Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det handlar inte om att det inte är alla män jag förstår bara inte varför det är bättre att fokusera på just mäns övergrepp.Inteallamän är som vanligt ett sidospår i en viktig diskussion.
Det handlar väl om att titta på vem som är förbrytare för att kunna hantera problemet vid källan. Jag anser dock inte att män inte skulle få hantera barn eller ungdomar det vore ju väldigt märkligt om det skulle bli så. Det finns ju redan en otrolig sned könsfördelning i omvårdnadsyrken.Men vad tjänar du på att fokusera på just mäns övergrepp istället för att motverka övergrepp generellt?
Man kan och bör absolut titta på vad det finns för gemensamma nämnare bland utövare för att kunna förebygga och förhindra det innan det sker men att konstatera att det oftast är män och att stanna vid den nivån av gemensamma nämnare är inte särskilt hjälpsamt för då hamnar man i lösningar som just att "borde män få arbeta med barn".Det handlar väl om att titta på vem som är förbrytare för att kunna hantera problemet vid källan. Jag anser dock inte att män inte skulle få hantera barn eller ungdomar det vore ju väldigt märkligt om det skulle bli så. Det finns ju redan en otrolig sned könsfördelning i omvårdnadsyrken.
Fast det kanske är den enda gemensamma nämnaren?Man kan och bör absolut titta på vad det finns för gemensamma nämnare bland utövare för att kunna förebygga och förhindra det innan det sker men att konstatera att det oftast är män och att stanna vid den nivån av gemensamma nämnare är inte särskilt hjälpsamt för då hamnar man i lösningar som just att "borde män få arbeta med barn".
För att hantera övergrepp när det skett så bör hanteringen och bemötandet vara samma oavsett kön.
Övergrepp romantiseras ofta i film och litteratur, vilket är ett problem.Jag håller med, att göra så innebär att man osynliggör och förminskar de fall när det inte är det. Hur stort problemet är vet nog ingen eftersom det nästan aldrig ses som övergrepp. På film skildras det t.o.m. ofta positivt, som i Widerbergs film "Lust och fägring".
Du menar att man blir född till att utföra övergrepp?Fast det kanske är den enda gemensamma nämnaren?
NejDu menar att man blir född till att utföra övergrepp?
Men hur är då könet den enda gemensamma nämnaren om det inte är biologiskt och medfött betingat?
För det är det man vid en utredning kunnat se är gemensamt för dessa sexförbrytare. Sedan får man väl fortsätta forska i vad det är som gör att det är just män som är i majoritet och sedan utgå ifrån det man kommer fram till.Men hur är då könet den enda gemensamma nämnaren om det inte är biologiskt och medfött betingat?
Jo precis men då kan man inte stanna vid att det är män vilket var poängen jag försökte göra. Sen är det två sidor till det hela, ska man forska på vad som orsakar det hela och komma fram till förebyggande lösningar och hur man agerar när det väl skett. När det väl skett så är könsperspektivet helt ointressant.För det är det man vid en utredning kunnat se är gemensamt för dessa sexförbrytare. Sedan får man väl fortsätta forska i vad det är som gör att det är just män som är i majoritet och sedan utgå ifrån det man kommer fram till.
Jag förstår nog inte vad du menar, vi ska väl försöka förhindra att övergreppen sker?Jo precis men då kan man inte stanna vid att det är män vilket var poängen jag försökte göra. Sen är det två sidor till det hela, ska man forska på vad som orsakar det hela och komma fram till förebyggande lösningar och hur man agerar när det väl skett. När det väl skett så är könsperspektivet helt ointressant.
Ja självklart jag har inte sagt något annat. Jag tycker inte att förbjuda ett kön att arbeta inom vissa områden är en acceptabel lösning på problemet.Jag förstår nog inte vad du menar, vi ska väl försöka förhindra att övergreppen sker?
Och för att inte kapa tråden ännu mer med orelevanta frågeställningar.
Kan vi inte prata om faran i att ha män som ledare för barn och ungdomar inom idrotten?
Hur ska vi försäkra oss om att män inte använder sin maktställning till att begå dessa övergrepp som sker om och om igen.
Ja självklart jag har inte sagt något annat. Jag tycker inte att förbjuda ett kön att arbeta inom vissa områden är en acceptabel lösning på problemet.
eller där de kan möta kvinnor?Men var går gränsen? Ska man få vara förskolepersonal? Fritidsledare? Lärare? Kalasledare på lekland? Ska vi stänga ute män från alla situationer där de kan möta barn?
Så du menar att alla idrottsledare för alla barn och ungdomar måste vara kvinnor?
Det handlar väl om att titta på vem som är förbrytare för att kunna hantera problemet vid källan. Jag anser dock inte att män inte skulle få hantera barn eller ungdomar det vore ju väldigt märkligt om det skulle bli så. Det finns ju redan en otrolig sned könsfördelning i omvårdnadsyrken.
Ja, det är bara att tänka på exempelvis Marianne Ahrnes bok "Den tredje Lyckan" (hette den väl?)Övergrepp romantiseras ofta i film och litteratur, vilket är ett problem.