Ska man köpa häst utan erfarenhet?

Jag har sagt flera gånger, om något går fel så lider inte hästen av de lika länge som en egen häst gör, som man har tills den dör.
Självklart så ska man inte låta den svälta, men hästen är säkrare eftersom att den tillhör fortfarande ägaren (dom borde väll kunna åka och hälsa på sin häst, och ta hem den om den far illa?)

Det är sällan ägaren är så engagerad i en hyrhäst att den kommer och besöker ofta vad jag förstått. Man hyr ju ut den för att slippa ta ansvar för den av en eller annan anledning. Kanske för att man inte kan, inte har intresse, inte har tid osv. Det behövs inte särskilt lång tid för att hästen behöver ordentlig rehab eller är totalt förstörd om det vill sig illa så av den anledningen är det inte "okej" bara för att den är hyrhäst en tid. Inte alla människor hyr kortare tid såsom under sommaren heller. Hästen kan ridas fel, man missar sjukdomar, sår, hästen får ett illasittande överben och det finns inte kunskap att förstå merskadorna det kan ge etc. Detta missar även erfarna ryttare. Du kan inte skydda hästen mot okunskap, hur mycket du än vill.

Sen funderar jag på, hästar är ju en vara som "kommer och går". Man köper en häst, kommer på att man inte matchar, ekonomin förändras, intresset svalnar osv. Man säljer hästen. Man kanske har för många hästar, säljer av några stycken. Hästar är inte som kaniner och marsvin, de lever länge och de byter hem. Ofta. Annars hade du inte sett annonser på erfarna, duktiga hästar och ponnyer.
 
@Ryttaren Jag har förstått det som att för dig själv är det bäst att hyra häst under en tid för att lära sig mer grundläggande saker och få känna på hur det är att ha häst. Men det blir konstigt när du uttrycker dig som om det verkar kvitta om hästen t.ex. magrar av, för då kan ägaren fixa det när hästen lämnas tillbaka. Det är lika illa om du hyr eller köper en häst, och den sedan far illa. Att en hyrhäst så småningom lämnas tillbaka gör inte att det är bättre för hästen, eller för ägaren heller för den delen.

En medryttarhäst kanske hade varit en bättre idé, eller hyra av en ridskola (och inte flytta hästen) så ägaren har koll.

Att hyra en häst med inställningen att om det inte går bra är det bara för ägaren att fixa problemet när hästen är i dennes ägo igen är helt ut i det blå. Jag hoppas du tänker om.
 
Om det inte inleder en diskussion, varför är då detta en tråd på 5 sidor?
Och kolla rubriken, den är ställd som en fråga. Sedan kommer min åsikt.
Tänker inte diskutera tjejen mer, det var endast ett exemplar.
Vem har sagt att jag inte har erfarenhet? Har jag inte erfarenhet för att jag har olika åsikter? Gör dessa åsikter som jag skriver här, att jag är en dålig ryttare och skötare?

Jag har också rutiner när jag är i stallet, när jag var yngre så planerade jag till och med hur min dag skulle vara i stallet en vardag och skrev en bok om hästar.. (:banghead:)
Jag vet att man aldrig är fullärd. Mycket väl.
Långt innan jag ens startade den här tråden. Har inte sagt att man måste vara fullärd heller.

Tråden är många sidor lång för de flesta undrar vad du egentligen vill med tråden....
Jag förstår inte hur man kan lägga så mkt tid på att ha synpunkter på/störa sig på hur ngn annan gör. Verkar som det i första hand är just den här tjejen du har synpunkter på, och det blir ju jäkligt konstigt. Varför skulle det på ngt sätt öht, vara din business? Vad jag förstår har hon öht inte misslyckats med ngt i dagsläget, du har bara synpunkter ändå på hur det ska vara.
Du har aldrig haft egen häst, och ska hyra en "nästa år". Du likställer ditt eget förfarande och tankesätt och åsikter med det som är sanningen och det som bör gälla. Det var samma sak i din förra tråd och folk reagerade precis likadant på hur du framförde ditt ställningstagande då.
Fokusera på dig själv och att verkligen lära dig så mycket det går istället för egen del på en nivå som för dig själv känns rätt och riktig för att du själv ska anse att det är dags att hyra/köpa häst eller ngn variant däremellan. Vore oerhört mycket mer produktivt för din egen del, vågar jag faktiskt lova.
 
@Ryttaren Jag har förstått det som att för dig själv är det bäst att hyra häst under en tid för att lära sig mer grundläggande saker och få känna på hur det är att ha häst. Men det blir konstigt när du uttrycker dig som om det verkar kvitta om hästen t.ex. magrar av, för då kan ägaren fixa det när hästen lämnas tillbaka. Det är lika illa om du hyr eller köper en häst, och den sedan far illa. Att en hyrhäst så småningom lämnas tillbaka gör inte att det är bättre för hästen, eller för ägaren heller för den delen.

En medryttarhäst kanske hade varit en bättre idé, eller hyra av en ridskola (och inte flytta hästen) så ägaren har koll.

Att hyra en häst med inställningen att om det inte går bra är det bara för ägaren att fixa problemet när hästen är i dennes ägo igen är helt ut i det blå. Jag hoppas du tänker om.

Jag sa aldrig att det kvittade!
Jag menade att istället för att en häst plågas en längre tid, ägaren får tillbaka den och kan anmäla till polisen om djurplågeri!
Det är mycket svårare, som en del säger att veta om man inte är insatt i deras vardag.
Jag skulle heller aldrig låta en häst svälta när jag hade den hemma hos mig, tror du verkligen att jag är så dum?
 
Okej, nu kommer jag att skriva av mig.
Om ni tror, att jag skulle låta en häst svälta för att den är en hyrhäst, så har ni fel.
Om hästen misshandlas/missköts, och när den kommer tillbaka till ägaren så visar det att ägaren klart inte är lämplig för en egen häst, och dom kan anmäla till polisen.
På det sättet så slipper fler att lida. Dom hästarna som dom skulle köpa skulle slippa att lida.
Och jag gav med mig lite för att få er till att sluta säga "Du har ingen erfarenhet av hästar" osv. Så det var anledningen till ett klent argument.
Egentligen så tycker jag inte att nybörjare ska köpa eller hyra häst, utan hjälp om man har den hemma och en i familjen som kan hjälpa en.
För att några tog in vad jag uppfattade som kränkningar, så har jag ändrat mina åsikter igen.
 
Jag sa aldrig att det kvittade!
Jag menade att istället för att en häst plågas en längre tid, ägaren får tillbaka den och kan anmäla till polisen om djurplågeri!
Det är mycket svårare, som en del säger att veta om man inte är insatt i deras vardag.
Jag skulle heller aldrig låta en häst svälta när jag hade den hemma hos mig, tror du verkligen att jag är så dum?

Spelar ingen roll, den ska inte plågas eller misskötas på nåt sätt alls. Ifall någon ser att ett djur far illa kan vem som helst se/upptäcka och anmäla detta, dock är det inte till polisen du anmäler utan de tar vid senare om det är nödvändigt. Det är länsstyrelsen i ditt län du kontaktar. Varför har hästen ett skydd bara för att den har en ägare? Otroligt märklig reflektion..

Vi pratar inte bara om dig utan i allmänhet om alla, precis som du tycks göra. Men du kommer med väldigt konstiga jämförelser och det är svårt att förstå vad du vill med tråden..Gör det du anser är bäst och låta andra göra på sitt sätt så kommer det att bli fint ska du se.
 
Okej, nu kommer jag att skriva av mig.
Om ni tror, att jag skulle låta en häst svälta för att den är en hyrhäst, så har ni fel.
Om hästen misshandlas/missköts, och när den kommer tillbaka till ägaren så visar det att ägaren klart inte är lämplig för en egen häst, och dom kan anmäla till polisen.
På det sättet så slipper fler att lida. Dom hästarna som dom skulle köpa skulle slippa att lida.
Och jag gav med mig lite för att få er till att sluta säga "Du har ingen erfarenhet av hästar" osv. Så det var anledningen till ett klent argument.
Egentligen så tycker jag inte att nybörjare ska köpa eller hyra häst, utan hjälp om man har den hemma och en i familjen som kan hjälpa en.
För att några tog in vad jag uppfattade som kränkningar, så har jag ändrat mina åsikter igen.

Vad är det du vill vi ska svara på då?
Det är du själv som svarat våra inlägg och om du inte menar en sak, låt bli att skriva det.

Varför är du så otroligt påstridig om att andra ska göra fel?

I mina ögon så uppfattar jag dig faktiskt som alldeles för oerfaren (om hästlivet och människor) att ha rätt till att uttrycka dig som du gjort hittills faktiskt, ledsen.
 
Vad är det du vill vi ska svara på då?
Det är du själv som svarat våra inlägg och om du inte menar en sak, låt bli att skriva det.

Varför är du så otroligt påstridig om att andra ska göra fel?

I mina ögon så uppfattar jag dig faktiskt som alldeles för oerfaren (om hästlivet och människor) att ha rätt till att uttrycka dig som du gjort hittills faktiskt, ledsen.

Tråden har blivit ett stort missförstånd.
 
@Ryttaren skulle en nybörjare låta hästen svälta bara för att den är ny? Har man någon som helst koll på hur djuret ska se ut (dvs ungefär samma riktlinjer som människa, hund, katt...) behöver det inte gå så tokigt. Det värsta jag sett i "svältväg" var en där hästen fick underskott på protein och ägaren trodde att den var fet. Hästen såldes strax därefter för att ägaren 1. Tappat intresset och 2. Förmodligen insåg att man behöver lägga lite energi på att läsa in sig på olika saker såsom foder och hantering. Vid låg kunskap verkar många förstå att det är dags att göra något åt situationen. Exempelvis läsa på eller sälja.
 
@Ryttaren skulle en nybörjare låta hästen svälta bara för att den är ny? Har man någon som helst koll på hur djuret ska se ut (dvs ungefär samma riktlinjer som människa, hund, katt...) behöver det inte gå så tokigt. Det värsta jag sett i "svältväg" var en där hästen fick underskott på protein och ägaren trodde att den var fet. Hästen såldes strax därefter för att ägaren 1. Tappat intresset och 2. Förmodligen insåg att man behöver lägga lite energi på att läsa in sig på olika saker såsom foder och hantering. Vid låg kunskap verkar många förstå att det är dags att göra något åt situationen. Exempelvis läsa på eller sälja.

Antagligen inte när den precis har kommit dit, men sen så förstår den inte varför hästen går ner, det blir jobbigt och sen så tappar dom intresset.
 
Men ärligt talat, jag känner 6-åringar som kan räkna ut med sin egen bakdel att om ett djur går ner i vikt får den för lite mat ?
 
Antagligen inte när den precis har kommit dit, men sen så

förstår den inte varför hästen går ner, det blir jobbigt och sen så tappar dom intresset.

Intresset i sig dog förmodligen ett tag innan och utvecklades aldrig (grundproblemet!), inte det faktum att hästen fick en näringsbrist och sen tappade man intresset för man förstod inte varför utan att försöka åtgärda och därför blev jobbigt så att den såldes.
Vill man lära sig eller veta något så går det och alla idag förstår nog att en häst som går ner i vikt antingen får för lite mat eller är sjuk.
Vad man gör åt det är skillnaden..
Att tröttna på en häst och sälja den vidare behöver inte vara fel utan det är också ett sätt i sig att ta sitt ansvar för att man inte kunde ge hästen vad den behöver, helt rätt i mina ögon.

Jag hoppas du omvärderar din inställning senare. Det är lätt att göra sig osams med andra om man har inställningen att anse och tro att alla andra förutom en själv gör fel, eller anse att andra har ett problem, kommer få ett problem och inget gör..när man är för dåligt insatt. Ingen av oss vill bli kritiserade, allra minst när vi inte har begått ett större fel även om andra tror att man kommer göra fel.

Nä, nu ska jag sluta vara en tjatkärring som jag snart känner mig som, men jag tycker bara att alla har rätt att i alla fall försöka utan att bli dömda i förhand :)
 
Hellre det än att köpa för att undvika problem.
Och jag skulle vilja säga att om man vill undvika problem så köp, då har man inget kontrakt eller ägare som kan sätta käppar i hjulet om man inte klarar det längre utan behöver sälja, lämna bort, skicka hästen på utbildning, avliva eller behålla hästen.
 
Antagligen inte när den precis har kommit dit, men sen så förstår den inte varför hästen går ner, det blir jobbigt och sen så tappar dom intresset.

Är det ett vanligt problem menar du, eller ett fåtal personer du vet har gjort så, så det blivit en sanning för "alla"?

Jag sa aldrig att det kvittade!
/.../
Jag skulle heller aldrig låta en häst svälta när jag hade den hemma hos mig, tror du verkligen att jag är så dum?
Jag skrev att det verkade kvitta. Du är väldigt mån om att man läsa vad du skriver korrekt, men du kanske själv ska läsa vad andra skriver? När jag har läst dina inlägg får jag i alla fall intrycket av att det inte är någon jättedeal om hästen skulle gå ner i vikt t.ex., för då kan den lämnas tillbaka och ägaren fixar problemet. Men det är en deal oavsett om du hyr eller äger hästen själv. För hästen är det dåligt oavsett, och för ägaren också som får tillbaka en t.ex. avmagrad häst.

Sedermera har jag inte skrivit att du skulle svälta hästen. Du tog själv upp exemplet att hästen kunde magra av, jag fortsatte bara med exemplet.

Jag förstod inte resten av ditt inlägg, vad du ville komma med det, så har redigerat bort det.
 
:nailbiting:

Men, varför måste folk gå så fort fram? :mad: Om ens mamma/pappa/syster/bror vet mycket om hästar och har/haft så tycker jag SJÄLVKLART att det går bra, då kan man få hjälp när man behöver det.
Men om man bara har blivit ledd i grimma, så tycker jag att det är för tidigt.
Och tänk om dom som har köpt häst tröttnar? :crazy:

Vill spalta upp det lite i mitt svar, utifrån hur det gick till när jag fick häst.

Vi köpte häst, som helt oerfarna gällande häst/ponny. Pappa var djurvan pga att han var mjölkbonde vilket innebar att han hade ganska god koll på foder och skötsel av "ladugårdsdjur". Jag var fem år, min syster 6½ år och vi hade ingen riderfarenhet alls mer än att sitta på en pensionerad travare medan någon ledde.
Vi hade hjälp av en "hästkarl" som jobbade hemma ibland, men lärde oss "den hårda vägen". Detta handlade om en shettis: syrran och jag flög förstås av med jämna mellanrum, och mamma surfade efter shettisen på det blöta gräset när hon skulle hämta den i hagen. Dock inga skador. Så småningom bytte vi till en lämpligare barnponny.
Syrran och jag red barbacka eftersom sadel inte fanns och fick nog väldigt god balans.
I vårt fall tycker jag att det var OK eftersom skötseln inte riskerade att bli eftersatt med pappa som var i ladugården flera gånger om dagen och hade goda foderkunskaper.

Om man tröttnar? Tja, den risken finns ju även om man ridit på ridskola i tjugo år, eftersom det antagligen är något helt annat att äga än att vara på ridskola.
 
Nej, man måste inte gå på ridskola först. Men jag tycker att man ska ha lärt sig att rida åtminstone grunderna innan man skaffar häst

Det finns olika sätt att inhämta kunskaper.
Ett sätt är att gå på ridskola.
Ett annat sätt att lära sig hästskötsel är att som vuxen läsa böcker, eller diskutera med sina bekanta.

Vad tycker du är att "rida åtminstone grunderna"?
Ärligt nyfiken.

Jag tycker att det viktigaste när man skaffar häst/ponny är att kunna ta hand om djuret med foder, vatten, ha vett nog att anlita en duktig hovslagare och att kontakta veterinär vid behov.

Just ridningen är i mina ögon inte lika viktig.
Visst, konsekvensen kan bli att ryttaren inte lär sig "riktig" ridning så fort - vad som sedan är riktig ridning. Kanske ryttaren fortsätter hur länge som helst att rida i skritt och trav - men så länge ryttaren är nöjd med det så skadar det knappast hästen.

Dessutom finns det människor som har häst och aldrig rider.
Man kanske kör sin häst.

Jag menar inte riktigt att säga emot dig, utan avser att illustrera varför jag inte tycker att man ska vara så kategorisk som du är i flera inlägg.
 
Angående skötsel (som jag inte nämde så mycket)
Vet dom hur man kollar efter sår?
Kan dom se symptomer på olika sjukdomar? Eller tror dom att hästen bara vilar när den har kolik.
Har dom kratsat hovarna? Kan dom det?
Hur putsar man sadel/träns?
Hur tränsar man?
Hur sadlar man?
Osv.
Någon som har ridit i en månad har nog inte kommit så värst långt inom hästkunskap.

Kan du se alla symtom på olika sjukdomar?
Det kan inte jag. Och jag har hållt på med hästar i 35 års tid.
Hur man putsar sadel och träns kan väl vem som helst räkna ut: en trasa och olja och så gnuggar man. Så gör åtminstone jag, utan att plocka isär grejerna i minsta beståndsdelar. Och mjukt och fint blir lädret...

Du har inte stor tilltro till människors förmåga att lära sig.

Men visst finns det människor som "tar sig vatten över huvudet" både inom hästsport och inom andra områden.
Dock -som jag skrivit tidigare - tycker jag inte att man ska vara kategorisk.

Det är möjligt att de personer du (förmodar jag) har i åtanke är ute och cyklar.
Men det är inte så klokt att utgå från en specifik situation, lägga ett resonemang i allmänna termer och tro att alla håller med, även om alla kanske skulle hålla med om ditt konkreta exempel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 974
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 129
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp