Ska män få jobba med barn? utbruten från P1 dokumentär hästgården

Nu pratar jag om kända fall där de har "löst" problemet på det sättet så nej det är verkligen inte fel. Jag har aldrig varit med om att det är kutym att manliga gynekologer har en sköterska med och då har jag tyvärr behövt träffat gynekologer oftare än oftast i mitt liv. Enbart de kända tafsarna har haft sköterska med hela tiden. Att vissa undersökningar kräver en sköterska närvarande räknar jag självklart inte in här.
Men ”kända tafsare”, det låter ju helt orimligt? OM en gynekolog tafsar får han väl inte vara kvar?

Nu pratar jag om kända fall där de har "löst" problemet på det sättet så nej det är verkligen inte fel. Jag har aldrig varit med om att det är kutym att manliga gynekologer har en sköterska med och då har jag tyvärr behövt träffat gynekologer oftare än oftast i mitt liv. Enbart de kända tafsarna har haft sköterska med hela tiden. Att vissa undersökningar kräver en sköterska närvarande räknar jag självklart inte in här.

OK, då skiljer sig din erfarenhet av vården från det som anses vara normal sed.

Det har aldrig varit kvinnlig personal med i rummet när jag gått till en manlig gynekolog.

Självklart tror jag på vad du beskriver men det är väldigt överraskande.
I de landsting jag jobbat (som i och för sig inte är så många, inklusive det där jag utbildade mig), anser man det självklart både på vårdcentralen och på gynekologiska mottagningar, att det ska vara kvinnlig personal med på rummet när undersökaren är en man.
Jag är förvånad över att den sed man lärde ut vid Umeå universitet för en massa år sedan uppenbarligen inte är sed i alla landsting utan enbart några (inklusive Västerbotten, är jag uppe i fyra landsting som anställd, det är ju en klar minoritet eftersom vi (väl fortfarande???) har 19-21 landsting.

Men ”kända tafsare”, det låter ju helt orimligt? OM en gynekolog tafsar får han väl inte vara kvar?
Man kan tycka det. Jag var en sååå besvärlig patient när jag vägrade gå till den som utsatte mig för det trots att jag sa orsaken till varför jag inte tänkte gå till honom. Jag slängdes längst ner på prioriteringslistan med hänvisning till att jag inte godtog den läkare de anvisade tid hos. Det var en sköterska med vid första tillfället också, en mycket besvärad sådan som han skickade ut för att kunna göra det han tyckte iallafall. Så, känd tafsare och äckel sedan innan. Jag var inte den första som anmälde eller som pratade med sköterskorna direkt efter men ändå var han kvar många år senare när jag fick en tid hos honom igen (som jag inte gick på). Ingen av de andra manliga gynekologerna jag har varit hos har haft någon sköterska med på rummet om inte undersökningen krävde det och det är inget som är kutym på det sjukhus jag tillhör.

Har en manlig vän som arbetade på förskola men han valde att byta yrke då det var så mycket spekulationer och skitsnack om honom.. Vilket är så himla synd då mer män behövs inom förskolan då det är ett kvinnodominerat yrke.
Vi i förskolan ska motverka de traditonella könsrollerna men hur speglar det sig om det bara är kvinnor som arbetar på en avdelning tex?

Här ser man hur stark solidariteten inom könet är. Jag upplever att män i hög utsträckning nästan reflexmässigt går i försvar när något argument kan tänkas angripa dem som grupp.

Snarare än att argumentera sakfrågan utifrån kall utvärdering.

Fast alla de som lägger ut kollektiv skuld är ju lika effektiva på att diskutera sakfrågan utifrån kall utvärdering.
Man är så snabb att demonisera, och dessutom snabb att säga att "det är alla mäns ansvar (underförstått; vad vissa män gör)".

Det är väl allas ansvar att bete sig vettigt.
Allas.

Och inte alla gör det.

Tro fasiken att man går i försvar när man känner sig oskyldigt angripen; ett problem med kollektiv beskyllning är att man även beskyller den individ man kanske pratar med när man säger "män gör si och så". Även den man som sitter i rummet ingår i den gruppen och blir alltså angripen.
Tro sjutton att det är lätt att gå i försvar.

Här ser man hur stark solidariteten inom könet är. Jag upplever att män i hög utsträckning nästan reflexmässigt går i försvar när något argument kan tänkas angripa dem som grupp.

Snarare än att argumentera sakfrågan utifrån kall utvärdering.
Att män är överrepresenterade inom i stort sett alla brottskategorier är väl känt, men utifrån det känner jag inte att just min könstillhörighet som man gör mig mer lämpad - eller för den delen mer ansvarig - att agera mot våldsbrott, ekobrott, tillgreppsbrott, trafikbrott eller för den delen sexualbrott. När jag agerar mot brott, och det gör jag när jag kan, tro inget annat, då gör jag det inte som Man utan som människa. Jag har svårt att känna ett extra starkt kollektivt ansvar för andras brottsliga agerande just när de är män, därför blir det ibland litet svårt för mig att vara konstruktiv när resonemang utgår från just det manliga ansvaret.

Jag undrar om det kan vara olika landsting som har olika regler med manliga läkare-kvinnor? @kryddelydd @mandalaki @TinyWiny Jag har antingen alltid haft en sköterska med eller fått frågan om jag vill ha en sköterska med vid undersökningen. Där jag sen har gått regelbundet så har det antagligen noterats hur jag vill ha det för där har frågan försvunnit, till och med hos onkologen har jag fått frågan eftersom läkaren där går igenom alla lymfkörtlar. Till och med under igångsättningen på BB när det var gynundersökning tre gånger om dagen så frågade de varenda gång, jag tackade nej eftersom det kändes väldigt tryggt med den läkaren och läkarstudenten.

@kryddelydd Jag har gått till manlig gyn i Växjö samt på olika ställen i Sthlms län. Aldrig haft en kvinnlig personal med.

Kanske är nåt lokalt där du jobbar att man gör så?

Jag vet inte om det är så viktigt med just män överallt, utan jag tycker problemet är snarare att yrken där kvinnor är i majoritet borde uppvärderas och värderas lika högt som mäns vad gäller löner, arbetsbelastning mm.

Det tycker jag! Fram för fler män som vårdar, tröstar, läser, bryr sig om och visar barn att det inte är könade egenskaper!

Det där tror jag är skrönor, varje gång jag hör det. Antingen ser ledningen en som pålitlig pedagog eller så gör den det inte. En opålitlig pedagog ska ju inte bara uteslutas från blöjbyte, han ska inte jobba där överhuvudtaget. Men av någon anledning verkar en del män vilja sprida bilden att de minsann inte vågar peta på barn numera pga pedofilhysteri. Jag tror inte på det.

Tro mig, efter ett gäng år med föräldrakooperativ så vet jag att det visst förekommer, åtminstone från föräldrahåll! Förhoppningsvis backar ledningen dock upp sina pedagoger (jag provade en gång tanken med en medarbetar på DO att det skulle vara diskriminering om ledningen/arbetsgivaren inte gjorde det utifrån den anställdes kön. Men tydligen så såg de inget missgynnande i det (det gör däremot jag)).

Fast det är ju nästan lite larvigt. Om 1-4 procent av förövarna är kvinnor, ska vi verkligen uppehålla oss vid det av något slags rättviseskäl? För att inte män ska känna sig trampade på tårna? Är det inte viktigare att verkligen lära oss känna igen en förövare så att vi kan skydda barnen från honom?

Är det inte viktigast att hitta rutiner och åtgärder som gör att vi kan skydda barnen från alla förövare, oavsett kön?

Ja det kan man nog fråga sig faktiskt. jag vet inte. Jag har inget bra svar på frågan, jag kommer ihåg när jag arbetade i USA en sommar med ungdomar för mycket länge sen, att man hade ett system där inget barn fick vara ensamt med en vuxen. Kanske något liknande bör införas för män, framförallt för att skydda barnen men också de män som är helt oskyldiga.

Inga fler föräldralediga pappor alltså. I alla fall inte utöver dubbelsängarna! :)

Jag har själv haft schyssta manliga idrottstränare som har varit briljanta förebilder, men så länge alldeles för många män missbrukar sina positioner skulle jag helt ärligt som mamma föredra en kvinnlig idrottsledare. Om inte skulle jag vilja ha en extremt tydlig bild från förbundets sida med vad man gör för att motverka övergrepp. Det räcker inte med nolltolerans mot dömda sexbrottslingar - vi måste agera INNAN de här brotten sker.

Jag föredrar en mix av manliga och kvinnliga ledare men skriver helt under på vikten att vara proaktiv!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 130
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar