Ska man köpa häst utan erfarenhet?

Jag tycker inte man ska vara helt grön när man köper en häst. Jag kan inte förstå hur man vill sälja sin häst till någon som har noll koll?? Eller hur man ens kommer på tanken att köpa en häst om man inte vet något om dom.

helt ärligt var jag inte så kunnig när jag köpte häst. Visst hade jag ridit många år, ridskola och privathästar, men var inte alls insatt i foder, utrustning (typ om en sadel passar eller ej) osv. Självklart inte helt grön, men joxx med analys, vilket kraftfoder till olika hästar osv visste jag inget om!
men det gick SÅ fort när jag köpt hästen att lära mig. Stod i ett stall med många kunniga och tog hem en ny sadel, tack och lov var en av tjejerna där och kollade och sa att den var för smal. Då började jag läsa på om sadlar. Fick en kommentar av samma tjej "tänk på att höet inehåller lite protein, så du får nog ge ktaftfoder så hon inte faller ifrån". Då började jag läsa på om det med.

Man kan inte räkna med att en nybliven hästägare ska vara expert, men i ett stall med fler personer brukar det går bra!
Men om man bara ridit en månad tycker jag inte det är någon ide att köpa en häst.
 
Det är inte självklart för alla att man måste läsa på innan man köper djur. Det vet du lika bra som jag (läste kanintråden). Inte ens föräldrar vet att man måste kunna saker och mycket kan man lära längs vägen om man inte har kunskap innan. Jag vet personer som lyckats bra med hästarna trots att de inte kunde särskilt mycket eller hade erfarna föräldrar från start. Att automatiskt tycka att det är dåligt tycker jag är fel på de grunder du skrev i trådstarten. I flera fall kan en intresserad nybörjare göra bättre ifrån sig i hästägandet än en erfaren.

Angående att sitta upp i sadeln efter en avsittning: min mamma talade om för mig att antingen åker jag till stallet och rider eller så städar jag hela huset. Då hade det gått 2 veckor och valet var enkelt ;)

Men man vet också bättre vad man ger sig in på inom ridningen, en del som köper häst utan erfarenhet (alls) tror ofta att det är:
Mata
Hämta
Rida
Borsta

Men ja, det kan gå olika vägar. Bra eller dåligt, det beror helt på ryttaren.
Fast det är lite som att ge någon som aldrig har ridit på en häst och säga "Denna ska du ta hand om i över tjugo år"
Undrar dom inte:
Hur gör jag detta? Och detta? osv.

Om man inte har någon att hjälpa en med att ha häst när man inte vet något, hur gör man då?

Och vilken smart mamma du har :D. Skulle nog också göra så med mina barn!
Praktiskt tips för ridlärare/tränare "Nu sitter du upp, annars så får du städa allas hus i ridgruppen/mitt hus!"
 
Jag tycker inte man ska vara helt grön när man köper en häst. Jag kan inte förstå hur man vill sälja sin häst till någon som har noll koll?? Eller hur man ens kommer på tanken att köpa en häst om man inte vet något om dom.

helt ärligt var jag inte så kunnig när jag köpte häst. Visst hade jag ridit många år, ridskola och privathästar, men var inte alls insatt i foder, utrustning (typ om en sadel passar eller ej) osv. Självklart inte helt grön, men joxx med analys, vilket kraftfoder till olika hästar osv visste jag inget om!
men det gick SÅ fort när jag köpt hästen att lära mig. Stod i ett stall med många kunniga och tog hem en ny sadel, tack och lov var en av tjejerna där och kollade och sa att den var för smal. Då började jag läsa på om sadlar. Fick en kommentar av samma tjej "tänk på att höet inehåller lite protein, så du får nog ge ktaftfoder så hon inte faller ifrån". Då började jag läsa på om det med.

Man kan inte räkna med att en nybliven hästägare ska vara expert, men i ett stall med fler personer brukar det går bra!
Men om man bara ridit en månad tycker jag inte det är någon ide att köpa en häst.

Håller med, i ett stall med erfarna personer går det bra om man har ridkunskap, men om man har den hemma så måste man antingen ha en tränare/någon hästerfaren att hjälpa till, annars så kan det bli hur konstigt som helst med foder, utrustning osv.
Och om man inte har någon att hjälpa en med ridningen, så kan det bli så att man stannar på samma ställe. Man vet inte vad hästen behöver träna på, om man är i rätt galopp, osv.
På en månad så lär man sig inte så mycket. :meh: Speciellt inte om man rider en dag i veckan..
 
Om man har tränarhjälp inom ridningen så går det bra (både på ridskola eller hemma) men skötseln då?
Man ska balansera ridning och teori, inte bara lite enkel ridning när man följer med i sadeln och håller slappt i tyglarna medans föräldern går framför.
Om man inte kan något, var ska man då börja om man inte har några kunniga i närheten? Ska man ledas hela tiden, för att man inte vet hur man gör själv? Och när man väl börjar rida själv, hur kommer det se ut då? Om hästen skenar? Inte lyder? Hoppar för högt? Vad gör en oerfaren person då?
Men som sagt, det går självklart bra om man har någon erfaren med sig varje dag vid ridning och skötsel (eller någon slags hjälp).
Fast jag tycker fortfarande att man borde rida i några år innan man köper häst, tänk om man tröttnar eller till och med blir rädd för hästen?

Det finns folk som kanske ställer upp för en att hjälpa till att lära och vägleda allt vad gäller skötsel och vård också?

Jag tycker att det är fel på, att peka mot att man ska rida si eller så länge på en ridskola då det inte passar alla och att det finns flera olika vägar till kunskap som inte utesluter det ena eller det andra nödvändigtvis. Men oavsett så är det "learning by doing" vad gäller både ridning och hästskötsel.
Jag och säkerligen många andra är sk lärda mer på hemmaplan och det fungerar utmärkt då man kan ha bra, om inte bättre tränarmöjlighet/tillgång.
Man måste inte gå ridskola alls..och faktum är att många ridskolor lägger enbart vikt på ridundervisning ändå pga en pengafråga och ingenting annat..men då är det ju lika där..att utvecklas i ridningen tar bra mer tid än att lära sig grundläggande nödvändig hästvård för det går faktiskt att läsa sig till..ridning kan man aldrig studera om i en bok och sen genomföra praktiskt på samma sätt.

Men egentligen..så jag säger som jag skrev, så länge inte hästen skadas genom okunskap så får man själv välja vilken nivå man vill ligga på och sättet man utvecklas.
Vill man bara ledas omkring, varför är det ett problem för andra tex?

Hur som känner jag nog inte till någon nybörjare som inte valt att ta hjälp. Visst kan åsynen vara jobbig för vissa som genast är snabb på att döma "men de kan ju ingenting om häst!"..men för det mesta går det bra och det brukar bara behöva ett par månaders hjälp med egen häst så klarar de flesta av vardagen på helt egen hand. Helt kunnig i varenda fråga eller varenda situation kan man inte kräva heller..då vill jag säga att majoriteten av oss hästintresserade är direkt olämpliga.
 
Senast ändrad:
Tillägg ang ridskolor: Det är få som går från ridskola med goda kunskaper om skötsel, foder etc..för det lägger man så liten vikt på och det är något som man nästan måste lära sig när man skaffar häst och något man lär sig för att man måste sätta sig in i det på ett helt annat sätt.

Det finns inget behov av såna frågor när man rider andras hästar sas då den ansvarsbiten ligger på någon annan.

Så det är ytterligare ett argument mot att all kunskap kommer inte från ridskolor och att det är långt ifrån grundande till att kunna sköta en häst 365 dagar om året..det krävs mer och den kunskapen får man av andra som sitter i liknande situation, dvs andra hästägare som delger dig kunskap. Eller ens tränare, eller annan utvald person som hjälper till med sin eller hästens träning och utveckling, samt egen kunskap som man söker själv genom olika vettiga källor.
 
Det finns folk som kanske ställer upp för en att hjälpa till att lära och vägleda allt vad gäller skötsel och vård också?

Jag tycker att det är fel på, att peka mot att man ska rida si eller så länge på en ridskola då det inte passar alla och att det finns flera olika vägar till kunskap som inte utesluter det ena eller det andra nödvändigtvis. Men oavsett så är det "learning by doing" vad gäller både ridning och hästskötsel.
Jag och säkerligen många andra är sk lärda mer på hemmaplan och det fungerar utmärkt då man kan ha bra, om inte bättre tränarmöjlighet/tillgång.
Man måste inte gå ridskola alls..och faktum är att många ridskolor lägger enbart vikt på ridundervisning ändå pga en pengafråga och ingenting annat..men då är det ju lika där..att utvecklas i ridningen tar bra mer tid än att lära sig grundläggande nödvändig hästvård för det går faktiskt att läsa sig till..ridning kan man aldrig studera om i en bok och sen genomföra praktiskt på samma sätt.

Men egentligen..så jag säger som jag skrev, så länge inte hästen skadas genom okunskap så får man själv välja vilken nivå man vill ligga på och sättet man utvecklas.
Vill man bara ledas omkring, varför är det ett problem för andra tex?

Hur som känner jag nog inte till någon nybörjare som inte valt att ta hjälp. Visst kan åsynen vara jobbig för vissa som genast är snabb på att döma "men de kan ju ingenting om häst!"..men för det mesta går det bra och det brukar bara behöva ett par månaders hjälp med egen häst så klarar de flesta av vardagen på helt egen hand. Helt kunnig i varenda fråga eller varenda situation kan man inte kräva heller..då vill jag säga att majoriteten av oss hästintresserade är direkt olämpliga.

Nej, man måste inte gå på ridskola först. Men jag tycker att man ska ha lärt sig att rida åtminstone grunderna innan man skaffar häst, och det behöver inte vara på ridskola utan det kan vara av en förälder, syskon, kusin, vilken erfaren person som helst.
Jag t.ex lär mig väldigt snabbt, medans andra i (t.ex) min ridgrupp lär sig långsammare.
Och att ledas omkring, det kan bli problem för hästen om den måste motioneras ofta, och det kan även bli så att dom rider dagligen.
Tänk sen när dom får rida själva och har haft hästen i ett år, också värmer dom inte upp ordentligt, galopperar för mycket, hoppar för mycket, också blir hästen överansträngd.

Men skulle du vilja sälja din häst till en tjej/kille, som har gått en månad på ridskola, ingen i hennes/honoms familj är hästerfaren och hon/han kan ingenting om hästar, förutom att rykta och sitta i en sadel? Också ska dom ha hästen hemma, i ett eget stall.
 
:nailbiting:
Det får mig nästan att bita på naglarna!
Hästarna får åka ifrån en erfaren ägare (eller en nybörjare som inte klarade av/tröttnade på hästen) till en nybörjare.
När jag tänker på nybörjare, så menar jag riktigt, riktigt, oerfarna ryttare som fortfarande leds i grimma och följer med i sadeln. Kan inte grunderna om foder, utrustning eller någonting, har inte ens haft teori på ridskolan! Inte hoppat, galopperat eller ridit själv..
...
....

Vill inte svara dom som säger att jag framställer allt detta som fakta, detta är en åsikt. Ni får ha vilken åsikt ni än vill.
Min åsikt är att nog har jag träffat på många som verkar ha på tok för lite kunskaper både bland mångåriga häst ägare och nybörjare men att helt hästokunniga familjer skaffar häst till någon som bara blivit ledd i grimma lär höra till undantagen. Jag har då inte träffat på detta fenomenet. I mina ögon överdriver du.

Det är ett problem när okunniga skaffar häst och de inte har stöd och hjälp eller kanske inte ens vill lära sig men de flesta har åtminstone basala ridkunskaper.
 
Min åsikt är att nog har jag träffat på många som verkar ha på tok för lite kunskaper både bland mångåriga häst ägare och nybörjare men att helt hästokunniga familjer skaffar häst till någon som bara blivit ledd i grimma lär höra till undantagen. Jag har då inte träffat på detta fenomenet. I mina ögon överdriver du.

Det är ett problem när okunniga skaffar häst och de inte har stöd och hjälp eller kanske inte ens vill lära sig men de flesta har åtminstone basala ridkunskaper.

Skrev att det går bra om det finns någon hästerfaren i familjen. Så nej, jag överdriver inte.
Och ja, det blir problem när en nybörjare köper häst (och har i eget stall) och inte kan få hjälp eller vill inte ha hjälp.
 
Skrev att det går bra om det finns någon hästerfaren i familjen. Så nej, jag överdriver inte.
Och ja, det blir problem när en nybörjare köper häst (och har i eget stall) och inte kan få hjälp eller vill inte ha hjälp.

Du missade poängen totalt, att köpa häst när man är på nivån att man leds runt i grimma har jag inte ens stött på (med undantag av barnponnyer i en hästfamilj). Jag ser just den frågan som ett ickeproblem då det är direkt ovanligt. Att folk har för lite kunskaper många gånger det stämmer säkert men att inte ens hållt i tyglarna innan man skaffar häst är en klar överdrift. Jag red för övrigt med träns och tyglar på min första ridlektion så det tog mig en timme att bli mer kvalificerad än ditt exempel.
 
Visst kan man tycka att det är olämpligt att som helt oerfaren på hästar köpa sig en häst, men vad rör det egentligen dig eller mig vad andra gör med sina pengar och sin tid? Vad ger dig eller mig makten att bestämma vad som är rätt och fel egentligen? Det finns lika många sätt att ha häst som det finns hästägare och så länge inte hästen far illa kan vi inte säga att det ena sättet är mer rätt eller fel än det andra. Vi kan tycka vad vi vill, men jag anser att så länge inte hästen far illa så är det inte min sak att lägga mig i.

Som sagt är det väl kanske inte att rekommendera att köpa häst helt utan erfarenhet, mycket kan gå fel, men helt krasst så kan mycket gå fel även om man har massvis med erfarenhet också och det kan likaväl gå bra även utan erfarenhet.

Så länge det inte finns något "körkort för häst" så kan varken du eller jag göra så mycket åt att oerfarna köper häst (vilket jag i och för sig upplever är rätt ovanligt). Å andra sidan kanske det är det försöker bilda opinion för...
 
Du missade poängen totalt, att köpa häst när man är på nivån att man leds runt i grimma har jag inte ens stött på (med undantag av barnponnyer i en hästfamilj). Jag ser just den frågan som ett ickeproblem då det är direkt ovanligt. Att folk har för lite kunskaper många gånger det stämmer säkert men att inte ens hållt i tyglarna innan man skaffar häst är en klar överdrift. Jag red för övrigt med träns och tyglar på min första ridlektion så det tog mig en timme att bli mer kvalificerad än ditt exempel.

Det beror på olika ridskolor, en del får rida själva och hålla i tyglarna medans andra får ledas i grimmskaft och hålla och vissa leds bara med grimmskaft.
Och jag känner lite halvt en tjej som leds i grimma, ingen hästvan i familjen och dom har hästarna hemma.
 
Jag tänker att det beror på hur man fungerar. Vissa människor ger sig in i saker de inte förstår sig på och det går alldeles utmärkt, för andra går det åt skogen. Vissa människor är vetgiriga och tar reda på hur man ska göra och lär sig efter hand och då kan jag tänka mig att det skulle kunna fungera. Om inte annat så kommer personerna antagligen att lära sig ett och annat vare sig de vill eller inte och vare sig det går bra eller dåligt. Är man intresserad av att lära sig så tar man reda på hur saker och ting går till på ett eller annat sätt. Är hästen av hyfsad normalsnäll typ så kanske det funkar?
 
Det beror på olika ridskolor, en del får rida själva och hålla i tyglarna medans andra får ledas i grimmskaft och hålla och vissa leds bara med grimmskaft.
Och jag känner lite halvt en tjej som leds i grimma, ingen hästvan i familjen och dom har hästarna hemma.
Och återigen så har du totalt missat poängen, du tar upp ett problem som knappast existerar, det är få som inte har ridit utan ledare som skaffar sig häst. Din bekant är den enda jag hört talas om - om det var rätt eller fel får tiden utvisa. De kanske har mer hjälp än du har koll på. Visst kan det finnas fler men något större problem är det knappast. Värre är att många rider några terminer på ridskola och skaffar sig häst utan uppbackning, och utan avsikt att ta hjälp för de är ju redan experter.
 
Jag tycker att det är fel på, att peka mot att man ska rida si eller så länge på en ridskola då det inte passar alla och att det finns flera olika vägar till kunskap som inte utesluter det ena eller det andra nödvändigtvis.

Instämmer i detta.

Jag red på ridskola i många år innan jag skaffade häst men det var på den egna hästen som jag verkligen började lära mig att rida. Det är en stor skillnad på att ha en ridlärare som ska lära ex antal elever att rida samtidigt och att ha en tränare alldeles för sig själv i 45 min.
 
Instämmer i detta.

Jag red på ridskola i många år innan jag skaffade häst men det var på den egna hästen som jag verkligen började lära mig att rida. Det är en stor skillnad på att ha en ridlärare som ska lära ex antal elever att rida samtidigt och att ha en tränare alldeles för sig själv i 45 min.

Just det är en milsvids skillnad i ridningen att ha en tränare för sig själv mot att dela den med 5-15 andra. Under stora delar av ridskoletiden så hade jag kul och red och framstegen var begränsade. Jag hade några mycket bra ridlärare under min ridskoletid och några mindre lyckade men det gemensamma var att man mest fick träna själv på övningarna med ett fåtal minuters uppmärksamhet på en själv.

När det gäller skötsel, sadelutprovning, foderstat och liknade så är man nybörjare tills den den dagen man verkligen har en häst att träna på.
 
Sen ska man också tänka på att de finns de som hållt på med hästar i över 20 år som fortfarande är värdelösa..Allt har att göra med om man vill lära sig verkligen mer övergripande hästkunskap eller om man nöjer sig med att bara rida. Jag gillar inte att vara nedlåtande mot andra då vi alla har olika mål, men det finns tex en anledning att många inte vill ha medryttare som bara ridit på ridskoka oavsett om det gäller flera år..just eftersom att viss kunskap om vardagliga saker går knappt att lära sig där.

Håller helt med om att när man verkligen lär sig är dagen man skaffar egen häst och att det då fortfarande finns massor av saker man är nybörjare på..all fokus kan inte ligga på ridkunskap/hur länge man ridit..för det säger väldigt lite om man är lämplig hästägare eller inte.

Så jag tycker nog också att man behöver inte bry sig om andras beslut så hårt eller vara för snabb att döma lämplighet på lite för lösa grunder (m tanke på att personen kan skaffa sig kunskap genom andra/få hjälp)
 
Nej, man måste inte gå på ridskola först. Men jag tycker att man ska ha lärt sig att rida åtminstone grunderna innan man skaffar häst, och det behöver inte vara på ridskola utan det kan vara av en förälder, syskon, kusin, vilken erfaren person som helst.
Jag t.ex lär mig väldigt snabbt, medans andra i (t.ex) min ridgrupp lär sig långsammare.
Och att ledas omkring, det kan bli problem för hästen om den måste motioneras ofta, och det kan även bli så att dom rider dagligen.
Tänk sen när dom får rida själva och har haft hästen i ett år, också värmer dom inte upp ordentligt, galopperar för mycket, hoppar för mycket, också blir hästen överansträngd.

Men skulle du vilja sälja din häst till en tjej/kille, som har gått en månad på ridskola, ingen i hennes/honoms familj är hästerfaren och hon/han kan ingenting om hästar, förutom att rykta och sitta i en sadel? Också ska dom ha hästen hemma, i ett eget stall.

Varför lägger du bara fokus på ridkunskaper? Att vara lämplig är en helhet och i kombination med vad man kan erbjuda samt vilken möjlighet man har att få kunskap av andra om det behövs.

Att rida häst är som sagt inte allt..
 
Varför lägger du bara fokus på ridkunskaper? Att vara lämplig är en helhet och i kombination med vad man kan erbjuda samt vilken möjlighet man har att få kunskap av andra om det behövs.

Att rida häst är som sagt inte allt..

Men en stor del.
Jag glömde delen om skötsel. :crazy:
Och det är en annan sak, man har inte haft teori/skött om hästen när man har ridit i en månad en gång i veckan, åtminstone inte på min ridskola.
Och dessutom, om nybörjarna inte kan symptomerna för kolik, fång, ser när hästen haltar osv så kan det gå fel.
Men när jag skrev tråden så menade jag personer som inte är erfarna, har ingen erfaren i närheten och är i ett eget stall.

Visst kan man tycka att det är olämpligt att som helt oerfaren på hästar köpa sig en häst, men vad rör det egentligen dig eller mig vad andra gör med sina pengar och sin tid? Vad ger dig eller mig makten att bestämma vad som är rätt och fel egentligen? Det finns lika många sätt att ha häst som det finns hästägare och så länge inte hästen far illa kan vi inte säga att det ena sättet är mer rätt eller fel än det andra. Vi kan tycka vad vi vill, men jag anser att så länge inte hästen far illa så är det inte min sak att lägga mig i.

Som sagt är det väl kanske inte att rekommendera att köpa häst helt utan erfarenhet, mycket kan gå fel, men helt krasst så kan mycket gå fel även om man har massvis med erfarenhet också och det kan likaväl gå bra även utan erfarenhet.

Så länge det inte finns något "körkort för häst" så kan varken du eller jag göra så mycket åt att oerfarna köper häst (vilket jag i och för sig upplever är rätt ovanligt). Å andra sidan kanske det är det försöker bilda opinion för...

Jag blir ganska orolig för hästen och ryttaren.
Och ja, om hästen inte far illa och mår bra så går det. Men någon som har ridit i år borde väll ha mer erfarenhet än en nybörjare? Och jag tycker dessutom inte att "halvlärda ryttare" gör bättre ifrån sig än andra, men dom kan mer inom ridning och skötsel än någon som inte kan grunderna.

Jag tänker att det beror på hur man fungerar. Vissa människor ger sig in i saker de inte förstår sig på och det går alldeles utmärkt, för andra går det åt skogen. Vissa människor är vetgiriga och tar reda på hur man ska göra och lär sig efter hand och då kan jag tänka mig att det skulle kunna fungera. Om inte annat så kommer personerna antagligen att lära sig ett och annat vare sig de vill eller inte och vare sig det går bra eller dåligt. Är man intresserad av att lära sig så tar man reda på hur saker och ting går till på ett eller annat sätt. Är hästen av hyfsad normalsnäll typ så kanske det funkar?

Kanske, kanske inte.
Beror mycket på ryttaren.
Men många nybörjare kan inte t.ex grunderna om foder, också kan dom inte ta hjälp av någon. Hur går det då?
 
Angående skötsel (som jag inte nämde så mycket)
Vet dom hur man kollar efter sår?
Kan dom se symptomer på olika sjukdomar? Eller tror dom att hästen bara vilar när den har kolik.
Har dom kratsat hovarna? Kan dom det?
Hur putsar man sadel/träns?
Hur tränsar man?
Hur sadlar man?
Osv.
Någon som har ridit i en månad har nog inte kommit så värst långt inom hästkunskap.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 994
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 135
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp