Ska man köpa häst utan erfarenhet?

Jag skrev att antagligen så borde man vara med hästar i X år, istället för att vara med dom i X år/månader/dagar för att då har man kunnat vara mer med hästar om man är där en dag i veckan/två/tre/fyra osv.
Och ja, du har förklarat det att man inte kan allt innan man skaffar häst. Jag vet det, men är det inte bättre att vara åtminstone lite förberedd och veta vad man ger sig in på?

Vet att det är olika områden, och när jag tänker hästar, så tänker jag ridning och skötsel. Fast, borde inte en person som har ridit tio år på t.ex ridskola, borde då dom inte ha åtminstone ryktat en häst? Om dom inte har gjort mer så tycker dom nog bara om ridningen och inte skötsel, eller så är dom inte så intresserade av något.

Okej, vi gör såhär.
Jag kommer att ha min åsikt om att jag tycker att nybörjare inte borde skaffa hästar för att det finns större risker för att något går fel. Men, jag tycker också att det kan gå bra. Det beror på intresset.Du har däremot ändrat på en del av mina åsikter, t.ex att om man står i ett stall med erfarna personer som kan hjälpa till varje dag, så går det bra. Eller om man har tränare inom skötsel och ridning så går det bra.
Du får ha din åsikt om att nybörjare kan skaffa hästar.
Ok? För att jag känner att det inte leder någonstans, längre.

Självklart har alla rätt till sin åsikt, men ibland måste man bara få förklara hur "verkligheten" kan se ut och att det kan gå bra ändå.

Det är alltid bra att vara lite förberedd, men ibland behöver det inte gå till överdrift och bara enl denna tråd finns det ett antal som kan visa att det kan gå vägen ändå utan vissa förkunskaper.

Och det är som du säger i andra stycket, det finns de som hållit på med hästar länge men som inte kan mycket mer än nybörjaren för att deras intresse inte är så stort i slutändan, de har inte velat lära sig mer än så.
 
Om det blir dåligt för hästen när den hyrs så BLIR DET DÅLIGT FÖR HÄSTEN NÄR DEN HYRS!

Ridlägerverksamheter tex brukar ju hyra ut sina hästar aug-juni, för att sedan låta dem gå ridläger under sommaren, där finns ingen tid i verksamheten för att rehaba hästar som misskötts av hyrtagaren. Att hyra häst med inställningen "då kan ju någon annan fixa det man gjort fel" känns superskevt. Tar man ansvar för djur, varesig man tar på sig äganderätten eller bara lånar/hyr/är djurvakt så går man in med djurets bästa i fokus. Att det är bättre för människan att hyra än att köpa, jo, det är mindre risk, men med mindre risk kommer ofta mindre engagemang. Som många påpekar, hästen tar ju flytten lika illa oavsett vilket kontrakt som skrivits.

Sedan förstår jag inte riktigt varför någon utan intresse och engagemang skulle köpa häst. Visst vet jag några föräldrar som ser barnets brinnande intresse, köper en outbildad häst/pensionerad travare för prislappens skull utan att inse hur mycket jobb det krävs. Även dessa familjer brukar få upp ögonen, lära sig mer, söka hjälp eller sälja när det inte fungerar. Det är liksom ingen som tycker att det är kul när det inte går bra.

och som en parantes, det är skillnad på rutin och rutiner. Rutinerad ryttare/hästmänniska betyder inte "först mockar jag, sen gör jag matpåsar och sedan borstar jag och rider"-rutiner (som jag tyckte mig läsa någonstans, vanligt missförstånd) utan att man skaffat sig rutin=erfarenhet. Alla som håller på med hästar har ju någon form av rutin, nybörjaren som ridit fem gånger har mer rutin än kompisen som bara klappat hamstrar hela sitt liv, Malin Baryard har mer rutin än duktigaste eleven på ridskolan osv.
 
Om det blir dåligt för hästen när den hyrs så BLIR DET DÅLIGT FÖR HÄSTEN NÄR DEN HYRS!

Ridlägerverksamheter tex brukar ju hyra ut sina hästar aug-juni, för att sedan låta dem gå ridläger under sommaren, där finns ingen tid i verksamheten för att rehaba hästar som misskötts av hyrtagaren. Att hyra häst med inställningen "då kan ju någon annan fixa det man gjort fel" känns superskevt. Tar man ansvar för djur, varesig man tar på sig äganderätten eller bara lånar/hyr/är djurvakt så går man in med djurets bästa i fokus. Att det är bättre för människan att hyra än att köpa, jo, det är mindre risk, men med mindre risk kommer ofta mindre engagemang. Som många påpekar, hästen tar ju flytten lika illa oavsett vilket kontrakt som skrivits.

Sedan förstår jag inte riktigt varför någon utan intresse och engagemang skulle köpa häst. Visst vet jag några föräldrar som ser barnets brinnande intresse, köper en outbildad häst/pensionerad travare för prislappens skull utan att inse hur mycket jobb det krävs. Även dessa familjer brukar få upp ögonen, lära sig mer, söka hjälp eller sälja när det inte fungerar. Det är liksom ingen som tycker att det är kul när det inte går bra.

och som en parantes, det är skillnad på rutin och rutiner. Rutinerad ryttare/hästmänniska betyder inte "först mockar jag, sen gör jag matpåsar och sedan borstar jag och rider"-rutiner (som jag tyckte mig läsa någonstans, vanligt missförstånd) utan att man skaffat sig rutin=erfarenhet. Alla som håller på med hästar har ju någon form av rutin, nybörjaren som ridit fem gånger har mer rutin än kompisen som bara klappat hamstrar hela sitt liv, Malin Baryard har mer rutin än duktigaste eleven på ridskolan osv.

Hästen kan åtminstone hjälpas efteråt.
Om det är en bra ridskola så skulle dom inte låta t.ex en för mager häst gå på ridlektionerna. Dessutom så kan sedan inte omhändertagaren hyra därirån (som sagt, om det är en bra) om dom visar spår av misskötsel. Annars så är det en riktigt skum ridskola.

Dom flesta här menade nog en person som har mindre intresse/nästan inget alls för hästar än t.ex nybörjaren som kanske t.ex tänker och pluggar på hästar.
Om dom förstår att det går dåligt och skaffar hjälp så borde det gå bra.
Rutin är något, och att man är erfaren. Däremot rutinerad betyder att man är skicklig, och rutiner betyder samma som rutin, man gör det varje dag.

Hur många KÄNNER egentligen någon som "helt utan kunskap" skaffat häst, utan motivation att lära sig mer? Där det gått jättejättefel?

Det finns inte så många som skaffar helt utan kunskap, men det finns många som har lite kunskap, skaffar häst, tror att dom kan ta hand om den själv också går det helt fel.
 
Hästen kan åtminstone hjälpas efteråt.

[...]
Det finns inte så många som skaffar helt utan kunskap, men det finns många som har lite kunskap, skaffar häst, tror att dom kan ta hand om den själv också går det helt fel.
Hästen kan ju hjälpas efter att ha blivit "tvångsomhändertagen" från ägare också. Det är liksom inte grejen. Grejen är att det förstör för verksamheten som hyr ut, att få tillbaka en misskött häst just till perioden den ska kunna jobba. Samt att hästen utsätts för lidande oavsett. Lidande orsakat av hyrtagare ÄR lika illa som lidande orsakat av ägare.

Vilka är det du pratar om när du säger många? De flesta i tråden verkar snarare ha exempel på när det går bra, än historier om folk som köper häst och missköter den grovt pga okunskap?
 
Hur många KÄNNER egentligen någon som "helt utan kunskap" skaffat häst, utan motivation att lära sig mer? Där det gått jättejättefel?

Känner är att ta i men en bekant till lillsyrran fick en häst som "plåster på såren" av föräldrarna när storasystern tog livet av sig. Lite för mycket häst och lite för vek ryttare. Såldes kort därefter till medryttaren för att dottern tappade intresset. Kan tycka att stallkamraterna borde ha fångat upp det tidigare, framför allt stallägarna när hästen släpptes ut klippt mitt i vintern utan täcke men den överlevde det med. Som vi pratat om många gånger sista tiden på Senior så tänker man inte helt klart när man är i sorg/chock.

Min faster däremot som inte kunde mycket om hästar gjorde, som motvikt, en jäkla resa med sin häst. Köpte en väldigt grön unghäst och det blev en jättefin häst sen. Gjorde mycket trickträning och hästen plockade upp vantar från marken när man red, otroligt känslig att sitta på och man behövde bara harkla sig om den inte lyssnade etc. En attans svår häst som bet och sparkade när den flyttade till min faster som med rätt hjälp blev superfin.
 
Känner är att ta i men en bekant till lillsyrran fick en häst som "plåster på såren" av föräldrarna när storasystern tog livet av sig. Lite för mycket häst och lite för vek ryttare. Såldes kort därefter till medryttaren för att dottern tappade intresset. .
den såldes kort därefter, ägaren tabbade sig några ggr (om jag fattat rätt) men var inte helt ovillig att lära sig mer?
 
Känner är att ta i men en bekant till lillsyrran fick en häst som "plåster på såren" av föräldrarna när storasystern tog livet av sig. Lite för mycket häst och lite för vek ryttare. Såldes kort därefter till medryttaren för att dottern tappade intresset. Kan tycka att stallkamraterna borde ha fångat upp det tidigare, framför allt stallägarna när hästen släpptes ut klippt mitt i vintern utan täcke men den överlevde det med. Som vi pratat om många gånger sista tiden på Senior så tänker man inte helt klart när man är i sorg/chock.

Min faster däremot som inte kunde mycket om hästar gjorde, som motvikt, en jäkla resa med sin häst. Köpte en väldigt grön unghäst och det blev en jättefin häst sen. Gjorde mycket trickträning och hästen plockade upp vantar från marken när man red, otroligt känslig att sitta på och man behövde bara harkla sig om den inte lyssnade etc. En attans svår häst som bet och sparkade när den flyttade till min faster som med rätt hjälp blev superfin.

Djur är bra att vara med när man sörjer eller är i chock, men ett djur som behöver större ansvar tar istället bara på energin (beror ju också på hur ryttaren är, en del kanske rider och sköter hästar för att glömma det andra, medans för andra blir det bara jobb)

Ett exempel på att det kan gå bra, riktigt bra faster! Hon måste ha en känsla för häst och djurhantering.
 
Känner är att ta i men en bekant till lillsyrran fick en häst som "plåster på såren" av föräldrarna när storasystern tog livet av sig. Lite för mycket häst och lite för vek ryttare. Såldes kort därefter till medryttaren för att dottern tappade intresset. Kan tycka att stallkamraterna borde ha fångat upp det tidigare, framför allt stallägarna när hästen släpptes ut klippt mitt i vintern utan täcke men den överlevde det med. Som vi pratat om många gånger sista tiden på Senior så tänker man inte helt klart när man är i sorg/chock.

Min faster däremot som inte kunde mycket om hästar gjorde, som motvikt, en jäkla resa med sin häst. Köpte en väldigt grön unghäst och det blev en jättefin häst sen. Gjorde mycket trickträning och hästen plockade upp vantar från marken när man red, otroligt känslig att sitta på och man behövde bara harkla sig om den inte lyssnade etc. En attans svår häst som bet och sparkade när den flyttade till min faster som med rätt hjälp blev superfin.

Lånar det här inlägget och skulle nog jag med vilja se bättre exempel på när det gått riktigt illa i samband med detta ämne, dvs den som skaffar häst på lite kunskap där det gått riktigt illa.

Jag tycker inte att vanvård eller misskötsel behöver beröra en häst som är lite för mycket för ryttaren. Inte heller en häst som klipps och går utan täcke på vintern (det finns hästar som klarar det).
I hela tråden saknar jag exempel på riktiga problem.

För mig är exemplen mer: mager häst som får dåligt/fel mängd foder eller en extremt fet häst, skyddas inte från väder och vind om den behöver, får inte gå ut, smutsiga bäddar, smutsigt eller avsaknade av vatten, eftersatt hovvård, inte ta ut veterinär för vård om nödvändigt, vistas i farliga miljöer, får skador av utrustningen den bär, rids på ett väldigt skadligt sätt, blir misshandlad etc..Alltså en häst som far illa pga okunskap och oengagemang i djurets vård.

Själv tänker jag lite, ska man oroa sig för det värsta kanske man ska ha nåt belägg för att det är en vanlighet eller åtminstone kunna ha nåt slags exempel.

Själv har jag ett antal men det berör bara personer som haft häst i flera år men som av genom sin brist på engagemang därigenom inte vårdat hästarna rätt.
 
Senast ändrad:
den såldes kort därefter, ägaren tabbade sig några ggr (om jag fattat rätt) men var inte helt ovillig att lära sig mer?

Jo, som jag förstod det var inte ägaren särskilt intresserad egentligen. Nu pratade jag inte med tjejen personligen men det verkade mest vara roligt i början och sen fick medryttare och kompisar ta över.
 
Jo, som jag förstod det var inte ägaren särskilt intresserad egentligen. Nu pratade jag inte med tjejen personligen men det verkade mest vara roligt i början och sen fick medryttare och kompisar ta över.
dåså, då led väl inte hästen om andra tog hand om den?

eller jag kanske bara läser det jag vill läsa, heh.
 
Själv har jag ett antal men det berör bara personer som haft häst i flera år men som av genom sin brist på engagemang därigenom inte vårdat hästarna rätt.

Av exemplen du gav där i inlägget måste jag skriva under på att det är vanligt att det händer med folk som hängt med länge. Pinsamt vanligt, särskilt med hovvård, utrustning och vikt. En som är ny i sporten och som bestämmer sig för att skaffa häst sådär hux flux är nog ofta mer intresserad av att leja bort saker som sadelutprovning och hovvård. Dock är det svårt med hull, man förstår inte hur illa det kan skada hästen i längden. Nu för tiden är det SÅ vanligt med feta hästar så det är inte sant. Det är verkligen helt otroligt och stor del av dessa ser inte ens att hästen har överhull.
 
Man har inte hästen någon längre tid. Det blir bättre för ryttaren (mer erfarenhet innan man köper egen) och t.ex om hästen går ner så kan den få upp sin hull igen hos sin ägare.

Så hyrhästar är någon speciel sort som man inte behöver lika mycket kunskap för att sköta om och det är oekj om de svälter?

Ja förutom det faktum att man kan hyra häst i en timmer eller många år. Det kan vara av engagerade ägare eller folk som i princip är onåbara.
 
dåså, då led väl inte hästen om andra tog hand om den?

eller jag kanske bara läser det jag vill läsa, heh.

Nä alltså, det blev ju inget vanvårdsfall men några tabbar på hästens bekostnad kostade det ju (blir det ju förvisso för en annan med). Tänker främst på täckena, nyklippt i smällkalla vintern. Att ridas fel klarar ju en normaltränad häst under en tid innan den stupar. Mest fel blev det ju för tjejen och hennes familj som fick hästen som "last" i stället för ljus i tillvaron.

Står i alla fall fast vid att nybörjare ofta törstar efter kunskap mer än "erfarna" förstagångare så att säga för ofta är det ju så. Alltså ingenting emot att oerfarna skaffar häst utan att det faktiskt händer att det går tokigt.
 
Står i alla fall fast vid att nybörjare ofta törstar efter kunskap mer än "erfarna" förstagångare

Det håller jag med om och problemet i sig är ju snarare att när man slutat bry sig/slutar ha intresse/slutar analysera, det är då det kan inträffa att djuret far illa inte för att man är nybörjare i sig (vilket jag pekat mot).

Jag känner till mer fall där ägare "redan vet/kan allt" de tror är nödvändigt och de är de som är mest olämpliga i min mening och de farligaste för det är dem som gör minst av en situation för att de är så övertygade om att de gör rätt hela tiden.

Så egentligen borde ämnet vara "ska man ha häst om man inte är inte är engagerad?" och där tror jag man är ganska enig om svaret..nej troligen inte.
 
Så hyrhästar är någon speciel sort som man inte behöver lika mycket kunskap för att sköta om och det är oekj om de svälter?

Ja förutom det faktum att man kan hyra häst i en timmer eller många år. Det kan vara av engagerade ägare eller folk som i princip är onåbara.

Jag har sagt flera gånger, om något går fel så lider inte hästen av de lika länge som en egen häst gör, som man har tills den dör.
Självklart så ska man inte låta den svälta, men hästen är säkrare eftersom att den tillhör fortfarande ägaren (dom borde väll kunna åka och hälsa på sin häst, och ta hem den om den far illa?)
 
Jag tycker inte att lidandet är okej, och jag tycker att man ska också ha lite kunskap innan man hyr, för att hästen inte ska svälta.
 
Jag har sagt flera gånger, om något går fel så lider inte hästen av de lika länge som en egen häst gör, som man har tills den dör.
Självklart så ska man inte låta den svälta, men hästen är säkrare eftersom att den tillhör fortfarande ägaren (dom borde väll kunna åka och hälsa på sin häst, och ta hem den om den far illa?)

Det finns inga garantier för att en häst mår bra hos den som lånat den och går det illa finns det massor som kan ställa till det, vissa ägare har inte ens kunnat bara hämta hästen heller pga avtal osv då man inte alltid får hämta saker man lånat ut (en häst räknas i mycket som en pryl enl lagen i det fallet tyvärr). Har du då lånat ut hästen och avtalat om tiden så kan det innebära att hästen måste stanna så länge och då spelar det ingen roll hur mycket ägaren hälsat på eller inte.
Sök bara här på ämnet så får du ta del av hur illa det kan gå. Ägare som hälsat på sin häst och finner den totalt avmagrad trots att man trodde att hyrestagaren var vettig, ägare som får tillbaka skadade hästar..ja listan kan göras lång.

Ett lidande bedöms inte bara hur länge det pågått, utan vad för slags lidande. Ett kort lidande kan innebära stora konsekvenser för framtiden så som du ser det kan man inte tänka.

En häst behöver man inte ha tills den dör. Kan man inte ha den kvar bör man sälja den eller ta bort den..värre är det då med de som klamrar sig fast vid hästen som de kanske inte kan ha tex ekonomiskt, då är vanvård en stor risk.

Det låter som att du måste ut i verkligheten och ta del av andras erfarenheter och sluta spekulera så mycket eller läsa på..det är inte alltid så solklart.
 
Senast ändrad:
Jag har sagt flera gånger, om något går fel så lider inte hästen av de lika länge som en egen häst gör, som man har tills den dör.
Hur länge (och mycket) hästen lider har inget med ägarförhållandet att göra. Det beror på hur länge hästen far illa. Om hyrhästar som hamnar hos helt oerfarna ägare stannar länger eller kortare tid än köpehätar vet vi inte, ditt antagande är rena spekulationer.

Självklart så ska man inte låta den svälta, men hästen är säkrare eftersom att den tillhör fortfarande ägaren (dom borde väll kunna åka och hälsa på sin häst, och ta hem den om den far illa?)
Vad ägaren bör och inte bör göra är ointressant men vad jag vet hör det till ovanligheterna att hyrhästägare kommer och hälsar på. Frekvensen på besöken är med all säkerhet obetydlig i förhållande till antalet besök i stort som kan se hästen tillstånd, rent sunt förnuft säger att en ägare inte kommer och hälsar på oftare än grannar, besökare, passerande, stallkompisar, stallägare, djurskyddet mm ser hästen.

Du har en väldigt otervlig inställning till hyrhästar, varför anser du att de ska stå ut med det som du vill förhindra att andra hästar utsättsfrån? Är inte alla hästar värda lika mycket i hästvärde?
 
Jag tycker inte att lidandet är okej, och jag tycker att man ska också ha lite kunskap innan man hyr, för att hästen inte ska svälta.

Hur ska du ha det, nyss tyckte du att mankunde hyra en häst istället för att köpa en om man inte var så kunnig? Att ens formen för engagemang spelar roll verkar heldumt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 974
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 132
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 235
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp