Ska jag få betalt?

L

LillOhlsson

Min granne ringde mig och frågade om jag kunde hjälpa honom med hans hästar, jag skulle bara ge dom mat & vatten morron/kväll (dom går på lösdrift) då han kunde vara borta flera dagar i sträck. Självklart sa jag, vi sa då att jag skulle fundera ut vad jag ville ha för detta.

Men så när jag berättade för honom att jag skulle ta hem min pålle igen (:D) efter att ha haft honom utlånad så erbjöd han mig att få ha Mint hos honom så slapp vi låna hem en annan för sällskap.
Jag tänkte över ideen och kom fram till att det fakiskt är en bra idé så jag ska ställa honom där. Vi kom även överens om att han skulle ta mornar och jag kvällar.

Men det jag funderade över är, när han är borta flera dagar i sträck (kan ibland bli 14-19 dagar) ska jag få betalt då?

Hur hade ni gjort? Jag tog först för givet att jag inte skulle få de, för jag får ha Mint där gratis osv. Men han sa att vi skulle diskutera det på onsdag.. Hur hade ni gjort om ni vart min granne och mig? behöver lite råd då jag inte vet vad jag ska säga eller förvänta mig? har aldrig vart i denna sittsen.

Sv: Ska jag få betalt?

Börja med att låta honom föreslå något. Fråga hur han tänker (han kanske har ett bra förslag!).

Ha ett eget förslag i bakfickan. Skulle ni kunna ordna det så att han står för käket mot att du hjälper honom? Och om han är borta VÄLDIGT mycket kanske tar extra kvällar?

Ja jag skulle haft ett eget förslag men jag vet ju inte vad det ska vara. Har som sagt aldrig hjälpt någon annan på detta viset..
Mat har jag redan gratis för min "pappa" är bonde så det får jag därifrån, men det var ett bra förslag=)
Han behöver hjälp mest på kvällar för han jobbar så länge kommer hem sent så tror inte han kan ta kvällar.. men tack för ditt förslag:) kanske du har några mer förslag?:)

Betalat du något i stallhyra? Annars kanske han kan sänka priset när han är borta mycket, som tack för hjälpen..

nej ingen stallhyra, blir utedrift och som jag fattade det skulle han få stå där gratis, eftersom jag hjälper honom.. Men dom ggr han är borta flera dagar i sträck är det jag som kommer sköta allt så det är då jag undrar om jag ska ha någon idé om pengar?

eftersom du får ha hästen gratis där så tycker inte jag att HAN ska betala DIG för att du måste ge din häst mat själv. Och om han också har hästar så tar de väl inte mkt längre att ge dom mat också? Jag tycker snarare att de är din skyldighet att hjälpa till lite extra när han är borta när du får ha hästen gratis där.

ja det är lite så jag känner men eftersom han menade på att jag ändå skulle få någon krona så undrade jag över vad jag ska ge för förslag för han sa att jag skulle tänka ut något...

Aldrig att jag skulle ta emot pengar för att ta hand om dom några dagar om jag får ha hästen stå där gratis. Så girig är inte jag iaf. Hade det dessutom gällt mina grannar(händer ibland att jag får sköta deras hästar) så gör jag det med glädje, är man grannar så är man. Då hjälps man åt om det behövs, för vänskaps skull(om man nu inte är ovänner).

jag hade tackat nej till att få betalt, tjänster och gentjänster heter det. jag ser det heldre som en möjlighet att kunna få hjälp själv någon annan gång.. o andra sidan finns det ju gränser, det beror ju på hur ofta dom är borta.

Tjänster och gentjänster säger jag. Jag ser hellre att jag har en guldstjärna i kanten hos ngn än att jag har några hundra extra i plånboken. Så hade jag resonerat även om jag betalade för stallplatsen. Man ställer upp för varandra.

Nästa gång kanske det är du som åker bort. :)
Mitt tips: Tacka nej och motivera att ni hjälps åt istället när det behövs.

ja det är så jag känner, men han kan vara borta 2-3 vec sen hemma 1 vec sen borta 2-3 vec igen... så det kommer bli mest jag som tar hand om dom små liven..
Men ändå känns de dumt att få betalt.. hm.. får se vad han har för idéer!

hur är det, mockar ni ur lösdriften varje dag också?

Hur många hästar är det förutom din som du tar hand om när han är borta?

får du ha hästen där gratis så tycker ja inte du ska ta betalt.
jag hade vart överlycklig om jag fått ha hästen gratis nånstans och gärna hjälpt till om de behövdes..

hade du betalat hyra så hade de vart en annan sak.

Jag tror garanterat du får ha hästen där gratis just för att stallägaren är borta så mkt, det väger upp allt arbete du har med hästarna när denna är borta.
& om du tycker det blir för mkt att göra så kan du alltid byta stallplats, men jag tycker knappast det kan vara så mkt jobb att man dessutom vil ha betalt för det.
När jag hade stallplats hos en förening så var det 2 tjejer som fick gratis stallplats för att de skötte morgon & luch med allt vad det innebar, det var minst 20 hästar de tog hand om & elgerna var rullande schema.Bara en riktlinje..

betalar du ingen stallhyra så tycker jag inte att du ska ta betalt men betalar du stall hyra så ska du absolut ha en slant för det

Jag tar fasta på att du skriver att stallägaren är borta ofta och ibland länge. Hur har han löst det med sina hästar tidigare? Han verkar ju faktiskt behöva hjälp. Visst är det bra med gratis stallplats, men se upp så det inte blir en himla massa jobb.
Se vad han föreslår. Säg annars att ni provar i typ en två tre månader och att ni sedan ska diskutera det igen. Så kan du ju se hur mycket jobb det blir med hans hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Ja verkligen, det ska du inte bestämma bara sådär- o vaddå tjänster o gentjänster, vi vet ju inte hur ofta han är borta! Och ska du bort samtidigt nån gång så blir det problem, eller? Du blir ju väldigt bunden så att säga, fråga hur han löst det innan, har han betalat nån då? Du kanske inte behöver få så mycket men är han borta ofta o länge o du ska fodra o vattna många djur så kanske det hade varit skönare att inte stå där fast det är gratis.

Ja och så tillkommer ju mockning av lösdriften också. Det kan bli jobbigt, hur jobbigt beror ju på hur många hästar osv.
Kallhyran för en lösdrift brukar inte ligga på mer än 500, så för att ta hand om mockning och fodring för flera hästar i ett par veckor i stöten känns det som rätt låg ersättning.
Ingen hög timpeng/månad, direkt.
Det bästa är kanske att komma överens om en fiktiv stallhyra, och en fiktiv timpeng, sedan räknar du timmar en eller 2 månader, för att få ett hum om hur mkt tid du lägger ner på hans hästar.
Du får naturligtvis dra av de timmar som du lägger i vanliga fall på bara din hästs mockning, de ska ju inte han betala. Så mockar du 1h/dag, kanske 40 min är för hans hästar?

Om han är borta säg 2/3 av tiden och du då får ta hand om alla hästarna hade jag nog gjort så här:

Den tiden han är hemma så mockar han hagarna. När du har dem behöver du inte mocka varje dag säg utan han får liksom lite merjobb när han kommer hem sas. Du tar det som är runt ligghallen det utanför får han ta. Låt oss också säga att ni har halmbädd inne i lösdriften får han stå för att den mockas ut på våren osv.

Har du gratis halm? Annars kanske en ide hade varit att han står för det till ligghallen? Samt att han köper in det kraftfoder du vill ha till din häst.

Sedan kan man ju också göra så att det är han som sköter stängsel och alla kostnader med det. Liksom all ström.

Om han ändå känner att du inte får tillräckligt be honom lägga undan pengar för att tex göra en grusad longervolt eller kanske tom paddock (om det inte finns)?

Lite olika förslag som inte ger dig pengar i fickan men ändå gör det lättare för dig och för honom.

Han är säkert mycket tacksam för hjälpen du ger honom och vill inte känna att han är skyldig dig. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar