Ska man köpa häst utan erfarenhet?

Sen ska man också tänka på att de finns de som hållt på med hästar i över 20 år som fortfarande är värdelösa..Allt har att göra med om man vill lära sig verkligen mer övergripande hästkunskap eller om man nöjer sig med att bara rida. Jag gillar inte att vara nedlåtande mot andra då vi alla har olika mål, men det finns tex en anledning att många inte vill ha medryttare som bara ridit på ridskoka oavsett om det gäller flera år..just eftersom att viss kunskap om vardagliga saker går knappt att lära sig där.

Håller helt med om att när man verkligen lär sig är dagen man skaffar egen häst och att det då fortfarande finns massor av saker man är nybörjare på..all fokus kan inte ligga på ridkunskap/hur länge man ridit..för det säger väldigt lite om man är lämplig hästägare eller inte.

Så jag tycker nog också att man behöver inte bry sig om andras beslut så hårt eller vara för snabb att döma lämplighet på lite för lösa grunder (m tanke på att personen kan skaffa sig kunskap genom andra/få hjälp)

Jag undrar vad det är för ridskolor dom flesta går på. Ridskolan jag går på, får man lära sig inom hästskötsel. Vi har (bara, tyvärr) teori två gånger per termin, men då lär man sig mycket. Och vi är inte på samma ställe som dom andra.
 
Angående skötsel (som jag inte nämde så mycket)
Vet dom hur man kollar efter sår?
Kan dom se symptomer på olika sjukdomar? Eller tror dom att hästen bara vilar när den har kolik.
Har dom kratsat hovarna? Kan dom det?
Hur putsar man sadel/träns?
Hur tränsar man?
Hur sadlar man?
Osv.
Någon som har ridit i en månad har nog inte kommit så värst långt inom hästkunskap.
varför stör du dig?
 
Och jag vill göra en sak klar.
Jag menade för det mesta (skrev några gånger i inlägget att det går bra om man har en hästerfaren/har den i ett stall med erfarna)
Men jag tycker inte om när någon skaffar hästar och dom är hemma, i ett eget stall.
Dessutom, den här tjejen som jag har berättat om för vissa, hon är 8-9 år. Fick hästar efter en månad, ingen annan som kan hjälpa inom familjen. Har även dom hemma
 
Du tar fortfara
Angående skötsel (som jag inte nämde så mycket)
Vet dom hur man kollar efter sår?
Kan dom se symptomer på olika sjukdomar? Eller tror dom att hästen bara vilar när den har kolik.
Har dom kratsat hovarna? Kan dom det?
Hur putsar man sadel/träns?
Hur tränsar man?
Hur sadlar man?
Osv.
Någon som har ridit i en månad har nog inte kommit så värst långt inom hästkunskap.

Du tar fortfarande upp så luddiga exempel. Alla ser när en häst inte är ok och är man osäker kontaktar man veterinär..återigen, kunskapen går alltid att nå.

Putsa sadel och träns är totalt utanför frågan och har inte med hästens hälsa att göra öht..

Vad vet du egentligen om deras planer att rida för tränare hemma? Eller att de kanske har daglig kontakt med någon duktig de litar på i alla övriga frågor?
 
Du tar fortfara

Du tar fortfarande upp så luddiga exempel. Alla ser när en häst inte är ok och är man osäker kontaktar man veterinär..återigen, kunskapen går alltid att nå.

Putsa sadel och träns är totalt utanför frågan och har inte med hästens hälsa att göra öht..

Vad vet du egentligen om deras planer att rida för tränare hemma? Eller att de kanske har daglig kontakt med någon duktig de litar på i alla övriga frågor?

Kanske för att jag har kort tid på mig att skriva för att jag ska iväg snart.
 
Hur har du denna vetskap? Genom barnet, rykten eller pratar du med deras föräldrar om vad deras planer är? Eller ser du bara små bitar men missar det övergripliga i deras vardag?

Förstår tyvärr inte problemet eftersom att ingen här kan säga hur det kommer bli, det finns alltså ingtet problem mer än tyckanden hittills av beskrivning.

Det är inget fel med att skaffa häst/hästar och ha de hemma i eget stall utan andra. Det är heller inget fel att äga om man har lite kunskap om det är så att man lär sig med tiden och tar reda på kunskap och därignom sköter om hästarna bra..

För mig låter ämnet tyvärt mest som avundsjuka.
 
Och är du så oroad, prata med dem?

Anmäl om du starkt anser att hästarna far illa efter en tid...eller oroa dig, men mer än så kan du inte göra
 
Dumma telefon som vägrar redigera befintligt inlägg..

Vid anmälan ska det dock strida mot befintligt djurskydd och inte grundat på tyckanden iom att resurserna inte ska missbrukas!
 
Jag undrar vad det är för ridskolor dom flesta går på. Ridskolan jag går på, får man lära sig inom hästskötsel. Vi har (bara, tyvärr) teori två gånger per termin, men då lär man sig mycket. Och vi är inte på samma ställe som dom andra.
Jag undrar vad det är för ridskolor dom flesta går på. Ridskolan jag går på, får man lära sig inom hästskötsel. Vi har (bara, tyvärr) teori två gånger per termin, men då lär man sig mycket. Och vi är inte på samma ställe som dom andra.
Jag undrar vad det är för ridskolor dom flesta går på. Ridskolan jag går på, får man lära sig inom hästskötsel. Vi har (bara, tyvärr) teori två gånger per termin, men då lär man sig mycket. Och vi är inte på samma ställe som dom andra.

Fast teori 2-4 gånger på ett år är alldeles för lite för att lära sig om den hästskötsel som krävs i vardagen. Ridskolans undervisning är bra, men inte tillräcklig.

Man lär sig små, små delar mot de färdigheter man lär sig av att vardagligen ha häst. Så snälla sluta jämföra mot kunskaper från en ridskola endast..
 
Angående skötsel (som jag inte nämde så mycket)
Vet dom hur man kollar efter sår?
Kan dom se symptomer på olika sjukdomar? Eller tror dom att hästen bara vilar när den har kolik.
Har dom kratsat hovarna? Kan dom det?
Hur putsar man sadel/träns?
Hur tränsar man?
Hur sadlar man?
Osv.
Någon som har ridit i en månad har nog inte kommit så värst långt inom hästkunskap.
Någon med minsta vett i skallen kan kolla på sår på en häst, de är väl imte blinda+ saknar känsel?
Lädervård är inte någon särskillt svår konst och att göra i ordning en häst lär en hyfsad ridskola ut de första lektionerna.

Angående kolik och andra åkommor så är det något man kan ha ridit i årtal nnan man ser för första gången, inget man lär sig i praktiken på ridskolor, men vi människor har ofta liknade sjukdomar med liknade symptom.

Du ororar dig för mycket när det gäller det enkla vardagliga som man lär sig lätt och snabbt, det jag ser som svårast för nybörjare är att klara av ledarskapet både på mark och i sadeln ( om man ens tänker rida) en häst kan köra över en okunnig hur lätt som helst och bli den som bestämmer. Dock spelar det nog mindre roll om man ridit 5 gånger eller ett par år.
 
Jag blir orolig för hästen. Och ryttaren.

För det första: Jag håller med @Cherarriduracell om att din oro kanske inte gör så stor nytta.

För det andra: Visst får man oroa sig för andra och man kan konstatera att någon inte gör på ett sätt som man själv anser optimalt. Men (!) man skall akta sig för att döma andra på de grunderna för det finns fler vägar till Rom än den jag själv kanske skulle välja. Det kan dessutom visa sig senare att det man själv trodde var rätt inte var så himla smart. Det är därför smart att i livet i stort utrusta sig med en stor portion ödmjukhet. Man vet inte alltid bäst själv, även om man gärna vill tro det.
 
Kanske, kanske inte.
Beror mycket på ryttaren.
Men många nybörjare kan inte t.ex grunderna om foder, också kan dom inte ta hjälp av någon. Hur går det då?
Nej, kan man inget om hur man fodrar en häst är det mycket möjligt att det går åt skogen. Eller så har man tur och bara råkar göra rätt. Eller så lär man sig, genom att läsa, fråga andra, googla osv. Kanske kommer det en snäll och kunnig medmänniska och berättar? Då kanske det kan funka? Eller så har man otur och gör allt man kan och så går det ändå åt skogen, vem vet?
 
Hur har du denna vetskap? Genom barnet, rykten eller pratar du med deras föräldrar om vad deras planer är? Eller ser du bara små bitar men missar det övergripliga i deras vardag?

Förstår tyvärr inte problemet eftersom att ingen här kan säga hur det kommer bli, det finns alltså ingtet problem mer än tyckanden hittills av beskrivning.

Det är inget fel med att skaffa häst/hästar och ha de hemma i eget stall utan andra. Det är heller inget fel att äga om man har lite kunskap om det är så att man lär sig med tiden och tar reda på kunskap och därignom sköter om hästarna bra..

För mig låter ämnet tyvärt mest som avundsjuka.

Denna tråd handlar inte om henne, utan nybörjare som skaffar häst utan hjälp i allmänhet. Vad hon och föräldrarna gjorde var ett exemplar.
 
Så, denna tråden handlar inte om tjejen, och jag tänker inte diskutera henne för att vad hon och hennes föräldrar gjorde var endast ett exemplar i mitt första inlägg här.
Om vi ska diskutera något så är det nybörjare i allmänhet, inte bara tjejen.
 
Någon med minsta vett i skallen kan kolla på sår på en häst, de är väl imte blinda+ saknar känsel?
Lädervård är inte någon särskillt svår konst och att göra i ordning en häst lär en hyfsad ridskola ut de första lektionerna.

Angående kolik och andra åkommor så är det något man kan ha ridit i årtal nnan man ser för första gången, inget man lär sig i praktiken på ridskolor, men vi människor har ofta liknade sjukdomar med liknade symptom.

Du ororar dig för mycket när det gäller det enkla vardagliga som man lär sig lätt och snabbt, det jag ser som svårast för nybörjare är att klara av ledarskapet både på mark och i sadeln ( om man ens tänker rida) en häst kan köra över en okunnig hur lätt som helst och bli den som bestämmer. Dock spelar det nog mindre roll om man ridit 5 gånger eller ett par år.

Jag har skrivit mest om ridningen, och en person ville ha exemplar på skötseln också.
Fast på några år borde man nog ha lärt sig mer, på en bra ridskola än någon som har ridit fem gånger.
 
Beror fortfarande om vad.

Det finns massor man lär sig betydligt snabbare av 5 tillfällen privat undervisning än 1ggr/vecka på ridskolan även om det är under längre tid.

En privat undervisning ger en mer helhet och mer utdelning än vad en gruppundervisning gör.
 
Exempel på det är att man kan gå kurs för bättre och djupgående kunskap än gruppundervisning som baseras mer ytligt på "bra att veta"/snabb information man knappt kan göra något åt eller tar sig till.

Jag känner inte till någon från flerårig erfarenhet fr ridskola som har vettiga kunskaper om foder, sjukvård etc faktiskt. De vet vad saker är på sin höjd men har aldrig nyttjat det praktiskt och därför har de väldigt ringa kunskap i det ämnet också, för att man prioriterar ridning och är vad elever vill ta del av..alltså är man ofta mer bra på ett område, mindre bra på andra där ma n får lära sig m tiden.

Så återigen kan man inte bara referera till ridskola och tid i jämförelse
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 994
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 135
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp