäll häst att rida, nu 5 år senare letar hon ny häst med samma egenskaper då den första skadade sig i hagen.

Hon har hästarna hemma med sina 100 mjölk kor.

Har gått hur bra som hälst för henne.

Ett exemplar att det kan gå bra, som sagt, det kan gå bra eller dåligt.
 
@Ryttaren Ett par frågor innan jag går på sista sidan:

Vad är det för skillnad för HÄSTENS skull om du hyr eller köper den? Köper man kan man sälja. Hyr man lämnar man tillbaka. Det är fortfarande miljöbyte vilket är en stress för djuret i fråga.

Till och med min sambo som är helt ointresserad av hästar kan garanterat se att min häst har sår, rör sig konstigt eller liknande. Kanske missar de minsta hältorna men det gör även erfarna ryttare. Så, en fråga riktad till dig: vet du när man ringer veterinär på ett sår?

Och, du kan hälsa den där tjejen du känner lite halvt, i all välmening, att ibland har vissa kliniker (en klinik i Uppsala bland annat) lite temadagar där man går igenom lite sjukdomar, hur man lindar ben utan att hästen får tryck av bandaget osv som kan vara vettigt att gå på. Jag kan säga såhär: Jag kan inte linda hästben med ett sånt där ordentligt bandage med bomull som de får vid stora sår. Det kasar ner, blir ojämt osv. Det är klart att det går att öva på men det är attans dyrt att köpa bandageprylar så jag väljer att hoppas på att hästen inte gör sig illa och när den gör det tar jag hjälp. Vid något tillfälle, när ingen annan hjälp fanns att tillgå, fick jag ringa veterinär för att lägga om bandaget. Attans dyrt men det får man ta när man inte lärt sig.

Angående fång: min ponny fick väldigt skumma symtom vid ett tillfälle. Hon stod och hängde och veterinär tillkallades, testades för fästingsjukdomar. Någon dag senare flyttade hon sig inte i hagen ens när man försökte spöa in henne (för att lasta och åka till veterinär givetvis) så distriktsveterinär tillkallades för att ge smärtlindring så vi kunde få iväg henne till klinik. Visade sig vara fång. Då hade jag ägt henne i runt 10 år och ändå kunde jag inte konstatera fång. Man behövde inte vara Einstein för att konstatera att något var fel dock. Visste jag hur man behandlar det? Nä, inte en suck. Det visste veterinärer och hovslagare. Jag tyckte att det var kört och bara att avliva men de fick ju rätt på det. Så länge man bryr sig om djuret och tillkallar hjälp när det är något som verkar knas är det ju inga problem i världen.

Det är svårare att sälja, enklare att hyra. Dessutom om det blir dåligt för hästen när den hyrs, så lämnas den ändå tillbaka och kan få upp t.ex hullen igen. Men det krävs en bra personlighet för att man ska kunna hyra ut hästen.

Man ska kolla var såret sitter, t.ex om det är i en ledkapsel. Också ska man kolla hur mycket det blöder. Menar du t.ex hälta osv vidare också, eller mer såren som hästen kan få av stenar, pinnar osv?
Och ja, hon borde gå på en sådan temadag. Speciellt om hon vill undvika större kostnader för hennes föräldrar. Kan tipsa hennes kusin som bor närmare henne om det.

Och väldigt tur att det gick bra med din ponny, skönt att du inte behövde avliva.
En del kan ju se när det är problem, andra inte.
 
Du gör allt så komplicerat. Varför inte konstatera att alla som ser till att de hästar de äger tas om hand på ett bra vis är kvalificerade att vara hästägare och det oavsett förkunskap. Huvudsaken är att hästen har det bra, allt annat är ovässentligt i sammanhanget.
 
För vem blir det enklare att hyra än köpa? Inte hästen i alla fall för den har igen aning om om det har skrivits på några papper om ägarbyte eller inte.
 
För vem blir det enklare att hyra än köpa? Inte hästen i alla fall för den har igen aning om om det har skrivits på några papper om ägarbyte eller inte.

Man har inte hästen någon längre tid. Det blir bättre för ryttaren (mer erfarenhet innan man köper egen) och t.ex om hästen går ner så kan den få upp sin hull igen hos sin ägare.
 
Man har inte hästen någon längre tid. Det blir bättre för ryttaren (mer erfarenhet innan man köper egen) och t.ex om hästen går ner så kan den få upp sin hull igen hos sin ägare.

Och för hästen spelar det mindre roll om den hyrs 2 månader eller blir såld 2 månader efter man köpt den.
 
Man har inte hästen någon längre tid. Det blir bättre för ryttaren (mer erfarenhet innan man köper egen) och t.ex om hästen går ner så kan den få upp sin hull igen hos sin ägare.

Fast det är ju lika illa oavsett om du köper eller lånar någons häst. Oavsett ska hästen inte gå ner i hull eller annat för då kan man ju olämplig/bör skaffa mer kunskap.

Det är nog därför det är svårare idag att hyra häst också, för det är större risk att engagemanget är lägre ofta för att det inte är ens egen häst man lägger ner samma pengar på. Inget du ska ta åt dig av, men det finns många hästägare som fått tillbaka foderhästar i dåligt skick och det är ingen ursäkt eller fördel för någon annan "att träna" heller utan antigen så har man sunt förnuft eller inte som speglar sig hur bra hästen vårdas och vi är nästan tillbaka på samma ruta att den kan bli misskött av någon som har erfarenhet av hästar i 10 år som någon med bara 10 månader..Allt har att göra med är man intresserad av att det ska gå bra/man tar reda på vad som är rätt eller inte?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 994
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 135
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp